Close
Skip to content

21 Comments

  1. Fredrik
    Nov 5, 2008 @ 18:56

    He he…

    Til Juryen: “Vi er i 2008 nå, ikke 1998”

    Kanskje de burde få inn noen yngre medlemmer i den juryen.

    MVH
    Fredrik

    Reply

  2. MA
    Nov 5, 2008 @ 19:56

    “Låg innovationshöjd här tycker vi nog på det hela taget” Bengt Jörnstedt.

    Hur resonerar man med nomineringen av Tarec? Hålkan Södergren har konstruerat ytterligare en skärgårdsbåt med omodernt segelplan, var i hela friden finns innovationen?

    Urrrrrrrrrrrkkkk

    Reply

  3. Feffe
    Nov 5, 2008 @ 19:56

    A 31 ?

    Reply

  4. Håkan
    Nov 5, 2008 @ 20:45

    Fast filmen har väl inget att göra med nomineringen???
    Är nomineringen klar?
    Blev det Moody + Tarac???
    Motivering?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 5, 2008 @ 20:51

    Håkan. Du skall trycka på länkarna :-)

    http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/

    Reply

  6. Håkan
    Nov 6, 2008 @ 10:51

    OK, tänkte inte på det…
    Då känns det genast konstigt och då framförallt på motorbåtssidan och att inte HP1030 fanns med såklart…
    Om inte en planande familjebåt med elmotor är innovativt i en trög och traditionell bransch vad är då innovativt?
    Eldriven sollucka, wow…

    Reply

  7. Anders R
    Nov 6, 2008 @ 11:06

    Pinsamt, som vanligt.

    / A

    Reply

  8. Undrande
    Nov 6, 2008 @ 12:10

    Vore kul och veta vad det är för innovation i båtarna. Fattar inget – hittar inget.

    Ju det skulle ju i så fall vara Moodybåten, den är ju faktiskt rätt fultuff.

    Nimbus: Limade rutor istället för skruvade? Nyhet knappast. 25 år gammalt.

    Nordwest: Elsoltak, elbord? Nyhet knappast. 40 år gammalt kanske.

    Tarac: Självsående fock, ryggstöd i sittbrunn, sluttande för? Nyhet knappast etc… En modernare Lady Helmsman kanske. Dagseglare för 1 miljon. Vem ska ha råd att köpa den i norden?

    Reply

  9. Hans
    Nov 6, 2008 @ 12:17

    Marknaden – försäljningssiffrorna kommer att visa vem som lyckats bäst.

    Den som lever får se.

    Vinden är fri, som en av jurymedlemmarna brukade skriva tidigare i sin tidning. Har han glömt detta.

    När kommer miljötänket till juryn?

    Reply

  10. Innovativa båtar? | blur
    Nov 6, 2008 @ 12:33

    […] verkar ju om jag fick lite medhåll när det gällde innovationer på mässan. Nu har man väl gjort sig omöjlig hos alla som är något i svensk […]

    Reply

  11. Leino
    Nov 6, 2008 @ 14:29

    Skulle tro Pia LÓbrys båt var för liten o för billig för att gubbsen skulle se den ens…. Undrar vilken av båtarna hon erbjuder det var hon menade?

    Reply

  12. Anders R
    Nov 6, 2008 @ 15:24

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Nov 10, 2008 @ 18:26

    Reply

  14. Lars-Åke Redéen
    Nov 10, 2008 @ 19:28

    Kul att läsa era kommentarer.

    Hamnen.se gjorde ett inslag under ett av våra jurymöten. Det kan knappast tas för seriöst eftersom reportern knappast uppgav vad han sysslade med och dessutom fick han inte lyssna på våra dikussioner. Att han fick festliga kommentarer av en del medlemmar är inte så konstigt eftersom han anla en kul stil själv.

    Vad gäller innovationshöjden hos båtarna kan den naturligtvis diskuteras, men i en motivering på två meningar lyfter man som regel fram ett par exempel. Anledningen till att exempelvis HP 1030 inte nominerades var att båten inte var klar på mässan och vi nominerar inga ej klara båtar. Det har hänt tidigare att vi nekat av den anledningen.

    Det slutgiltiga avgörandet i årets tävling fälldes som bekant på nätet, där besökarna hade lika stör röst som juryn.

    Lars-Åke Redéen
    Chefredaktör Båtliv, ordförande i juryn på Scandinavian Boat Show

    Reply

  15. Clifford
    Nov 11, 2008 @ 23:20

    Om nu juryn tyckte att innovationshöjden inte var särskilt hög så kunde man väl töjt lite på regeln om att ej nominera icke helt färdiga båtar.
    Innovation betyder förnyelse vilket är det samma som att något nytt skapats. Elektrisk sollucka är verkligen pinsamt att ens nämna som innovation. Jag ställde ut en 9,5m lång motorbåt som väger 2 ton och drar en halvliter/sjömilen i 22 knop. Tror ni vi fick besök av juryn? -not

    Reply

  16. Lars-Åke Redéen
    Nov 12, 2008 @ 09:38

    Juryn besöker alla utställda båtar på mässan som deltar i tävlingen, det vill säga att de är nya. Ibland händer det att representanterna för båtarna inte är på plats. Vi gör då återbesök och/eller sätter upp en lapp att kontakta oss.
    Om “Cliffords” båt inte var ny på mässan så ingick den inte i tävlingen.
    //Lars-Åke Redéen

    Reply

  17. Clifford
    Nov 12, 2008 @ 10:57

    Hej Lars-Åke, min båt var sprillans ny och färdigställd. Motivering, bilder och ritningar var insända i god tid till ansvarig person.

    Reply

  18. Lars-Åke Redéen
    Nov 12, 2008 @ 16:00

    Hej! Och vilken båt var det?

    Reply

  19. PeterK
    Nov 12, 2008 @ 16:19

    Lars – Åke,
    För oss som gick runt på mässan var det uppenbart att den enda 9,5 meters motorbåten som drar 0,5l/nm i 22 knops fart var admirals tender / fineliner..
    Det måste ni väl ha noterat???

    Reply

  20. Lars-Åke Redéen
    Nov 12, 2008 @ 17:47

    Peter,
    jo vi såg den. Väldigt snygg båt, men den kom inte med.

    Reply

  21. PeterK
    Nov 12, 2008 @ 20:53

    Lars-Åke,
    Nä i dessa tider när miljötänk inte är speciellt hett på agendan är det absolut viktigare med elektriskt manövrerad taklucka…!!?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.