World Yacht Racing Forum | rapport 1
Olympic medalist and America’s Cup Sailor Ben Ainslie and Olympic, Volvo and America’s Cup Skipper Paul Cayard, ISAF Consultant Tim Covenrty and Paul Strzelecki CEO Henri Lloyd, panelists at The World Yacht Racing Forum. Photo: onEdition
Henrik Sund och Patrick Lindblom är på World Yacht Racing Forum. Här är deras första rapport till Blurs läsare.
Nyckeln till seglingens framtid, finns den i Monaco?
Bakgrund – Vad händer när man samlar några av seglingsvärldens mest kända namn under ett tak med syftet att diskutera seglingens framtid? Vi talar om personer som Knut Frostad, Ben Ainslie, Shirley Robertson, JP Montgomery, Brad Butterworth, Paul Cayard och ISAF´s president Göran Petersson. Rent konkret – inte så mkt. Vi har bevittnat mkt av den rundgång av anklagelser som vi alla kunnat följa i olika medier under en lång tid. Men att det finns fundamentala problem, det är alla eniga om. Vad detta forum hjälper till med är att definiera problemen och först när det är gjort kan vi fokusera på lösningarna.
Pajkastning – Utan att grotta in oss i detaljer så står det klart att misstroendet mot ISAFs roll och deras arbete är stort och att misstroendet mot de stridande parterna i AC är än större. Det står också klart att AC är en för komplex och ekonomiskt stor företeelse för att kunna hanteras av ett dokument skapat på 1800 talet. Paul Cayard kliver fram som en stark företrädare för ett AC som drivs mer som ett kommersiellt verktyg med regler och förordningar baserat på marknaden och med ett oberoende management – oberoende i meningen av de tävlande parterna. Diskussionen runt den 32a upplagan av Americas Cup var mkt laddad och komplicerad, men tyvärr kan vi inte rapportera ngt nytt annat än att bara konstatera att vissas egon kan krossa en av idrottsvärldens största tävlingar…
Ljus i mörkret – Volvo Ocean Race framstår just nu som en starkt lysande stjärna på en i övrigt ganska dunkel himmel, möjligtvis med iShares Cup som ett positivt undantag. Som i all varumärkesbyggande verksamhet så är kontinuitet nyckeln och så även inom segling. Inga nyheter men glädjande att få bekräftat från Knut att VOR består 2011-2012, med samma båtar och i ett liknande format. Intressant var att Knut Frostad talade mycket om fakta och att de redan nu drar erfarenheter ur pågående race medan man planerar nästa. För så är det: VOR 2011/12 planeras redan nu så att kontinuiteten med både seglare, ägare och sponsorer blir så god som möjligt.
Paul Cayard – kom i denna paneldebatt fram som en mkt sympatisk seglare och ledare. En seglare genuint trött det legala debaklet runt AC. En seglare som ser styrkan i tävlingen men vågar peka ut svagheterna.
Morgondagen kommer att handla mer om kommersiellt värde ur sponsorernas perspektiv. Låt oss hoppas att får vi mer handfasta fakta att ta med oss hem till vår egen arena härifrån och låt oss hoppas att vi vid nästa World Yacht Racing Forum verkligen kan börja förändra seglingen och kliva utanför vår ”comfort zone”. Låt oss börja med att lokalisera forumet på ngt mindre konservativt ställe än just Monaco. Hur ball vore det inte om detta hade skett i samband med X-games. Snacka om annorlunda input….
Vi följer löpande kommentarerna på Blur och svarar gärna på kompletterande frågor.
Mvh
Henrik Sund och Patrick Lindblom
PRESS RELEASE
“We need to manage our sport in a better and more cost-effective way”, say World Yacht Racing Forum speakers
The economic situation and the need to better manage our sport, including the America’s Cup, were at the heart of today’s debates at the World Yacht Racing Forum. The Cup debate was definitely one of the highlights of the day, with Tom Ehman and Brad Butterworth trying hard to convince the audience that their point of view is the right one.
Monaco, 10 December 2008 – After months of preparation and weeks of anticipation, the first World Yacht Racing Forum is finally underway. It allowed today 300 privileged delegates and sixty media to listen to some great debates and network with each other between the events.
The world economic situation was at the heart of most debates, the key actors of the yacht racing scene agreeing on the need to reduce costs and manage our sport better. Talking about the Volvo Ocean Race, Knut Frostad, the event’s CEO insisted on the need to grow the sport collectively. “This Forum is great; it is the first time we are sitting together. We have so much to discuss and learn from each other! Sailing is only in the top 10 sports in three countries: Australia, New-Zealand and Sweden. We have a lot to achieve. Our goal with the Volvo Ocean Race is to reduce the costs drastically in the future; this will be our most immediate and effective action.”
