Skip to content

16 Comments

  1. Leino
    Mar 3, 2009 @ 23:38

    Hade ju underlättat för de som kanske kan tänka sig en seriös satsning på sikt om vi seglade internationella båtar i Sverige.
    Å andra sidan så är det ju kul med svenskproducerat.

    Reply

  2. Henke
    Mar 4, 2009 @ 13:34

    jag tror att nycken till en framgångsrik klass e marknadsföring och ett bra koncept. Har för mig att CB66 körde någon typ av sponsrings koncept för att få ut båtar i början dock inte säker finns säker många här som vet. sen har ju CB66 en köl som går att höja för enklare transport, det måste ju vara en fördel. Ang J/80 och Express kan jag bara säga att J/80 TYCKER JAG e mycket roligare att segla, har seglat båda men skulle aldrig byta min J/80 mot en Express. Men det avgörande i frågan e nog detta, Svenskar e inte dom som går mot strömmen i regel utan folk väljer att segla “det folk seglar” alla vi ju tillhöra.

    Reply

  3. Bo
    Mar 4, 2009 @ 14:22

    Halloj.

    Laser SB3 hade jag valt framför CB66. J80 vs EXPRESS är lite klurigare.. För ren racing J80 men vill man ta sig ut till en kobbe dvs ha en liten kombination så fungerar expressen bättre. Tycker dessutom att expressen är känsligare för trim på kryss, pekar ngt högre än j80 men lite långsammare. Undanvind så föredrar jag expressen före j80 i lätt vind men tvärtom i högre vindstykor.

    Största nackdelen för j80 vs Express är ju prislappen, helt enkelt för dyr för det man får för en vanlig svensson med någorlunda kasppseglingserfarenhet och ambition.

    Expressen var före sin tid när den kom och håller fortfarande hyffsat seglingsmässigt J80 blev omseglad rätt snabbt bland annat av Melges 24.

    Reply

  4. Claes Nettelbladt
    Mar 4, 2009 @ 15:47

    En halvrisig ej kappseglad Express med ett cruisingställ kan man få för 75.000:- Lägg därtill 10.000:- för plast och glas för bottenstockar, en del nödvändiga beslag, nya fall och ombyggnad av masten till höga fallfickor, epoxy till spackling av kölprofil etc. Och så ett nytt racingställ och ett spinnakerbomshölster för 45.000:-. Då har man en färdig kappseglingsbåt för 130.000:- inkluderande en vinters kul hobbyjobb. Jag vet, för jag gjorde i ordning döttrarnas Express 1066 (s/y Hastings numera i Oslo).

    En J80 verkar kosta begagnad strax under 300.000:- och då måste man köpa nya segel där också. Så J80 hamnar klart på mer än dubbla pengen jämfört med en Express. Och så är ju Expressen överlägsen som cruisingbåt i skärgården och längs våra kuster. Ja, ni såg väl Båtmagasinet på 8:an häromkvällen.

    Slutligen är Expressen relativt lättsåld och man brukar få tillbaks insatt kapital – något som verkar minst sagt tveksamt för J80.

    Reply

  5. Öresund Regatta, Anders
    Mar 5, 2009 @ 01:09

    Claes
    J-80 blir inte som årskostnad dubbelt så dyrt.
    Minpoäng ligger kanske mer på vad man får för sina insatta pengar. Värdet.
    Då är Express ganska dyrt. Kör båten till SM på lastbil. Ett riktigt race om året. Segelställen är förmodligen på samma nivå. Räntan är 2.5%.
    Man väljer inte på grund av kostnaden. Då är man fel på det tror jag om det ska vara tyngsta argumentet.
    Sailors have more fun?
    Dela med kostnaden med antalet race med över 40 båtar. kanske något att tänka på.

    Reply

  6. Claes Nettelbladt
    Mar 5, 2009 @ 09:01

    Anders!
    Snacka om något märkligt resonemang. “Man väljer inte på grund av kostnaden.” Jag känner inte till din finansiella situation, men jag känner väl till hur mina döttrar och deras kompisar har det. Unga människor utan större inkomster kan naturligtvis inte välja utan att tänka på kostnaden. Och särskilt inte välja en båt som J80, som kan vara svår att bli av med nu när klassen är på väg ner.

    Jag och min fru har arbetat i många år som funktionärer i Sandhamn och de senaste åren sett både Express- och J80-klasserna minska och då särskilt J80, som på sin rankinglista för 2008 endast har med 21 båtar. Så “race med över 40 båtar”!? Och det där med lastbil är i många fall ett vettigt ekonomiskt alternativ till att köpa en stor tung bränsleslukande bil att lagligt dra en J80-trailer. Och trailern skall ju också köpas…

    Årskostnaden kan bli avsevärt mycket mer än dubbelt så hög om man inte blir av med båten och till slut tvingas dumpa priset! Du kan inte bara tänka på räntekostnaden utan måste också väga in andra ekonomiska faktorer. Du kan ju bara se på hur prisbilden förändrats på marknaden de allra senaste åren. Lite äldre segelbåtar står sig prismässigt, medan man med nästan nya båtar tappar hundratusentals kronor bara man sjösatt dom. Det har faktiskt börjat likna bilbranschen.

    Reply

  7. Bosse
    Mar 5, 2009 @ 12:22

    Anders – är kostnaden viktig eller ej? Tycker Du inte riktigt tagit ställning i den frågan.

    Ett riktigt race. Gissar att Du syftar på SM?! Är det entyp Du är ute efter och/eller många båtar på startlinjen?

