Skip to content

44 Comments

  1. Markus
    Mar 4, 2009 @ 09:01

    Ser mkt märkligt ut. Har det hänt något eller vill de haka på ett annat vädersystem ner i södra oceanen?

    Reply

  2. Pontus
    Mar 4, 2009 @ 09:04

    Enligt vädergrafiken ser de ut att få mer vind den vägen kring högtrycket som ligger nedanför dem just nu. Puma o E4 får klent med vind snart. Djärvt drag, får se om det lönar sig……

    Reply

  3. F424
    Mar 4, 2009 @ 09:05

    Ser ut som ett vågat spel. Det motar mer och mer på styrbordshalsen för E3 så de får nog snart slå tillbaks till babord. Samtidigt så öppnar vinden mer och mer för de övriga så de kan gå alltmer österut.
    Min gissning är att E3 drar nitlotten (hoppas jag har fel….)
    //Niklas S

    Reply

  4. Johan
    Mar 4, 2009 @ 09:06

    Kolla hur det ser ut vindmässigt i området. E3 ger sig av mot mycket finare vindar som de förhoppningsvis kan “jobba sig nedåt” i senare.

    Ser rätt tunnt ut i näbben på resten av fleeten.

    Otroligt kul att e4 och e3 tog 1 och 2a platsen vid gaten!

    /

    Reply

  5. PelleL
    Mar 4, 2009 @ 09:07

    Tittar man på de predikterade positionerna så skall E3 ha en hyfsad ledning om 5 dagar. Äntligen lite strategi…..skall bli spännade och se hur detta slutar.

    Reply

  6. erik
    Mar 4, 2009 @ 09:09

    Aksel vet vad han gör!

    Man tar knappast ett sådant beslut utan att vara mycket övertygad.

    Att lämna “fleeten” i detta skede verkar dumt annars.

    Reply

  7. Sebastian
    Mar 4, 2009 @ 09:24

    Härligt med lite taktisk aktion, man blir ju helt chockad efter all bevakningssegling som varit. Med Green Dragons östliga linje tidigare som undantag då.
    Härligt och djärvt.

    Reply

  8. Markus
    Mar 4, 2009 @ 11:01

    Det hade varit ännu roligare om de utnyttjat sin möjlighet till “stealth mode” och då hade kunnat ta de andra ännu mer på sängen med detta strategiska vägval.

    Reply

  9. Nicklas
    Mar 4, 2009 @ 11:37

    Är inte fältet för samlat för stelth mode?

    Reply

  10. Erik B
    Mar 4, 2009 @ 12:02

    Av bilden att döma så gjorde rätt i att spara sitt stealth mode till en annan gång.

    Reply

  11. Markus
    Mar 4, 2009 @ 12:11

    helt sant (9 och 10). Möjligen såg både Puma och E4 att de vände när de passerat scoring gaten, varpå antagligen febril aktivitet kring vägval utbröt på dessa båda båtar ;-)

    Reply

  12. Pelle P
    Mar 4, 2009 @ 14:18

    Går detta hem kan Aksel flytta komma-tecknet 1 steg till höger i lönekuvertet…
    Förstår ideén men det är MKT högt spel eller om man funderar på det; Vad har E3 att förlora? Inte mkt i placeringsväg i totalen.
    Vad kan dom vinna? Massor, TB blir frånåkta av Puma och E4, medans E3 vinner etapen och simsalabim så har dom häng på TB och hängt av GD

    Reply

  13. 10726
    Mar 4, 2009 @ 14:41

    Någon som vet vad har “icegaten” har för funktion?

    Reply

  14. J
    Mar 4, 2009 @ 15:09

    De måste passera ICE gaten vid ett tillfälle. De ligger där de ligger för att undvika att båtarna drar sig för långt söderut. Detta då pga isbergen. I Vendee Globe flyttade dem icegate:sen vid flertal tillfällen just pga någon hade fått syn på isberg.

    E3’s beslut känns lite som ett sånt där beslut som känns helt rätt när man är på båten, men för oss som ser situationen utifrån väldigt högrisk.
    Det jag reagera mest på är ju att E3 har nästbäst fart i de förhållanden som väntar och ändå väljer att splitta. Känns som att både E3 och E4 hade åkt ifrån de andra i södra oceanen.

