Skip to content

23 Comments

  1. Mattias
    Jan 13, 2009 @ 13:38

    Kul att danskarna äntligen vaknat.

    Reply

  2. Arthur
    Jan 13, 2009 @ 14:59

    Peter–> Du menar att Bengt har en Oceanis 43 nu? Inte en First?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jan 13, 2009 @ 15:18

    Nej, det var nog Sten som skrivit fel… pratade just med Bengt, och han förnekade bestämt att han skulle pimpa en gammal fransk cruiser :-)

    Fast när han demade First 45:an så var det ju mycket snack om inredningen…

    Reply

  4. Anders Averdal
    Jan 13, 2009 @ 15:20

    Bengt!

    Jag ställer mig ALDRIG på fördäck på en Oceanis om jag inte har en grogg i handen!!

    Reply

  5. PelleL
    Jan 13, 2009 @ 16:11

    Jag har alltid misstänkt att Bengt har en hemlig böjelse för rullsegel i mjuk dacron..;-)

    Reply

  6. Undrande
    Jan 13, 2009 @ 18:08

    Nya First 40:an då? Kan det vara den han menar?

    Reply

  7. andreas
    Jan 13, 2009 @ 20:39

    jag som trodde hans böjelse var töjbar flex duk…

    Reply

  8. f424
    Jan 13, 2009 @ 20:39

    Någon som vet hur mätetalet i IRC påverkas av en biminitop….;-) ?

    Reply

  9. Sten Edholm
    Jan 13, 2009 @ 21:13

    Gents,
    Patrick och jag är tacksamma om Ni kan höja nivån en bit, vi är seriöst intresserade av en bra debatt i sakfrågor kring racing på the Solent under IRC med goda råd och erfarenheter. Vi lyssnar……./Sten E

    Reply

  10. f424
    Jan 13, 2009 @ 21:39

    #9
    Det är vi också. Men om man inte gör skillnad mellan en Oceanis 43 och en till tänderna kittad First 45 så få man nog tåla lite humor bland de insända kommentarerna;)

    Reply

  11. Sten E
    Jan 13, 2009 @ 22:37

    Bengt, beklagar feltyrket 43 resp 45. Jag är helt överens med skillnaden på First och Oceanis, seglat med bägge, en 47,7 hem från Biscaya.
    Jag vill stillsamt säga till Peter och andra att jag helst diskuterar med individer som står för sina åsikter med namn, inom SHF har vi inte huvor på oss när vi har möten, inte när vi leder tävlingar heller. Detta är också anledningen att vi från SHF avstått från att gå in i en del debatter på Blur. Kan ju vara kul att fortsätta diskussionen när vi träffas live /Sten E

    Reply

  12. Lars Sjöman
    Jan 13, 2009 @ 23:10

    Hej Sten,
    detta måste väl rimligtvis betyda att vi kommer att se flera tävlingar med double scoring ORCi/IRC och flera IRC tävlingar i Sverige. Står i valet och kvalet vilka undanvindssegel jag skall sy upp till nya FF36club, ORCi eller IRC. Vore intressant att veta lite mera åt vilket håll vinden blåser.

    Reply

  13. Per
    Jan 14, 2009 @ 15:01

    Borde betyda att det blir fler båtar som seglar i IRC på GR?

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jan 14, 2009 @ 23:21

    I samband med detta borde vi också ha några mätmän, designers eller någon i tekniska kommittén som skaffar sig ordentlig koll på IRC, och som kan vara bollplank till seglarna i deras optimeringsarbete? Detta skall naturligtvis synkas med aktiviteterna ovan (framförallt väderdata/bantyper/tidigare race).

    Vilka team saknar ni på listan ovan? Oxygen, Capio (när de får uppgraderat Salonan till nåt fräckt), ManiXen i FinnFlyer 36 Club, några nya First 40 i händerna på kapabla besättningar, det borde finnas många?

    Reply

  15. Larsa
    Jan 15, 2009 @ 09:40

    Ang inlägg 12:
    Finland är en föregångare när det gäller dual scoring!

    Finnish and Estonian ORCi Championship
    The combined Open Finnish and Estonian ORCi Championship (Baltic Offshore Week) will be arranged in Hanko , Finland, on 27.-30.7.2009. Participants from other neighbouring countries are also welcome.

    In combination with the regatta an IRC-Class championship race is also arranged, so that all boats sail in the same starts and the results are calculated using “dual scoring”. A requirement for participation is an ORCi certificate for all boats.

    The regatta schedule is following (preliminary):

    – 26.7. Registering
    – 27.7. Registering, skipper’s meeting, start for long Offshore Race (evening)
    – 28.7. Finishing day for long Offshore Race
    – 29.7. W/L-races and short Offshore Race, Crew party
    – 30.7. W/L-races, prize giving ceremony
    – 31.7. Reserve day, returning home

    Boats should arrive in Hanko no later than Monday 27.7. a.m.

