Close
Skip to content

55 Comments

  1. srsseglaren
    May 4, 2020 @ 15:31

    Vacker :-)

    Midsummer solo ?

    Reply

  2. Martin
    May 4, 2020 @ 23:38

    Dominant Race?

    Reply

    • Mikkel
      May 5, 2020 @ 08:07

      Når jeg tænker mere over det, så har Dominant Race en cool dobbelt-betydning.

      Jeg har altid tænkt på “Race” i navnet, som kapsejlads/regatta og ikke som i bådens “race” i relation til type/konstruktion.

      Det ser ud til at båden på billedet har fået udskydeligt bovspryd/peke til gennaker?

      Reply

      • Dan
        May 5, 2020 @ 12:37

        Ser ut att vara ett utskjutbart kolfiberpeke med fäste för en code zero 90 cm framför förstag och fäste för Gennaker 140 cm framför förstaget. Cirka.

        Reply

  3. Johan
    May 5, 2020 @ 11:24

    707!
    Med något slags peke i fören.

    Reply

    • Martin Dahl
      May 6, 2020 @ 10:11

      Håller med.

      Reply

  4. andreas
    May 5, 2020 @ 13:40

    jag tänkte mig nog en 11 OD?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2020 @ 20:08

      Det är ju en ganska kass solobåt?

      Reply

      • Fredrik Eliasson
        May 6, 2020 @ 15:55

        Varför är den så kass? Har funderat på en sån.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 6, 2020 @ 16:07

          Fredrik, som solobåt blir den ganska jobbig. Raka spridare och backstag .
          Jäkligt låg bom. STOR spinnaker…
          Vänder vi på det och bygger om skrov och rigg för svepta spridare och lyfter bommen en bit så börjar det hända saker!! När man ändå är i gång så är det väl lika bra att bli av med spinnaker + bom också = gennaker + peke.
          Allt detta blir tyvärr en hel del meck…

          Reply

          • Fredrik Eliasson
            May 6, 2020 @ 16:56

            Hoppsan Pelle, svaret hamnade visst en bit ner…

      • Andreas Samuelsson
        May 6, 2020 @ 20:20

        Jo men trodde du sökte en utmaning😀 Bra fart för pengarna och ändå långsmal
        Det kanske gick att ändra riggen bara….

        Reply

  5. Henrik Trygg
    May 6, 2020 @ 11:14

    Om det är en dominant race så förlängdes kölbladet på min gamla för bättre höjd!
    Riktigt kul båt

    Reply

  6. Dan
    May 6, 2020 @ 14:20

    Hej Henrik,

    Hur exakt förlängde ni kölbladet? För jag antar du menar gjorde den djupare, inte bredare?

    Med vänlig hälsning/Dan

    Reply

    • Mats B
      May 7, 2020 @ 22:18

      Dominant Race finns med minst tre olika kölar. De första båtarna hade samma köl som 707. De flesta har en köl med samma djup (1,3 m) men längre kölblad. Slutligen några Special med en djupare köl (1,65 m). Jag hade själv en av de sist byggda standardbåtarna (SWE 100).

      Reply

      • Dan
        May 7, 2020 @ 22:35

        Hej Mats,

        Peters sommarbåt är SWE101. Byggd av Lennart Palén i tät kontakt med Gösta. Just SWE101 är byggd som en fullblodsspecial från början. Ingen modifierad Race. Den har en ca 11m hög 2 spridar mast med 18 graders svepning på spridarna, kolfiberstorbom och spinnbom, 1,65 meter djup köl på 575 kg och ett djupt roder. Stor på 21 m2 och ST fock på ca 13 m2. Den har klart högre vmg på kryss kontra en vanlig Race (jag har en sådan också, min sommarbåt ;-)).

        Reply

        • Peter
          May 8, 2020 @ 12:56

          är det inte en modifiering redan från början?

          enligt SRS:
          Det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen levererats i
          förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse.

          djupare köl, kolfiber i BOM och spiBOM samt annan riggkonfiguration tyder på det…

          Reply

          • Pelle Pedersen
            May 8, 2020 @ 13:41

            Och vad tillför detta??? Båten har ett SRS-mätbrev… Kommer säkert att få ett nytt senare…

    • Henrik Trygg
      May 8, 2020 @ 14:23

      Kölbladet var förlängt akterut när jag köpte den, påsvetsat ca 10-15 cm.

      Reply

      • Dan
        May 9, 2020 @ 19:51

        Hej Henrik,

        Ok då är jag med, det är en standard lösning rekommenderad av Gösta. Hade Gösta på besök 2018 och frågade honom bland annat varför han rekommenderade att bredda kölkordan på bland annat Dominant 95:an. Haft 2 sådana och upplevde inga tendenser till att ha för lite kölyta eller att inte gå högt oavsett vad. Gösta sa att han rekommendera denna åtgärd för att sätta mindre krav på vilken rorsman man har, kölen blir mer förlåtande var hans förklaring.

