Skip to content

16 Comments

  1. DavidJ
    Nov 28, 2008 @ 15:04

    Hej alla glada vinter seglare.

    När man tittar på denna båt så får man direkt utan att ha alla siffror att den är en lite tyngre version av en HP1030 om inte annat så slås dom nog om ungefär samma kunder.

    /David Johansson

    Reply

  2. Janne
    Nov 28, 2008 @ 17:21

    Säkert en okey båt men påminner inte den främre delen väldigt mycket om en Bavaria 30?

    /Janne X99 SWE22

    Reply

  3. Feffe
    Nov 28, 2008 @ 18:29

    Snygg båt ! Vill ha…

    Reply

  4. Henke
    Nov 28, 2008 @ 21:16

    Janne, ingen slump att stäven liknarB30, pga finanskrisen lånade J pluggen till Bavaria 30…skoja bara!
    Snygg, men en halvmeter för lång & 3dm för bred om någon frågar mig. Twin rudder?

    Reply

  5. Sillstryparn
    Nov 28, 2008 @ 22:12

    Konstig köl

    Reply

  6. LA
    Nov 28, 2008 @ 22:25

    för tung o för lite segel.
    synd.

    Reply

  7. Nisse
    Nov 29, 2008 @ 11:46

    Jag tyckte den såg knubbig ut ja.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Nov 29, 2008 @ 12:40

    Jag tycker också att den har för lite segel, men SA/D är exakt samma som på J/122 som har gått mycket bra i lättvind med bara 110% fock.

    Men man skall nog inte hoppas på någon planing :-)

    Skall bli spännande att se vad den går för.

    Reply

  9. PelleL
    Nov 29, 2008 @ 13:13

    Den ser rätt trevlig ut men något prestandamonster i våra lätta vindar tror jag inte det blir…men den mäter säkert bra i IRC. En sak som jag tycker mig se är att de flesta mindre IRC-båtar är uppenbart optimerade för Engelska kanalen och franska atlantkusten där medelvindstyrkan är 2-3 m/s högre än i våra vatten. Om IRC får lite större genomslag här så tror jag optimeringen kommer att hamna lite annorlunda.

    Reply

  10. power
    Nov 29, 2008 @ 15:15

    46kvm duger inte på kryss.
    men det kanske går att beställa med 2m högre mast om man är påstridig.

    Reply

  11. Fredrik
    Nov 29, 2008 @ 17:55

    Tøff båt! Problemet er under vannlinjen, halve båten er jo under vann..

    Man kan ikke slåss mot vannmotstanden uansett hvor mye seil man har, nøkkelen er flatere skrog som planer på unnavind…

    MVH
    Fredrik

    Reply

  12. Eric
    Nov 30, 2008 @ 16:04

    MEN – J-Boats i Frankrike er i betalingsstandsning…….Finanskrisen har ochså ramt J-Boats – whats next

    Reply

  13. Jimmy
    Nov 30, 2008 @ 21:38

    Jag vill inte på något sätt vara petig och tillrättavisande men det är ofta väldigt mycket snack om planande kölbåtar i dessa tider, för att inte tala om planande familjebåtar. Väldigt få kölbåtar är kapabla att “plana” i ordets rätta betydelse. Att segla fortare än sin skrovfart är en sak, och det gör de flesta moderna båtar på öppna bogar och det kommer garanterat denna J/97:a också att klara av, men att plana är något helt annat. Definitionen för planing är att mer än 50% av deplacementet supportas genom hydrodynamiskt lyft. På en båt i den här storleksordningen så skulle det innebära att båten måste segla i farter runt 18knop och då inte med hjälp av stora vågor. Hur många racers/cruisers i denna storleksklass är ens i närheten av detta?

    För övrigt tycker jag att alla nyare J-båtar är grymt läckra (Sweet faktiskt) och denna seglar garanterat, trots högre vikt och mindre segelyta, långt mycket bättre än min Mamba 311 från början av 80-talet. Det handlar inte bara om SA/D…

    Reply

  14. Clifford
    Nov 30, 2008 @ 22:30

    Håller med Jimmy. Den här båten kommer att gå som tusan. Snabb, trygg och bekväm, – en ny Folkbåt.

    Reply

  15. tusan
    Dec 1, 2008 @ 09:21

    seglar väl som en first 31.7, kanske möjligtvis. den har betydligt mindre segel, lika vikt.
    inget fel men inget revolutionerande heller, beror väl på vad man vill ha. den ser fin ut iallafall. jag sätter ett lystal på 1.18.

    Reply

  16. Andre´B.
    Dec 1, 2008 @ 14:27

    Känns liten, tung och klumpig. Lite “First” över den om jag får säga det. Den ser inte alls så lätt, smidig och snabb ut som J 105 och andra båtar från J-boats man är van vid. Funkar säkert i Engelska kanalen ihop med andra “blyhinkar” men är nog väl “underpowered” för att kännas som ett steg framåt i skandinaviska förhållanden…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.