Related Posts
Vilken bottenfärg 2025?
Frågan kommer upp med jämna mellanrum, men nu är det ju ännu viktigare då flera av de bra alternativen förbjudits. Veckans läsarfråga: Hej Peter! Önskar dig ett gott nytt år, varit en hel del intressant läsning under 2024 och grattis till den nya båten! Jag har ett pågående arbete med att byta anti-fouling till sommaren […]
Lombard 34 Mistral | Sydney Hobart 2024
Rupert Henry och hans franska co-skipper, Corentin Douguet, har det ändå ganska mysigt 😀 Spikade doublehandedklassen och IRC Div 4.
44 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Markus
Mar 4, 2009 @ 09:01
Ser mkt märkligt ut. Har det hänt något eller vill de haka på ett annat vädersystem ner i södra oceanen?
Pontus
Mar 4, 2009 @ 09:04
Enligt vädergrafiken ser de ut att få mer vind den vägen kring högtrycket som ligger nedanför dem just nu. Puma o E4 får klent med vind snart. Djärvt drag, får se om det lönar sig……
F424
Mar 4, 2009 @ 09:05
Ser ut som ett vågat spel. Det motar mer och mer på styrbordshalsen för E3 så de får nog snart slå tillbaks till babord. Samtidigt så öppnar vinden mer och mer för de övriga så de kan gå alltmer österut.
Min gissning är att E3 drar nitlotten (hoppas jag har fel….)
//Niklas S
Johan
Mar 4, 2009 @ 09:06
Kolla hur det ser ut vindmässigt i området. E3 ger sig av mot mycket finare vindar som de förhoppningsvis kan “jobba sig nedåt” i senare.
Ser rätt tunnt ut i näbben på resten av fleeten.
Otroligt kul att e4 och e3 tog 1 och 2a platsen vid gaten!
/
PelleL
Mar 4, 2009 @ 09:07
Tittar man på de predikterade positionerna så skall E3 ha en hyfsad ledning om 5 dagar. Äntligen lite strategi…..skall bli spännade och se hur detta slutar.
erik
Mar 4, 2009 @ 09:09
Aksel vet vad han gör!
Man tar knappast ett sådant beslut utan att vara mycket övertygad.
Att lämna “fleeten” i detta skede verkar dumt annars.
Sebastian
Mar 4, 2009 @ 09:24
Härligt med lite taktisk aktion, man blir ju helt chockad efter all bevakningssegling som varit. Med Green Dragons östliga linje tidigare som undantag då.
Härligt och djärvt.
Markus
Mar 4, 2009 @ 11:01
Det hade varit ännu roligare om de utnyttjat sin möjlighet till “stealth mode” och då hade kunnat ta de andra ännu mer på sängen med detta strategiska vägval.
Nicklas
Mar 4, 2009 @ 11:37
Är inte fältet för samlat för stelth mode?
Erik B
Mar 4, 2009 @ 12:02
Av bilden att döma så gjorde rätt i att spara sitt stealth mode till en annan gång.
Markus
Mar 4, 2009 @ 12:11
helt sant (9 och 10). Möjligen såg både Puma och E4 att de vände när de passerat scoring gaten, varpå antagligen febril aktivitet kring vägval utbröt på dessa båda båtar ;-)
Pelle P
Mar 4, 2009 @ 14:18
Går detta hem kan Aksel flytta komma-tecknet 1 steg till höger i lönekuvertet…
Förstår ideén men det är MKT högt spel eller om man funderar på det; Vad har E3 att förlora? Inte mkt i placeringsväg i totalen.
Vad kan dom vinna? Massor, TB blir frånåkta av Puma och E4, medans E3 vinner etapen och simsalabim så har dom häng på TB och hängt av GD
10726
Mar 4, 2009 @ 14:41
Någon som vet vad har “icegaten” har för funktion?
J
Mar 4, 2009 @ 15:09
De måste passera ICE gaten vid ett tillfälle. De ligger där de ligger för att undvika att båtarna drar sig för långt söderut. Detta då pga isbergen. I Vendee Globe flyttade dem icegate:sen vid flertal tillfällen just pga någon hade fått syn på isberg.
E3’s beslut känns lite som ett sånt där beslut som känns helt rätt när man är på båten, men för oss som ser situationen utifrån väldigt högrisk.
Det jag reagera mest på är ju att E3 har nästbäst fart i de förhållanden som väntar och ändå väljer att splitta. Känns som att både E3 och E4 hade åkt ifrån de andra i södra oceanen.
