Grumpy old men?
Gänget på hamnen.se har tagit reda på hur juryn bakom “Boat Innovation Award 2008” jobbar. Verkar vara hårda bud.
Nomineringarna är klara och man kan rösta här!
Man kan kanske ha synpunkter på de utvalda båtarna? Moody 45 DS är ju verkligen radikal. Man kan tycka vad man vill, men de har inte mesat när de skapade ett helt nytt koncept.
Men att man valde Tarac i stället för HP 1030 känns ju lite konstigt?
På motårbåtssidan nomineras Nimbus 365 Coupé, Marex 370 & Nord West 370 Sport. Säkert innovativa på nåt sätt. Men lika fel som en Volvo XC90 i innerstan?
Är dessa båtar framtiden, så förstår jag att branschen ligger illa till!
Fredrik
Nov 5, 2008 @ 18:56
He he…
Til Juryen: “Vi er i 2008 nå, ikke 1998”
Kanskje de burde få inn noen yngre medlemmer i den juryen.
MVH
Fredrik
MA
Nov 5, 2008 @ 19:56
“Låg innovationshöjd här tycker vi nog på det hela taget” Bengt Jörnstedt.
Hur resonerar man med nomineringen av Tarec? Hålkan Södergren har konstruerat ytterligare en skärgårdsbåt med omodernt segelplan, var i hela friden finns innovationen?
Urrrrrrrrrrrkkkk
Feffe
Nov 5, 2008 @ 19:56
A 31 ?
Håkan
Nov 5, 2008 @ 20:45
Fast filmen har väl inget att göra med nomineringen???
Är nomineringen klar?
Blev det Moody + Tarac???
Motivering?
Peter Gustafsson
Nov 5, 2008 @ 20:51
Håkan. Du skall trycka på länkarna :-)
http://webfair2.stofair.se/other/app/sbs/batrostning/
Håkan
Nov 6, 2008 @ 10:51
OK, tänkte inte på det…
Då känns det genast konstigt och då framförallt på motorbåtssidan och att inte HP1030 fanns med såklart…
Om inte en planande familjebåt med elmotor är innovativt i en trög och traditionell bransch vad är då innovativt?
Eldriven sollucka, wow…
Anders R
Nov 6, 2008 @ 11:06
Pinsamt, som vanligt.
/ A
Undrande
Nov 6, 2008 @ 12:10
Vore kul och veta vad det är för innovation i båtarna. Fattar inget – hittar inget.
Ju det skulle ju i så fall vara Moodybåten, den är ju faktiskt rätt fultuff.
Nimbus: Limade rutor istället för skruvade? Nyhet knappast. 25 år gammalt.
Nordwest: Elsoltak, elbord? Nyhet knappast. 40 år gammalt kanske.
Tarac: Självsående fock, ryggstöd i sittbrunn, sluttande för? Nyhet knappast etc… En modernare Lady Helmsman kanske. Dagseglare för 1 miljon. Vem ska ha råd att köpa den i norden?
Hans
Nov 6, 2008 @ 12:17
Marknaden – försäljningssiffrorna kommer att visa vem som lyckats bäst.
Den som lever får se.
Vinden är fri, som en av jurymedlemmarna brukade skriva tidigare i sin tidning. Har han glömt detta.
När kommer miljötänket till juryn?
Innovativa båtar? | blur
Nov 6, 2008 @ 12:33
[…] verkar ju om jag fick lite medhåll när det gällde innovationer på mässan. Nu har man väl gjort sig omöjlig hos alla som är något i svensk […]
Leino
Nov 6, 2008 @ 14:29
Skulle tro Pia LÓbrys båt var för liten o för billig för att gubbsen skulle se den ens…. Undrar vilken av båtarna hon erbjuder det var hon menade?
Anders R
Nov 6, 2008 @ 15:24
http://www.multi23.se/
/A
Peter Gustafsson
Nov 10, 2008 @ 18:26
Seilas: “Svaksynt jury”
http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=336283&cat=4914
Lars-Åke Redéen
Nov 10, 2008 @ 19:28
Kul att läsa era kommentarer.
Hamnen.se gjorde ett inslag under ett av våra jurymöten. Det kan knappast tas för seriöst eftersom reportern knappast uppgav vad han sysslade med och dessutom fick han inte lyssna på våra dikussioner. Att han fick festliga kommentarer av en del medlemmar är inte så konstigt eftersom han anla en kul stil själv.
Vad gäller innovationshöjden hos båtarna kan den naturligtvis diskuteras, men i en motivering på två meningar lyfter man som regel fram ett par exempel. Anledningen till att exempelvis HP 1030 inte nominerades var att båten inte var klar på mässan och vi nominerar inga ej klara båtar. Det har hänt tidigare att vi nekat av den anledningen.
Det slutgiltiga avgörandet i årets tävling fälldes som bekant på nätet, där besökarna hade lika stör röst som juryn.
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör Båtliv, ordförande i juryn på Scandinavian Boat Show
Clifford
Nov 11, 2008 @ 23:20
Om nu juryn tyckte att innovationshöjden inte var särskilt hög så kunde man väl töjt lite på regeln om att ej nominera icke helt färdiga båtar.
Innovation betyder förnyelse vilket är det samma som att något nytt skapats. Elektrisk sollucka är verkligen pinsamt att ens nämna som innovation. Jag ställde ut en 9,5m lång motorbåt som väger 2 ton och drar en halvliter/sjömilen i 22 knop. Tror ni vi fick besök av juryn? -not
Lars-Åke Redéen
Nov 12, 2008 @ 09:38
Juryn besöker alla utställda båtar på mässan som deltar i tävlingen, det vill säga att de är nya. Ibland händer det att representanterna för båtarna inte är på plats. Vi gör då återbesök och/eller sätter upp en lapp att kontakta oss.
Om “Cliffords” båt inte var ny på mässan så ingick den inte i tävlingen.
//Lars-Åke Redéen
Clifford
Nov 12, 2008 @ 10:57
Hej Lars-Åke, min båt var sprillans ny och färdigställd. Motivering, bilder och ritningar var insända i god tid till ansvarig person.
Lars-Åke Redéen
Nov 12, 2008 @ 16:00
Hej! Och vilken båt var det?
PeterK
Nov 12, 2008 @ 16:19
Lars – Åke,
För oss som gick runt på mässan var det uppenbart att den enda 9,5 meters motorbåten som drar 0,5l/nm i 22 knops fart var admirals tender / fineliner..
Det måste ni väl ha noterat???
Lars-Åke Redéen
Nov 12, 2008 @ 17:47
Peter,
jo vi såg den. Väldigt snygg båt, men den kom inte med.
PeterK
Nov 12, 2008 @ 20:53
Lars-Åke,
Nä i dessa tider när miljötänk inte är speciellt hett på agendan är det absolut viktigare med elektriskt manövrerad taklucka…!!?