Skip to content

7 Comments

  1. Andreas i Missmatch
    Apr 25, 2009 @ 08:52

    Härliga båtar…SC37an ser helt grymm ut.
    Lagom storlek o funktionell inredning. Synd att det dära med priset inte harmoniserar med min lågkonjuktursplånbok :-(

    Smart med stuvfacket i durken i brunnen, trots detta hyfsade akterslafar?

    Idag borras det sista blyet och efter frankrikeresan nästa vecka skall min båt i. Längtar redan…
    Nu ut till båten Ha det
    MVH Andreas

    Reply

  2. KingKong
    Apr 25, 2009 @ 09:54

    King 40 lätt båt?? Väger ju över 7 ton!

    Reply

  3. Anders R
    Apr 25, 2009 @ 11:03

    Bra reportage! Grymt trevliga båtar…

    Reply

  4. Jimmy
    Apr 25, 2009 @ 20:58

    Jorå Bladeridern kommer lätt upp på bärplanen i 10knops vind. Seglade lite mot/med dessa (på bräda) för några veckor sedan och det var stundtals mindre än 10 knop men de hade ändå inga problem med att komma upp!

    Reply

  5. Richard D.
    Apr 26, 2009 @ 11:06

    Peter,

    du skriver frågetecken för friktionen på lösningen av storskotet i 37:an vs. tysk lösning.. Men det blir väl färre brytblock med denna lösning än den tyska (lite vassare vinklar och kortare mellanlängder), typ 75%. Tänker du på tvist av skotet? Hur som helst borde väl vinsten av alla lina vara större än det, eller..?

    Reply

  6. Pelle P
    Apr 26, 2009 @ 14:54

    Det som kan bli jobbigt med SC37:ans lösning är friktionen när man justerar travaren, ser inga foot-bars för trimmaren… En annan spinnoff är att ingen annan kan hjälpa till (typ arbetslös fördäckspersonal…) vid upprundningar.
    Tycks som Johan T har hittat godiset på mässan! Undrar vad frun sägar om man kommer hem med en Bladerider?

    Reply

  7. Magnus
    Apr 28, 2009 @ 10:01

    Från Bladerider hemsidan FAQ:

    “Q. How much wind do you need to lift out of the water?
    A. The average skipper weighs approximately 70kgs (154lbs) and will lift out of the water in 6 knots of
    wind. A heavier skipper would weigh approximately 90kgs (198lbs) and will lift out of the water in approximately 8 knots of wind.”

    Verkar rimligt och de skickligaste (och lättaste) kommer igång i ännu svagare vindar. Att pumpa seglet o.dyl. hjälper ju också förstås och när du väl är upp så skapar du ju fartvind som gör att ännu mindre vind behövs. Ganska intressant att se någon komma flygande över spegelblankt vatten.

    /Magnus

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.