Visst är X-79 bland de mest Sweeta som byggts givet tidsperioden, byggnadsförhållanden, material mm. mm. Grymma siffror än idag!
Men visst kan denna båten bli grym. För att vi skall hänga med Havsfågeln från Biscayabukten med våra 79:or krävs både ny köl, nytt roder och bortsågad skädda. Rätande momentet lär också skilja en del från X-79 och tänk på användningsområdet med 0.8 i djup. Och visst hade det varit skönt med dubbelroder på 79:an när man surfar i 15 knop eller mer. Därtill har den samma crashsystem som på Pogo 10.50 (ni ser att det är ‘samma’ köl?) så att kölen studsar upp vid grundstötning. Likaså skyddar den prop och roder vid beachning. 10 kvm. mer duk än 79:an redan innan fransoserna klätt den med fathead-stor vittnar om en grym kärra. Och bogspröt behöver faktiskt inte vara tråkigt. När man lägger dom på däck får man fördelen av svängbara spröt och kan segla helt andra vinklar än med ett fast. Elinombordare ligger väl i tiden? Intressant att de säger sig rita på mindre båtar igen då kristiderna kräver engagemang i dessa storlekar från tillverkarna. Finanskris är inte bara av ondo..
Får dom sjösatt ngt. bodugligt inom ngt. sånär den angivna vikten så är det bara att gratulera…; en modern 79:a helt enkelt! Därtill förmodligen A-klassad likt Pogo 8.50 mfl. systerbåtar.
(skall dock inte sticka under stol med att jag liksom ni andra dårar funderat över (det hopplösa projektet) att riva ner min 79:a och hotta till siffrorna lite.. räcker att jag stjäl brorsans köl från hans Mini 6.50 så är jag långt på väg.. :-)
Vi seglade åttor kring First 27,7 ett Lidingö Runt med Expressen. Och då var ändå Björn Österberg med på First’en. Såg tung och seg ut.
Men det är väl inte First 27,7 på bilden?
Richard D.: Du har helt rätt i vad du säger! Men 79an är även en magiskt bra lättvindsbåt med genua, på tex Tjörn Runt, och glider på like no tomorrow.
Olsson,
jo, lättvind är det härligaste med 79:an. Har själv passerat DS 37:or i riktig lättvind. Grymt drag i genuan och håller grymt bra spår med stort roder och lång, grund skädda. Många modernare båtar driver bara i sidled i samma förhållande. Men även surfa är nice. Även om det inte blir lika ofta.
La Moutte: Undra om man med anpassad trailer kan sjösätta direkt på en brant ramp med bilen säkrad i land.. ca. 1600 kg. utan rigg är ju inte mkt. att vinscha upp. Och djupaste biten på 0.8 blir ju ngn.stans under aktre delen av brunnen.. Hur som helst blir den väldigt smidig på trailern..
Tollstoj
Feb 26, 2009 @ 12:58
Not sweet!
ser ut att vara tillverkad utav LEGO.
Sebastian
Feb 26, 2009 @ 13:12
En lättad, mindre och lite fulare Figaro med peke.
Säkert skitkul i hård slör…
Man kanske skulle ta och bulta på 2 stickroder på x-79:an så jag slipper broacha när tjock-vännerna inte är med ;-)
// seb
Olsson
Feb 26, 2009 @ 13:16
hehe, sebastian, precis vad jag tänkte med. Sätter en starköl på att X-79 spöar vraket ovan ändå! Speciellt med det fula peket.
/Olsson
Peter Gustafsson
Feb 26, 2009 @ 13:28
Frågan är hur man varierar djupgåendet på en X-79 från 2.30 till 0.80 :-)
Fast iden med en X-79 turbo är ju kul. Först förstod jag inte varför man skulle sätta på en star-köl… men sedan visade det sig vara stark-öl.
Olsson
Feb 26, 2009 @ 14:01
X-79an är redan dubbelturbo!
