ORCi EM | LYS-analys
Om man nu är lite insnöad på segelbåtars prestanda och olika respitsystem, så kan man ju inte hålla fingrarna borta från sommarens EM i ORCi. Bra båtar, bra besättningar, bra arrangemang och bra dokumenterat med tider från alla race.
Detta skall inte ses som ett inlägg i debatten om ORCi/IRC/LYS utan bara vara en kul analys som man kanske kan dra slutsatser ur.
Första frågan är ju hur det skulle ha slutat om man skulle kört LYS i stället? Det går att hitta LYS-tal på alla båtar utom J/V 49, så den valde jag helt sonika att plocka bort. Då fick man nya listor under ORCi och kunde köra alla seglade tider med LYS-tal i stället. Så här skulle det slutat om man kört regattan under LYS (7 kryss/läns-race, varav det sämsta borträknat, 2 havs-race som bägge räknas):
Inga stora skillnader i toppen, men vi kan se att antal båtar som hade gjort bättre ifrån sig under LYS (gröna). GPH-talet används inte för några beräkningar under ORCi, men ändå är en bra indikator på vad en båt mäter under regeln.
Och försöker vi hitta en jämförelse mellan ORCi och LYS skulle man kunna använda “kvoten” längst till höger som är GPH*LYS (det ryktas att LYS-kommittén räknar på denna). Att det diffar mellan likadana båtar beror ju på att de är olika ORCi-konfigureade/optimerade men har samma LYS (se t.ex. IMX-40).
De flesta båtar ligger på GPH*LYS mellan 805-810, men vi ser ett samband mellan detta och hur man skulle placerat sig om racet var under LYS?
Plottar vi placeringsdiffen (hur bra det gick i LYS jämfört med i ORCi – blå kurva) och GPH*LYS (röd kurva) så ser vi några saker:
- båtar till vänster i diagrammet tappade flest placeringar när vi bytte till LYS, och kan anses gynnade under ORCi (eller missgynnade i LYS). Syns också på kvoten? Evento 42 – Silva-Hispanio, GS 42R – Audi Sport, Vrolijk 37 – Team Brodinas & IMX 40 – Blues.
- båtar till höger plockade placeringar i LYS jämfört med i ORCi, och kan anses gynnade i LYS (eller missgynnade i ORCi). Här är också GPH*LYS lägre. First 36.7 – Too Aiming First, Elan 37 – Lepa, First 31.7 – Halbtrocken, Bavaria 38 – Draklunne, Swan 56 R – More Chaos & First 40.7 – First Tracks.
- värt att notera är att Swan 56R och Mumm 36 avviker kraftigt. Mäter de fel i en (eller bägge) av reglerna? Eller är GPH för trubbigt för att fånga upp deras unika karakteristik?
- First-båtarna och Bavaria 38 mäter generellt sett bättre i LYS än i ORCi? Och X-34 sticker ut åt andra hållet? Tillfälligheter?
Tar vi bort ytterligheterna så får vi ett medeltal på GPH*LYS=808. Vi skulle då kunna justera LYS-talen för att matcha GPH, för att få ett nytt entalssystem som vi kan kalla LYS+.
Vad händer om vi kör regattan igen, baserat på LYS+, seglad tid*808/GPH?
Mycket små skillnader, framförallt på topp 10. Men lite tråkigt för Oxygen och Sillva-Hispaniola.
Frågan är då vad det är som gör den största skillnaden? Under ORCi hanterar vi kryss/läns- och havsbanor, olika vindstyrkor, och time-on-distance (det framgår inte hur de olika racen scorats), så det är svårt att säga vad som diffar mest? På enskilda race, och i hårdare/lättare förhållanden, kan man så klart få en mycket större differens.
Sådär, mitt bidrag till LYS-kommitténs statistik. Kontakta mig för komplett kalkylark :-)
Intresserade läser såklart Pelle Lindells klassiska skrift, “Käpp eller rullator, handikapp för seglare“!
Patrick L
Jan 11, 2009 @ 16:04
Oh no….nu måste jag sätta mig och gå igenom allt det här själv också för att förstå. Det är som en drog…
Snyggt jobb!
Claes
Jan 11, 2009 @ 16:10
Coolt…
Blev imponerad av din sammanställning Peter, och kanske ännu mer av Pelles “Käpp eller rullator” klassiker. Sammanfattningsvis tolkar jag det som att för oss vanliga fritids/klubb seglare så stämmer LYS och de andra handikapp-systemen förvånansvärt bra. Det är ju nog så viktigt att belysa detta så att det sprids en positivare syn kring handikapp segling.
