En hög sköna bilder från Oskar Kihlborg. Det blev en snabb resa ner längs Hallandskusten. Mark Chisnell livebloggar från en katamaran som följer fältet hela vägen. Kolla in Arnold Stifors video från Kullen.
Dubbelt Ericsson i topp till Boston. Bra seglat av både E4 och E3… eller var det tele Blue som söp bort segern? Som vanligt bra bilder från Oskar Kihlborg/Ericsson Racing Team.
12 Comments
rb
Nov 28, 2008 @
18:27
Han var inte så imponerad av taktiken och Mange som Watch Captain.
Det verkar ju gå ganska bra ändå. Man vill ju gå snabbast VMG hela tiden, och om man går 4 grader under för att man har fel segel, så är det inte snabbast väg mot mål.
Stefan gjorde rätt att lämna båten. Han ville ha mer att bestämma, men det funkar inte med 2 kaptener ombord, även om han vill tro det. Jag har seglat med honom, och han är inte den mest samspelta människa jag träffat när han inte är skipper på båten. Så bra tänkt, ge plats åt någon som vill och inte sätter sig och surar när han inte får som han vill.
ok Fred, men det som Stefan ifrågasatte var ju, för att använda det språk du användar, VMG mot vad?
Om det bara är VMG mot mål som gäller så finns det ju inga taktiska beslut att ta alls.
Med ditt resonemang så hade du platsat väl in i E3s hjärntrust.
Om jag måste förklara disktinktion på det ovan nämnda närmare så förstår du nog inte i alla fall.
rb
VMG – velocity made good – betyder väl i avsaknad av någon slags kvalificering farten mot (eller ifrån) vindens riktning.
I det här fallet får man ju definiera varthän man vill, vilket ju är det strategiska/taktiska spelet i stora drag går ut. Undantaget är ju i stort sett att spela på fältet.
Nå, vart vill man då? Stefan Myralfs kritik här gick ju ut just på det. Han tyckte det var lite svagtänkt att oroa sig för att man pekade 4 grader under layline när man var 1000 nm bort från märket, vilket man ju kan hålla med om.
Om det är en korrekt historiebeskrivning kan jag ju inte uttala mig om.
Om Stefan är arrogant på båten vet jag inte heller, men jag känner och känner till några bra skeppare och taktiker som kan vara arroganta.
sailonline.org:
VMG: Velocity Made Good is the velocity component parallel to the TWD. By convention, positive VMG means that you are sailing towards the wind.
TWD: True Wind Direction (ranging from 0 to 360 degrees)is the angle *from* where the wind blows. TWD=0 means wind from the north, TWA=90 means wind from the east etc.
OK jag försökte kommentera Freds som använde VMG. VMC är väl en mer passande benämning eller max VMC bättre målsättning på havskör när det inte handlar om att seglar mot eller ifrån vinden. VMC – velocity made good on course.
Poängen var fortfarande att det är viktigt att veta båtens kapacitet på olika vinklar, vindstyrkor och vilken segelsättning och trim man skall ha OCH veta vart man skall sikta.
Att enbart segla rhumbline är något de trögtänkta gör.
Någon som har koll på storbåtssegling kan säkert upplysa oss, men det låter ju som att Stefan mest varit oenig med Mange? Bland annat om 4 grader var skäl nog för att byta till en annan gennaker, men det fanns säkert fler “dialoger” om liknande saker?
Och det finns ju många aspekter på ett sådant call som snarare borde ligga på Anders & Aksel?
I några intervjuer låter det ju som att Anders lutar sig mycket på Mason och Mange när det gäller “day-to-day”, men blir det sedan bråk i brunnen så har man inte riktigt nått fram med det större tänket?
I dagens release från Ericsson låter det så här:
Magnus Olsson/SWE – watch captain and six-race veteran said, “It’s very good to be here in third. We had great boatspeed and we can get better, we just need to be more aggressive in our tactics“.
Alltså att alla inte tänker exakt lika och att man byter besättning och får in Eivind som kanske är en förstärkning är ju helt flott. Det indikerar ju kanske att det teamet är starkt och väl förberett.
Jag bara noterade att det var intressant att höra en kommentar om taktiken speciellt som det var en avvikande åsikt och ny information. Med all respekt det är inte helt enkelt att få intressanta kommentarer om det taktiska valen från båtarna. Mycket är ganska färdigtuggat och utan krydda?
Men låt oss hålla oss till att allt är sött och bra och VMC är alltid tryggt och säkert. Lagom är bäst.
…..fast lagom har de väl inte i Danmark?
Men Stefan är ju halv svensk så han får väl rätta in sig i leden
Kan ju också har varit så att Axel & co ville åt en “spår” längre norrut p.g.a exempelvis vädermässiga skäl eller behålla en viss sida om resten av fältet.
Hur som helst var det intressant med en kommentar som inte passerat igenom PR avdelningen :)
Nov 28, 2008 @ 18:27
Han var inte så imponerad av taktiken och Mange som Watch Captain.
Surt sa räven eller relevant?
rb
Nov 29, 2008 @ 19:00
Vill man inte segla fullt ända in i mål är man nog trots allt inget ämne för att deltaga på båtar med ambition.
