Strictly Sail Pacific
Johan Tuvstedt har varit på Strictly Sail Pacific och rapporterar så klart på blur.se. Tveka inte att höra av er om ni skall åka någonstans och behöver ackreditering.
Jag besökte mässan i samband med jobbrelaterat besök i San Francisco. Skulle dessutom träffat Scot Tempesta från SailingAnarchy men hann inte fram innan han åkte hem ;-(
Generellt var mässan liten men hade några mycket intressanta seglingsfarkoster bland dessa nämns främst:
King 40. Mark Mills designad 40 fotare som byggs av Summit Yachts. Initiativtagare är George Carbaretta och Barry Carroll, den senare mest känd frö Carroll Marine byggare av bl a Mumm 36 och Farr 40 etc. Båten går att få med antingen asymmetriskt långt utfällbart peke eller kort fast peke och spinnakerbom.
Båten har tidigare figurerat under Sweet, här kommer några personliga kommentarer. Uppenbarligen lätt båt, känns när man kliver på båten. Känns dock strukturellt mycket välbyggd och dessutom snygg. Ruffen ser lite cruising-aktig ut, i vart fall när man står på fördäck och jämför med mer renodlade racingbåtar som sällan har någon överbyggnad alls för om masten.
Detta exemplar hade harken custom racing winchar med kolfiber på, elektrohydrauliskt backstag och dessutom alla winchar eldrivna, IRC så det förslår. Dubbla kolrattar från Jefa, samt teak i sittbrunnen som, får båten att se mer cruising ut.
Smarta detaljer fanns det gott om, Storskotet förvsinner ner i sittbrunnens sarger nära vinscharna, inga tampar att snubbla över på skarndäck. Kolmast, bom och spinnbom. Mastjack, nedsänkta B&G displayer i sittbrunnen, Code-zero peke i kolfiber etc. får dock helhetsintrycket att säga kompetent racingbåt. Kölbärande bottenkonstruktion i aluminium istället för komposit eller stål är ett medvetet val enligt Barry Carroll, även om det synes onödigt att spara vikt i kölens överkant.
Det här exemplaret är byggt för racing-cruising, så utöver teak i sittbrunnen var båten utrustad med sittbrunnsdusch, flagghållare samt skinndynor.
Strukturellt är den icke överlappande riggen ställd på en aluminiumkonstruktion som även håller i kölen, i det här fallet med mast-jack. Övan däck finns de numer obligatoriska fock-inhaulers eller om man vill benämna dem med fulare språkbruk.
Båten visade av George Carabetta, initiativtagare och Barry Carroll, legendaisk båtbyggare från Newport.
Santa Cruz 37. Omskriven på Blur tidigare, men mycket intressant att kliva på, kändes rigid ända ut i sömmarna.
Speciellt kan här nämnas den kombinerade peke och code-zero konstruktionen som har ett vanligt utdragbart peke för gennakrar, vilket dessutom harmonierar väl med konstruktionen för Code-0 seglen.
Dubbla rattar även här, men Edsons system.
Storskot på vinschar, men lett under däck till block som gör att skotet kommer ut ovanför storskotskenan istället för tyskt system på/under däck till mast och längs med bom. Spar onekligen massa tamp, men hur blir det med friktionen ? Båten har dessutom kompetenta fock-inhaulers, med en gemensam trimtamp samt dessutom dubbelslaget storfall som standard.
Dessutom har båten fantastiska sittbrunnsluckor, man når lätt både motor och ett gigantiskt centralt stuvfack under durken i brunnen. Laminerade luckor i kol, extremt lätta lock som gör att avsaknaden av ”gasdämpare” inte känns. Lätt och snabbt.
Speciellt trevligt för det venska hjärtat var att även denna båt var utrustad med ett flertal kompetenta Seldén-lösningar i kol och aluminium, I övrigt på mässan var det mest Hunter och Beneteau som visade upp Seldén märket.
Inne i båten har man spart på liners och foder, muttrar från vinschar och avlastare dominerar taket, dessutom har man maskerat kompassbelysningskablarna med svarta rör på insidan av sittbrunnsskottet !
J/122. Vet inte om vi har någon i Sverige än, men skriver en rad i vart fall. Ser ut och känns som en kompetent Racer-Cruiser.
