Skip to content

9 Comments

  1. Smile
    Dec 17, 2008 @ 09:23

    Jag tycker att Volvo är det intresantaste denna gången. Det är tvärt imot vad jag tyckte sist. Anledningen är att Volvobåtarna verkar hålla ihop och Open60 har så mycket materialproblem denna gång.

    Reply

  2. Mattias
    Dec 17, 2008 @ 09:41

    Volvo Ocean Race är ju mer spännande att följa då det är “korta” täta etapper fast Vendee Globe är ju helt klart coolare.

    Reply

  3. Niclas
    Dec 17, 2008 @ 10:52

    Transat 6,50 saknas på listan… :-)

    Reply

  4. Johan
    Dec 17, 2008 @ 16:41

    Tycker det Thomas Coville håller på med är klart intressant. För tillfället ligger han knappa 1700nm efter Joyon. Det jobbiga är dock detta med fransmän… Gärna sidor på engelska tack!

    Reply

  5. Leino
    Dec 17, 2008 @ 18:43

    Smile, tror du Volvo-båtarna hade klarat sig bättre än IMOCA 60-båtarna om det inte vore för stopovers och shorecrew?
    Jag följer VG varje dag på deras hemsida som jag finner väldigt informativ och användarvänlig. Upplägget är enkelt o bra: först i mål vinner. Det är lätt att känna för deltagarna som presenteras var och en. Ödmjuka om än viljestarka människor allihop. Såpass extrem tävling att det skillnad på båtarna till trots är seglarna o lite ödet som avgör istället för båtkonstruktörerna
    Volvo är ju också kul speciellt med E3. Inte fullt så lätt att känna för de andra båtarna dock o absolut inte för tävlingsledningen som tydligen bryr sig lite om oss tittare. Får tyvärr en känsla av att de tar oss för givna o tror vi är nöjda vad de än levererar. Hemsidan funkar inte som den ska, jag kan inte se filmerna, info om teamen kommer jag inte in på… Orkar inte heller sätta mig in i deras poängsystem, verkar ha gått överstyr. Bäst hade varit att bara räkna ihop seglad tid från start till slutmål o kört hamnrace bara som uppvisning. Vad är det för vits att segla “likadana” båtar om man ändå ska ställa till det med konstig poängberäkning. O detta bara för att minimera betydelsen av om någon skulle ha en bättre båt eller ett bättre team än de andra… Här tävlar ju i första hand konstruktörerna mot varandra, alla teamen är ju fulla av duktiga seglare gör de bara vad de får betalt för så är det ju båten som avgör eller?

    Reply

  6. Pär
    Dec 17, 2008 @ 18:58

    Håller med om att VO sidan inte är optimal och att man kunde förvänta sig mer mediamaterial. Poängsystemet tycker jag är bra, mycket enkelt. Hade man räknat ihop den totala seglade tiden hade det inte blivit lika spännande. En båt kan ju t ex tappa masten på ett leg vilket skulle förstöra hela tävlingen för dem. Kan inte hålla med om att det är ett konstruktörsrace även om båtarna är olika. Det som är spännande i den här upplagan är att det är mer skiftande väderleksförhållanden man möter i och med de nya etapperna. Just nu är det en spännande kryssbog som liknar en bankappsegling med viktiga strategival etc. Andra etapper kan det vara full gas med öppnare bogar och det team som klarar och vågar att pressa båten mest får ett övertag.

    Jag checkar in vid varje VO tidsrapport med 3 timmars mellanrum (med uppehåll för sömn). Rätt skönt att sitta i soffan och få känslan att vara med i racet!

    Reply

  7. smile
    Dec 17, 2008 @ 23:33

    leino!
    Jag håller med dig i det mesta. Men att båtar som startat om är tillbaks itoppen är lite konstigt om konkurensen är sten hård? Vo hade enligt min mening deras problem förra resan och blev ointressant då. “stopovers och shorecrew” är ju iprincip det dom gör fast klockan tickar när dom ligger i hamn. Känns inte som nonstop för mig.

    Reply

  8. Micke
    Dec 17, 2008 @ 23:49

    Seglar virtuellt i båda och har väl lite halvkoll men VOR är lite intressantare denna gången, dels för den nya bansträckningen och dels att det går bra för båda Ericsson båtarna… än så länge.

    Micke
    SWE54

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 18, 2008 @ 07:43

    Jonathan McKee är ju en kille som har koll på både VOR och solosegling (och OS och AC). Han beskriver skillnaderna i Sailing World.

    Horses For Courses

    Olympian-turned-ocean-racer Jonathan McKee breaks down the key differences between the Volvo Ocean Race and the Vendee Globe. “First Beat” from our December 17, 2008, SW eNewsletter

    Inget dåligt CV :-)

    Sailing since age 7, Jonathan McKee has gone on to claim fame in all kinds of boats. He brought home a gold for the U.S.in the Flying Dutchman at the 1984 Games, and later teamed with his brother Charlie in the high performance 49’er for a bronze. He was a member of Ellen MacArthur’s winning Kingfisher team in the EDS, Atlantic Challenge, and was the mainsail trimmer for OneWorld In the 2002 America’s Cup, reaching the Challenger semi-finals. Jonathan’s Mini-6.5 Class solo racer, Team McLube™decisively won the first leg of the 2003 Mini Transat, before dismasting while leading in the second leg only 700 miles from the finish in San Salvador, Brazil. Jonathan was aboard the winning boat at the 2005 Corum Melges 24 Worlds and was the mainsheet trimmer aboard Luna Rossa, the Italian America’s Cup Challenger. Jonathan was racing in the double-handed around the world Barcelona race with Guillermo Altadill aboard the Open 60 Estrella Damm. Right now he’s doing the Volvo Ocean Race on Puma.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.