Skip to content

28 Comments

  1. PelleL
    May 4, 2009 @ 12:21

    Ser inte kölen (fråm en Melges?) rätt liten ut till båten?

    Reply

  2. Thomas Ottosson
    May 4, 2009 @ 12:55

    Kan det vara en cruisingvariant av 717?

    Reply

  3. Niclas
    May 4, 2009 @ 13:16

    ser franskt ut!

    Reply

  4. Janne banan
    May 4, 2009 @ 13:19

    Tycker att den ser svensk ut…

    Reply

  5. PelleL
    May 4, 2009 @ 13:20

    Ja du, kanske det…=) I så fall skulle det till och med kunna vara vår gamla som var ljusblå? Segelnumret var S-11

    Reply

  6. Hansen
    May 4, 2009 @ 16:17

    Det är ju en 717!
    Det blev många M i min 717 mellan 93-01.
    Var ligger denna?

    Nils J som jobbar på Selden hade också en sådan som han ritade och byggde en överbyggnad till.

    Reply

  7. Janne P
    May 4, 2009 @ 16:23

    Pelle,

    ryktet säger att den parkerades på Åstol ?

    Reply

  8. skimlasse
    May 4, 2009 @ 16:56

    Japp!
    Det är min gamla 717 som jag täljer till lite :)
    Helt nya bottenstockar och spant.
    Ny mast 50 kilo lättare än original.
    Nya segel.
    Bogspröt i fören utskjutbart
    Dubbla roder av senaste snitt
    Melges köl. ( Pelle! det kommer att funka med en så lätt köl :)
    Och en massa småkrafs. Ny färg tillkommer osv vidare och den är klar till midsommar. Man kan följa bygget på facebook om man vill.
    Båten ligger på Gotland, Nu drar jag å snickrar lite. see u on sea / slöjdlärarn

    Reply

  9. PelleL
    May 4, 2009 @ 16:59

    Det är helt riktigt….en riktigt otäck historia som slutade så bra det gick….vi seglade ett race som utgick från Nordön och gick två varv runt Åstol och lite bojar….det blåste friskt från väst så det låg på bra med sjö på utsidan….på andra varvet gick rodret av när vi föll av för att runda ön……..inget önskeläge men vi var snabba i med draggen som tog när vi var kanske 20 m från land……en av konkurenterna gjorde ett försök att få över en lina för bogsera ut oss men missade i första försöket och sen släppte ankaret….vi var smarta nog att åka med till land (en rätt skakig resa) och sedan klev vi iland mellan 2 sjöar utan större skador en ett stukat fingar. Båten fick rätt mycket stryk men den flöt och bärgades efter en 20 minuter av vänlig man med snipa med kraftig maskin som sedan bogserade in oss till Nordön. Vi fick totalskada av fösäkringsbolaget men vraket såldes och reparerades senare. Sensmoralen är väl att man inte skall plywoodkärna i roder….den ruttnar rätt fort när det kommer in vatten.

    Reply

  10. mattias
    May 4, 2009 @ 18:37

    Den kölen är för lätt, men jag köper den av dig så blir du av med den!

    Reply

  11. Jimmy
    May 4, 2009 @ 18:53

    Mitt roder gick av 2007 på en slör i 10m/s. Vad förvånad man blir när båten plötsligt vänder upp! :)

    Hur kan masten vara 50kg lättare än std (std väger väl knappt 50kg?)

    Reply

  12. skimlasse
    May 4, 2009 @ 19:14

    Gamla masten har dubbla spridare samt backstag,förstagsprofil,tung masttopp
    nya masten är 1m kortare har en spridare samt en slimmare profil och nyare och gjuten i STARKT aluminium
    Samt att jag har lättare segel

    Reply

  13. Jimmy
    May 4, 2009 @ 21:19

    Hur djupt kommer båten att sticka med nya kölen?
    Vad räknar du med för LYS?
    Vore kul att få jämföra prestandan mellan min i standard utförande och din när den är klar, lite tvåbåtstest kanske?

    Reply

  14. Håvard Ravn Ottesen
    May 4, 2009 @ 21:23

    Mange minner her. Hvilken guttedrøm var ikke en 717…

    Husker det var en fyr i Norge som moddet en slik under navnet “Plankton” – men har ikke sett den. Skulle visstnok komme med fathead storseil og carbon rekkestøtter.

    Pimp my ride kolonne her på Blur?

    Reply

  15. nemo
    May 4, 2009 @ 21:31

    Skimlasse!

    Kul projekt! Lekte själv med samma tankar när jag hade en 717.

    Det ser ut som att du har kapat flänsen mellan skrov och däck, eler “ljuger” bilderna? Genomförde själv denna förändring på min 717 som numera har nya ägare och bor på västkusten. Kapade flänsen, fräste mig in i laminatet ett par millimeter och bakade sedan expoxy och glas över kanten i en snygg radie. Proffslackade sedan om hela båten i vitt. Grymt mycket snyggare, lättare att fendra av och bra mycket starkare också skulle jag gissa. Byte precis som du ut alla invändiga förstärkningar och gjorde om hela stötningen av sittbrunnen. Blev en helt annan styvhet i skrovet. Kan dessutom rekommendera att byta ut förstags- och backstagsinfästning då originalen är helt felkonstruderade som mcket annat på båten.
    Kul att se att någon förädlar 717. Elström var rätt ute redan då, men mycket blev också galet, som rätande moment, infästningar mm.