/
Nov 30, 2008 @ 01:16
……eller så var taktiken och ledarskapet kasst och han stod inte ut att spela andra fiolen.
Den taktiska kritiken gällde ju ett byte till mindre spinnaker för att hålla en tusen nm lång layline när man pekade 4 grader under märket.
Skoj att få höra lite andra kommentarer än bara att allt är gulligt och bra. Det är ju skittråkigt.
Kör hårt Stefan!
Nov 30, 2008 @ 14:43
Det verkar ju gå ganska bra ändå. Man vill ju gå snabbast VMG hela tiden, och om man går 4 grader under för att man har fel segel, så är det inte snabbast väg mot mål.
Stefan gjorde rätt att lämna båten. Han ville ha mer att bestämma, men det funkar inte med 2 kaptener ombord, även om han vill tro det. Jag har seglat med honom, och han är inte den mest samspelta människa jag träffat när han inte är skipper på båten. Så bra tänkt, ge plats åt någon som vill och inte sätter sig och surar när han inte får som han vill.
Nov 30, 2008 @ 17:28
ok Fred, men det som Stefan ifrågasatte var ju, för att använda det språk du användar, VMG mot vad?
Om det bara är VMG mot mål som gäller så finns det ju inga taktiska beslut att ta alls.
Med ditt resonemang så hade du platsat väl in i E3s hjärntrust.
Om jag måste förklara disktinktion på det ovan nämnda närmare så förstår du nog inte i alla fall.
rb
Nov 30, 2008 @ 18:37
Ehh, jag trode att VMG är definerat mot vinden?
Dec 1, 2008 @ 02:10
Lite språkförbistring här kanske…
VMG – velocity made good – betyder väl i avsaknad av någon slags kvalificering farten mot (eller ifrån) vindens riktning.
I det här fallet får man ju definiera varthän man vill, vilket ju är det strategiska/taktiska spelet i stora drag går ut. Undantaget är ju i stort sett att spela på fältet.
Nå, vart vill man då? Stefan Myralfs kritik här gick ju ut just på det. Han tyckte det var lite svagtänkt att oroa sig för att man pekade 4 grader under layline när man var 1000 nm bort från märket, vilket man ju kan hålla med om.
Om det är en korrekt historiebeskrivning kan jag ju inte uttala mig om.
Om Stefan är arrogant på båten vet jag inte heller, men jag känner och känner till några bra skeppare och taktiker som kan vara arroganta.
rb
Dec 1, 2008 @ 08:55
sailonline.org:
VMG: Velocity Made Good is the velocity component parallel to the TWD. By convention, positive VMG means that you are sailing towards the wind.
TWD: True Wind Direction (ranging from 0 to 360 degrees)is the angle *from* where the wind blows. TWD=0 means wind from the north, TWA=90 means wind from the east etc.
/
Dec 1, 2008 @ 09:48
OK jag försökte kommentera Freds som använde VMG. VMC är väl en mer passande benämning eller max VMC bättre målsättning på havskör när det inte handlar om att seglar mot eller ifrån vinden. VMC – velocity made good on course.
Poängen var fortfarande att det är viktigt att veta båtens kapacitet på olika vinklar, vindstyrkor och vilken segelsättning och trim man skall ha OCH veta vart man skall sikta.
Att enbart segla rhumbline är något de trögtänkta gör.
rb
Dec 1, 2008 @ 11:58
Någon som har koll på storbåtssegling kan säkert upplysa oss, men det låter ju som att Stefan mest varit oenig med Mange? Bland annat om 4 grader var skäl nog för att byta till en annan gennaker, men det fanns säkert fler “dialoger” om liknande saker?
Och det finns ju många aspekter på ett sådant call som snarare borde ligga på Anders & Aksel?
I några intervjuer låter det ju som att Anders lutar sig mycket på Mason och Mange när det gäller “day-to-day”, men blir det sedan bråk i brunnen så har man inte riktigt nått fram med det större tänket?
I dagens release från Ericsson låter det så här:
Dec 1, 2008 @ 15:54
Alltså att alla inte tänker exakt lika och att man byter besättning och får in Eivind som kanske är en förstärkning är ju helt flott. Det indikerar ju kanske att det teamet är starkt och väl förberett.
Jag bara noterade att det var intressant att höra en kommentar om taktiken speciellt som det var en avvikande åsikt och ny information. Med all respekt det är inte helt enkelt att få intressanta kommentarer om det taktiska valen från båtarna. Mycket är ganska färdigtuggat och utan krydda?
Men låt oss hålla oss till att allt är sött och bra och VMC är alltid tryggt och säkert. Lagom är bäst.
…..fast lagom har de väl inte i Danmark?
Men Stefan är ju halv svensk så han får väl rätta in sig i leden
Dec 3, 2008 @ 16:16
Kan ju också har varit så att Axel & co ville åt en “spår” längre norrut p.g.a exempelvis vädermässiga skäl eller behålla en viss sida om resten av fältet.
Hur som helst var det intressant med en kommentar som inte passerat igenom PR avdelningen :)