    Tycker att de som seglar Express på Västkusten får bra ROI. Dels 7 regattor där Tjörn Runt ingår. Förra året var det mellan ca 10 – 25 Expresser på varje start.
    Sedan har vi kvällseglingarna i Långedrag. Varje tisdag. Hela säsongen. Egen start. Förra året mellan 10-15 båtar.
    Hyfsad ROI tycker jag.

    Hur ställer sig ovan Express ROI mot J80?

    Reply

  8. Bosse
    Mar 5, 2009 @ 12:24

    Anders. En sak till. Expressen drar man med trailer. Bakom en Nissan King Cab eller liknande. Fast den kanske räknas som lastbil?

    Reply

  9. P
    Mar 5, 2009 @ 13:44

    J80 är finare

    Reply

  10. Bosse
    Mar 5, 2009 @ 15:19

    yupp!

    Reply

  11. Öresund Regatta, Anders
    Mar 5, 2009 @ 19:59

    Reply

  12. Peter
    Mar 5, 2009 @ 22:50

    Det är ju kul att segla VM! Därför blir mitt val SB3 och J80!

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 00:09

    Apropå J/80 så har KDY i Köpenhamn nyss köpt 6 stycken: http://minbaad.dk/sejl/artikel/2009/marts/02/j80-er-det-bedste-paa-boat-show/

    Också västkustgänget i Björlanda verkar ha fått ihop åtta båtar som skall träna och köra race ihop. Kul! Utan att lägga några andra aspekter på olika båttyper.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Mar 6, 2009 @ 00:51

    Folkbåtarna går i taket:

    Öresundsregatta visar framfötterna .. !

    Jag har försökt ignorera det här … men det går bara inte,
    det måste krävas enorm okunnighet, respektlöshet och arrogans för att uttrycka en så här befängd idé, att vederbörande enligt uppgift är ansvarig för Malmö SS’s kölbåtsegling gör det hela extra anmärkningsvärt … därför informerar jag om det.

    Hur ska vi få extra drag i vår sport? Slopa SM-statusen för de flesta klasserna!!

    Svensk segling brottas fortfarande med sin otydlighet. Det är svårt att vara tydlig mot sponsorer, media och seglarna. Det är inflation i SM och klasser. Svenska seglare syns inte internationellt vilket får som följd att vår sport inte heller får några rubriker i media. Jag tror ett sätt att komma till rätta med en del av problemet är att slopa SM-statusen för samtliga klasser som det inte seglas NM/EM/VM i. Vi behöver flytta vårt fokus från det lokala planet till det Internationella. Vilka andra initiativ behövs för att öka konkurensen och statusen i svensk segling?

    Den här vettlösa attacken mot svensk entypsegling kommer från Anders Nilsson, en LYS-seglare som uppenbarligen har synpunkter långt bortom sin horisont, originalartikeln med kommentarer hittar du på “Öresund Regatta”

    Replik:

    Peter på blur.se hade rätt i sina farhågor om att det skulle bli “Shitfight”!!

    Märkligt att ett förbund går på på gränsen till personangrepp?
    Vi måste väl ändå ifrågasätta vårt upplägg vad gäller sportens tydlighet. Media och sponsorer tycker seglingssporten är grumlig och svår att förstå.

    Vi måste väl ändå försöka komma med nya idéer?

    http://folkbat.blogspot.com/2009/03/oresundsregatta-visar-framfotterna.html

    Lågt som en sjunken folkbåt. :-(

    Reply

  15. Bosse
    Mar 6, 2009 @ 09:45

    Peter – det låter jättekul med en J80 klass i Björlanda. Fräck båt. Mer aktiva segel på vattnet. Det ena ger det andra. osv

    Anders – håller med Dig. Ett Carbo block kostar lika mycket till en J80 som till en Express. Transporter likaså. Segel, skiljer nog lite grann här – men det är väl inte avgörande.
    Men, vill se många starter (vi kör ca 20 starter i år). En stark klass. En populär båt. Bra andrahandsvärden.
    Där erbjuder Expressen ett unikt bra ROI, i jämförelse med andra klasser. Tycker jag. Hoppas att Finessa drar igång nyproduktionen igen. Det ryktas om detta i alla fall.

    Bosse
    PS
    Lite kul. Alla pratar om sin sjuka mor….jag är inte undantagen…..

    Reply

  16. Johannes
    Mar 9, 2009 @ 16:02

    Seglar ju J80 så mitt inlägg blir liksom lite partiskt :-)

    Förra året hade vi 10 regattor i vår ranking. Samtliga går i Sthlm där de flesta J80 ligger. Tillsammans med VM, möjlighet att segla Gotland Runt och andra stora internationella regattor så ger J80 en faslig massa segling för pengarna.

    Utan att sticka ut hakan alltför mycket så vågar jag påstå att ingen annan kölbåtklass har så många kappseglande tjejer. (Att man kan segla mixad besättning och ändå placera sig skapligt är inget många klasser kan skryta med.) Detta är även trenden internationellt, vilket är superkul i en annars väldigt mansdominerad sport. Tycker enbart det i sig borde locka fler seglare från andra klasser!

    J80 fleeten sliter för att hålla SM status, precis som många andra klasser. Vi i förbundet kliar oss i huvudet och undrar hur det kommer sig att J80 växer så mycket i Europa, men inte hemma. Det finns ca 80 båtar på hemmaplan och det borde finnas en god potential för kul, rättvis kappsegling med större fleeter.

    Vill man sälja sin J80 så finns det bra efterfrågan i Europa, och med tanke på vad en Euro kostar i skrivande stund så kan det bli en bra affär. Vilket inte är fallet med de flesta andra båttyper.

    Slutligen, tänk om alla seglare kunde bestämma sig för ett fåtal klasser, vad kul det skulle bli på vattnet, och jag lovar att det skulle ge en fin utvecklingskurva för samtliga som seglar!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.