European Yacht of the Year 2008/2009
Till helgen skall European Yacht of the Year utses av Båtnytt, Seilas och ett antal andra båttidningar, Frågan är vad ni tycker? Här är de som tävlar i kategorin “Performance Cruiser”…
Till helgen skall European Yacht of the Year utses av Båtnytt, Seilas och ett antal andra båttidningar, Frågan är vad ni tycker? Här är de som tävlar i kategorin “Performance Cruiser”…
Jan 13, 2009 @ 20:28
Vi håller tummarna för Torgny o co på Arcona!
Jan 13, 2009 @ 21:47
Håller med! I synnerhet om den lever upp till sitt VPP. Jämförde mot Oxygen (X-41). Upwind (52-75 grader) skall den plussa 0,19-0,36 knop på X-41:an vilket är 2,5-5,4% snabbare. Är det rimligt att tro att den fixar det?
Jan 14, 2009 @ 06:49
Nej… =)
Jan 14, 2009 @ 08:48
Om man fick för sig att rösta på en båt av någon annan andledning än att den är svensk så blir First 45:an det självklara valet!
Varför är enkelt. Den har redan bevisat att den fungerar fullt ut under sitt första år. Denna cruiser/racer som för sin storlek ligger “rätt” i pris, har under 2008 ställt skåpet på plats på nästan alla stora internationella regattor, bland de mest extrema racers som finns.
Dessutom så har Beneteau utvecklat en ny inrednings look som gör att det känns som man kommer ner i en ny båt. Helt enkelt en snygg vinnarbåt till bra pris med ny design!
Kolla några av resultaten från första året!
Spi Ouest France 2008 La Trinité IRC First 45 1:st
Troféo Stendardo 2008 Italia IRC/IMS First 45 1:st
Bell Lawrie Scottish Series 2008 Great Britain IRC First 45 1:st
Skandia Cowes Week 08 Cowes – U K IRC 1 First 45 1:st
Hamilton Race Week 2008 Australie IRC First 45 1:st
Faerder Race 2008 Norvège ORCI First 45 1:st
Obélix Trophy 2008 Bénodet – France IRC First 45 2:st
Red Funnel Easter Challenge 08 Grande Bretagne IRC First 45 3:st
Rolex Middle Sea Race 2008 Malte IRC First 45 2:st
Rolex Sydney Hobart 2008 Australie IRC First 45 5
Jan 14, 2009 @ 09:26
Vad är nytt? Samtliga kunde varit båtar från 90-talet (möjligtvis lite ljusare trä…)
Jan 14, 2009 @ 11:01
Johan! Visst är flera av båtarna koservativa. När du börjar studera egenskaper som stabilitet och prestanda så skiljer det mycket mellan någon av dessa båtar och 90talets crusier/racers. De flesta rena racers från den tiden har svårt att hänga med dessa båtar på vattnet. Att man kunnat kombinera prestanda med övrig andvändning är ett stort steg framåt. Självklart så har dagens rena racers utvecklats mint lika mycket dessutom.
Jan 14, 2009 @ 11:11
Det hänger väl ihop med “innovationsdebatten” som vi förde före jul…
En fråga man skulle kunna ställa sig är om vi skulle kunna få en liknande utveckling som i bilbranschen. På bara ett par år har det gått från stora vräkiga SUV-ar med all extrautrustning till mindre, roligare och mer innovativa bilar?
Och just 2009 känns kanske inte 43-45 fot som den mest optimala båtstorleken?
Jan 14, 2009 @ 12:51
Finngulfen ser tråkigare ut än en tandläkarräkning innuti. Varför gör man så när First 45 är ett bra bevis på att det går att bygga fartigt samtidigt som man har en vettig inredning för semestern.
Annars ser Salona 34 trevlig ut. En båt man kan ha råd med någon gång.
Jan 14, 2009 @ 14:21
Peter!
Du har som vanligt rätt!
+100 fot skall det vara.
Jan 14, 2009 @ 14:28
Jag håller med Johan. Allt som verkar behövas är en ljus inredning där det verkar som att interiördesignern har öppnat en inredningstidning de senaste 10 åren, ett breddat akterskepp och en hyffsat rak stäv. Inga direkt svåra kriterier att uppfylla.
Har någon av dessa båtar några spännande inovationer? Har någon ens svängköl eller något annat som kom för ett par år sedan?
Jan 14, 2009 @ 14:29
Finngulfen är väldigt mycket prototyp, båten på bilden är den första i serien. Ägaren till båten har själv bestämt hur inredningen skall se ut och då valt denna “fula” vita inredning med svarta kolfiber durkar. Inte snyggt enligt min mening. Standard har en typisk träinredning som alla Finngulfar men med lite inslag av borstat rostfritt = lite bättre men ändå kanske tråkigt. Båten har heller kanske inte det senaste fräsiga utseendet men seglar mycket bra. Har inte nått stora framgångar på tävling än men det beror nog mest på besättningen och att endast en prestanda båt hittils blivit byggd. Tror knappast den vinner det här priset
Jan 14, 2009 @ 15:24
Kristian! Läs vad det handlar om för kategori!
“Performance Cruiser”…
Det finns fler kategorier om du kollar länken ovan.
Jan 14, 2009 @ 15:38
Jag undrar om det är något fel på mig…..det finns inte en enda båt i någon kategori som jag skulle vilja ha….=P
Jan 14, 2009 @ 15:50
PelleL, det beror på att du vill ha en båt du kan lyfta efter varje segling och ställa på land…
Jan 14, 2009 @ 17:28
Många ser väldigt opraktiska ut i ruffen. Skulle inte vilja stå och brassa käk i First 45an direkt. Fallet blir långt om man tappar fotfästet. Men den hade ialla fall rejäla sarger i pentryt, något man inte kan säga om någon av konkurenterna. Vart har vinkelköken tagit vägen?. Nu är det snyggt i hamn och opraktiskt till sjöss som gäller
Jan 14, 2009 @ 17:49
Smile: missade att det fanns andra kategorier. Trots detta tycker jag att dessa båtar borde vara mer nyskapande.
