Skip to content

24 Comments

  1. Joche
    Jan 8, 2009 @ 08:29

    Reply

  2. Markus
    Jan 8, 2009 @ 10:51

    Men E4 klarar sig undan straff:

    “Ericsson 4 will not be penalised under the protest filed by the Rule Management Group against the team. The International Jury found the team was not obliged to inform the Measurers of changes made to the bow of its boat, and therefore the team had not broken a rule.

    This past weekend, the Rule Management Group (RMG) of the Volvo Ocean Race, the group responsible for the management of the Volvo Open 70 Class Rule and the measurement of the race fleet, submitted a report to the International Jury.

    The submission concerned the bow of Ericsson 4, the current leader of the Volvo Ocean Race.

    On Saturday, the Chief Measurer came across a foam-built false bow section of a boat in Ericsson Racing Team (ERT) colours near the ERT containers. This was an old bow section from Ericsson 4 which, following damage well before the race started last year, was removed and replaced with a new bow section made using the same mould. The old bow section was kept as a spare part and loaded into the team’s shipping containers.

    Ericsson Racing Team did not inform the measurers that they had replaced the sacrificial bow section and ‘duplicated’ the position of the measurement reference point with another screw head, something that may have affected the accuracy of the hull measurement data.

    During the hearing, skipper Torben Grael said the team ‘regretted’ the lack of communication to the Rule Management Group about this change. He also made an emotional appeal about the pressure he was under due to this protest. But he insisted his team was not obliged under the Class Rule to communicate this to the Measurers.

    The International Jury agreed. In it’s ruling, the Jury found: “the Rule Management Group’s assertion was limited to:

    “(a) a claim that Ericsson 4 was required to inform the Race Management Group of the changed bow section,

    “(b) the rule breached was Volvo Open 70 Rule (Version 2) 3.1 and no other rule,

    “(c) acceptance by the Rule Management Group that the new bow section was the same as the replaced section, and that the position of the measurement reference point was not an issue.

    “On that basis, the Jury finds there was no obligation for Ericsson 4 to inform the Rule Management Group of the change.

    “The protest is therefore dismissed.

    “The jury endorses Ericsson 4’s opinion that it is normal practice for teams to inform the Rule Management Group of any such changes. Not to do so risks breaching other rules.

    “During the hearing, the Race Management Group chose not to proceed with the other aspects of the written protest.”

    The Jury was chaired by Bryan Willis (GBR). The four other members are Rut Subniran (THA), Tee San Tan (SIN), Shane Borell (NZL) and David Tillet (AUS).”

    Reply

  3. Johan
    Jan 8, 2009 @ 10:54

    Reply

  4. J-O
    Jan 8, 2009 @ 11:01

    Ärligt talat så tappar man snart intresset för segling som sport. VO=bråk och protester. AC= bråk och protester. Tror att man skjuter sig själv i foten med detta. Det verkar dessutom löna sig att protestera, det visar vilka svaga tävlingsledare som är inblandade.
    Detta blir konsekvenserna när marknadskrafterna tar över det sportsliga. Skulle aldrig bli kund till Telefonica (om det var möjligt) då de verkar leda protestligan. (Konsument makt!!).

    Reply

  5. .
    Jan 8, 2009 @ 11:27

    J-O, Ja det är ju verkligen mycket bättre att man bryta mot reglerna och skyfflar det under mattan. Det skulle väl snarare vara konsekvensen om marknadskrafterna helt tog överhanden. Dina argument verkar förvirrande i mina öron.

    Om det är något team som förtjänar negativt PR så är det väl Ericsson och deras amatörmässiga agerande?

    M

    Reply

  6. Erik B
    Jan 8, 2009 @ 11:50

    Det kanske handlar om att regeln och därmed båtarna är så nya att de kommer på nya saker hela tiden. Men att regeln skulle vara otydlig eller svårläst tror jag inte. För att mörka för konkurrenterna så försöker de mörka även för mätmännen och hoppas att det ska vara ok i efterhand. Tyvärr kanske det behövs ett par disk (på delsträckor) för att stävja det här?

    Reply

  7. Hannu
    Jan 8, 2009 @ 12:04

    E4 klarade sig utan något straff!!!

    Reply

  8. Hannu
    Jan 8, 2009 @ 12:07

    E4 klarade sig utan straff!!

    Reply

  9. Hannu
    Jan 8, 2009 @ 12:10

    Va fasen,……nåt som hakat upp sig eller……tusan också, sluta knappa för h….te…..