Led by “the voice” of the America’s Cup Peter Montgomery, and featuring Brad Butterworth, Tom Ehman, Paul Cayard, Sir Keith Mills, Stéphane Kandler and Alessandra Pandarese, the America’s Cup debate didn’t bring any immediate solutions but some interesting proposals were made for the future of the event. After Brad Butterworth and Tom Ehman explained their well known positions, Paul Cayard – the most popular speaker according to the level of applauses – summarised the situation best and said that the America’s Cup should be run by an independent body. “This is not about Alinghi and BMW ORACLE Racing; it is about the future of the America’s Cup. We can not let this sport do what it wants to us. We need a better administration, with fair rules. I am convinced that we can modify the Protocol and yet perpetuate the spirit of the event. The mechanism set by America’s Cup Management is great; however this body should not belong to one of the competitors.” K-Challenge’s CEO Stéphane Kandler went in the same direction, stating that “the America’s Cup has a huge value; this is why these two teams are fighting about it. What we need is a sustainable model.”
Whilst the America’s Cup debate was undoubtedly the highlight of the day, other topics of interest for the future of the yacht racing scene got discussed by the key actors of the industry. The event started with a keynote address by Sir Keith Mills, who said that “sailing has now become a major business. The recession makes our life difficult but there are also great opportunities in a recession. We just need to manage our teams and events in a more cost-effective way.”
How do we drive the global growth of our sport? What are the keys to its development? These were some of the key issues debated by ISAF President Göran Petersson, who was on many occasions challenged by some of the speakers and the public. Everyone’s goals are different; ISAF has to please the IOC and work towards the development of sailing, including in developing countries, whilst most participants in the Forum represent commercial organisations, hence the differences in opinions.
Mr Petersson and most panellists agreed on the fact that “the key element to the growth of our sport is exposition and media coverage.” A fact confirmed by Knut Frostad, who believes that the sailors are still often a long way behind understanding the importance of media for the development of their sport. “The teams should organise media training sessions”, explained Marcus Hutchinson, Director of Communication for the Volvo Ocean Race. “And there are only very few new sailing journalists”, added Peter Montgomery. “This is worrying for the future.”
Also talking about the impact of the current economic situation on our sport, Paul Strzelecki, joint CEO of Henri Lloyd, said that “the industry is asleep. The current situation will force them to wake up, that’s the good thing about it.” Wake up and be smarter; a feeling shared by OC Group CEO Mark Turner: “Sponsorship is the main source of revenue for an event organiser. There is no money in TV – in fact we have to pay for what other sports get paid for – as for merchandising, it doesn’t bring any money unless you are already a huge corporation or organisation. The only reliable source of revenue is sponsorship. But the competition is tough and we need to be smarter.”
Race calendar management is probably one of the easiest targets to achieve between the different sailing Classes. Head of communication for the Vendée Globe, Christophe Baudry agrees that: Having the Vendée Globe and the Volvo Ocean Race taking place at the same time is nonsense. We should talk together.” But what is the independent body that can achieve this? Nobody knows. “ISAF is far too disconnected to play this role at this stage”, believes Mark Turner. “Hopefully they will grow into a real controlling body for our sport. It could be good.”
Following the four debates and three presentations, including an interesting presentation by Yacht Club de Monaco Bernard d’Alessandri on the growth of classic yachts regattas, the participants joined the ‘Track & Ocean’ cocktail reception, jointly hosted with the Motorsport Business Forum, offering everyone an opportunity to meet and network with each other.
The second part of the event will take place tomorrow Thursday, with four more debates based on the following topics: The Impact of Sailing Events on Host Cities and Nations; The Value of Sailing Sponsorship – how effective is the Return?; The Rise of Yacht Racing Events in the Middle East & Asia; What is the Commercial Value, and the Future of Offshore Shorthanded Racing?
Dec 11, 2008 @ 08:49
Skall tilläggas att även Vendée Globe givetvis diskuterades i samma anda som VOR – en formidabel succé för seglarna, publiken och media. Hundratusentals personer följde starten på plats trots att det är helt fel säsong på orten. Värdet för Le Sables d’Olonne är förstås enormt. VG har ju också lyckats få enorm mediatäckning över hela världen.
World Yacht Racing Forum | rapporter | blur
Dec 21, 2008 @ 10:28
[…] Här kommer lite fler rapporter från World Yacht Racing Forum. Framför allt den från Henrik Sund och Patrick Lindblom som var de som var där från svensk segelsport (här är deras rapport från dag 1). […]