Skip to content

16 Comments

  1. Markus Gamenius
    Jan 30, 2009 @ 11:44

    Det er helt klart et kjÞlblad til en bÄt som kan vinkle kjÞlen. Men om det er til en IMOCA60, VO70 eller noe annet vet jeg ikke. den ser vel egentlig mindre ut. Kanskje til noe rundt 40ft?

    Reply

  2. Niklas
    Jan 30, 2009 @ 12:47

    Kan det vara E3’s kölblad?

    Reply

  3. Erik B
    Jan 30, 2009 @ 13:35

    Det Ă€r Veolias köl som den sĂ„g ut innan den tappade bulben…

    Reply

  4. Johan
    Jan 30, 2009 @ 14:40

    Om det Àr som ni sÀger, ett kölblad. Varför Àr det format som en gaffel i övre Àndan? Har alla kölblad som kan vinklas denna utformningen? (jag antar att uppÄt Àr det som Àr nÀrmast kameran)

    Undra hur axeln som den Ă€r upp hĂ€ngd i och svĂ€nger runt ser ut… Antar att den skall vara nĂ„gonstans i partiet dĂ€r fenan övergĂ„r frĂ„n att vara strömlinjeformad till att vara kantig.

    Reply

  5. Leino
    Jan 30, 2009 @ 14:41

    VM Matériaux var det som tappade bulben.
    Roland Jourdain i
    Veolia Environnement ligger pÄ 2:a plats efter Michel Desjoyeaux

    Reply

  6. Johan
    Jan 30, 2009 @ 14:49

    Jo men Veolia har troligen ocksÄ tappat bulben (eller hela kölbladet) nu som det ser ut. Han lyckades dock obegripligt nog klara sig utan att vÀlta. Skall bli spÀnnande och se om han tar sig hela vÀgen, och hur mÄnga placeringar han tappar

    Reply

  7. Calle P
    Jan 30, 2009 @ 14:50

    Veolia ligger pÄ andra plats i att tappa bulb :-)

    Reply

  8. Gustav
    Jan 30, 2009 @ 16:11

    Niklas han före. Det mĂ„ste vara en ny skapelse till E3, den gamla var ju inte OK….

    Reply

  9. Einar "Big Dog"
    Jan 30, 2009 @ 17:52

    De flesta (i princip alla) svÀngkölar ser ut som denna. AlltsÄ som en gaffel högst upp eller vad nÄngon nu skrev tidigare. Titta in pÄ http://www.volvooceanrace.org under "multimedia" och sedan "3D yacht tour" hittar du en rÀtt enkel men ack effektiv visualisering av detta. SjÀlv vÀntar jag bara pÄ att nÄgon tar patent pÄ en svÀngköl som Àven gÄr att tilta föröver samt akteröver sÄ att vi Àven kan balansera tyngden (typ "one foot off", surfsnack) vid kryss eller undandvind. Nu snackar vi marin-psyk-turbo. ;)
    Förmodligen inte genomförbart men en kittlande tanke.

    Reply

  10. Erik B
    Jan 30, 2009 @ 19:14

    En del av Mini 6.50 har 3D-justerbara cantingkölar dÀr den bÄde kan tiltas Ät sidan och vinklas framÄt/bakÄt.

    Mer avancerade jollar som 5o5 och Moth har kört med centerbord som “glappar” i trumman i framkant. De tvingas dĂ„ till ett lĂ€ge nĂ„gra grader upp och ger högre lyftkraft.

