Vilka race har ni koll på?
Vore lite intressant att veta vilka race som ni försöker hålla koll på så här under lågsäsong…
[polldaddy|1202692]
[polldaddy|1202709]
Peter Gustafsson News media, sydney hobart, vendee globe, volvo ocean race 9
Vore lite intressant att veta vilka race som ni försöker hålla koll på så här under lågsäsong…
[polldaddy|1202692]
[polldaddy|1202709]
Photo: CYCA | Ashley Dart. Here’s the race report from Jules Hall on Disko Trooper Contender Sailcloth. Probably the J/99 that has done the most offshore miles, and Julkes and co-skipper Jan ‘Clogs’ Scholten are a team we could learn a lot from. Rolex Sydney – Hobart 2024 You’re always nervous before a Hobart race. And […]
Rupert Henry och hans franska co-skipper, Corentin Douguet, har det ändå ganska mysigt 😀 Spikade doublehandedklassen och IRC Div 4.
Jag antar att jag inte är ensam om att följa ett sjukt spännande Vendée Globe? Tätfighten mellan Dalin och Richomme är ju något i särklass, men även längre bak i fältet är det tajt. Och vem älskar inte Pip Hare? RICHOMME FIRST AT CAPE HORN, A NEW RECORD! At 23h 27min 20sec (UTC) Yoann Richomme […]
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Dec 17, 2008 @ 09:23
Jag tycker att Volvo är det intresantaste denna gången. Det är tvärt imot vad jag tyckte sist. Anledningen är att Volvobåtarna verkar hålla ihop och Open60 har så mycket materialproblem denna gång.
Dec 17, 2008 @ 09:41
Volvo Ocean Race är ju mer spännande att följa då det är “korta” täta etapper fast Vendee Globe är ju helt klart coolare.
Dec 17, 2008 @ 10:52
Transat 6,50 saknas på listan… :-)
Dec 17, 2008 @ 16:41
Tycker det Thomas Coville håller på med är klart intressant. För tillfället ligger han knappa 1700nm efter Joyon. Det jobbiga är dock detta med fransmän… Gärna sidor på engelska tack!
Dec 17, 2008 @ 18:43
Smile, tror du Volvo-båtarna hade klarat sig bättre än IMOCA 60-båtarna om det inte vore för stopovers och shorecrew?
Jag följer VG varje dag på deras hemsida som jag finner väldigt informativ och användarvänlig. Upplägget är enkelt o bra: först i mål vinner. Det är lätt att känna för deltagarna som presenteras var och en. Ödmjuka om än viljestarka människor allihop. Såpass extrem tävling att det skillnad på båtarna till trots är seglarna o lite ödet som avgör istället för båtkonstruktörerna
Volvo är ju också kul speciellt med E3. Inte fullt så lätt att känna för de andra båtarna dock o absolut inte för tävlingsledningen som tydligen bryr sig lite om oss tittare. Får tyvärr en känsla av att de tar oss för givna o tror vi är nöjda vad de än levererar. Hemsidan funkar inte som den ska, jag kan inte se filmerna, info om teamen kommer jag inte in på… Orkar inte heller sätta mig in i deras poängsystem, verkar ha gått överstyr. Bäst hade varit att bara räkna ihop seglad tid från start till slutmål o kört hamnrace bara som uppvisning. Vad är det för vits att segla “likadana” båtar om man ändå ska ställa till det med konstig poängberäkning. O detta bara för att minimera betydelsen av om någon skulle ha en bättre båt eller ett bättre team än de andra… Här tävlar ju i första hand konstruktörerna mot varandra, alla teamen är ju fulla av duktiga seglare gör de bara vad de får betalt för så är det ju båten som avgör eller?
Dec 17, 2008 @ 18:58
Håller med om att VO sidan inte är optimal och att man kunde förvänta sig mer mediamaterial. Poängsystemet tycker jag är bra, mycket enkelt. Hade man räknat ihop den totala seglade tiden hade det inte blivit lika spännande. En båt kan ju t ex tappa masten på ett leg vilket skulle förstöra hela tävlingen för dem. Kan inte hålla med om att det är ett konstruktörsrace även om båtarna är olika. Det som är spännande i den här upplagan är att det är mer skiftande väderleksförhållanden man möter i och med de nya etapperna. Just nu är det en spännande kryssbog som liknar en bankappsegling med viktiga strategival etc. Andra etapper kan det vara full gas med öppnare bogar och det team som klarar och vågar att pressa båten mest får ett övertag.
Jag checkar in vid varje VO tidsrapport med 3 timmars mellanrum (med uppehåll för sömn). Rätt skönt att sitta i soffan och få känslan att vara med i racet!
Dec 17, 2008 @ 23:33
leino!
Jag håller med dig i det mesta. Men att båtar som startat om är tillbaks itoppen är lite konstigt om konkurensen är sten hård? Vo hade enligt min mening deras problem förra resan och blev ointressant då. “stopovers och shorecrew” är ju iprincip det dom gör fast klockan tickar när dom ligger i hamn. Känns inte som nonstop för mig.
Dec 17, 2008 @ 23:49
Seglar virtuellt i båda och har väl lite halvkoll men VOR är lite intressantare denna gången, dels för den nya bansträckningen och dels att det går bra för båda Ericsson båtarna… än så länge.
Micke
SWE54
Dec 18, 2008 @ 07:43
Jonathan McKee är ju en kille som har koll på både VOR och solosegling (och OS och AC). Han beskriver skillnaderna i Sailing World.
Inget dåligt CV :-)