veckans läsarfråga handlar om var de gamla Victory Challengebåtarna finns nu för tiden. Någon som har koll? Foto: Oskar Kihlborg. Har ett foto vi köpt av Oskar Kihlborg på väggen hemma. Undrar ibland vad som blivit av de gamla Americas Cup-båtarna med Örn och Orm i spetsen. Någon av dina läsare som vet?
Oskar Kihlborg har rotat i byrålådan och hittat de här bilderna från 1912. Eller var det gårdagens Big Boat Race i Stockholm. Det historiska temat går igen på Gamla Stans Yacht Sällskap som presenterar deltagarlistan från 2011…
9 Comments
Joachim
Mar 16, 2009 @
11:43
Vackert! Tänk om det hade gått att köra sådana upp mot Marstrand en solig vinterdag:-)
@Kalle: Tryckcentrum hamnar längre bak = lägre tryck på främre skena. Profilens tangent pekar något uppåt vilket borde ge lite lyft åt ekipaget = lättare mot underlaget.
(?)
Man lutar ju masten för ge seglet ett mer gynnsamt orienterat akterlik, mer lodrätt ger mindre motstånd vilket ger mer fart. Även om man flyttar bak tryckcentrum så har man ju ett visst friktions motstånd på isen så man får alltid en litet moment som trycker mot fören.
SWE 54: Undrar varför inte många fler båtar åkar runt med mera lutande mast? När jag seglade neppare var lutningen av masten viktig och ibland blev det extremt. På Kryss var det bakåt, på läns skulle masten framåt, låååångt framåt.
Mar 16, 2009 @ 11:43
Vackert! Tänk om det hade gått att köra sådana upp mot Marstrand en solig vinterdag:-)
Mar 16, 2009 @ 18:33
En dum fråga:
Varför lutar masten så mycket bakåt på dessa isjakter?
Minskat vindmotstånd?
Mar 16, 2009 @ 23:23
Kommer bara att tanka på filmen “Falsk som vatten”.:-)
Mar 17, 2009 @ 07:00
@Kalle: Tryckcentrum hamnar längre bak = lägre tryck på främre skena. Profilens tangent pekar något uppåt vilket borde ge lite lyft åt ekipaget = lättare mot underlaget.
(?)
Mar 17, 2009 @ 20:41
Missade resultaten: http://www.issegling.se/ny/DNny2008/sm2009.htm
Mar 18, 2009 @ 00:54
Joachim: aha. Tack för svar
Mar 19, 2009 @ 09:15
Man lutar ju masten för ge seglet ett mer gynnsamt orienterat akterlik, mer lodrätt ger mindre motstånd vilket ger mer fart. Även om man flyttar bak tryckcentrum så har man ju ett visst friktions motstånd på isen så man får alltid en litet moment som trycker mot fören.
Mar 19, 2009 @ 10:31
SWE 54: Undrar varför inte många fler båtar åkar runt med mera lutande mast? När jag seglade neppare var lutningen av masten viktig och ibland blev det extremt. På Kryss var det bakåt, på läns skulle masten framåt, låååångt framåt.
Mar 19, 2009 @ 15:56
När en isjakt kommer upp i fart så är vindmotståndet större än friktionen från isen/medarna