    Reply

  10. J-O
    Jan 8, 2009 @ 12:56

    Jo M du har en poäng men problemet innom segelsporten är att när seglingen är slut så börjar ofta rävspelet att försöka förbättra sin sportsliga placering genom att utnyttja/tänja på reglerna så långt som möjligt. En sak om någon gjort fel och uppenbarligen vinner på detta en helt annan om man protesterar för att man inte var bra nog på banan. Ett exempel från verkligheten. Min dotter seglade VM i Feva i somras. En svensk besättning kom 2:a. Italienare 3:a. Efter sista racet protesterade ITA mot SWE båten för ett fel i starten som man (med vittnen) tagit sitt straff för. ITA båten plockade fram vittnen (en annan ITA båt) och lämnade in protest. Denna avslogs efter en timmes förhandling. Då överklagade man men även denna protest avslogs. Resultat: vissa som behövde ta sig hem missade den 2 timmar försenade prisutdelningen. Den ITA besättningen behöll sin 3:e plats som man gjort sig förtjänt av.
    Vad annat kan man vänta när det är någon slags kotym att protetera, inte för att någon gjort fel utan för egen vinning. Det som saknas är sportsmananda, fair play.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jan 8, 2009 @ 14:30

    Tävlingsjuryn för Volvo Ocean Race beslutade på torsdagen att avslå den protest som lämnats in mot totalledaren Ericsson 4. Däremot får nordiska Ericsson 3, en poängs avdrag för att ha seglat in i en “förbjuden zon ” under etapp 3.

    Regelgruppen, som ska kontrollera att samtliga båtar mäter in i Volvo Open 70-klassen, hade hävdat att Ericsson 4 inte hade giltigt mätbrev eftersom en del i fören, som kan liknas vid en stötfångare, hade bytts ut inför tävlingsstarten.

    – Jury finner att det inte fanns någon skyldighet för Ericsson Racing Team att informera om förändringen. Därför ogillas protesten, sade juryns ordförande Bryan Willis.

    – Vi är givetvis mycket nöjda med resultatet. Protesten ogillades på alla punkter och nu ser vi fram emot att få komma ut på havet och segla igen, sade Torben Grael, skeppare på Ericsson 4.

    – Givetvis är det lite olyckligt att vi fått avsätta fyra dagars arbete på något som detta. Vi avbröt våra förberedelser inför lördagens in port-race för att istället lägga energi på förhandlingar. Men det är skönt att vi nu fått rätt av tävlingsjuryn, sade Richard Brisius, VD för Ericsson Racing Team.

    Tävlingsjuryn tilldömde däremot den nordiska båten, Ericsson 3, en straffpoäng för att ha seglat in i en “förbjuden zon” söder om Sri Lanka under etapp 3, från Kochi I Indien till Singapore.

    Trots poängavdraget behåller Ericsson 3 sin tredje plats på etappen och teamet ligger kvar på en sammanlagd fjärde plats, nu med 22,5 poäng.

    – Det var efter att vi rundat en rundningspunkt som vi oavsiktligen kom in i den förbjudna zonen under drygt 3 minuter. Det berodde främst på stark ström i kombination med svaga vindar. Men vi tjänade inget på det. Tvärt om förlorade vi i distans till de andra båtarna när vi behövde slå tillbaka för att komma ur zonen, säger Aksel Magdahl, navigatör på Ericsson 3.

    Ericsson hade ytterligare en protest emot sig som skulle ha behandlats under torsdagen och som gällde en incident med spanska Telefonica Blue. Men på onsdagen drog spanjorerna tillbaka sin protest och därmed togs protesten aldrig upp.

    VOLVO OCEAN RACE EFTER 3 AV 10 ETAPPER
    1. Ericsson 4, 35 points
    2. Telefónica Blue, 30.5
    3. Puma, 27.5
    4. Ericsson 3, 22.5
    5. Green Dragon, 20.5
    6. Telefónica Black, 19.5
    7. Kosatka, 10.5
    8. Delta Lloyd, 9

    Reply

  12. JP
    Jan 8, 2009 @ 16:12

    Mon ikke der er tale om en handel ?

    Telefonica Blue er glade fordi de stadig har Ericsson 3 imellem sig og Ericsson 4 pointmæssigt på etapen. De har besynderligt nok fået lov at trække deres protest tilbage, da det viste sig at det faktisk ville gavne E4, hvis de fik medhold.
    E3 bliver ikke diskvalificeret og er stadig med i racet, selvom de egentlig har begået 2 strafbare handlinger, som vel hver for sig kunne have givet diskvalifikation – de får en mild straf for den ene.
    E4 er glade fordi de stadig ligger i spids.
    Ericsson-teamet har handlet protesterne mod E3 og E4 imod hinanden (E3 er stadig in the running og E4 er ikke diskvalificeret, men heller ikke gavnet af Telefonicas protest). Måske truede Ericsson med at trække sig ud, hvis E3 var blevet diskvalificeret for den sidste etape (som de måske burde være blevet), og E4 var blevet diskvalificeret fra hele sejladsen (som jeg godt synes at man kan argumentere for at de burde være blevet) ?

    Alle (deltagerne) kan leve med resultatet…..

