Skip to content

21 Comments

  1. Sven
    Mar 7, 2009 @ 20:51

    Konstigt att han har formarna och inte konkursförvaltaren……?!

    Reply

  2. Tollstoj
    Mar 7, 2009 @ 22:10

    Det får mig att tänka på Joker har för mig att formarna gömdes i skogen,båten blev sedan Comfort 30 så historien kanske bara går igen.
    hoppas någon köper formarna och börjar producera skrov det kanske är dax för en renässans för halvfabrikat.
    Bort med allt onödigt i båtar det behövs inte så mycket komfort detaljer i ruffen duschar, microugnar och massa exotiskt trä.
    Mera seglings upplevelse och mindre husbil!

    Reply

  3. Sven
    Mar 7, 2009 @ 22:34

    Problemet är väl bara att den här gången är det lite för många som inte fått betalt skulle jag tro, men jag håller med micro och träbitar, vad ska man med dem till?

    Reply

  4. Patrik
    Mar 7, 2009 @ 23:00

    Ni glömmer vad konservativa svenska båtköpare är och det finns säkerligen mängder med heta formar till salu där optimistiska båtbyggare överskattat möjligheterna att producera moderna båtar.
    De enda som kan lyckas försvarbart brukar vara de med ett känt namn sen tidigare.

    Reply

  5. LarsS
    Mar 8, 2009 @ 02:47

    Jag var i kontakt med Charles Bertrand (konstruktören) för en månad sedan och då sade han att de förde diskussioner med http://rlmcomposites.com om att de skulle bygga båten.
    De hade planer på att uppdatera designen lite och då framförallt inredningslayouten för att göra den lite mer “cruiser friendly”.
    Han nämnde då att “the toolings” var kvar i Luleå än så länge.
    Kanske har det inte blivit något samarbete med dem?

    Reply

  6. Ulf
    Mar 8, 2009 @ 11:45

    Baltic boatwork har ej gått i konkurs.
    Orsaken jag säljer formarna är så jag kan segla mer och bygga mindre.

    Reply

  7. Johan
    Mar 8, 2009 @ 13:19

    Alla ni som hänger här på Blur och har åsikter om allt, varför köper ni inte formarna och bygger en “Sweet” flotta? Billigare blir det inte.
    Eller är det mycket snack o liten verkstad?

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 8, 2009 @ 14:51

    Johan, tanken har nog föresvävat några av de som hänger här. Här är mina tre skäl till att inte göra det :-)

    1. Först och främst måste man ha fokus på att bygga en aktiv klass. Det skulle säkert låta sig göras, men du som Expresseglare vet hur svårt det är att få 4% av 1400 byggda expresser på startlinjen…

    2. Till skillnad från de flesta entusiaster så råkar jag ha lite koll på business. Och just i dessa sammanhang den kompetensen ett hinder för att dra igång sådana projekt.

    3. Som Ulf, vill jag segla mer och mecka mindre. Jag vet inga båtbyggare som får segla särskilt mycket…

    Reply

  9. Öresund Regatta, Anders
    Mar 8, 2009 @ 17:47

    Hur många är byggda?

    Reply

  10. Sven
    Mar 8, 2009 @ 18:15

    Vad hände med Arctic Composite då?….

    Reply

  11. Öresund Regatta, Anders
    Mar 8, 2009 @ 19:48

    Varvet som bygger ClaseZero 6.5 som vi var ute och körde med idag bygger också en 9.5. Riktigt Stelth design på Zero 9.5:

    http://www.clasezero.com/planos95.asp
    http://sundetregatta.blogspot.com/
    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/01/minitransat-650-p-resund-ltt-brett-och.html

    Reply

  12. Ulf
    Mar 8, 2009 @ 21:50

    Ska nog komma med en mer utförlig förklaring till ovan,
    Arctic composite (virus20) gick däremot i konkurs förra året. Fox projektet drev jag helt själv tillsammans med min far i mitt egna företag Baltic boatwork, (hela fox projektet var egentligen baserat på att jag och min gamla far skulle göra något skoj ihop på ålderns senhöst, inte att leva på det)
    Serieproduktionen av båten var aldrig tänkt att vi skulle sköta, bara tillverkningen av den första.
    Jag har nyligen köpt konkursboet av Arctic där bla Virus20 formarna ingick. Jag kommer att fortsätta att pilla lite med båtar för skoj skull, men framför allt segla mer vilket det har blivit mycket lite av det senaste året.
    Har därför köpt en Nacira 6.50 som jag förväntas få hem i Maj.
    Så förhoppningsvis ses vi på vattnet.

    Reply

  13. Öresund Regatta, Anders
    Mar 8, 2009 @ 22:09

    Seglingarna med Stefans mini har varit fantastiskt kul. Kör man Single handed ska det vara långa bogar för att man ska få till lilla extra i trimmet. Otroligt mycket att hålla koll på blir lätt trassel om man inte får tid på sig. Viktigaste prylen är helt klart autopiloten.
    Two handed funkar det säkert som klubbracing.
    Att köra two handed i en 9.5 borde nog också fungera kanon för klubbracing.
    Har jag förstått det rätt att man har ballast tankar i 9.5 klassen?

    Reply

  14. Johan
    Mar 8, 2009 @ 22:59

    Håller med dig Peter till viss del.
    Men detta tillfälle att bygga en sweet båt för kanske en halv miljonen ex. segel är svårt att finna, att bygga en stor klass är omöjligt idag men 3-5 båtar kanske är en rimlig målsättning.
    Ulf kanske t.o.m. hyr ut formarna…

    Entusiatser verkar finnas här på Blur, om det är ekonomiskt försvarbar?, vilken sweetbåt är det men denna chans är inte en total katastrof?! Båten verkar kunna hanteras av två så gastproblem borde inte finnas.

