Vad heter racet egentligen?
Fredriksson funderar på skillnaden mellan Volvo Ocean Race & Ocean Race i medasammanhang.
Just i Volvo Ocean Race har han kanske en point i och med att Volvo äger racet? Men det borde inte spela så stor roll, för ingen skulle ju ta bort sponsorns namn i DN-galan eller GP-pucken?
Samma fenomen uppstår väl till viss del kring Eurocard Gotland Runt, Watski 2star eller HH Skagen Race där sponsorn bara finns med i bland.
Förresten hade det varit kul att höra hur ni ser på “titelsponsorer” över huvud taget. Så klart förutsatt att det kommer in massor av stålar så att arrangemanget blir motsvarande bättre. Audi Göteborg Offshore Race eller Hogia Tjörn Runt? Bra eller dåligt?
Johan R
Mar 30, 2009 @ 14:48
Om man väljer rätt företag som sponsrar rätt tävling kan båda bli vinnare. Eurocard Gotland Runt eller Volvo Ocean Race är exempel på väl fungerande titelsponsorer där man i första hand associerar företagets produkter med en livsstil där kunderna finns bland de som konsumerar racet (deltagare eller åskådare). Ännu bättre kombination blir det förstås om Helly Hansen sponsrar ett race eftersom man är så förknippad med aktiviteten segling. Men att bara lägga pengar på varumärkes exponering räcker sällan, man måste genomföra säljstödjande aktiviteter kring det hela. Utan ökad försäljning ingen “return-on-investment”. Dessutom ska det finnas uthållighet och långsiktighet, man får inte tro att det går att bara köra ett år utan minst 3 år måste man köra för att få avkastning på pengarna.
Min egna erfarenhet har varit som namnsponsor för både seglings- och golftävlingar nationellt och internationellt. Generellt tror jag att ju större och mer exponerat event desto lättare att få tillbaka pengarna.
Richard
Mar 30, 2009 @ 16:01
Har aldrig tänkt på det förut. TV4 och SvD skriver konsekvent Volvo Ocean men dom andra glömmer Volvo hälften av gångerna. Verkar inte som det är någon policy, bara slarv eller troligare dålig koll. Jag skulle vara skitförbannad om jag var Volvo. Dom kanske ska döpa om sig till Volvo Race så blir det svårare att glömma.
Thord
Mar 30, 2009 @ 16:52
Håller helt med Åke Fredriksson, har länge retat mig på SVT och GP
som konsekvent utelämnar Volvo i namnet på racet.
Skulle vilja veta varför de gör så, de nämner ju Puma och
Ericsson varje gång (dock sällan) som de rapporterar från tävlingen.
Fredriksson
Mar 30, 2009 @ 16:57
#2 Att dom har glömt det tror jag inte ett ögonblick på. Slarv och dålig koll är troligare. GP har ingen journalist längre som specifikt bevakar segling utan de får sina flesta seglingsrapporter från TT, Tidningarnas Telegrambyrå, och TT är konsekventa med att kalla Volvo Ocean Race för bara ocean race. Volvo är skitförbannade och har påpekat det ett antal gånger men det tycks inte hjälpa.
O
Mar 30, 2009 @ 17:12
om vi alla kallar tt för telegrambyrån så jävlar lär de sig nog
Joachim
Mar 30, 2009 @ 17:22
#2 Som du ksriver, kanske. Eler oxå blir det bara “Race” ;-)
Richard
Mar 30, 2009 @ 22:19
På min blog skriver jag alltid “Cup” när jag menar “Hyundai Cup”.
Det är ett policybeslut.
Christer
Mar 30, 2009 @ 23:17
Självklart tycker jag att företaget som sponsrar vår idrott skall synas och deras företags namn ska nämnas, vi ska vara tacksamma att företag sponsrar seglings event för det hjälper till att skapa arrangemang som vi tycker är kul att segla.
Ett bra samarbete med dessa företag genererar med kul segling och vår idrott växer.
Segling med stympat namn | Fredriksson
Oct 28, 2010 @ 11:38
[…] om Volvo Ocean Race till enbart Ocean Race. Jag fick en del kommentarer, en del kom även in på Blur.se. I dagens GP kan vi läsa Kenth Andreassons (ställföreträdande ansvarig utgivare) synpunkt på […]