Arcona 340
Bland alla toksweeta båtar får vi lyfta fram en trevlig lillasyster i Arcona-familjen. Personligen gillar jag 34 fot bättre än 43/46 och kan man hålla vikten på under 5 ton så ser det ju kanon ut. Och den mäter säkert jättebra i SRS ;-)
Målsättningen med Arcona 340 är att skapa en snabb, modern och lätthanterlig 34-fots performance cruiser. Båten skall ha ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov med klassisk Arcona profil. Även invändigt skall Arconas specifika kännetecken finnas på plats: snickerier av hög klass, praktiska detaljer på rätt ställe och en från början inbyggd trivsel. Arcona 340 kommer att laddas med topp prestanda för maximal seglingsupplevelse och, liksom sina större systrar, vara en vinnare även på kappseglingsbanorna. Målet kommer att nås tack vare låg vikt, ett effektivt segelplan och samma höga stabilitet som kännetecknar alla Arconas modeller.
Skrovet är en vidareutveckling av den serie som började med Arcona 400 och som kontinuerligt förfinats fram till den senaste modellen – Arcona 430. Seglingsegenskaperna hos 430 är mycket goda och har överträffat alla förväntningar, Arcona 340 blir en direkt utveckling av denna skrovform. Skrov, däck och innerliner kommer att produceras med infusionsmetoden vilket garanterar optimerad vikt och kvalitet.
Arcona 340 kommer att få ett segelplan med icke överlappande försegel och relativt sett, ett relativt sett något större storsegel än tidigare modeller. Allt för att förenkla hanteringen och hålla nere kostnaderna. Ett högeffektivt segelplan i kombination med optimerad vikt kommer att ge Arcona 340 samma goda lättviktsprestanda som tidigare Arcona modeller. Hög stabilitet ska uppnås med samma typ av kompositköl (stålfena med blybulb) som övriga Arcona båtar. Både köl och roder kommer att CNC-fräsas för att uppnå optimal precision på profilerna och utformas enligt de allra senaste rönen för maximal lyftkraft och minimalt motstånd.
Produktionen av Arcona skall vara likformig för att kunna skapa en entypsklass för kappsegling. Arcona 340 skall ha en begränsad segelgarderob, allt för att genom låga kostnader kunna bredda gruppen av kappseglare.
Är allt detta möjligt? Svaret blir ett otvetydigt ja. Med dessa höga ambitioner, Arcona gruppens stora erfarenhet och gedigna kompetens kommer vi att lyckas. Tidigare modellers samlade framgångar har visat vägen och möjligheterna.
Stefan Qviberg
Jocke
Feb 16, 2009 @ 19:44
Ska bli intressant och se om de klara vikten.
Annars vore det kul att se en variant med kanske lättad inredning
Erik B
Feb 16, 2009 @ 19:50
Lite kul att jämföra kurvan på akterkojen med däckslinjen. Har svårt att få ihop det med sidovyn och bottenlinjen. Är det månde en IOR-inspirerad ankstjärt?
Annars ser den fin ut och Arcona har ju gjort sig kända för att både segla upp till mättalen.
Jag håller tummarna för att det är så den här gången också. Kul när små “svenska” uppstickare utmanar de stora varven.
DehlerDoris
Feb 17, 2009 @ 00:12
Den där linjen mellan köl o roder ser ju inte så där himla “sweet” ut.
Lite IOR-stuk som ErikB skrev..
Annars så ser det ju helt OK ut, nästan som en Dehler ;-).
Säkert lite lättvindshandikappad också eftersom den inte ska ha överlappande försegel. Skönt att Arcona har dragit in vanten (i motsats till t.ex. X-34) trots att båten ska segla med X-fock.
StefanK
Hans
Feb 17, 2009 @ 09:51
Ännu en fin konkurent till Dehler 34, Elan 340, nya First 35, nya Dufour 34 och X 34 m.fl
Lycka till!
Björn N
Feb 17, 2009 @ 13:08
Japp! Precis vad som behövs. Ännu en variant av en båt som “redan finns”. ;o) Fast kanske är den lite vassare än sina konkurrenter? 300 kg lättare än Dehler 34. Fast Dehlern har väl också lite mer segel? X35 väger väl å andra sidan 500 kg mindre? De flesta båtar i denna storlek ligger väl omkring de här måtten/vikterna?
