Skip to content

18 Comments

  1. Jocke
    Feb 16, 2009 @ 19:44

    Ska bli intressant och se om de klara vikten.

    Annars vore det kul att se en variant med kanske lättad inredning

    Reply

  2. Erik B
    Feb 16, 2009 @ 19:50

    Lite kul att jämföra kurvan på akterkojen med däckslinjen. Har svårt att få ihop det med sidovyn och bottenlinjen. Är det månde en IOR-inspirerad ankstjärt?

    Annars ser den fin ut och Arcona har ju gjort sig kända för att både segla upp till mättalen.

    Jag håller tummarna för att det är så den här gången också. Kul när små “svenska” uppstickare utmanar de stora varven.

    Reply

  3. DehlerDoris
    Feb 17, 2009 @ 00:12

    Den där linjen mellan köl o roder ser ju inte så där himla “sweet” ut.
    Lite IOR-stuk som ErikB skrev..
    Annars så ser det ju helt OK ut, nästan som en Dehler ;-).
    Säkert lite lättvindshandikappad också eftersom den inte ska ha överlappande försegel. Skönt att Arcona har dragit in vanten (i motsats till t.ex. X-34) trots att båten ska segla med X-fock.
    StefanK

    Reply

  4. Hans
    Feb 17, 2009 @ 09:51

    Ännu en fin konkurent till Dehler 34, Elan 340, nya First 35, nya Dufour 34 och X 34 m.fl

    Lycka till!

    Reply

  5. Björn N
    Feb 17, 2009 @ 13:08

    Japp! Precis vad som behövs. Ännu en variant av en båt som “redan finns”. ;o) Fast kanske är den lite vassare än sina konkurrenter? 300 kg lättare än Dehler 34. Fast Dehlern har väl också lite mer segel? X35 väger väl å andra sidan 500 kg mindre? De flesta båtar i denna storlek ligger väl omkring de här måtten/vikterna?

    Summa summarum. Jag tycker båten se schyst ut, men det känns som om jag “sett den förut”.

    Reply

  6. Joakim
    Feb 17, 2009 @ 14:28

    Dehler 34 SV väger nog minst 5600 kg och X-35 4500 kg. Jag tror att vikten har inte så mycket betydelse på den typen av C/R båtarna. X-34 och Dehler 34 SV väger över 1000 kg mera än X-332 men är klart snabbare.

    Reply

  7. PelleL
    Feb 17, 2009 @ 15:14

    Både X-34 och framförallt Dehler 34SV är klart “större” båtar än 332:an (och dessutom nästan 15 år nyare design) så det är inte så märkligt att de går lite fortare. Jag tycker både ORCi, IRC och LYS/SRS fixar att bedöma dessa båtar på ett rimligt sätt. Arconan är ju rätt lik Dehlern och jag tror nog Stefan Qviberg funderat en hel del på hur han skall få den att mäta hyfsat både i IRC och ORCi.

    Reply

  8. Björn N
    Feb 17, 2009 @ 15:20

    Jo, 700 av dom kilona sitter i kölen och så har man ökat segelytan med cirkus 10 kvm… Tyngdpunkten är säkert en hel del lägre på de nya båtarna.
    Inget fel på nya Arconan. Den blir säkert kanonfin!

    Reply

  9. Joakim
    Feb 17, 2009 @ 16:34

    En X-332 har 35,8 + 32,3 (140%) = 68,1 m2 och en X-34 har 39,2 + 29,7 (107%) = 68,9 m2. Ingen skilnad! Men spinnun är klart större 69 vs. 96 m2.

    Tyngpunkter för samma två båtar: X-332 3,8 cm över vattenlinjen och X-34 7,9 cm över vattenlinjen. RM: X-332 101 och X-34 112 kgm/deg

    Det är sannt, att X-332 är mindre och äldre. Jag tror nog, att IRC ser X-34 för nära X-332. ORCi och LYS har skillnaden på ~3% och IRC bara ~1%.

    Reply

  10. Nicklas
    Feb 17, 2009 @ 18:21

    Vill ha!! Vill jättemycket ha!

    Reply

  11. Champ
    Feb 17, 2009 @ 21:44

    Vad kostar kärran?
    Någon som hört nått?

    Reply

  12. denp
    Feb 18, 2009 @ 17:27

    VARFÖR har alla 34a fotare ratt istället för rorkult numera??? ratt = massor med förlorat utrymme, sämre roderkänsla, fulare, ohållbarare och dyrare… och kom inte och säg att “man kan inte köra hård undanvind med rorkult”…

    inlägget ovanför ser vi en 52 fotare med rorkult.. och i IMOCA 60 kör bl.a. Mich D. 20+ knop med en hand på RORKULTEN…

    Reply

  13. Erik B
    Feb 18, 2009 @ 20:34

    För shorthandsegling är det svårare att växla mellan att styra och trimma med en stor ratt som man måste runt. Då är rorkult att föredra. Med full besättning så behöver inte rorsman flytta på sig så då spelar det kanse mindre roll. För familjesegling borde rorkult vara bättre för då har rorsman lättare att hjälpa till vid skotning osv.

    Reply

  14. Jan
    Feb 18, 2009 @ 20:48

    Rimligtvis för att kunderna vill ha det?

    Reply

  15. JTeL
    Feb 19, 2009 @ 06:35

    Har hört rykten om ett pris runt MSEK 1.5

    Reply

  16. Harald H
    Feb 19, 2009 @ 13:37

    Seilbåtkatalogen fra http://www.seilmagasinet.no oppgir en pris på 1.29 M (NOK).

    Reply

  17. Mats V
    Feb 19, 2009 @ 16:57

    Trevlig båt, Palle! Påminner lite om en båt jag gillar…

    Vi ses på LR!

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Apr 14, 2009 @ 08:18

    Arcona 340 @ Blur.se
    Här har vi en ny skiss + ett preliminärt VPP. Ser inte köl och roder annorlunda ut jämfört med första skissen (nedan)? Någon som vill spekulera? Dessutom verkar ratten ha åkt bak + storskotswinschar (skall man ha det på en 34 fotare)? Såklart har ratten åkt fram och winscharna är borta. Tack!

    Första båten skall vara i vattnet maj/juni.

    Arcona 340 @ Blur.se

    Arcona 340 VPP @ Blur.se

    VPP som PDF
    Teknisk data

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.