Tex First 27,7 kommer sänkas en pinne varje år tills den har lägre lys än X-79an :)
Erik B
Feb 26, 2009 @ 14:21
Det är en Finot “La Mouette”. Kul på bilden men har inte hittat så mycket info. Har du mer?
Löa 8,20 m
Bredd 3,20 m
Djup 0,80/2,30 m
Depl 1,7 t
Stor 30,5 m2
Fock 21 m2
Spi ass 67 m2
Mast 2 m2
HenrikA
Feb 26, 2009 @ 14:22
Peter, jobbigt att vara seglingsnörd när kompisarna skriver starköl istället för starkbira (eller är “bira” Stockholmslang ?? ) Henke
Richard D.
Feb 26, 2009 @ 15:57
Visst är X-79 bland de mest Sweeta som byggts givet tidsperioden, byggnadsförhållanden, material mm. mm. Grymma siffror än idag!
Men visst kan denna båten bli grym. För att vi skall hänga med Havsfågeln från Biscayabukten med våra 79:or krävs både ny köl, nytt roder och bortsågad skädda. Rätande momentet lär också skilja en del från X-79 och tänk på användningsområdet med 0.8 i djup. Och visst hade det varit skönt med dubbelroder på 79:an när man surfar i 15 knop eller mer. Därtill har den samma crashsystem som på Pogo 10.50 (ni ser att det är ‘samma’ köl?) så att kölen studsar upp vid grundstötning. Likaså skyddar den prop och roder vid beachning. 10 kvm. mer duk än 79:an redan innan fransoserna klätt den med fathead-stor vittnar om en grym kärra. Och bogspröt behöver faktiskt inte vara tråkigt. När man lägger dom på däck får man fördelen av svängbara spröt och kan segla helt andra vinklar än med ett fast. Elinombordare ligger väl i tiden? Intressant att de säger sig rita på mindre båtar igen då kristiderna kräver engagemang i dessa storlekar från tillverkarna. Finanskris är inte bara av ondo..
Får dom sjösatt ngt. bodugligt inom ngt. sånär den angivna vikten så är det bara att gratulera…; en modern 79:a helt enkelt! Därtill förmodligen A-klassad likt Pogo 8.50 mfl. systerbåtar.
(skall dock inte sticka under stol med att jag liksom ni andra dårar funderat över (det hopplösa projektet) att riva ner min 79:a och hotta till siffrorna lite.. räcker att jag stjäl brorsans köl från hans Mini 6.50 så är jag långt på väg.. :-)
SWE 350
Ejnarsson
Feb 26, 2009 @ 16:01
Vi seglade åttor kring First 27,7 ett Lidingö Runt med Expressen. Och då var ändå Björn Österberg med på First’en. Såg tung och seg ut.
Men det är väl inte First 27,7 på bilden?
Olsson
Feb 26, 2009 @ 16:11
Richard D.: Du har helt rätt i vad du säger! Men 79an är även en magiskt bra lättvindsbåt med genua, på tex Tjörn Runt, och glider på like no tomorrow.
ex-SWE-7
Clifford
Feb 26, 2009 @ 16:32
La Mouette = Måsen och nog fn kommer den att flyga. Den har en liten el snurra som räcker 10nm (5kn) och laddning via solpaneler på rufftaket.
Richard D.
Feb 26, 2009 @ 17:08
Olsson,
jo, lättvind är det härligaste med 79:an. Har själv passerat DS 37:or i riktig lättvind. Grymt drag i genuan och håller grymt bra spår med stort roder och lång, grund skädda. Många modernare båtar driver bara i sidled i samma förhållande. Men även surfa är nice. Även om det inte blir lika ofta.
La Moutte: Undra om man med anpassad trailer kan sjösätta direkt på en brant ramp med bilen säkrad i land.. ca. 1600 kg. utan rigg är ju inte mkt. att vinscha upp. Och djupaste biten på 0.8 blir ju ngn.stans under aktre delen av brunnen.. Hur som helst blir den väldigt smidig på trailern..