Men vad vet jag, jag seglar jolle.
F424
Mar 4, 2009 @ 15:20
Från http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/FEATURE-4-MARCH/index.aspx
“the race committee has added two ice gates to the 12,300-nautical mile fifth stage to steer the fleet away from bergs.
The first gate is located south-east of New Zealand at 47S between the longitudes of 155W and 140W. And the second is approximately 1,500 miles west of Chile at 45S between 120W and 105W.
In both cases, the intention is to keep the fleet north of known populations of ice. And in both cases the protocol is the same: a team must be on or north of the designated latitude at some point between the two stated lines of longitude.
“It means the fleet can cross through the gate from south to north or they can cross from north to south or they can stay north of the gate,” Lloyd explained. “The end result is that the guys will be directed north.”
//Niklas S
Tobbe
Mar 4, 2009 @ 15:54
Ser ut som att även Puma väljer att gå norr om högtrycket, kan bli riktigt kul det här..
//Tobbe
Tobbe
Mar 4, 2009 @ 16:45
De där Ice gates verkar funka som ett flipperspel.
I alla fall om man kör “predicted route”. Båtarna stutsar till vid gaten och vänder tillbaka samma väg som de kom :-)
/Tobbe
Peter Gustafsson
Mar 4, 2009 @ 17:20
MatteB
Mar 4, 2009 @ 19:14
Djärvt att splitta?
Tja, men eftersom de var tvåa igenom gaten var det bara en båt som valt sin fortsatta kurs innan dem. Alla de andra satsade ju allt mot gaten när de bytte kurs. De kunde ju inte veta vart de efterföljande båtarna skulle styra sin kos…
Peter Gustafsson
Mar 5, 2009 @ 06:03
OK, nu har det gått ett dygn. Hur tycker vi att det ser ut nu?
Pelle P
Mar 5, 2009 @ 07:57
Det har gått fort för TB…
Nordh-O.S.T.en
Mar 5, 2009 @ 11:03
Det kanske hade räckt för E3 att göra en kraftig gir åt SO så som Puma gjorde. De hade förmodligen legat i täten nu om de gjort så. Annars för tidigt att se effekten då E3 ännu ej nått den starkare vind de siktar på. Om ytterligare ett dygn kan det (förhoppningsvis) ha gett effekt.
Rasmus
Mar 5, 2009 @ 17:03
nu har Aksel lagt upp en förklaring på sitt beslut
http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/EMAIL-ERT3-L5-D20-1346/
Tobbe
Mar 5, 2009 @ 19:13
Undrar hur Aksels nattsömn är just nu?
MA
Mar 5, 2009 @ 19:20
Antar att flera kompetenta personer ombord är lika delaktiga i beslutet? Vi har inte sett slutet ännu, det verkar ju för övigt alldeles normalt att starta några timmar till något dygn efter och ändå komma ikapp! Problemet är ju att det lågtryck E3 (och andra) styr mot är borta om 12 – 18 timmar…frågan är vilka som hinner få någon nytta av det!
Tobbe
Mar 5, 2009 @ 21:40
Just nu ser det faktiskt riktigt bra ut för E3, verkar bara vara dom som hinner fram i tid:)..
Harald H
Mar 5, 2009 @ 23:37
Herlig! I siste oppdatering på http://volvooceanrace.geovoile.com/ har E3 suverent best fart og ‘spoler’ man fremover i tid, ligger E3 an til å lede om et døgns tid. Det blir i såfall en god fødselsdagsgave for Aksel Magdahl.
Peter Gustafsson
Mar 6, 2009 @ 01:21
Telefonica Blue har haft delaminerad stor, hål i densamma och nu gick förstaget av. Men man skall tydligen fortsätta segla…
http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/TELE-BLUE-FORESTAY-L5-D20/index.aspx
DavidJ
Mar 6, 2009 @ 11:13
Grymmt äntligen lite action i VOR. Det var länge sedan det var så spännande i VOR, kan faktist inte kommaihåg när det var så spännande förutom när året när EF och Swedish Match båtarna körde men då var det mer åka med. Nu är det värkligen chansning eller beräknad chansning kanske jag ska säga. Jag lyfter på hatten för Axel. Spännande dagar har det varit men vi får nog något svar de närmaste dagen / dagarna det ser ju lite svårt ut om man tittar framåt för dem från först icegaten till andra ser det lääättt ut. Mycket spännande.