    Men vad vet jag, jag seglar jolle.

    Reply

  15. F424
    Mar 4, 2009 @ 15:20

    Från http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/FEATURE-4-MARCH/index.aspx
    “the race committee has added two ice gates to the 12,300-nautical mile fifth stage to steer the fleet away from bergs.

    The first gate is located south-east of New Zealand at 47S between the longitudes of 155W and 140W. And the second is approximately 1,500 miles west of Chile at 45S between 120W and 105W.

    In both cases, the intention is to keep the fleet north of known populations of ice. And in both cases the protocol is the same: a team must be on or north of the designated latitude at some point between the two stated lines of longitude.

    “It means the fleet can cross through the gate from south to north or they can cross from north to south or they can stay north of the gate,” Lloyd explained. “The end result is that the guys will be directed north.”
    //Niklas S

    Reply

  16. Tobbe
    Mar 4, 2009 @ 15:54

    Ser ut som att även Puma väljer att gå norr om högtrycket, kan bli riktigt kul det här..
    //Tobbe

    Reply

  17. Tobbe
    Mar 4, 2009 @ 16:45

    De där Ice gates verkar funka som ett flipperspel.
    I alla fall om man kör “predicted route”. Båtarna stutsar till vid gaten och vänder tillbaka samma väg som de kom :-)

    /Tobbe

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2009 @ 17:20

    ERICSSON 3’S BRAVE MOVE

    As the Volvo Open 70 fleet drag raced towards the scoring gate at 36 degrees S, it was all to play for, up to the very end. With the eventual winner of the first points of leg five being Ericsson 4 (Torben Grael/BRA), yet it was Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE) who received all the interest after their crossing.

    Grael and his International crew picked up four points at 00:21 GMT last night as they crossed the gate and were closely followed by their stable-mate Ericsson 3 at 00:53 GMT. The Nordic crew then decided to make their brave move and immediately tacked to the north-east, away from all the fleet. Olsson has officially put all his trust in his young navigator Aksel Magdahl, who believes that the best course is to the north of the high pressure between them and Cape Horn and not the south. We will all have to see if this pays off for the crew or makes them lose precious miles.

    Despite PUMA’s (Ken Read/USA) crew pushing flat out towards the gate, they finally crossed the line a mere 10 minutes after the Nordic crew. Next came Telefonica Blue (Bouwe Bekking/NED) followed by the Green Dragon just over an hour behind them at 04:31 GMT.

    Read described his disappointment this morning, “Sadly. In the end it was not to be and they [Ericsson 4] beat us to the gate by about 5 miles with E3 sneaking into second two miles ahead of us. On top of this the conditions last night and today have been nothing short of horrible: blast reaching in 25 to 30 knots is the most uncomfortable angle on these boats – wet, really wet!”

    So as four of the fleet head south to get around the high pressure and inevitably make their way further into the Southern Ocean, it is PUMA in the lead at 13:00 GMT with Ericsson 4 a mere nine nm behind on the leaderboard. Yet, in reality Ericsson 4 are 103 nm to the south-west of il Mostro with Telefonica Blue and Green Dragon to the north-west of them with only two miles separating them.

    Bekking on Telefonica Blue was a happy man today to pass the Dragon to take fourth at the gate, “So we beat the odds to actually pass one team to the scoring waypoint, I had never expected that. But it showed again today, close reaching we seem to be slippery. So now on our way into the Southern Ocean, which looks to be a very tricky affair. This meant as well that one boat [Ericsson 3] has taken the option for a northerly route. If that route will win them the leg, they will write history, as up to now in all the legs down south, the south has won.”

    Leg Five Day 19: 1300 GMT Volvo Ocean Race Positions
    (boat name/country/skipper/nationality/distance to finish)

    PUMA Racing Team USA (Ken Read/USA) DTF 6,978 nm
    Ericsson 4 SWE (Torben Grael/BRA) +9
    Ericsson 3 SWE (Magnus Olsson/SWE) +46
    Telefónica Blue ESP (Bouwe Bekking/NED) +56
    Green Dragon IRL/CHI (Ian Walker/GBR) +58

    Delta Lloyd IRL (Roberto Bermudez/ESP) DNS
    Telefónica Black ESP (Fernando Echávarri/ESP) DNS
    Team Russia RUS (Andreas Hanakamp/AUT) DNS

    Reply

  19. MatteB
    Mar 4, 2009 @ 19:14

    Djärvt att splitta?

