Kelt Cognac Yacht Design 13
OK, this might be the last design in our Kelt Cognac Yacht Design Challenge that closes on March 31. A daysailor from a yacht design office in Barcelona.
Design #13 | VC10
The VC10 is a timeless daysailer design. Build using wood but with all the performance and reliability of a modern sailboat. It could be defined as a wolf in ship clothing. All the experience gained in designing racing sailboats has been applied in this case.
The VC10 is a classic and smart daysailer adapted to today’s needs and tendencies. The deck is flush but for the coach roof that also gives some protection to the cockpit aft. This cockpit is able of shelter comfortably 6 people. Also, all the lines are redirected aft for added safety and comfort. When it is time to relax two zones forward and aft provide ample space.
The hull is designed around a classic silhouette. But looks can be deceiving, underwater we find a modern and high performance shape with a set of appendices that are a direct heritage from our developments in regatta.
The general philosophy is that of a cruiser-racer. The boats building in modern wooden construction gives it a rating advantage under some system allowing it to defend it speed. Since it is build with modern cold molded techniques it can avoid most of the problems common in boats build in wood.
Following with the philosophy of the boat, it has installed an electric engine that generates a silent power of 13hp, that permits to move the boat easily maneuvering in harbour or in light wind conditions.
The interior of the boats is designed as a multifunction space with room to sleep four people. There are two independent berths aft and a double berth forward. This can be transformed into a private cabin by using a divider that comes down from the top. It also has a sink, stove and several storage spaces.
For most people, traditional materials like wood are just a thing of the past. However, even though modern composites are predominant, wood is still a valid material to build with. In fact, wood is a composite in itself, moreover if we are talking about building with wood-epoxy systems.
We could name as an advantage the fact that it is actually lighter to build in modern wood systems that using single skin fiberglass. We also should not forget that wood in nearly 100% recyclable.
The VC10 is designed to be build with different spices of woods so as to tailor the properties of each one to its concrete use.
Richard
Mar 26, 2009 @ 09:04
Den där var ju för jävla fin! En sån vill jag ha.
Richard
Mar 26, 2009 @ 09:07
Kan man få se en förstoring på ritningen?
Peter Gustafsson
Mar 26, 2009 @ 13:39
http://www.blur.se/images/VC10_interior_layout.png
http://www.blur.se/images/VC10_sailplan-deck_layout.png
Jesper
Mar 26, 2009 @ 09:11
Fin, men väldigt lik Wally nano… http://www.wallynano.com
Fab5
Mar 26, 2009 @ 09:15
Yummi, me like big time! Can you get it without the price tag?
Eric
Mar 26, 2009 @ 09:20
Precis vad jag vill ha, hissbar köl, kassisk look, peke, 4 kojer, pentry och toa. Perfekt för skärgårdsturer med familjen.
En liten undran:
Det här med muggen i kilen i förpiken. Fungerar det i praktiken? Jag menar att ligga och sova med huvudet 14 cm från själva tronen….
Clifford
Mar 26, 2009 @ 09:34
Riktigt snygg, förutom träjoxet på akterdäck. Helt omotiverat.
Lite mera språng och bort med den runda skylighten så blir det bra.
FMS
Mar 26, 2009 @ 09:39
BUILD, BUILD, BUILD!
August
Mar 26, 2009 @ 12:54
Riktigt fin båt! Bra storlek, smart inredning (toaletten kanske kan kräva en tanke till) och snygg design.
Skylighten tycker jag skall vara kvar (kan vara bra att få upp och ned försegel genom) men träjoxet kan man ta bort.
Elmotor verkar verkligen vara en het sak nu!
Anders
Mar 26, 2009 @ 13:42
En sån vill jag ha!!!
Och Eric, toan slänger jag ut på en gång! Portapotti doft i den här fina båten är inget för mig!
: )
LarsS
Mar 26, 2009 @ 15:56
Snygg båt! Den påminner en del om Tofinou 9.5 och den är som ett smycke samtidigt som den har kolfibermast och sänkköl m.m.
http://www.classic-boats.com/tofinou-95m-page-1-en.php
Svenne
Mar 26, 2009 @ 20:53
Helt smaklös, bara ett ihopaplock av sånt som råkar vara mode.
Så här ska det se ut http://www.zarins.se/sid12.htm
mvh
Svenne
Andreas i Missmatch
Mar 26, 2009 @ 21:36
En finare kutter än de flesta
Clifford
Mar 26, 2009 @ 21:38
#12, ursäkta men den 22:an var väl inte så himla vacker?
jmf med tex 22,S-19, Flory, ritad av K-E Sjögren, den är riktigt grymm.
Sven
Mar 26, 2009 @ 22:23
VC10an påminner på en av bildera lite om en drake sett ovan från aktern – relativt klassisk alltså, även om nostalgiker tycker drakar är lite nosbulliga. A22or var sannolikt hopkok av moden på sin tid med. Rak stäv väl inget nytt? De här moderna överhängen i stäven var väl en crusingeftergift på sin tid? Se till att bygga pekena fasta och lite mer stabila, så funkar VC10an utmärkt även för crusing. Plocka ur toan och inombordaren,som hör hemma på större båtar. Dessutom ser båtar utan tampar ut lite som en rakad katt, det är något som inte stämmer. Grymt kul med A22an, blir alltid imponerad av båtar som byggs på riktigt. Det är ofta mycket snack och för få verkstäder. Gratulerar, den är både på riktigt och vacker. Världsklass.
Stefan
Mar 27, 2009 @ 11:07
Sån vill jag ha. En glidarhoj som förhoppningvis seglar lite bättre än en Drake. Annars känns det helrätt med stråhatt och rum på panget.
Stefan
Magnus & Lars
Mar 31, 2009 @ 13:30
Hainse med blir tolfsten vara kassisk snygg !!
Pelirrojen albertaag.
Magnus & Lars
Anders
Mar 31, 2009 @ 18:46
WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAALLY!
Harald H
Apr 1, 2009 @ 23:06
L. Francis Herreshoff ville nok byttet ut Porta Potti med en sedertrebøtte med dertil egnet lokk:
“… This arrangement can be used where desired and generally out of the cabin. It can be used in the cockpit at night or in the forepeak in the daytime. It has no everlasting odor, and for those who are affected by suggestion, it may be hung under the after deck, when the whole ship may be as immaculate as a Greek temple.” – L. Francis Herreshoff
http://books.google.com/books?id=1wJRkss_btcC&pg=PA262