Kelt Cognac Yacht Designs 9
Here’s a scoop for all of you who want light, fast & fun – a big sister to the wild X-treme 25! Not officially announced yet, but a hot contender in our yacht design challenge.
Design #9 | X-treme 30
We are proud to reveal the first artist impressions of the new X-Treme 30 canting keeled! The fastest 30 ft on the market! We will publish the boat on our new website to be launched next month.
- The X-Treme 30 is in fact a 28.5 ft racer competing in sportsboat / IRC and one design racing.
- Total weight 1450 kg
- Holmatro hydraulics with revolutionary handling. Safe, fast and secure under all circumstances.
- T6 keelfin, 2,20 meters draft and 725 kg bulb weight
- Hall spars carbon boom and mast. Mast can be split in two sections for container transport
- Easy to rig and launch
- Optional customized container. We will deliver a container for the X-Treme 30, painted in the colour of the race team or sponsor and totally equipped with tooling, clothing lockers, sail storage and easy take out boat and install for racing.
Extra service we provide is that when a client wants to sail for example Antiqua sailweek, we will take care of transportation and documents, send the boat to Antiqua. The client is flying in, launching the boat, race and we send it back.
So top racing, mobility and International highly competitive fleetracing!
We will start building the boat after booking 5 orders. Please contact us when you need to know more. G-Force Yachts info@g-forceyachts.com
Mar 13, 2009 @ 15:43
Förbjud alla CAD-program, så att vi slipper sitta och glutta på så’n här skit.
Mar 13, 2009 @ 15:55
Stig, vad kom du ifrån?
Mar 13, 2009 @ 16:24
…från vettet ?
Mar 13, 2009 @ 16:51
Om man nu skall vara lite nyanserad så är det en oerhört kaxig båt, bra id’e med custom contaier men priset måste bli rätt kaxigt också…….jag tror inte 2 mille (svenska pesetas) på startlinjen räcker?
Mar 13, 2009 @ 17:21
Håller med Stig: det blir så opersonligt med CAD ritat.
Får se om jag orkar rita nåt på papper & scanna in.
Har lite ideer om ett koncept.
Mar 13, 2009 @ 18:24
Jag har tipsat några av europas bästa designers om att ni inte gillar deras CAD-program :-)
Men jag tar glatt emot fler bidrag, oavsett om det är CAD eller servett-skisser.
Mar 13, 2009 @ 18:25
Jag tycker det är en rolig iakttagelse, Cad-programmen innebär att våra fora bli överösta/nedlusade av en massa nya båttyper. Var enda tjomme kan numera designa båtar vilket är kul. Hos mig infinner sig dock en viss mättnad. Frågan är hur behovsanalysen ser ut och hur stor efterfrågan är. Om nu båten mot förmodan kommer i produktion om ett eller två år – och några (oklart vilka) lyckas skaka fram 2,5 millar i inköp och 1 mille i drift inkl transport i det rådande ekonomiska lågtrycket – så kan jag ge mig den på att just när det roliga ska börja, och då ekonomin förhoppningsfullt börjat vända – Ja då har det hunnit komma fram några ännu mer fräna koncept i cadmodulerna och på seglingssajterna, och så börjar det om från början. Ska det funka ska båten antingen gå att checka in på ett flygplan (alltså ca 50 – 200 kg) eller dra på en trailer, helst med B eller BE-kort, (alltså max en Drake). Nästa steg blir tranpsort på sjön mellan våra sedvanliga lokala kluster. Och det är väl tiden som är problemet, utöver att all världens kapital plötsligt försvunnit i något slags pyramidspel?
Mar 13, 2009 @ 18:41
Tipsa då att intentionen är god.
Den som löser “entyp” i denna klass är ett geni
Förtydliga målgruppen och kappsgligsformatet
ska det vara en Europeisk havskappseglingscirkus?
Sedan priset som Pelle försiktigt påpekade kan påverka efterfrågan.
Sedan transportfrågan på trailer med bil som ger maxbredden.
Ty om det nu går att få ihop 10 st projekt som kan köpa en dylik prestandabåt, får man anta att det i början sker lokala överväganden avseende sponsorer, eftersom inte alla har möjlighet att åka runt i världen med sina containrar. (även om det nog är mångas dröm) samt att de flesta sponsorer har en mer lokal hemvist
Svängköl är fränt som fan, det kommer säkert, när tiden bara är mogen.