Commodores’ Cup 2010 | intresseanmälan
I januari så flaggade SHF upp att man ville skicka ett svenskt team till Commodores’ Cup 2010. Foto: Rolex/Kurt Arrigo.
Man skulle anmäla sitt intresse före 2009-02-15, och nedan har vi de team som visat intresse så långt – och det finns ju fortfarande tid för er som är sugna. Alla IRC-tal är uppskattningar från min sida (utom Ingas). Tittar man på startlistan från 2008 så måste man fråga sig hur ett optimalt team ser ut.
Class 1 – IRC TCC = 1.120-1.230
- Landmark 43, Air IV ~1.150
- First 45, Teknova ~1.124-1.135
- X-41, Oxygen ~1.120
Class 2 – IRC TCC = 1.075-1.119
- Sinergia 40, Datacom ~1.082-1.094
- IMX-40, Du Soleil ~1.075-1.100
Class 3 – IRC TCC = 1.025-1.074
- Corby 33, Inga of Sweden 1.045
- Dehler 36, Shakira ~1.031-1.036
Dessutom så har ett par X-332 (Wiklunds & Explorer) anmält intresse trots att de ligger under minimigränsen. Dessutom har frågan gått till några heta utlandssvenskar…
Vinnande teamet 2008 var GBR RED, med tre nybyggda båtar som alla var “stora båtar” i respektive klass. Troligtvis bättre att vara största båt i class 2 än att vara minst i class 1?
1 GBR4601L FAIR DO’S VII Ker 46 1.190 John Shepherd
2 GBR236R ERIVALE III Ker 39 1.117 Jerry Otter
3 GBR1236L QUOKKA 7 Corby 39 1.070 Peter Rutter
Några av båtarna (Datacom och Teknova) har ju alldeles för många proffs, och måste fundera på hur man får ombord unga skarpa amatörer? Bäst track-record har ju Datacom och Du Soleil, men frågan är om båttyperna står sig i Hamble? Från andra hållet så är både Landmark 43 och Corby 33 bra designer, men teamen har inte samma rutin (i dessa båtarna i vilket fall).
Men det är många bra seglare och snabba båtar, så det kan säkert bli riktigt bra till slut.
Feb 13, 2009 @ 14:25
ugh… mår dåligt när jag ser den bilden. Ser helt sjukt ut när man använder människor som barlast på båtar, idiotiskt i min mening. Förvisso talar jag utan erfarenhet från så stora besättningar, men hur kul kan det vara att bara sitta på kanten o titta? Mindre besättningar, även på de större båtarna borde göra det lättare att hitta gastar (och inte barlast)
Feb 13, 2009 @ 14:52
Va !?
jag sitter mycket gärna på kanten och tittar, när skall jag komma ?
Feb 13, 2009 @ 15:40
Det är sjukt kul och mysigt. Mänsklig värme, och bara att sitta och filosofera. I liike!
Anmäler mig gärna som “en av de unga”.
Feb 13, 2009 @ 16:56
Hej Peter!
Dina “gissningar” är mycket bra. Har kollat lite och Dehler 36-orna verkar ligga från 1,026 (troligen fock) til 1,033. Ungefär som J-109-orna och det borde vara spelbart på normal kryss-läns bana. X-41orna ligger normalt på 1,121-1,126 (undantag X41an som var med senast på CC, men den hade de varit tvungna at lägga invändig blybarlast i för att komma ner till klass två – de hade Holmatro i klass 1). Det ser nog ut som att Sverige får iväg ett lag och kanske två – vore skoj! Konkurrensen är förstås knivskarp med många duktiga seglare och tokoptimerade båtar – läs om holländska Grand Soleil 43 an i Yachting Worlds novembernummer, de har inte lämnat något åt slumpen! /Lasse
Feb 13, 2009 @ 16:57
A35 W8 n´Sea som tidigare anmält intresse blev helt nyligen såld till Norge. Norrmännen har nu köpt tre A35 som tidigare seglat i Sverige.
Archambault börjar leverera en ny A50 i Januari 2010 designad / optimerad just för CC. Hör av er den som är nyfiken.
/Per
Feb 14, 2009 @ 19:37
Jag är fruktansvärt intresserad av att vara med och segla i denna utmaning men hur realistiskt är det att vi får iväg ett lag?
Finns det tillräckligt intresse och resurser (pengar) för denna utmaning. Jag hoppas verkligen det.
Rent historiskt så har vi inte hållt oss framme så väl på nämnda farvattnen. Och konkurensen i Commodore’s Cup är inte mindre än i Admiral’s Cup. Kostnaden för en utmaning rättfärdigar inte direkt att man är där bara för ett deltagande…
Hur många i Sverige har kappseglat i Cowes de sista tio åren och har erfarenheterna i behåll? Det handlar om tidvatten, mycket båtar, boende, transporter till och från. För att inte tala om bokning av kran. Man får räkna med att “bottenstudsa” när man kappseglar här om man vill vara med i toppen.