Många av lösningarna från de racigare grannbåtarna går igen men när man lyfter en sittbrunnslucka känns skillnaden mellan Polyester/Glas och Epoxy/Kol extremt tydlig. Om de stora sittbrunnsluckorna i SC 37 väger lite, typ 5 Hg styck så väger J båtens luckor som en vanlig båts, dvs så att man lätt klämmer fingrarna och behöver gasdämpare etc.
Mycket trevlig inredning, både cruise och race kompetent.
Förpikens tak döljer helt peket till skillnad mot J/109 där man har en rejäl rörbit i taket.
Seldens under-däck rulle verkade passa mycket väl på fördäck.
Bladerider RX. Bland sweeta båtar måste ju Bladerider RX nämnas, vet inte hur svårseglad den är egentligen men när en seglande bärplansfarkost visas på en mässa väcks ju ha-begäret snabbt. Extremt snygga horisontella foil-plan samt i övrigt ganska enkla konstruktioner, kanske något för Moth-klassen i Skandinavien snart ? Sägs att 10 knops vind räcker för att komma upp ”ur” vattnet
Vad var i övrigt roligast på mässan ?
- Swedish Marine, Anders Johansson säljer kylskåp, värmare generatorer och annat lull lull i San Francisco sen knappt 20 år-
- Extremt få besökare i motorbåtssektionen
- Ett tematält om Green Yachting, elmotorer, septitankar med däcksutsug, solceller etc.
Hur hamnade Blur på Strictly Sail ?
- Undertecknad är på Dataföreningens studieresa i San Fransico från i lördags.
- Undertecknad fick Twitter från sailinganarchy om mässan
- Peter på Blur tyckte reportaget skulle vara en kul idé
- Undertecknad ansökte om pressackreditering och blev mycket väl bemött samt fick ”Working Press” badge med Blur.se på
/Johan Tuvstedt
Andreas i Missmatch
Apr 25, 2009 @ 08:52
Härliga båtar…SC37an ser helt grymm ut.
Lagom storlek o funktionell inredning. Synd att det dära med priset inte harmoniserar med min lågkonjuktursplånbok :-(
Smart med stuvfacket i durken i brunnen, trots detta hyfsade akterslafar?
Idag borras det sista blyet och efter frankrikeresan nästa vecka skall min båt i. Längtar redan…
Nu ut till båten Ha det
MVH Andreas
KingKong
Apr 25, 2009 @ 09:54
King 40 lätt båt?? Väger ju över 7 ton!
Anders R
Apr 25, 2009 @ 11:03
Bra reportage! Grymt trevliga båtar…
Jimmy
Apr 25, 2009 @ 20:58
Jorå Bladeridern kommer lätt upp på bärplanen i 10knops vind. Seglade lite mot/med dessa (på bräda) för några veckor sedan och det var stundtals mindre än 10 knop men de hade ändå inga problem med att komma upp!
Richard D.
Apr 26, 2009 @ 11:06
Peter,
du skriver frågetecken för friktionen på lösningen av storskotet i 37:an vs. tysk lösning.. Men det blir väl färre brytblock med denna lösning än den tyska (lite vassare vinklar och kortare mellanlängder), typ 75%. Tänker du på tvist av skotet? Hur som helst borde väl vinsten av alla lina vara större än det, eller..?
Pelle P
Apr 26, 2009 @ 14:54
Det som kan bli jobbigt med SC37:ans lösning är friktionen när man justerar travaren, ser inga foot-bars för trimmaren… En annan spinnoff är att ingen annan kan hjälpa till (typ arbetslös fördäckspersonal…) vid upprundningar.
Tycks som Johan T har hittat godiset på mässan! Undrar vad frun sägar om man kommer hem med en Bladerider?
Magnus
Apr 28, 2009 @ 10:01
Från Bladerider hemsidan FAQ:
“Q. How much wind do you need to lift out of the water?
A. The average skipper weighs approximately 70kgs (154lbs) and will lift out of the water in 6 knots of
wind. A heavier skipper would weigh approximately 90kgs (198lbs) and will lift out of the water in approximately 8 knots of wind.”
Verkar rimligt och de skickligaste (och lättaste) kommer igång i ännu svagare vindar. Att pumpa seglet o.dyl. hjälper ju också förstås och när du väl är upp så skapar du ju fartvind som gör att ännu mindre vind behövs. Ganska intressant att se någon komma flygande över spegelblankt vatten.
/Magnus