    Tja, men eftersom de var tvåa igenom gaten var det bara en båt som valt sin fortsatta kurs innan dem. Alla de andra satsade ju allt mot gaten när de bytte kurs. De kunde ju inte veta vart de efterföljande båtarna skulle styra sin kos…

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Mar 5, 2009 @ 06:03

    e3flyer02.jpg
    OK, nu har det gått ett dygn. Hur tycker vi att det ser ut nu?

    Reply

  21. Pelle P
    Mar 5, 2009 @ 07:57

    Det har gått fort för TB…

    Reply

  22. Nordh-O.S.T.en
    Mar 5, 2009 @ 11:03

    Det kanske hade räckt för E3 att göra en kraftig gir åt SO så som Puma gjorde. De hade förmodligen legat i täten nu om de gjort så. Annars för tidigt att se effekten då E3 ännu ej nått den starkare vind de siktar på. Om ytterligare ett dygn kan det (förhoppningsvis) ha gett effekt.

    Reply

  23. Rasmus
    Mar 5, 2009 @ 17:03

    nu har Aksel lagt upp en förklaring på sitt beslut
    http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/EMAIL-ERT3-L5-D20-1346/

    Reply

  24. Tobbe
    Mar 5, 2009 @ 19:13

    Undrar hur Aksels nattsömn är just nu?

    Reply

  25. MA
    Mar 5, 2009 @ 19:20

    Antar att flera kompetenta personer ombord är lika delaktiga i beslutet? Vi har inte sett slutet ännu, det verkar ju för övigt alldeles normalt att starta några timmar till något dygn efter och ändå komma ikapp! Problemet är ju att det lågtryck E3 (och andra) styr mot är borta om 12 – 18 timmar…frågan är vilka som hinner få någon nytta av det!

    Reply

  26. Tobbe
    Mar 5, 2009 @ 21:40

    Just nu ser det faktiskt riktigt bra ut för E3, verkar bara vara dom som hinner fram i tid:)..

    Reply

  27. Harald H
    Mar 5, 2009 @ 23:37

    Herlig! I siste oppdatering på http://volvooceanrace.geovoile.com/ har E3 suverent best fart og ‘spoler’ man fremover i tid, ligger E3 an til å lede om et døgns tid. Det blir i såfall en god fødselsdagsgave for Aksel Magdahl.

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 01:21

    Telefonica Blue har haft delaminerad stor, hål i densamma och nu gick förstaget av. Men man skall tydligen fortsätta segla…

    http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/TELE-BLUE-FORESTAY-L5-D20/index.aspx

    Reply

  29. DavidJ
    Mar 6, 2009 @ 11:13

    Grymmt äntligen lite action i VOR. Det var länge sedan det var så spännande i VOR, kan faktist inte kommaihåg när det var så spännande förutom när året när EF och Swedish Match båtarna körde men då var det mer åka med. Nu är det värkligen chansning eller beräknad chansning kanske jag ska säga. Jag lyfter på hatten för Axel. Spännande dagar har det varit men vi får nog något svar de närmaste dagen / dagarna det ser ju lite svårt ut om man tittar framåt för dem från först icegaten till andra ser det lääättt ut. Mycket spännande.

    /David Johansson

    Reply

  30. PelleL
    Mar 6, 2009 @ 21:35

    Nu börjar det se riktigt spånnande ut för E3…..med lite tur kan dom hamna ett helt lågtryck före de andra…

    Reply

  31. Ola
    Mar 7, 2009 @ 08:25

    Ericsson 3 är i toppen nu!
    80 sjömil före Puma och tresiffrigt försprång före de andra!
    HÄFTIGT och kul att taktiken gick hem!

    Reply

  32. Kurt
    Mar 7, 2009 @ 09:55

    Det draget gick verkligen hem för E3!
    Nu blir det väl att hålla sig mellan nästa märke och klungan, som på bana. Det är helt otroligt …
    Hoppas paketet håller ihop.