    The schedule has been selected so, that boats will have time to participate also in the ORCi European Championship, on 5.-8.8.2009 in Ystad, Sweden. For X-boats there is also X-yachts Finland Cup in Hanko 6.-9.8.2009, in which boats may want to participate. — Patrick Lindqvist

    More info on the event is coming soon on http://www.avomeripurjehtijat.fi

    Reply

  16. Patrick L
    Jan 15, 2009 @ 10:21

    En snabb kommentar gällande klasser så arrangerar ju inte SHF tävlingar själva (förutom SM/EM där vi som klassförbund har stort inflytande) men jag antar att de klubbar som körde IRC-klasser 2008 fortsätter med det i år. Om det blir så väldigt många nya tävlingar som kör IRC vet jag inte. På ostkusten har jag inte hört något om detta i alla fall. Den kanske mest intressanta frågan för oss på ostkusten är ju om det blir banseglingar för respitbåtar under Sandhamn Race Week (veckan före Gotland Runt) och om man i så fall kör IRC & ORCi double scoring där.

    Jag skall ta med mig frågan om hur de gör i Finland till SHFs nästa styrelsemöte som är i nästa vecka. Återkommer efter det.

    Till sist vill jag poängtera att fokus inom SHF uttagningsprocess PRIMÄRT givetvis ligger på teamets prestationer och SEKUNDÄRT på hur optimerad båten är. Det finns naturligtvis ett element av att det är bättre att åka med båtar som är optimerade för regeln men ännu viktigare är förstås att de som seglar är bra seglare och kan få ihop en kampanj totalt sett med allt vad det innebär.

    En fortsatt diskussion med mätmän, designers o.s.v. som kan vara bollplank i detta är en mycket bra idé som vi tar med oss vidare!

    Reply

  17. Per Engdahl
    Jan 15, 2009 @ 10:44

    Hej, Angående frågan om ORCi och IRC på Sandhamnsveckan före GR så är svaret ja. Det har legat ute på KSSS hemsida. Det är just nu borta av misstag, men jag dubbelkollade och inbjudan är på gång liksom justering på http://www.ksss.se,
    Klasser blir ORCi, ORC, IRCe , Swelys, Multihull om jag minns allt rätt.

    /Per

    Reply

  18. Patrick L
    Jan 15, 2009 @ 10:53

    Kanon Per, det var väl det jag hade för mig. Då är den kvarstående frågan om vi får köra “multi scoring” eller ej.

    Reply

  19. Isa på KSSS
    Jan 15, 2009 @ 11:11

    Nu ligger infon om Sandhamn Race Week uppe på ksss.se igen. I vår kalender på hemsidan finns dessutom alla KSSS tävlingar med, det är bara att klicka sig fram i kalendern! Inbjudningarna kommer i samband med båtmässan i mars.
    Segla så det skvätter tills dess!

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2009 @ 11:34

    Isa – vill passa på att berömma dig och KSSS för er info kring kappseglingarna!!!

    Och ert kappseglingsarkiv är ovärderligt för oss kalenderbitare :-)

    Keep it up!

    Reply

  21. Berndt F
    Jan 15, 2009 @ 16:34

    Bra initiativ med double scoring i Baltic Offshore Week, men olyckligt med timingen, dvs lägga den samma datum som Baltic sprint Cup som kommer att köras som ren IRC regatta och dessutom med bra internationell konkurrens vilket borde vara högintressant för Commodores cup aspiranter…. 37 båtar anmälda redan, förra året stoppade man vid 60.

    Appropå double scoring IRC/ORCi så prövades detta på Nynäs höstregatta, vi var för få båtar med dubbla certifikat för att det skulle bli riktigt intressant men ett visst underlag finns för att göra en mindre analys av utfallet, alla scratch sheet o tider finns på Nynäs segelsällskaps hemsida, eller har nån redan gjort detta ??

    Reply

  22. Patrick L
    Jan 15, 2009 @ 17:01

    Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror inte det viktigaste för CC-aspiranter är att köra långdistansrace som Sprint Cup utan det är nog betydligt viktigare att köra blandat korta och långa banor, oavsett vilken regel man tävlar under. I den meningen borde Baltic Offshore Week vara betydligt mer intressant som förberedelse för Commodores’ Cup.

    Jag jämförde resultaten på Nynäs och konstaterade att våra typer av båtar inte direkt gynnas i IRC jämfört med ORCi. Men jämförelsen är svår när inte alla är med, det blir ändå så att man måste gissa mätetal på de som inte är med i double scoring. Man kan ju inte göra som jag och konstatera att vi hade vunnit Lidingö Runt om vi hade seglat IRC istället för ORCi när sanningen är att om resten av ORCi-gänget också hade kört IRC så hade vår placering blivit ungefär densamma som den blev i ORCi…hängde du med :-)

    Reply

  23. Commodores’ Cup 2010 | intresseanmälan | blur
    Feb 13, 2009 @ 15:59

    […] I januari så flaggade SHF upp att man ville skicka ett svenskt team till Commodores’ Cup 2010. Foto: Rolex/Kurt Arrigo. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.