        Om du haft en enkel lösning på att göra kölen djupare hade jag ringt dig direkt ;-).

        Mvh/Dan

        Reply

  7. Fredrik Eliasson
    May 6, 2020 @ 16:54

    Backstagen används endast som trim har jag hört. Höja bommen låter sig nog göras utan större problem. Okej, stor spinnaker, men montera dit ett selden peke och kör assymetriskt. Man kanske får förstärka skrovet på utsatta ställen. Väldigt lång sittbrunn kanske inte är optimalt. Men annars ganska smal så kött på kanten spelar inte så stor roll. Självslående fock blir på plussidan. Oj, väldigt lätt att skriva vad man ska göra, sedan ska det ju göras också. :-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 6, 2020 @ 19:01

      Fredrik, jag har mycket erfarenhet av 11:a och skulle inte segla den solo (kappsegling). Du har rätt i att den klarar sig utan backstag men då i sammanhanget ”fully crewed”. Skulle aldrig gippa den solo i + 8 m/s med undanvindsegel uppe.

      Reply

      • Fredrik Eliasson
        May 6, 2020 @ 20:56

        Tack för infon, om det dyker upp någon så får vi se vad som händer.

        Reply

  8. Sillstryparn
    May 6, 2020 @ 18:38

    För en oinvigd: Vad är det för båttyp?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 6, 2020 @ 19:45

      Just nu är de flesta oinvigda. Men många gissningar är nära 😃

      Reply

      • Johan
        May 6, 2020 @ 20:40

        Dominant race special?
        dominant 78?

        Ser definitivt ut som en G&G-konstruktion

        Reply

      • Sillstryparn
        May 7, 2020 @ 09:57

        Det känns ju som en Edwardsson.
        Skrov/däckskarven säger att det inte kan vara en Dominant 95.
        Dominant Race har ju redan gissats…Och båten ser större ut…Svårt!

        Reply

  9. Rolf L
    May 6, 2020 @ 19:02

    707👍

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    May 6, 2020 @ 19:41

    Får den plats här?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    May 7, 2020 @ 12:41

    Skall vi erkänna att det är en Dominant Race Special?

    På agendan står Midsummer Solo, kanske 24-timmars och Pantaenius Bohusracet (beroende på om Gotland Runt blir av eller inte).

    Reply

  12. srsseglaren
    May 7, 2020 @ 13:01

    ser ut att vara ett centrerat utskjutbart peke 70-80mm diameter? undrar lite hur det är löst runt förstagsinfästningen kan man fråga Dan ?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 7, 2020 @ 13:11

      Det är två parallella rör.

      Reply

      • Dan
        May 7, 2020 @ 13:31

        Självklart… nu när gissningstävlingen är över. Har lite mycket på jobb men återkommer och förklarar senare. Det är en special lösning kan jag meddela :-)

        Med vänlig hälsning/Dan

        Reply

    • Dan
      May 7, 2020 @ 22:24

      Såhär ligger det till med peket:

      Ville ha ett utskjutbart peke med så låg vikt det var möjligt och som passade båten visuellt. Ville inte ändra förstagsinfästningens placering och det började få mig att fundera på en dubbelpeke konstruktion. Ytterrören är ca 65 mm och innerrören 40 mm. Innerrören är sammanfogade framtill med en stabil kolfiberplatta. Innerören glider på 3 lagringar som är limmade i ytterrören, mittlagringen med större glapp för att tillåta harmonisk böjning av innerrören samtidigt som de går att justera under last. Peket tillåter max utstick 140 cm från förstaget och stoppas av dubbla vaterstag. Ett till code fästet och ett till gennakerfästet. Hela systemet väger ca 3 kg. Invändigt sitter en kraftig chockord som drar in peket automatiskt. Är väldigt nöjd med designen men är osäker på om allt håller. Det lär Peter, Pelle & Co märka..code på ca 30m2 ca 90 cm ut från förstag och ca 63m2 gennaker 140 cm ut från förstaget. Båten saknar inte hästkrafter..

      Har som tur är en lyxig situation när det gäller att bolla idéer och få proffsiga råd via Thomas Wiberg. Det Thomas inte vet om kompositer, konstruktion och tillverkning är inte värt att veta. Dock kan man (jag alltså) som hemmafixare aldrig nå upp till proffsstandard så om peket knäcks får det bli spinnaker helt enkelt :-).

      Sedan blev det inte direkt billigt, allt i kolfiber.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 7, 2020 @ 22:44

    👇

    Reply

  14. Sillstryparn
    May 8, 2020 @ 15:54

    Reply

    • Dan
      May 11, 2020 @ 15:42

      Vet någon vem som köpte Racen på blocket? Den försvann fort..