    Konklusioner:
    Ericsson-teamet har muligvis optrådt amatøragtigt ved sin ageren (udskiftning af stævn og forkert sejlads om mærkerne), men det ser ud til at de har brugt deres muskler politisk fornuftigt da tingene skulle redes ud. Heldigvis havde de Telefonica-protesten at handle med.

    Der er ikke råd til at agere hårdt juridisk korrekt i et felt af 8(7) både bestående af 5 teams. En hård dom ødelægger eventen fuldstændigt. Problemet er at denne handel også ødelægger den……

    Kald mig gerne enten kynisk eller konspirationsteoretiker :-)

    Reply

  13. Krister
    Jan 8, 2009 @ 16:18

    Intressant att följa 8 båtar som decemeras….Volvo Ocean race är för extrem med för få deltagare….om de kämpar lite till har vi ett race utan någon som kommer i mål……

    Vendee….där de turas om att kappsejsa/bryta….Oxå intressant…..

    reflektionen är att båtarna är för klena och inte dimensionerade och den som har en båt som håller både mot regler och påfrestning kommer på pallplats oavsett hur de seglar? spännande….
    Reglerna skall vara lite friare….boxregler…så inte dessa småtvister uppstår.
    Kantingköl med maxdjup o vinkel…..är det inte bra för utvecklingen om E3 hittade en snabbare köl?
    Vad hände med Americas cup o deras vingköl?…..
    Vem bryr sig om ifall fören var x mm förändrad….

    Reply

  14. Sam V
    Jan 8, 2009 @ 16:56

    #13 Krister: Vad är det du försöker säga?

    Reply

  15. Feffe
    Jan 8, 2009 @ 17:54

    Man kanske skulle köra VOR / AC i form av en doku-såpa ? Utröstning av en gubbe i varje hamn, mera kvinnliga deltagare för lite direktsänd romantik och plöstliga byten av seglare mellan båtarna. Linda Rosing som proffskommentator och telefonomröstning på bästa broach.

    Tacka vet jag loveboat, allt var bättre förr !!

    // F.

    Reply

  16. Tompa
    Jan 8, 2009 @ 19:26

    Bra idé Feffe!
    Koll in det här formatet för Express-SM som lanserades 2005-04-01:
    http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=20154

    Utdrag ur förslaget:
    …och för att säkerställa intressanta nyheter att göra löpsedlar av kommer tio toppbåtar att segla med varsin dokusåpa-kändis. BigBrother-Linda, Farmen-Qristina och Paradise Hotel-Olinda är redan kontrakt…

    Reply

  17. Foxy
    Jan 8, 2009 @ 20:47

    Reply

  18. PeterK
    Jan 8, 2009 @ 21:25

    Loveboat….Håll ut, kommer snart till ett ställe nära dig !!!!

    Reply

  19. Peter Gustafsson
    Jan 9, 2009 @ 18:09

    Intressant analys på Look to Windward.

    Protesten gällde om Ericsson var skyldiga att meddela förändringen, och på denna punkt friades man (själva beslutet här).

    James Dadd, representing the RMG, said he wished to limit the matter to be decided simply to a claim that E4 was required to inform the RMG of the change and had failed to do so

    Om protesten hade gällt att båten var för lång – hade då utgången blivit en annan? Var detta ett smart upplägg för att inte behöva straffa E4, och riskera kaos i racet?

    Reply

  20. parodi på en travesti
    Jan 9, 2009 @ 18:20

    Jepp.

    Reply

  21. Calle P
    Jan 9, 2009 @ 18:30

    Nu var båten inte för lång när dom mätte en gång till.
    Dom lyckades inte upprepa mätningen om jag förstår saken rätt.
    Men en sån grej verkar inte bli en bra story…

    Reply

  22. Fred
    Jan 9, 2009 @ 19:25

    Krister: Regeln ÄR en boxrule, teamen har bara varit slarviga när de inte informerat något om att byta deras dummie-för.
    Sedan med E3ans för, du sa det om att båtarna ska vara bättre dimensionerade för att hålla, det var just det som den kölen inte var. Den skulle inte hålla och ansågs “för farlig”. Soo, easy.

    Reply

  23. Calle P
    Jan 9, 2009 @ 20:08

    När E3 designades så löd regeln (om jag inte kommer ihåg helt fel) att kölen skulle vara tillverkad av ett solidt stycke stål. Inte att den skulle vara solid när den var färdig… So J alfabete gjorde helt rätt.
    Nu ändrades det och Ericsson försökte slippa göra en ny (för att spara pengar) Ericssons mistag var att inte förse E4 me en likadan köl och sedan låta bli att delta om dom inte fick ett mätbrev till båda båtarna.
    Jag tolkar det som att regeln skrevs solid för att undvika svetsade kölar som tex Temenos har i VG med mindre lyckat resultat

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jan 12, 2009 @ 19:27

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.