Sedan får jag väl avsluta med att jag personligen aldrig bara “suttit på kanten”. Finns mycket att se och tänka på under den tid man sitter där. Och på en plats som Cowes finns det verkligen mycket att hålla koll på…
Mvh. Andre´B.
Feb 14, 2009 @ 21:41
André B!
Realistiskt – det finns en båt i varje klass som redan nu har sagt att de åker om de blir uttagna – vilket innebär att det bör bli ett lag. Ekonomiskt så spelar Sverige förstås i en andradivision, det kommer nog inte att byggas tre helt nya, IRC-optimerade båtar från Sverige. Att Sverige skulle vinna första gången man är med är förstås svårt, men man måste vara med för att se nivån och sedan satsa vidare till gången efter och gången efter det. Svenska båtar har både vunnit och kommit tvåa på Fastnet Race, så det går att göra resultat där också. Handlar förstås om timmar i vattnet i The Solent, bra coachning från proffs (till exempel Matthew Humphries som idag är svenskbaserad och bland annat seglar på Datacom), pengar och intresse. /Lasse
Feb 16, 2009 @ 08:38
Att intresset är stort är roligt. Men båtarna är nog inte mer konkurenskraftiga nästa år än de är idag. Och ingen utav båtarna är ny längre…
Fastnet Race är inte Commodore’s Cup. Av egen erfarenhet vågar jag säga att det är lite skillnad att kappsegla på The Solent och ta en sväng runt Fastnet Rock.
Skall man vara med så bör man nog försöka ta sig ner och börja träna och tävla på The Solent redan i år. Pengar och intresse…
Vänligast / Andre´
Feb 16, 2009 @ 10:56
Dom som gick bra i IRC i fjol då? Prima 38 tex
Feb 17, 2009 @ 00:20
Prima är en fin båt att segla. Väldigt trevlig. Men även det är en båttyp som börjar bli gammal. Och vi har bara en i Sverige…
Tror att det är viktigt att man sätter sig ner och går igenom vilka båtar (båttyper) som på pappret kan vara konkurenskraftiga 2010. Därefter kollar man upp vilka möjligheter det finns att få ihop pengar. När man har detta detta underlag och en täckande budget finns för båtar, segel och logistik så är det enkelt att plocka ihop tre besättningar för att segla båtarna.
Annars är jag rädd att det bara blir ett deltagande. Hur mycket jag än önskar att det skulle vara annorlunda. Hur som helst så är det viktigt att man får ner några båtar för exempelvis Cowes Week i år så att man får känna på de vattnen man skall segla i.
Vänligast / Andre´
Feb 17, 2009 @ 01:36
Vi har inga planer på att vara med och segla Commodore’s Cup med Priman. Jag är ganska säker på att vi kan få ned vårt TCC så att vår båt kan gå i lilla klassen. Det är nog också möjlig att göra hyggligt i från sig så länge det blåser, men blir det lättvind finns säkert båtar som är mer allround. För vår del har vi varken tid eller pengar för att göra en seriös satsning.
Blir det några uttagningsseglingar där det seglas IRC kommer vi självklart med och kör. De seglingarna vi har tänkt köra under våren i IRC är Lidingö runt, KSSS race week och Gotland runt. Sen blir det också Ornö runt.
Ytterligare en Prima är köpt till Sverige. / Pär
Feb 22, 2009 @ 18:08
Un Prima till? Kul! Vilken hemmahamn fick den båten?
Fick en hel cd med bilder från bygget av en Prima av en holländare jag träffade förra året. Är verkligen en trevlig båt…
Mvh. Andre´
Feb 25, 2009 @ 10:29
Priman hamnar i Limhamn.
Det vore kul att se lite bilder av Prima bygget.
/Pär
Feb 25, 2009 @ 10:37
Låter ju som att det skulle kunna bli en flotta med moderna IRC-racers även i Malmöregionen, Prima 38 + Seaquest 36 + Dehler 34 + Kracer 40 + … Dags för Öresund-regatta att inventera.
Kanske skall vi köra Blur Cup? Samma regler som i Commodores’ Cup (3 båtar per lag enligt mätetalen ovan) så kör man antingen regioner (väst mot syd mot norr) eller klubbar mot varandra…
Apr 1, 2009 @ 19:02
Senaste skvallret från Inga from Swedens blog:
Apr 2, 2009 @ 12:43
Är inte Teknova med Bengt F med i denna disk längre?
Apr 3, 2009 @ 01:34
Jo, Bengt är med i diskussionen liksom några andra team som ännu inte är klara med hur deras besättnings- och planeringen för samarbetspartners ser ut. Vi kommer att uppdatera officiell information kring detta på SHF:s hemsida allteftersom diskussionerna fortgår.
Och så ett förtydligande: Shakira:s skeppare & ägare heter Christer Cederblad medan Lars Bergkvist är deras projektledare.