Skip to content

20 Comments

  1. Anders
    Dec 19, 2008 @ 12:11

    När kommer One of a kind med Albin Nova?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Dec 19, 2008 @ 12:23

    Var den med nån gång? Jag har ingen koll…

    Reply

  3. Erik B
    Dec 19, 2008 @ 12:37

    Nova seglades till en 5.e plats scratch och 6:e plats LYS av Jens Christensen 1984. Stratusen var med samma år och kom 10/11.

    Scratch:
    1. X-102, Henrik Söderlund
    2. Smaragd, Emil Sandberg
    3. Aphrodite 101, Ib Ussing Andersen
    4. Rhapsody Royal, Hans Hamel
    5. Albin Nova, Jens Christensen
    6. Mixer, Stellan Westerdahl
    7. Athena 34, Gustav Schildt
    8. Mamba 35 (!), Bo Erlandsson
    9. Omega 34, Tom Nyström
    10. Stratus, Claes Lundgren

    Många duktiga besättningar!

    Sen följde; Facil 35, H 35, Cenit 33, Banner 33, Compis 33, Guyline 105, Malö 106, Norlin 34.

    Mer info i Båtnytt nr 15/1984.

    Reply

  4. Anders
    Dec 19, 2008 @ 13:10

    Novan var även med på det sista One of a kind. Jag kommer dock inte ihåg vilket år. Men min far var skeppare och jag var med som jr gast ombord. Med var även bla Pelle Lindell.

    Reply

  5. Anders
    Dec 19, 2008 @ 13:11

    Och det gick i Stenungsund

    Reply

  6. Erik B
    Dec 19, 2008 @ 15:45

    Novan var med 3 gånger men jag valde det året som båten seglades bäst ;-)

    1981, scratch 18, LYS 15, Bobo Almqvist
    1984, scratch 5, LYS 6, Jens Christensen
    1987, scratch 15, LYS 16, Arne Averdal

    Reply

  7. ORCi??
    Dec 19, 2008 @ 16:30

    Ja, resultatet var kanske inte det bäta direkt.
    Men varken Albin Marin eller segelmakaren ställde upp med utlovade proffs, så det blev ett hopkok av vänner och bekanta..

    Reply

  8. adam
    Dec 19, 2008 @ 17:17

    Trevlig läsning. Jag är intresserad av den ifrån 1981, hur får man tag på den?

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 19, 2008 @ 17:41

    Jasså, både Anders och PelleL har ett förflutet i Novan :-) Och det var väl på den tiden man försökte dra en genua utanför vanten… Good times!

    Om Båtnytt nån gång svarar på mina mail, så skall jag se om vi inte kan lösa särtryck på nåt billigt sätt…

    Reply

  10. Anders A
    Dec 19, 2008 @ 18:35

    Det finns gamla årgångar av Båtnytt på biblioteket som man kan låna och frossa i gamla detaljer
    Har själv lånat detta nummer då jag var på väg att köpa en Arcona 36 för några år sen.

    Reply

  11. Stefan Blom
    Dec 19, 2008 @ 19:16

    Det verkar vara högerkanten (från kryssynsätt) som gäller då bägge båtarna gippsätter. Eller är det jungelbana kanske…inte ofta vi ser det längre. Men i Vebeak och Rungsted på Mumm Cup kör de fortfarande jungelbanor. Det är ganska kul faktiskt.

    Peter, vad skall det vara ur din synvinkel…jungel eller kryss-läns?

    // Blom

    Reply

  12. Erik B
    Dec 19, 2008 @ 19:45

    Jag tror att bägge båtarna tagit ner och börjar kryssen. Oftast var OOAK ett par skärgårdsbanor och ett par Neapel. Kryss-läns var precis uppfunnet då men användes sällan.

    Sherin seglar fortfarande och var med på Watski 2Star Baltic i år.

    Reply

  13. PelleL
    Dec 19, 2008 @ 19:59

    Det var faktiskt värre än utanför vanten…..vi körde genuan på Novan mellan ytter och undervantet på kryss, man får nog erkänna att vi inte hade någon vidare koll på den tiden.

    Reply

  14. Stefan Blom
    Dec 20, 2008 @ 00:26

    Ja just det, de tar ju ner spinnen på bilden. Tyckte inte det vid förtsa anblicken. Såg ut som att vänstra båten blyade upp mot märket pga närheten mot märket. Detta förklarar bommen på barbords halsar.

    //

    Reply

  15. Anders
    Dec 20, 2008 @ 00:31

    Vadå vi.
    Iden om genuan mellan vanten kom från Diamond Sailmakers i Danmark och förädlades av Tommy på Marstrandsailmakers.
    Det var tider det, och jag var knappt torrr bakom öronen så jag får skylla på ungdomligt oförstånd.
    1987…13 år

    Reply

  16. Erik B
    Dec 20, 2008 @ 01:24

    Vi körde G2 mellan vanten på Crown 31 1983 fast det var ju här på “baksidan” av Sverige. Och då hade jag inte varit på “kurs”…

    Reply

  17. PelleL
    Dec 20, 2008 @ 09:13

    Det har du rätt i Anders….det hade jag helt glömt……men det var rätt struligt med genuan…=/ sen hade jag inte mycket kappseglingskoll i allmänhet…jämfört med idag i alla fall….man lär sig..=)

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Dec 20, 2008 @ 09:57

    Mellan vanten var väl det som gällde… sedan uppfann man sån tur var en fock med form i och skotvinkeln gick från 15 till 8 grader :-)

    Skönt att alla har ungdomssynder…

    Reply

  19. Anders
    Dec 22, 2008 @ 10:44

    Den lättvindsgenuan som användes på den Novan var enbart designad för upp till 3 m/s i tunn mylar. Så fort det blåste mer så gav kryssfocken bättre höjd och samma eller tom högre fart. Och det var inte ovanligt att det var svårt att få in den mellan vanten, så slagen blev sällan helt smärtfria. Så den hade ett väldigt smalt register där den lönade sig. Nu ligger den hemma hos föräldrarna och riskerar att bli omsydd till inredningsdetaljer istället…

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Dec 22, 2008 @ 10:54

    En sån där mylarhistora hade vi på gamla Blur. Den fick bara vara med när vi behövde höja vårt LYS :-)

    Vi hade ju 1.14 med fock men på Göteborg Offshore var minimigränsen 1.15 (efteråt höjde man väl till 1.20 för att vara säkra på att slippa oss). Även Watski Skagerrak TwoStar hade minimilys på 1.15, så då var man tvungen att få in en genua i mätbrevet. Sedan glömdes den ofta i land…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.