/David Johansson
PelleL
Mar 6, 2009 @ 21:35
Nu börjar det se riktigt spånnande ut för E3…..med lite tur kan dom hamna ett helt lågtryck före de andra…
Ola
Mar 7, 2009 @ 08:25
Ericsson 3 är i toppen nu!
80 sjömil före Puma och tresiffrigt försprång före de andra!
HÄFTIGT och kul att taktiken gick hem!
Kurt
Mar 7, 2009 @ 09:55
Det draget gick verkligen hem för E3!
Nu blir det väl att hålla sig mellan nästa märke och klungan, som på bana. Det är helt otroligt …
Hoppas paketet håller ihop.
Arthur Arnell
Mar 7, 2009 @ 10:23
Det är Mange Woxén´s Sail-Planer som dom körde på!
Thumbs Up!
Jesse
Mar 7, 2009 @ 11:40
Trevlig dag att vara E3 fan på ;)
Patrick L
Mar 8, 2009 @ 08:00
Arthur, de har väl inte olika vädermodeller? D.v.s E3 hade nog ingen information som inte de andra hade. Jag hörde ett föredrag av Roger Nilson igår och förstod att det handlade om att E3 satsade väldigt hårt på att den givna prognosen verkligen skulle hålla. I de flesta andra fall kalkylerar man med en risk för att prognosen inte håller och då är det ju bättre att hålla sig med de andra i flottan.
Det gör ju E3:s beslut bara så mycket mer “gutsy” och nu leder de tresiffrigt. Underbart! Hoppas de kan förvalta detta nu.
Erik B
Mar 8, 2009 @ 23:32
Ericsson 3, Sunday March 08, 2009, 1427GMT, Leg 5
“Bang!”
Me and Aksel get all frozen and staring at each other for a couple of seconds before we get to action. A lot of pictures are running through our heads. “Shattered carbonfiber, taking down sails and limping in to the nearest port.”
In the next second we wake from the trans and runs up on deck to check what really happened.
The guys on deck were already lying down in the aft trying to spot the problem. We hit something on the starboard rudder.
After some analyzing we discovered a big stingray around the rudder.
“Pull your hands out of there!”, Martin Krite shouted straight away. “They can be pretty poisonenous.” After a couple of minutes of struggling we managed to get if off.
It seems like everything is ok and we are sailing full speed again without any problems.
Gustav Morin
Ericsson 3
Rasmus
Mar 9, 2009 @ 19:37
ser fint ut idag med, kanske fastnar de andra i lättare vindar som ser ut att komma bakom E3
amanna
Mar 10, 2009 @ 14:41
Hej !
Är det någon som vet varför T-blue och Delta seglar igenom icegaten.
PelleL
Mar 10, 2009 @ 15:01
Man får segla genom icegaten….man måste bara vara norr om “strecket” någonstans i gaten
http://www.volvooceanrace.org/news/article/2009/March/FEATURE-4-MARCH/
Pelle P
Mar 10, 2009 @ 16:34
#38, hade också samma fundering, hur skulle vi klara oss utan PelleL?!
Harald H
Mar 10, 2009 @ 17:42
Green Dragon som nå ligger lengst sør vil måtte seile nordover igjen for å tangere eller krysse den andre icegaten. I følge ruteprognosene på http://volvooceanrace.geovoile.com/ vil de passere svært nær E4 og Puma ved omtrent 50 grader S, men vil ikke kunne ta opp jakten før de har tangert icegate#2 på 45 grader S. En aning frustrerende…?
Harald H
Mar 10, 2009 @ 18:23
Det er en bug i koordinatene som blir vist i http://volvooceanrace.geovoile.com/ når musepekeren er på en av de opptegnede kurslinjene. Kursen til E4 og Green Dragon vil krysse rundt 46 grader S – ikke 50 gr . Jeg tør allikevel gjette på en viss frustrasjon hos GD.
David
Mar 12, 2009 @ 07:17
Är det någon mer än jag som oroas av E3s senaste knick?
Låt oss hoppas att båtens vädermodeller är mer rättvisande än de som presenteras på hemsidan.
/David
Hans Gunnarsson
Mar 12, 2009 @ 09:45
Vi får hoppas att vädermodellerna på siten inte tar hänsyn till land ordentligt, vilket de inte verkar göra om man tittar på predicted 3 dagar fram.
Verkar som att de ledande väljer den södra rutten, och då borde det se lite bättre ut eller?
Den som lever får se…