    Lycka till!

    /Nemo

    Reply

  16. Gustav
    May 4, 2009 @ 21:32

    Skimlasse, hur hittar jag den på facebook?

    Reply

  17. Hansen
    May 5, 2009 @ 09:16

    Om ni är sugna på lite nostalgi så titta här:
    http://www.hansen-it.se/team_swe24/

    Jag byggde om min 717 i början av 90-talet. Då byttes hela stommen inne i båten och vi utrustade med peke, 3-spridar rigg och mer segelyta samt topphissad gennaker och utriggare.

    Vet inte var den finns idag, jag sålde den till en kille som var ubåtsbefäl i Karlskrona.

    Det var en kul båt som kunde gå rejält på hårda undanvindar.
    Vi snittade med över 15 knop på 30 NM på ett Själland Rundt :-)

    Reply

  18. skimlasse
    May 5, 2009 @ 18:12

    Gustav! du kan hitta vi E-mail på skimlasse@hotmail.com

    Jo båten kommer att få ett högre rätande moment då tyngden kommer ner på rätt plats,jag börjar på 1,6 m sen om det behövs sänker jag den lite till bara.
    Mattias du kan nog få köpa kölen av mig nästa år / skall fixa en som sticker ca 2,5 m å ännu lättare nästa år.

    Alla är välkomna att segla om ni har vägarna förbi :)

    Reply

  19. Racso
    May 5, 2009 @ 19:00

    Det hade varit schysst om du kunde länka elr lägga upp gruppnamnet på facebook verkar ju intressant det här projektet!!
    Hoppas du ror det i hamn

    Reply

  20. Hansen
    May 5, 2009 @ 21:27

    Det är nog ingen bra ide att ha för djup köl på din 717.
    1.50-1.60 är nog max.
    717 har en rejäl tendens att dyka och bli Ubåt och för djup köl kommer att göra att båten snubblar på kölen.

    Reply

  21. Paul
    May 5, 2009 @ 21:37

    Vad menas med att båten snubblar på kölen?

    Reply

  22. Jimmy
    May 5, 2009 @ 22:03

    Paul, om du tänker dig att du seglar in i ett fiskenät i 15knop. Båten kommer då att niga/snubbla över kölen och dyka. Desto djupare köl desto längre hävarm och desto större blir denna effekt.

    Reply

  23. Hans Gunnarsson
    May 6, 2009 @ 06:55

    #20 och #22, borde inte en djup köl egentligen motverka “snubbling” vid dykning?

    Tänker såhär: Vid dykning är det skrovet som bromsar upp (om man inte seglar in i ett nät med kölen, men det är väl egentligen ett annat problem). Har du kölen långt ner (tänk 20m) får du ju en hävarm som upphäver inbromsningen, inte förstärker den. Eller tänker jag fel?

    Reply

  24. Paul
    May 6, 2009 @ 08:25

    hm, nja jag förstår nog nu vad snubblar betyder men vet inte om jag förstått resonemanget.

    Menar du att du flyttar rotationspunkten genom att öka kölens längd dvs flytta vikt längre ner i vertikal led?
    Så att avståndet mellan kraftkomposanten i seglet från undanvinden (för det måste väl vara på undanvind som problemet uppstår?) och rotationspunkten på kölen bildar hävarmen?

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Mar 1, 2015 @ 23:44

    Här kommer lite bilder från projektet.

    717-project-1

    717-project-2

    717-project-3

    717-project-4

    717-project-5

    717-project-6

    717-project-7

    717-project-8

    717-project-9

    717-project-10

    717-project-11

    717-project-12

    717-project-13

    717-project-14

    717-project-15

    717-project-16

    717-project-17

    717-project-18

    717-project-19

    717-project-20

    717-project-21

    717-project-22

    717-project-23

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 2, 2015 @ 15:54

      JIMMY och PelleL!!
      Vad är vinsten med utbyggd för? Förutom längre vattenlinje kan jag tänka mig…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Mar 2, 2015 @ 16:17

        Som vanligt: det beror på hur man gör det. Jag tror de flesta förskeppskonverteringar är för små så man får väldigt konkava vattenlinjer i förskeppet (det är rätt vanligt på nykonstruktioner också eftersom det inte är helt enkelt att få ihop geometrin med en vertikal stäv) så det mer kosmetika än funktion eftersom volymen saknas i stäven. Får man till en hyfsad volym i stäven får man längre effektiv vattenlinje och en snabbare båt som kanske tål att pressas lite mer på undanvind.

        Reply

  26. Mikael Vesala
    Mar 2, 2015 @ 00:07

    Riktigt snyggt Lars! Inspirerande bygge!! Tänk så många bortglömda båtar det finns i landet som säkert går att köpa för en spottstyver och ha hur kul som helst med som byggprejekt för den som vill bygga och fixa med. Förstår inte att inte fler tar chansen! vet en gul sportbåt i norra hamnen i Lysekil som bara står och förfaller. Den seglades senast på lysekils race -05 tror jag. Hade 1.35 i lys. Borde gå att få fart på…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.