    Reply

  33. Arthur Arnell
    Mar 7, 2009 @ 10:23

    Det är Mange Woxén´s Sail-Planer som dom körde på!

    Thumbs Up!

    Reply

  34. Jesse
    Mar 7, 2009 @ 11:40

    Trevlig dag att vara E3 fan på ;)

    Reply

  35. Patrick L
    Mar 8, 2009 @ 08:00

    Arthur, de har väl inte olika vädermodeller? D.v.s E3 hade nog ingen information som inte de andra hade. Jag hörde ett föredrag av Roger Nilson igår och förstod att det handlade om att E3 satsade väldigt hårt på att den givna prognosen verkligen skulle hålla. I de flesta andra fall kalkylerar man med en risk för att prognosen inte håller och då är det ju bättre att hålla sig med de andra i flottan.

    Det gör ju E3:s beslut bara så mycket mer “gutsy” och nu leder de tresiffrigt. Underbart! Hoppas de kan förvalta detta nu.

    Reply

  36. Erik B
    Mar 8, 2009 @ 23:32

    Ericsson 3, Sunday March 08, 2009, 1427GMT, Leg 5

    “Bang!”

    Me and Aksel get all frozen and staring at each other for a couple of seconds before we get to action. A lot of pictures are running through our heads. “Shattered carbonfiber, taking down sails and limping in to the nearest port.”

    In the next second we wake from the trans and runs up on deck to check what really happened.

    The guys on deck were already lying down in the aft trying to spot the problem. We hit something on the starboard rudder.

    After some analyzing we discovered a big stingray around the rudder.

    “Pull your hands out of there!”, Martin Krite shouted straight away. “They can be pretty poisonenous.” After a couple of minutes of struggling we managed to get if off.

    It seems like everything is ok and we are sailing full speed again without any problems.

    Gustav Morin

    Ericsson 3

    Reply

  37. Rasmus
    Mar 9, 2009 @ 19:37

    ser fint ut idag med, kanske fastnar de andra i lättare vindar som ser ut att komma bakom E3

    Reply

  38. amanna
    Mar 10, 2009 @ 14:41

    Hej !
    Är det någon som vet varför T-blue och Delta seglar igenom icegaten.

    Reply

  39. PelleL
    Mar 10, 2009 @ 15:01

    Man får segla genom icegaten….man måste bara vara norr om “strecket” någonstans i gaten

    http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/FEATURE-4-MARCH/

    Reply

  40. Pelle P
    Mar 10, 2009 @ 16:34

    #38, hade också samma fundering, hur skulle vi klara oss utan PelleL?!

    Reply

  41. Harald H
    Mar 10, 2009 @ 17:42

    Green Dragon som nå ligger lengst sør vil måtte seile nordover igjen for å tangere eller krysse den andre icegaten. I følge ruteprognosene på http://volvooceanrace.geovoile.com/ vil de passere svært nær E4 og Puma ved omtrent 50 grader S, men vil ikke kunne ta opp jakten før de har tangert icegate#2 på 45 grader S. En aning frustrerende…?

    Reply

  42. Harald H
    Mar 10, 2009 @ 18:23

    Det er en bug i koordinatene som blir vist i http://volvooceanrace.geovoile.com/ når musepekeren er på en av de opptegnede kurslinjene. Kursen til E4 og Green Dragon vil krysse rundt 46 grader S – ikke 50 gr . Jeg tør allikevel gjette på en viss frustrasjon hos GD.

    Reply

  43. David
    Mar 12, 2009 @ 07:17

    Är det någon mer än jag som oroas av E3s senaste knick?
    Låt oss hoppas att båtens vädermodeller är mer rättvisande än de som presenteras på hemsidan.

    /David

    Reply

  44. Hans Gunnarsson
    Mar 12, 2009 @ 09:45

    Vi får hoppas att vädermodellerna på siten inte tar hänsyn till land ordentligt, vilket de inte verkar göra om man tittar på predicted 3 dagar fram.

    Verkar som att de ledande väljer den södra rutten, och då borde det se lite bättre ut eller?

    Den som lever får se…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.