Skip to content

9 Comments

  1. Joachim
    Mar 16, 2009 @ 11:43

    Vackert! Tänk om det hade gått att köra sådana upp mot Marstrand en solig vinterdag:-)

    Reply

  2. Kalle
    Mar 16, 2009 @ 18:33

    En dum fråga:

    Varför lutar masten så mycket bakåt på dessa isjakter?

    Minskat vindmotstånd?

    Reply

  3. Öresund Regatta, Anders
    Mar 16, 2009 @ 23:23

    Kommer bara att tanka på filmen “Falsk som vatten”.:-)

    Reply

  4. Joachim
    Mar 17, 2009 @ 07:00

    @Kalle: Tryckcentrum hamnar längre bak = lägre tryck på främre skena. Profilens tangent pekar något uppåt vilket borde ge lite lyft åt ekipaget = lättare mot underlaget.
    (?)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 17, 2009 @ 20:41

    Reply

  6. Kalle
    Mar 18, 2009 @ 00:54

    Joachim: aha. Tack för svar

    Reply

  7. SWE54
    Mar 19, 2009 @ 09:15

    Man lutar ju masten för ge seglet ett mer gynnsamt orienterat akterlik, mer lodrätt ger mindre motstånd vilket ger mer fart. Även om man flyttar bak tryckcentrum så har man ju ett visst friktions motstånd på isen så man får alltid en litet moment som trycker mot fören.

    Reply

  8. Joachim
    Mar 19, 2009 @ 10:31

    SWE 54: Undrar varför inte många fler båtar åkar runt med mera lutande mast? När jag seglade neppare var lutningen av masten viktig och ibland blev det extremt. På Kryss var det bakåt, på läns skulle masten framåt, låååångt framåt.

    Reply

  9. Freddy
    Mar 19, 2009 @ 15:56

    När en isjakt kommer upp i fart så är vindmotståndet större än friktionen från isen/medarna

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.