Skip to content

13 Comments

  1. Patrick L
    Jan 11, 2009 @ 16:04

    Oh no….nu måste jag sätta mig och gå igenom allt det här själv också för att förstå. Det är som en drog…

    Snyggt jobb!

    Reply

  2. Claes
    Jan 11, 2009 @ 16:10

    Coolt…
    Blev imponerad av din sammanställning Peter, och kanske ännu mer av Pelles “Käpp eller rullator” klassiker. Sammanfattningsvis tolkar jag det som att för oss vanliga fritids/klubb seglare så stämmer LYS och de andra handikapp-systemen förvånansvärt bra. Det är ju nog så viktigt att belysa detta så att det sprids en positivare syn kring handikapp segling.
    Fast om man inte kan skylla på felaktigt lystal, vad ska man då skylla sina dåliga resultat på…

    Reply

  3. MiniMe
    Jan 11, 2009 @ 17:18

    roligt läsning men man får ta det som det är…
    Spridning i kvoten är naturligtvis intressant men så är det olika system och en viss skillnad kan man förvänta sig. Iom LYS är grövre som två-siffersystem mot ORC I så kan det blir stora hopp i kvoten. Jämför man LYS och LYS+ som fått samma kvot för alla båtar så skiljer dessa inte nämnvärt i de flesta fall. endast Mumm36 och Swan 56 avvek mer än 2 pinnar. troligen hade även Mumm36 klarat sig om kvoten hade valts som 800.

    Peter, när du skapade LYS+ omvandlade du endast GPH till en LYS-faktor. Här ser man hur två mot tre-siffersytem slår, skulle jag säga.
    Det verkar så att Oxygen och Sillva-Hispaniolahar hamnat på fel sidan sträcket samt att antagligen fler båtar kom mycket nära i resultatsräckningen. Bara en gissning…

    Intressant är också att vissa båttyper som t.ex. First 36.7 dels har stora skillnader i listan beroende om LYS eller ORC I och ibland bibehåller sin placering i båda system. (jämför Too Aiming First och ski.it). LYs-talet för Swan 56R tror jag är felaktigt i sammanställningen. jag vill minnas att den hade 1,60 ifjol. Den kommer fortfarande sticker ut men betydligt mindre.

    Reply

  4. Hans
    Jan 11, 2009 @ 19:37

    Slutsatsen blir att Sinergia 40 är en sk LYS-raket

    Reply

  5. Henke
    Jan 11, 2009 @ 20:14

    Peter, hur många timmar har ditt dygn?
    Tack för en grym blogg!

    Reply

  6. Tomas
    Jan 11, 2009 @ 20:24

    #5
    Låt mig lägga till – hur många timmar av dygnet är du med din familj… Jag bara undrar, ska man multiplicera 24h/dygn med 808 för att få samma tid som du har:-) ?
    Tack för en aktuell blogg, men bränn inte ut dig eller dina skepp hemma bara!

    Reply

  7. Jan
    Jan 11, 2009 @ 21:36

    Alfa Romeo är en nyare GS42R(bl.a. rätt så mycket bredare) än Audi sport och har ett steg högre Lys(1.43).

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jan 11, 2009 @ 21:51

    Hans – Data Com är nog en raket i vilket system som helst :-)

    Henke & Thomas – idag stod valet mellan det här eller Disney On Ice.

    Jan – jag får göra en uppdaterad version nån dag. Det visade sig också att Swan 56R More Chaos faktiskt hade ett SweLYS… på 1.60, vilket stämmer ganska bra med IRC på ~1.273. 1.55 kom från NorLYS, och GPH pekar på 1.66. Svår båt.

    Reply

  9. F424
    Jan 12, 2009 @ 10:48

    Hej,
    Intressant sammanställning Peter.
    Nu “vet” jag vad jag får för lys. En systerbåt (GER5468) har ett ORCi-certifikat på 615,5. 808/615,5=1,31.
    http://www.dsv.org/uploads/media/gplist08_-_15.2.08.pdf
    //Niklas S
    Faurby424

    Reply

  10. CG
    Jan 12, 2009 @ 13:21

    Påminner nästan om gamla One of a Kind – där målet var att se bur båtar går på olika system. Kan vara dags igen. I år kör vi, d v s Seilas + BN via undertecknad – en ny jämförtest, nu av 37-fotare i Lysekil. Om många fler med gamla o nya båtar i samma size är sugna kunde helgen efteråt ägnas åt en sån övning . Då fler flotta diagram publiceras också på papper, som ju fortsatt är tyngsta mediet. Och ge en till bra story att läsa om. Va tyx?

    Curt Gelin

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 12, 2009 @ 13:28

      Hej Curt, det låter som ett kul upplägg!

      Som skrivits här tidigare var One of a Kind mycket uppskattat både av deltagarna och läsarna. Och det finns inget som slår en riktigt bra seglingsartikel på papper!

      Reply

  11. Per
    Jan 12, 2009 @ 14:00

    Det här är bättre än Disney on Ice. Alla dagar i veckan!

    Reply

  12. Stefan
    Jan 12, 2009 @ 16:08

    Hej

    Imponerande arbete kanske framför allt införandet av LYS+ då den innehåller fler decimaler. Nu är ORCi/IMS så avancerat så att enbart läsa GPH utan hänsyn till aktuella vindförhållanden ger i princip alltid en felkatig uppgift. Vår 362:a kan i vissa mycket lätta vindar ha ett högre tal jämfört med en 332:a sport. Något som också stämmer i vattnet. På samma sätt seglar vi olika gentemot en Dehler 36 beroende på vindstyrka vilket också slår igenom på mätetalet. Hur som helst skulle vi få ett LYS+ på 1,278 och en Dehler 36(Shakira) 1,292 om det är rättvist det beror som sagt på hur det blåser. Om vi inte tar hänsyn till besättnings skicklighet vilket lätt glöms bort i en så här teknisk diskussion.

    Stefan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.