      Reply

  15. Jonas Dyberg
    May 14, 2020 @ 14:20

    Dominant Race: längd 7.64m * 3.28084 = 25.07 fot.
    “Halvbra” optimering inför Midsummer Solo. :)
    Fast det är ju ingen tävling och utmaningen blir ju större nu… ;)

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 14, 2020 @ 15:15

    Enligt mätbrev = 7,62 = 25,00 fot. Tydligen något med att “sträcka åt gummilisten” 😃

    15 m/s västligt vid Kullen på lördag. Sköt just upp hemseglingen…

    Reply

    • Jonas Dyberg
      May 14, 2020 @ 16:30

      7.62m*3.28083989501312 = 25.000000000000 fot
      SNYGGT!
      Kanske Jonny Petersson skulle “sträcka” sin list också…
      Tänk vad skoj, nu finns det något att diskutera och ha synpunkter på! :)

      Reply

      • Dan
        May 14, 2020 @ 17:07

        Det med att ”sträcka listen” var mest för att den inte skulle ramla av :-).

        Reply

        • Jonny Petersson
          May 15, 2020 @ 09:31

          Min Dominant Race SWE16 är exakt 7,62 inkl list. Listen bygger 15mm vilket betyder att hon skulle bli 7,59 utan list

          Reply

          • Dan
            May 15, 2020 @ 12:24

            Då är din Race logiskt nog lika lång som min Race. Samma skrov som Specialen har. Det som skiljer mellan olika exemplar är hur fet gummilist de monterat och hur den monterats. Alltså mäter Racen korrekt in i mini klassen.

    • Fabian Tillig
      May 14, 2020 @ 19:23

      Ska man har “längdmätbrev” för MSC nu?
      Blir det inte konstigt samma båttyp startar i två olika klasser om man sortera efter skrovlängd? Är ju inte med, så ska inte gnälla ;) .
      //Fabian

      Reply

      • Jonny Petersson
        May 15, 2020 @ 13:05

        Jag gick på std båtdatabladet 2020 och där står det 7,64. Självklart skall vi starta samtidigt:-)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      May 14, 2020 @ 20:28

      Jag kan segla i vilken klass som helst, det är ju ingen tävling 😃

      Men det verkar ju också konstigt om jag hittar på en egen LOA som är annorlunda än den jag har i mitt mätbrev?

      Reply

      • Jonas Dyberg
        May 14, 2020 @ 21:50

        @Peter, självklart ska du använda den längd som just din båt (har du köpt den eller långtidsleasas den??) har, dvs finns det ett mätbrev så ska ju det måttet användas. Bara att gratulera till optimeringen, vilket jag läst att andra också gjort för att passa ofta förekommande soloindelningar!
        Finns ej mätbrev så anser jag att det är skepparen som anger måttet och intygar riktigheten i det. Oftast hämtas säkert måttet från någon tabell/webben men en del båtar är ju modifierade.
        @Jonny, mät ordentligt och vid behov kapa 2cm och ge Peter en match även om era båtar inte har samma segelkonfiguration.

        Reply

        • Jonny Petersson
          May 14, 2020 @ 22:53

          Jag kan laser mäta min imorgon😊.
          Sedan så är det två helt olika båtar.
          Specialen har annan rigg, djupare köl och effektivare roder mm.

          Men o andra sidan har Peters kärra inte våtslipad botten med 4000😂😂

          Reply

        • Peter Gustafsson
          May 14, 2020 @ 23:04

          Det är ju länge till Midsummer Solo 😂

          Jag brukar ju säga att det tar tre säsonger att få speed på en ny båt, men den här gången skall jag segla solo efter 3 veckor. Så jag är nog happy om jag kommer runt utan att ställa till det allt för mycket.

          Reply

          • Jonny Petersson
            May 15, 2020 @ 06:07

            Där ligger jag före dig då Peter….jag är uppe i nästa 200 timmar i Dominanten….på land😊

  17. Dan
    May 14, 2020 @ 20:08

    Tror Dominant Racen är lite unik i detta fall eftersom den ligger så på gränsen att olika form på gummilisten eller storlek på skrov/däck flänsen skiljer mellan klasserna. Exempelvis seglar Racen på Silverrudder i mini. Tror bara Jonny kör i small, av en lite mer social anledning :-). För de flesta båtmodeller är nog indelningen ganska solklar.

    Reply

  18. Joakim
    May 14, 2020 @ 20:55

    Går ju att kapa nosen på många båtar om förstagsinfästning inte sitter längst fram. Enkelt sätt att minska loa 😂

    Reply

  19. Wrap Up 2020 - BLUR
    Dec 26, 2020 @ 09:00

    […] #thegreyscaleproject […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.