    Rättelse: Att Expressen haft nästan 9% av 1130 bygda båtar på startlinjen är bra med tanke på att Expressen är en fritidsbåt men visst vore det kul om fler deltog idag…

    Reply

  15. Tolstoj
    Mar 9, 2009 @ 00:09

    Grattis Ulf till en super sweet båt
    Naciran är nog den fräckaste produktions mini på marknaden.
    Hoppas få se dig med Nacira 6.50 på Gotlandrunt!
    Jag tror att Fox 9.50 och flera andra båtar skulle funka att säljas i halvfabrikat det som behövs är att få IKEA tänk i det hela.Ett “Boat in box” koncept.

    Reply

  16. /HenrikB
    Mar 9, 2009 @ 07:32

    Eftersom jag byggt lite båt själv och även gått i funderingar på att sälja halvfabrikat så kan jag bara hålla med Peter, känner ni någon båtbyggare som har semester på sommaren, eller har några pengar över?
    Ett av problemen med halvfabrikat är CE-märkning. Den som säljer delarna kan inte ta ansvar för att slutprodukten blir byggd så att den kan bli godkänd, den som bygger ihop delarna vill inte ta kostnaden för en “one-off” certifiering. En båtbyggare får inte sätta ocertifierade båtar på marknaden (annat än om det gäller självbygge som inte säljs före 5 år).
    Tycker dock att det vore jäkligt kul om 70/80-talets självbyggaranda kunde komma tillbaks, kanske läge nu när SEK:en blivit skräpvaluta?

    Reply

  17. Erik B
    Mar 9, 2009 @ 08:01

    Om jag förstått CE-märkningen rätt så är de olika stegen ansvarig för sin egen bit. Om man tittar på Najad t ex så produceras skroven i ett separat bolag. Då måste det bolaget skriva dokumentationen för skroven. Sen körs skroven till västkusten och inreds och då blir det ett nytt steg i CE-märkningen.
    Halvfabrikat borde kunna fungera om skrovbyggaren sätter ihop skrov, däck och övriga strukturella bitar (huvudskott, köl, röstjärn osv) och sen CE-dokumenterar de bitarna. Sen kan en självbyggare göra resten och båten kan ses som självbygge om man inte vill ta dokumentation och kostnad för CE-märkning av de bitarna.
    Mast och motor har redan sina CE-märkningar så om man ser det i sammanhanget en båt för miljonen så är inte 2-4% extra för komplett CE-märkning någon stor sak utan det handlar mer om att sätta sig in i allt och dokumentera allt.

    Finns ritningar för däckslayout?
    Har man följt den?
    Vilka skruv, brickor, moment, tätmassa har man använt osv…

    Reply

  18. charles
    Mar 9, 2009 @ 11:58

    Hi,
    As Ulf said himself, he has now moved on from the project so anybody with any sort of interest into the boat should contact me first. My contact details are on my webpage: fox-tech.co.uk
    Please note that the project is still alive and production could start under short delays in an appropriate yard shall somebody be interested enough to buy a boat.
    Regards,
    Charles Bertrand

    Reply

  19. /HenrikB
    Mar 9, 2009 @ 13:03

    Delvis rätt…
    När Najad får skroven plastade är skrovbyggaren ansvarig för att lamineringen utförs enligt normerna. Dimensionering och utformning är fortfarande Najads ansvar. Motorn i sig är godkänd, men sedan tillkommer alla bestämmelser om installationen i båten, som utgör det kompletta systemet, exempelvis dieseltank med tillhörande slangar, jordningar etc. Samma sak för gasol installation, elsystem etc, bara för att komponenterna var för sig är märkta är inte systemet godkänt. Det blir som sagt upp till varje byggare.
    De krångligaste blir de delar där det blir delat ansvar, exempelvis båtens stabilitetsegenskaper. Båtbyggaren blir ansvarig för stabiliteten (eftersom det är den personen som skriver på hela båtens papper), men det enda han kan påverka är vilken köl och rigg som används.
    Klurigt, men säkert inte omöjligt att lösa, särskillt inte om man ka ta fram ett bra “boat in box koncept”, om byggaren följer konceptet är det bara att skicka in pappren.

    Reply

  20. Andre´B.
    Mar 11, 2009 @ 20:10

    Frågan är väl vem som egentligen skall vara “ansvarig byggare”. Inget hindrar att någon köper skrov, däck m.m. och hyr in en båtbyggare för färdigställande av båten. Och räknar man med att äga båten i minst fem år så…

    Men i slutändan handlar det alltid om tid och pengar. Och jag får nog säga att som båtbyggare och båtreparatör så seglar jag mindre idag än jag gjorde tidigare. Jag sätter hellre ihop en ny båt en pusslar ihop en grundstött. Lokalerna finns men den stora frågan är väl bara hur många som är beredda att betala för de mellan 2000 – 14000 mantimmar som det tar att bygga en ny båt beroende på storlek och utrustning?

    Och bygger man en kappseglingsbåt vill man få den i vattnet relativt snart. Ingen vill segla en konstruktionen som blivit för gammal. Detta är något som kräver fullt engagemang från fler än en båtbyggare…

    Mvh. Andre´B.

    Reply

  21. Anders
    Apr 16, 2018 @ 19:12

    Någon som är intresserad av formarna?

    https://www.blocket.se/vi/78538651.htm

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.