Watski 2Star Baltic | fler får vara med
Watski 2star Baltic höjer nu gränsen från 100 till 125 deltagare. Man har 135 båtar på anmälningslistan, så det är väl fortsatt fullt. Men min gissning är att alla som vill segla kommer med…
En annan sak som det snackades lite om i helgen; pit-stopen i Visby och Oskarshamn är ju väl tilltagna på 5 eller 6 timmar beroende på LYS. Men nu hörde jag att man fick ta emot extern hjälp i hamn, det vill säga att man hade ett shore-team som fixade segel, meckade och städade båten och gjorde käk, medan besättningen kunde ta sin skönhetssömn… Normalt kan man inte göra detta på ett pitstop? Någon som har koll?
Det vore väl rättvisast om extern hjälp inte var tillåten?
På Skagerrak TwoStar har jag för mig att man var mycket petigare med vad man fick göra under pitstopen (som då är 3 timmar), men nu kan jag inte hitta något i NoR eller SI.
Feb 1, 2009 @ 23:03
Vad jag minns stod inget speciellt om det i seglinsföreskifterna under 2008 års race. Och det var ingen direkt kontroll i hamnarna om man tillhörde bestättning eller inte då man “meckade med båten”.
Men om man kikar i startlistan torde de flesta inte ha något “shore team” som tar hand om allehanda saker vi andra måste slita med själva.
/Tobbe
Feb 2, 2009 @ 08:57
Jag vill minnas att det var tydligt i seglingsföreskrifterna att W2SB var tre olika seglingar. Så mellan seglingar får man väl ha hjälp utifrån antar jag. Varför det är annorlunda på Skagerrack vet jag inte men ett av skälen till att man ändrade formatet på W2SB var väl just att man skulle göra det lite lättare att t.ex. laga trasiga saker etc.
Feb 2, 2009 @ 09:53
Under W2SS var väl diverse reparationer som utfördes under pitstop i Arendal ? Bl.a. fick väl en norrmännen sin stor repad mha Wolpack gubbarna.
Tror detta nämns i skaderapporten här på blur.se
Feb 2, 2009 @ 11:19
Längden på pit-stoppen är något som utvärderades efter förra året, och slutsatsen var att 99% ville ha den tiden för recovery. Succen för tävlingen beror på koncept med pitstop och enskilda bensträckningar. Vi är många som seglade förra året som verkligen vill köra igen, och anmälningslistan tyder verkligen på att arrangörerna gjort ett bra jobb och inte petat i grundkonceptet.
Feb 2, 2009 @ 11:23
Ja, det viktigaste är faktiskt att man får med många seglare som tycker att det är kul! Det är väl norrmännen som vill ha lite mer strapats och bara kör 3 timmar…
Efter att ha fixat båt, käkat och kört väderanalyser så vågar man inte gå och lägga sig för att man är säker på att man aldrig skulle vakna i tid till start :-)
Feb 2, 2009 @ 12:49
Grund konceptet är bra med pit-stop. Det som oroar folk om det kommer team med shore crew som gör allt färdiga med tävlingsbesättningern vilar och vi vanliga dödlig försöker få allt fixat och sedan iväg..
håller med Peter, tror inte vi kommer att våga lägga oss
Feb 2, 2009 @ 16:57
Det är väl inte så där alldeles enkelt eller billigt att ta sitt “shore team” mitt i en arbetsvecka från Oxelösund till Visby och sedan till Borgholm och så tillbaks till Oxelösund…till detta är väl inte racet tillräckligt viktigt? Däremot är det väl bra med lite tid för oss vanliga dödliga. Jag minns en deltagare som tappade en vantskruv på ett diagonalvant förra året. Där var det ju tur att det fanns några timmar att spela på för att försöka hitta något hos den lokala järnhandlaren, annars hade man fått bryta. Man kan diskutera kortare pitstops, men jag tror personligen att den absolut största enskilda faktorn till framgången med W2SB är just att man har infört pitstops och möjlighet till återhämtning. Det gör att även vi vanliga människor vågar oss ut. T.o.m i en Farr 30 :-)
Feb 2, 2009 @ 21:10
Hej igen
Min personliga erfarenhet är att det inte är så värst mycket tid för återhämtning. När man gått i mål ska man komma i hamn. Sedan blir det race till muggen. Seda ska man anmäla sig på kontoret och få en ny starttid (som räknas från målgång). Efter det an snbaadusch för att varva ned. Tillbaka till båten och äta lite. Har man tur behöver man inte fixa så mycket mer utan kan slagga en stund. Men det blev max 2 timmar för att man sedan skulle hinna få båten startklar på linjen.
Vi hade 5 timmars pitstop. Och det var inte för mycket :-)
/Tobbe
Feb 2, 2009 @ 22:01
Håller helt med föregående talare!
Feb 2, 2009 @ 22:39
Något som däremot är synd är att man inte samlar ihop båtarna i resp lysgrupp när det är dags för start två och tre. Nu är det istället jaktstart som gäller. Vi upplevde det som trist då det blev väldigt stor spridning i grupperna. Speciellt efter bleket i Kalmarsund.
Feb 3, 2009 @ 07:28
Ja racet dog lite när man skulle starta där. Den där frågan var ute i enkäten men jag vet inte om vi har sett några resultat ännu. Man misstänker ju att vi seglare vill ha lite hetare starter där man samlar ihop gänget. Problemet är ju att det kan bli väldigt olika pitstoptider om man t.ex. utgår från att den långsammaste båten i startgruppen skall få 5 timmar? Men jag har inte kollat spreadarna från startgrupperna. Får väl göra det senare om jag hinner. Idag är det dags att gå över allt tågvirke inför säsongen :-)
Feb 3, 2009 @ 07:29
Ja racet dog lite när man skulle starta om efter Kalmarsund. Väldigt utdraget fält… Den där frågan var väl ute i enkäten men jag vet inte om vi har sett några resultat ännu? Misstänker att vi seglare gärna vill ha lite hetare starter där man samlar ihop gänget bättre. Problemet är ju att det kan bli väldigt olika pitstoptider om man t.ex. utgår från att den långsammaste båten i startgruppen skall få 5 timmar? Men jag har inte kollat spreadarna från startgrupperna. Får väl göra det senare om jag hinner. Idag är det dags att gå över allt tågvirke inför säsongen :-)
Feb 3, 2009 @ 09:33
Varför just 125. Vore det inte ännu roligare med 150?
Feb 3, 2009 @ 13:09
Det handlar väl bland annat om att kunna garantera hamnplatser och organisation så det inte blir kaos. Förra året var det lite stökigt i Visby att få ut nya starttider och nu verkar det ju bli dubbelt så många seglare…