Skip to content

12 Comments

  1. Seglaren
    Mar 13, 2009 @ 21:55

    Vet någon vad för kamera Rick använder?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 13, 2009 @ 21:59

    Nikon D90

    Reply

  3. Danne
    Mar 13, 2009 @ 22:51

    Hur kan han ta så pass skarpa bilder med 30s slutartid?! Båten är ju skarp så på nåt sätt måste han använda stativ, men samtidigt borde ju båten hoppa och fara rätt mycket så det är ändå bra att få det så pass skarpt.

    Reply

  4. Hannu
    Mar 14, 2009 @ 08:54

    Läste någonstans att han fäster kameran på ex pulpit, då blir båten skarp i bild, havet och personer som rör sig under 30s slutartid blir oskarpt.
    //Hannu

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 14, 2009 @ 09:40

    Funkar bra med en monopod & tejp. Ännu roligare blir det om man kör blixtar på väl valda ställen (som på första fotot). Oskar Kihlborg var föregångare här när han sköt ombord på Nicorette:


    Med om detta foto…

    Reply

  6. Danne
    Mar 14, 2009 @ 10:19

    Coolt, det får jag testa i sommar :-)

    Reply

  7. Fredriksson
    Mar 14, 2009 @ 15:48

    Först med den här typen av bilder tror jag att Rick Tomlinson var. Han fick fotouppdraget på The Card och sedan Intrum och upptäckte att han hellre plåtade än seglade. Och det har ju gått bra. Han jobbade mycket med långa exponeringstider och fastmonterad kamera och så hoppade han runt på båten och blixtrade lite här och där. Det var på den tiden som det fanns film i kameran och han hade färglab ombord.

    Reply

  8. Dennis K
    Mar 14, 2009 @ 22:33

    #7 det stämmer , jag tror att han ( Rick ) gjorde det redan när han seglade med DRUM -85/86. Det var igenom bilder från den Whitbreadseglingen han slog igenom som fotograf. Tog själv liknande bilder för ca 15 år sedan (insp. av just R T´s bilder) , då använde jag stativ.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Mar 14, 2009 @ 22:52

    Såklart var Tomlinson först.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Mar 16, 2009 @ 15:42

    Fredriksson tar som vanligt reda på hela storyn. Här är Rick Deppes förklaring:

    It seems that everyone was suitably impressed with my slow shutter shot from the bow of Il mostro last night, It’s a great feeling to know that the work is getting out there and is appreciated. Definitely a motivator.

    I’ve been asked to fill in the blanks a little bit regards how I took the shot and the camera settings I used etc. So in good faith before I get to the geeky stuff I have to acknowledge my collaborators on the photo taken from the bow, without whom it wouldn’t have been possible.

    Therefore thanks to Sid (Gavignet) and Erle (Williams). At this point you may be asking yourself how can three people take credit for a photograph. It took three attempts to get the bow shot, I made a few practice runs in the safety of the cockpit and arrived at the settings I was happy with … 20sec shutter at f2.6, the lens is a 10.2 mm fisheye and the camera is a Nikon D90.

    I used a clamp to attach the camera to the boats pulpit. I got the idea for the shot after thinking about the lonely bowman up there all alone with this massive powerful machine behind him. The water is rushing by and he looks back to the cockpit, no-one could hear him no matter how loud he shouted. At night they might not even know he was there as the boat powers into the night.

    First attempt: A Volvo Open 70 could be described as a pretty aggressive boat and walking forward to the bow from the cockpit is the best way to experience the terror of these boats … every step nearer to the bow creates a noticeable increase in wind-speed, I think it must be caused by the apparent wind going forward and the sucking effect of the slot between the sail. The bow seems to rise up in front of you and there appears to be about a 20 foot drop to the water rushing by … in this case, cold Southern Ocean water. Then in an instance the water is up around the gunwhales and you are getting drenched. I bailed on the first attempt.

    Second attempt: I decided to hang out by the mast and wait for a quiet patch, I would spend a few minutes getting the feel of the pressure and decide when to make a dash for the pulpit grab the shot and get back to the safety of the cockpit (remember its only blowing about 12 knots at this time). So I stand on the gooseneck where I cant get wet and wait for my chance … when I think the moment has come I go for it. It’s a miserable failure, I’m drenched but more importantly so is the unprotected camera. I dash downstairs and desperately wipe down and dry the camera. I never cease to be amazed how much abuse these cameras can take.

    Third attempt: I’m not giving up on this, but decide I need some help … I head back out on deck and stand by the wheel next to Erle who is driving. “What are you screwing around with Ricky?” he asks me “I’m trying to take some photo’s”, I reply “bit dark isn’t it” he says. I wait a moment and then ask “do you want to help me out?” he comes back “Sure what do you need?”, here’s my chance “I want you to bear off and keep the bow dry for one minute!” I say. Pause. “You’re kidding right, we’re racing mate – “no way”. Sid, on the main, chimes in, “I think it’s OK”. He’s the watch captain, I get my chance but with a firm reminder that if we lose the race by five seconds it will be my fault, and that’s a heavy burden to carry until Rio. So Sid gives a little crack on the mainsheet … it doesn’t take much, and then Erle takes the bow down a few degrees and then I go.

    All told it probably takes me about a minute and a half to get one hot off. It seems to have been worth the effort.

    Every day on these boats is an adventure, full of ups and downs and despite my sometimes bleak disposition, I can’t think of anywhere I’d rather be right now. Now is the time to do this, and I’m already figuring out how to get my next “dream shot”, and the only place I can get it, is on this boat in this race.

    Reply

  11. Anders Averdal
    Mar 19, 2009 @ 20:50

    Lite tips till de som vill ta egna bilder likande de som kommer från Rick Deppe på Puma.

    Det är bara att köra! Testa och lär. Rick skrev att han hade testat lite för att känna på exponeringen. Något man kan börja med hemma i en nersläkt bostad. Se till att hålla kameran stilla, lägg den emot pulpit, masten eller däck. Vill man så har Manfrotto underbara små armar med klämfästen och sugproppar som man lätt kan lägga en månadslön på! Låt sedan kameran välja tid. Jag försöker att få en bländare runt 5,6. För då får man ett lite mer förlåtande skärpedjup. Det är ochså klokt att köra på korta brännvidder 10-20 mm (vidvinkel). Då blir skärpedjupet ännu större. Man får även med lite mer i bilden så att man förstår att man är ombord på en båt.

    Sen är det bara att testa. De flesta kamerors exponeringsmätare brukar klara av att räkna ner emot 30 sekunders slutartid. Tyvärr gäller det oftast bara i läge M (manuellt), men låt inte det hindra, välj en bländare från 5,6 och neråt, hamnar ni på “LOW” välj en större öppning (lägre bländartal). Sen är det bara att trycka och hålla still. Om ni inte har en kamera som har erkännt goda brusegenskaper så håll er kvar vid så låg ljuskänslighet (Låga ISO) annars riskerar ni att förstöra era bilder med irriterande brus.

    Sen tycker jag det är kul om någon glider förbi med en ficklampa eller om man har månen eller lite andra båtars läntärnor i bakgrunden. De blir som ett färgsprakande garnnystan i bakgrunden.

    Visar några exempel på vad jag har tagit. Håller inte riktigt samma kvalitet som Rick, men jag jobbar på det!

    /Anders

    ANA_6028_tn.jpg

    ANA_6008_tn.jpg

    ANA_9612_tn.jpg

    ANA_6015_tn.jpg

    Reply

  12. Olga
    Mar 20, 2009 @ 19:45

    Vilka fina bilder!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.