Summa summarum. Jag tycker båten se schyst ut, men det känns som om jag “sett den förut”.
Joakim
Feb 17, 2009 @ 14:28
Dehler 34 SV väger nog minst 5600 kg och X-35 4500 kg. Jag tror att vikten har inte så mycket betydelse på den typen av C/R båtarna. X-34 och Dehler 34 SV väger över 1000 kg mera än X-332 men är klart snabbare.
PelleL
Feb 17, 2009 @ 15:14
Både X-34 och framförallt Dehler 34SV är klart “större” båtar än 332:an (och dessutom nästan 15 år nyare design) så det är inte så märkligt att de går lite fortare. Jag tycker både ORCi, IRC och LYS/SRS fixar att bedöma dessa båtar på ett rimligt sätt. Arconan är ju rätt lik Dehlern och jag tror nog Stefan Qviberg funderat en hel del på hur han skall få den att mäta hyfsat både i IRC och ORCi.
Björn N
Feb 17, 2009 @ 15:20
Jo, 700 av dom kilona sitter i kölen och så har man ökat segelytan med cirkus 10 kvm… Tyngdpunkten är säkert en hel del lägre på de nya båtarna.
Inget fel på nya Arconan. Den blir säkert kanonfin!
Joakim
Feb 17, 2009 @ 16:34
En X-332 har 35,8 + 32,3 (140%) = 68,1 m2 och en X-34 har 39,2 + 29,7 (107%) = 68,9 m2. Ingen skilnad! Men spinnun är klart större 69 vs. 96 m2.
Tyngpunkter för samma två båtar: X-332 3,8 cm över vattenlinjen och X-34 7,9 cm över vattenlinjen. RM: X-332 101 och X-34 112 kgm/deg
Det är sannt, att X-332 är mindre och äldre. Jag tror nog, att IRC ser X-34 för nära X-332. ORCi och LYS har skillnaden på ~3% och IRC bara ~1%.
Nicklas
Feb 17, 2009 @ 18:21
Vill ha!! Vill jättemycket ha!
Champ
Feb 17, 2009 @ 21:44
Vad kostar kärran?
Någon som hört nått?
denp
Feb 18, 2009 @ 17:27
VARFÖR har alla 34a fotare ratt istället för rorkult numera??? ratt = massor med förlorat utrymme, sämre roderkänsla, fulare, ohållbarare och dyrare… och kom inte och säg att “man kan inte köra hård undanvind med rorkult”…
inlägget ovanför ser vi en 52 fotare med rorkult.. och i IMOCA 60 kör bl.a. Mich D. 20+ knop med en hand på RORKULTEN…
Erik B
Feb 18, 2009 @ 20:34
För shorthandsegling är det svårare att växla mellan att styra och trimma med en stor ratt som man måste runt. Då är rorkult att föredra. Med full besättning så behöver inte rorsman flytta på sig så då spelar det kanse mindre roll. För familjesegling borde rorkult vara bättre för då har rorsman lättare att hjälpa till vid skotning osv.
Jan
Feb 18, 2009 @ 20:48
Rimligtvis för att kunderna vill ha det?
JTeL
Feb 19, 2009 @ 06:35
Har hört rykten om ett pris runt MSEK 1.5
Harald H
Feb 19, 2009 @ 13:37
Seilbåtkatalogen fra http://www.seilmagasinet.no oppgir en pris på 1.29 M (NOK).
Mats V
Feb 19, 2009 @ 16:57
Trevlig båt, Palle! Påminner lite om en båt jag gillar…
Vi ses på LR!
Peter Gustafsson
Apr 14, 2009 @ 08:18
Här har vi en ny skiss + ett preliminärt VPP. Ser inte köl och roder annorlunda ut jämfört med första skissen (nedan)? Någon som vill spekulera?
Dessutom verkar ratten ha åkt bak + storskotswinschar (skall man ha det på en 34 fotare)?Såklart har ratten åkt fram och winscharna är borta. Tack!Första båten skall vara i vattnet maj/juni.
VPP som PDF
Teknisk data