    Reply

  11. Erik B
    Jan 30, 2009 @ 19:15

    … för att inte tala om Carter 30 – halvtonnaren vars största bedrift var att den vridbara kölen stĂ€llde sig tvĂ€rs ;-)

    Reply

  12. Claes Nettelbladt
    Jan 30, 2009 @ 21:15

    Jag seglade det halvton-VM:et pĂ„ en Joker. PĂ„ en av banseglingarna – pĂ„ den tiden seglades triangelbana med slörar pĂ„ första varvet – sĂ„ hade vi just denna Carter 30:a strax akter om oss och dom försökte ta oss i lovart. NĂ€r vi prerssade upp dom, sĂ„ gick dom plötsligt pĂ„ grund mitt ute pĂ„ havet utanför Sandhamn. Vi fattade ingenting utan började kolla ner i vattnet och sĂ„g naturligtvis ingenting. Carter 30:ans köl hade stĂ€llt sig pĂ„ tvĂ€ren och snacka om att dom fick besvĂ€r med att bogsera bĂ„ten i hamn. EfterĂ„t var jag ju nyfiken pĂ„ att kolla vad som hĂ€nt. En rostfri axel gick genom bĂ„ten och upp pĂ„ rufftaket. LĂ€ngst upp var axeln fyrkantfrĂ€st. DĂ€r satt ett beslag bestĂ„ende av tvĂ„ bockade plĂ„tar ihopdragna med en bult i vardera Ă€ndan och med en vridarm pĂ„svetsad pĂ„ den ena halvan. Axeln visade sig sitta en aning vid sidan om kölens tyngdpunkt och kraften pĂ„ plĂ„tarna kring fyrkantfrĂ€sningen i toppen blev sĂ„ stor, nĂ€r bĂ„ten krĂ€ngde hĂ„rt pĂ„ spinnakerslören, att plĂ„tarna rĂ€tade ut sig och bildade ett runt hĂ„l, varvid kölen kunde vrida sig fritt. Hade man istĂ€llet frĂ€st ett rostfritt metallablock och trĂ€tt över den fyrkantiga axeln, sĂ„ hade problemet inte uppstĂ„tt. Undrar om min fredagskvĂ€llspedagogik gjorde detta glasklart eller…
    Men kul hade vi Ät situationen efterÄt.

    Reply

  13. Carl
    Feb 2, 2009 @ 09:39

    Kölbladet till X-treme 25.
    http://www.g-forceyachts.com

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Feb 2, 2009 @ 12:31

    Carl = Puma-tröja,

    maila mig dina koordinater & storlek, sÄ kommer det en pÄ posten!

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Feb 3, 2009 @ 08:47

    Dear all,

    The X-Treme 25 for the Dutch market will be delivered this week. This boat will be presented at the Amsterdam Boatshow (Hiswa) from the 3 – 8 March 2009. For thos who want to visit / try this X-Treme 25, please contact us. The boat is purchased by production partner IPCO Marine from The Netherlands.

    Where Yachts & Yachting magazine published recently an article claiming:

    “This offering from Dutch builders G-force Yachts has the look of a mini IRC-optimised TP52, with high-aspect foils, cut-out cockpit sides and the now obligatory IRC feature: a fixed bowsprit. The Lutra-designed hull also sports chines running along its buttocks. Rating-wise it might carry a bit of a penalty for its light displacement and the bowsprit is only in place for a Code Zero, spinnakers flying from a conventional pole.”

    Now a Blog has started on Swedish website http://www.blur.se. That the X-Treme 25’s keelfin is truly something special proves this Swedish Blog where visitors can guess what the picture of the milled aluminium T6 keelfin actually is. Responses are: The keelfin of an IMOCA 60 or Volvo 70. Another one guesses it’s the keelfin of Ericsson 3 competing in the Volvo Ocean Race. But it it the high-tech keelfin of the X-Treme 25


    Hereunder you find the link:

    http://www.blur.se/2009/01/30/whatisthis/

    With best regards,

    Jeroen Wats

    G-Force Yachts Nederland B.V.
    Buiten Walevest 15
    3311 AD Dordrecht
    The Netherlands

    info@g-forceyachts.com
    http://www.g-forceyachts.com

    Reply

  16. Veronica
    Feb 3, 2009 @ 20:25

    Om ni har nÄgra frÄgor kring X-treme 25 eller X-treme 37 sÄ shoot, jag arbetar med distributionen i Sverige och Norge.
    Hitta mig! veronica@oceanspirit.se

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.