Sweet… Seaquest 34
Här har vi en perfekt liten båt för Commodores’ Cup 2010. Nya Seaquest 34 med IRC TCC 1.049. Yummy! Vi jagar mer info.
Seaquest 34 on fire in Dubai…
The new Seaquest 34 “Mattafix” has been on fire over the weekend of the 7th and 8th of November. Four races of the year long Commodores Cup series in Dubai were held over the weekend with the new 34 achieving a run of straight bullets in IRC Division 1 against some very stiff competition including a new First 45, 44.7, Farr 11s, Pacific 50 to name a few.
Friday the 7th brought 12-15 knots of breeze and the Seaquest 34 revelled in the conditions taking two bullets from two races and achieving the feat of beating many of the 40+ ft yachts over the water let alone on handicap.
Saturday brought more wind with an average of 16-18knots blowing on the Arabian Gulf, again the new 34 was showing some blistering height and speed and romped away to another two bullets for the day and the overall win for the weekend.
During the weekend the Seaquest 32 crew of “Rush Knot” were also enjoying the conditions taking second place in IRC division 2 counting four solid top 4 results in the biggest fleet.
Feb 25, 2009 @ 10:04
hmm, varken assy eller peke!
Feb 25, 2009 @ 11:06
Är det bara jag som vill ha en SWEET båt med semesterkomfort eller är det en motsägelse i sak?
Feb 25, 2009 @ 11:58
Anders, det får väl bli 2 olika kategorier “sweet”?
Tycker själv inte det går att kombinera sweet-racing med sweet-cruising.
En sweet-cruising båt är för mig J100, sweet-racing kan väl vara ovanstående eller varför inte en Melges 32.
Feb 25, 2009 @ 12:20
Anders, i den bästa av världar så har man en båt för racing och en för cruising, men i verkligheten så landar de flesta i en kompromiss. Och tittar man igenom de båtar som ärs sweet enligt min definition, så har de flesta helt OK semesterkomfort, även om folk har olika krav här också.
http://www.blur.se/tag/sweet/
Till exempel tyckte jag att J/109 var både sweet och hade bra komfort.
http://www.blur.se/boats/j109/
För mig skulle X-35 eller Melges 32 vara “för sweeta” medans Arcona, Linjett eller Swedestar är lite för mycket cruising (=vikt). Men alla har ju olika preferenser, vilket är det som gör det lite kul…
Feb 25, 2009 @ 12:53
Oj vad bommen sitter högt eller?
MVH
Micke
Feb 25, 2009 @ 13:14
Skönt att Sweet inte alltid behöver ha peke..
Feb 25, 2009 @ 14:25
Svårt att välja om man skulle ut och ha ny båt en denna storleksklassen. Tycker det vrimlar av super sweeta båtar mellan runt 34 fot.
En sak är säkert – min nästa båt skall plana på undanvind. Finns det sedan kylskåp eller inte spelar inte så stor roll ;-)
Feb 25, 2009 @ 14:57
Min nästa båt ska ha kylskåp det är ett som är säkert, makrill i tomatsås,bullens pilsnerkorv och vita bönor i all ära men inte hela semestern. Om den kommer plana blir det en fin bonus.
Feb 25, 2009 @ 18:34
Om jag får säga det så föredrar jag båtar som är så snabba så att man slipper ha kylskåp, laga mat eller använda toaletten i dem. Äter helst på restaurang i land. Gjorde rent i kölsvinet på ett par kundbåtar för ett tag sedan. Hittade ett och annat i dessa kända med icke nämnda 40-fotare…
Kvalifikationerna för att bli en bra havskappseglare är att klara Tjörn Runt utan att pissa och Gotland Runt utan att sk…
Fast jag frå nog säga att Seaquesten ser väldigt trevlig ut. Och efter allt Vo60 seglande så föredrar jag båtar med vanlig spinnaker och bom. Hur ligger den till kostnadsmässigt mot de andra?
Mvh. Andre´
Feb 25, 2009 @ 19:36
Visst är det kul att ha en större båt som planar, men oftast krävs det +10 m/s för att det skall hända och hur många sådana undanvindar får man ihop på ett år jämfört med kryss i 3-7 m/s?
Och för lyxen att kunna plana 8-10 timmar på en säsong så betalar man med ett för högt mätetal (oavsett regel) under de andra 200 timmarna. Vare sig kul eller rättvist – men så är det, och det måste man ju vara medveten om när man köper en Farr 30, Mumm 36, Santa Cruz 37 eller HP 1030.
Feb 25, 2009 @ 19:58
Annars så kan man göra som undertecknad. Seglat Express i flera år, funderarrede på att växla upp till större. Men det blev 2 båtar, en 606 som planar men har inget kylskåp men är Sveriges största entypsklass, och en Fjord 24dc som planar och har kylskåp och fungerar perfekt att bogsera 606 som då båda två planar.
JonasJ
Feb 25, 2009 @ 20:02
Det ultimata är väl annars att segla med andras båtar :-)
Feb 25, 2009 @ 21:18
Preliminär spec.
Feb 25, 2009 @ 21:36
Fräck
Men 9,05 i vattenlinjen …som den ser ut har den hela linjen i?
Blev förvånad över deplacementet o SA. Påminner om X35 eller vad missade jag?
Då tror jag på X35 mfl andra båtar….
Feb 25, 2009 @ 23:36
Peter
Angående #10.
http://www.youtube.com/watch?v=SXoB_ZOXIOo&feature=related
Du har nog fel om det där med planande båtar. Det är värt mycket.
/A
Feb 26, 2009 @ 07:55
Hej
Ja bra med bo båt på tävlingarna med ju eller hur Jonas
Undrar vad för pris Sea34 kommer med. Vet ju priset på en 34…….7 Med kylskåp mm
Vilken hadde du tagit
Feb 26, 2009 @ 09:50
#12 Helt klart. Tack än en gång för sist. Hoppas på fler chanser.
Feb 26, 2009 @ 16:02
Seaquest bygger väldigt fina skrov. Härligt släpp i skrovsidorna akterut på t.ex. Prima 38 tycker jag.
Aug 3, 2009 @ 14:06
Svårt att hitta info om nya Seaquest 34:a.
Ganska lik A35:an akter ifrån vad gäller skrovet. Överbygget ser inte ut att lova ngn. särskild ståhöjd dock även om specen ger vissa löften om beboelighet..
Ngn. som vet mer?
Aug 3, 2009 @ 14:52
Här är en bild på “Seaquest 34 SJ” under färdigställande i fabriken i Dubai.
http://www.sail-world.com/photo.cfm?NID=46920&Pid=51000&flash&width=1200
Design: Stephen Jones
Aug 3, 2009 @ 23:12
De har skjutet på lanseringen av seriebåtar på framtiden enligt varvet.
Aug 4, 2009 @ 08:12
Ryktet säger att man har det “struligt”, som så många andra båtbyggare. Tokiga engelsmän och oljesheiker kanske inte var någon bra kombination :-)
Synd, då det är fina båtar.