Men, bara för att de är performance-cruisers behöver de inte vara konservativa. Snarare tvärt emot, det är ju dessa båtar som personer med ett större seglingsintresse skall köpa. De som inte längre vill glida runt i något halv-snabbt.
Tekniken finns men det verkar vara svårt att göra något lagom nyskapande för att passa in i denna storsäljande kategori. Jag tycker inte alla båtar skall se ut som förminskade V070s men när framstegen nu gjorts så borde de också appliceras.
Jan 14, 2009 @ 18:27
# 15 JJ
Jag brukar brassa käk i 45an. Och man står bra lutad mot nedgångstrappan, i alla väder.
Så jag skulle inte backa en sekund att stå där och laga under en kuling över Biscaya.
Jan 14, 2009 @ 18:58
Esse990 är min favorit….
Jag håller med ovan att dessa båtar är kalasfina men inte så myckte nytt/innovativa……..
Jan 14, 2009 @ 19:10
Jag tror att det är vi som är kunder som är konservativa. Hur många båtar kan säljas i Sverige med svängköl? Vilka är kunderna? Vad som efterfrågas i Sverige är båtar med god komfort till ett lågt pris. Bavaria säljer ju som smör och Hanse säljer även riktigt bra. Det är ju kul med Hanse som lyckats kombinera lite nytänkande i inredning, med goda seglingsegenskaper och lågt pris.
Minns ni One 40 av Guy Christer Lönngren? Där kan man snacka om innovativ båt! Kolla denna länk: http://www.guyboats.sailfast.se/Bilder3.htm
Det mesta ombord präglades av nytänkande. Jag var själv ute och seglade med en One 40 en gång. Det var mycket som inte var optimalt seglingsmässigt men det hade kunna gått att åtgärda. Bla ramlade jag omkring i sittbrunnen som en som aldrig varit till sjöss förut. “Sittbrunnen” var som en bred plattform utan stöd. Skenan till storseglet gick ned på sidan av masten 2 meter upp på masten. Av denna anledning använde man gummistroppar som travare i storseglet!! På den båt jag seglade var gummistropparna för svaga och töjdes med följd att storseglet fick en katastrofal form. Focken skotades på en balk som inte var stum nog. Den flexade alldeles för mycket och man fick ingen optimal skotvinkel på focken.
Kul var det i allafall att ligga i hamn och dricka drinkar i “sittbrunnen”
Pär
Jan 14, 2009 @ 19:29
Varför så långa bommar?
Både First 45 och Dufour har bommar som är en halvmeter längre än underliket på storen. Det ser ut som någon med för korta byxor. Vad skall det vara bra för? Har designern räknat fel eller är det någon mätteknisk finess?
Finngulfen ser ut som en First 47.7 med öppen akter. Har Farr recyclat gamla ritningar?
Jan 14, 2009 @ 20:45
Nä, innovationshöjden bland dessa båtar är ju inte så hög. Men utmärkelsen gäller inte årets mest innovativa båt. Det är juryns favorit som skall koras, antagligen efter vanliga båttest kriterier. Min favvo alla kategorier är iallafall BIEHL8,8 http://www.biehlmarin.com
Jan 15, 2009 @ 10:37
Jag röstade på Salona mest för att den är i åtkomlig prisklass för fler. Annars är First 45 en j-t fräck båt. Ni som tjatar om extrem utveckling kanske inte planerar att äga båten eller har fickor som riktigt djupa fulla med stålar. Jag ägde en period en båt som då eller snarare några år tidigare använde ny teknologi köpte en långt under produktionspriset och sålde efter några år för halva priset bingo. Den lärdomen är en av anledningarna till att jag ser ORCI som den bästa mätregeln. Där kan vi segla och mäta vår kunskap i ett redskap som håller i värde och inte blir omodernt imorgon. Sedan kan mer extrema utvecklingar ske i särskillda klasser för dem som har råd och vill. Nästa helg i D-dorf hoppas jag få titta på Dehler 38 den är fräck men jag vet inte om det går att ORCI optimera den ännu.
Stefan
Jan 15, 2009 @ 20:38
Synd att inte First 40 är nominerad. Efter att ha kollat in den lite nogrannare på London Boat Show så måste jag säga jag tror den snabbt kommer bli en stor klass i Europa (bara finanskrisen tar slut). Båten har en otrolig köl.
Kollade också in SunFast 3200 lite närmare. Den var riktigt racig för att vara standardbåt. Faktiskt lite innovativ också :-)
Videoreportage kommer imon…
// Blomman
Jan 17, 2009 @ 23:16
Nu är det klart: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=408680
Category “Performance Cruiser” – Arcona 430
Category “Cruiser” – Bénéteau Océanis 31
Category “Luxury Cruiser” – Xc 45
Category “Special Yachts” – Saffier 26
Jan 17, 2009 @ 23:35
Grattis till Torgny o Co på Arcona!!
Undertecknad är kanske inte den mest objektive betraktaren men Arconorna är definitivt ypperliga representanter för svensk båtbyggnation och båtkonstruktion.
Också kul att en traditionell inredning inte diskvalifiserade båten från att vinna.
Ses på Bohusracet
Hans B
Jan 18, 2009 @ 12:07
Gratulerar till en fantastisk båt!!
Mycket inspirerande!
Stefan