Fast om man inte kan skylla på felaktigt lystal, vad ska man då skylla sina dåliga resultat på…
MiniMe
Jan 11, 2009 @ 17:18
roligt läsning men man får ta det som det är…
Spridning i kvoten är naturligtvis intressant men så är det olika system och en viss skillnad kan man förvänta sig. Iom LYS är grövre som två-siffersystem mot ORC I så kan det blir stora hopp i kvoten. Jämför man LYS och LYS+ som fått samma kvot för alla båtar så skiljer dessa inte nämnvärt i de flesta fall. endast Mumm36 och Swan 56 avvek mer än 2 pinnar. troligen hade även Mumm36 klarat sig om kvoten hade valts som 800.
Peter, när du skapade LYS+ omvandlade du endast GPH till en LYS-faktor. Här ser man hur två mot tre-siffersytem slår, skulle jag säga.
Det verkar så att Oxygen och Sillva-Hispaniolahar hamnat på fel sidan sträcket samt att antagligen fler båtar kom mycket nära i resultatsräckningen. Bara en gissning…
Intressant är också att vissa båttyper som t.ex. First 36.7 dels har stora skillnader i listan beroende om LYS eller ORC I och ibland bibehåller sin placering i båda system. (jämför Too Aiming First och ski.it). LYs-talet för Swan 56R tror jag är felaktigt i sammanställningen. jag vill minnas att den hade 1,60 ifjol. Den kommer fortfarande sticker ut men betydligt mindre.
Hans
Jan 11, 2009 @ 19:37
Slutsatsen blir att Sinergia 40 är en sk LYS-raket
Henke
Jan 11, 2009 @ 20:14
Peter, hur många timmar har ditt dygn?
Tack för en grym blogg!
Tomas
Jan 11, 2009 @ 20:24
#5
Låt mig lägga till – hur många timmar av dygnet är du med din familj… Jag bara undrar, ska man multiplicera 24h/dygn med 808 för att få samma tid som du har:-) ?
Tack för en aktuell blogg, men bränn inte ut dig eller dina skepp hemma bara!
Jan
Jan 11, 2009 @ 21:36
Alfa Romeo är en nyare GS42R(bl.a. rätt så mycket bredare) än Audi sport och har ett steg högre Lys(1.43).
Peter Gustafsson
Jan 11, 2009 @ 21:51
Hans – Data Com är nog en raket i vilket system som helst :-)
Henke & Thomas – idag stod valet mellan det här eller Disney On Ice.
Jan – jag får göra en uppdaterad version nån dag. Det visade sig också att Swan 56R More Chaos faktiskt hade ett SweLYS… på 1.60, vilket stämmer ganska bra med IRC på ~1.273. 1.55 kom från NorLYS, och GPH pekar på 1.66. Svår båt.
F424
Jan 12, 2009 @ 10:48
Hej,
Intressant sammanställning Peter.
Nu “vet” jag vad jag får för lys. En systerbåt (GER5468) har ett ORCi-certifikat på 615,5. 808/615,5=1,31.
http://www.dsv.org/uploads/media/gplist08_-_15.2.08.pdf
//Niklas S
Faurby424
CG
Jan 12, 2009 @ 13:21
Påminner nästan om gamla One of a Kind – där målet var att se bur båtar går på olika system. Kan vara dags igen. I år kör vi, d v s Seilas + BN via undertecknad – en ny jämförtest, nu av 37-fotare i Lysekil. Om många fler med gamla o nya båtar i samma size är sugna kunde helgen efteråt ägnas åt en sån övning . Då fler flotta diagram publiceras också på papper, som ju fortsatt är tyngsta mediet. Och ge en till bra story att läsa om. Va tyx?
Curt Gelin
Peter Gustafsson
Jan 12, 2009 @ 13:28
Hej Curt, det låter som ett kul upplägg!
Som skrivits här tidigare var One of a Kind mycket uppskattat både av deltagarna och läsarna. Och det finns inget som slår en riktigt bra seglingsartikel på papper!
Per
Jan 12, 2009 @ 14:00
Det här är bättre än Disney on Ice. Alla dagar i veckan!
Stefan
Jan 12, 2009 @ 16:08
Hej
Imponerande arbete kanske framför allt införandet av LYS+ då den innehåller fler decimaler. Nu är ORCi/IMS så avancerat så att enbart läsa GPH utan hänsyn till aktuella vindförhållanden ger i princip alltid en felkatig uppgift. Vår 362:a kan i vissa mycket lätta vindar ha ett högre tal jämfört med en 332:a sport. Något som också stämmer i vattnet. På samma sätt seglar vi olika gentemot en Dehler 36 beroende på vindstyrka vilket också slår igenom på mätetalet. Hur som helst skulle vi få ett LYS+ på 1,278 och en Dehler 36(Shakira) 1,292 om det är rättvist det beror som sagt på hur det blåser. Om vi inte tar hänsyn till besättnings skicklighet vilket lätt glöms bort i en så här teknisk diskussion.
Stefan