Elvstrøms träningshelg | fredag
Idag var planen att King 40 och ClubSwan 42 skulle köra lite mot varandra, men det blev inget. 15 m/s i byarna gjorde att både valde att stanna inne för båtfix, rig-tuning och en del snack i land.
Kevin Sproul från Elvstrøm Sails i UK var över för att få fason på nya King 40. Han seglar sin egen J/80 men har kört J/109, J/122, Mills 40, Swan 45 och massa annat. Och har så klart riktigt bra koll på läget. Här är vad som framkom över en fika:
King 40 är en relativt tung båt för sin segelyta, så man måste jobba hårt för att hålla fart. Viktigaste jobbet ombord på kryss är focken där det mesta sitter. King 40 trivs med att gå riktigt högt. Man har 66 grader mellan slagen och då spelar tiondelar extremt stor roll för VMG. Rent generellt är båten ritad för kryss/läns med stort fokus på krysshöjd (och att köra lågt på undanvind – hallvind/slör är inte prio, och det ryktas att det är svårt att få ut max då).
Sedan handlar det om kommunikation non-stop mellan rorsman, storskotstrim och focktrim. Se till att få focktrim rätt från början. Detta betyder allt för farten. Se också till att sätta märken överallt för att kunna referea till grundlägen.
Ha koll på target speeds. Når man inte detta så måste det redas ut först av allt. Instrumenten måste vara kalibrerade. Target Boat Speed är prioritet, så vinklarna blir mindre viktiga. På grund av wind shear så kan man ha 16 på ena bogen och 54 på andra, men det viktiga är att TWD stämmer. Sedan kan man fokusera på “Shear is to hard to worry about”.
Upwind är fokus på Target Speed (på instrumenten BS, Target BS)
Downwind är fokus på Target TWA (på instrumenten BS, TWA, Target TWA)
Typisk target speed på King 40 är 7.1, 7.2 och 7.3 knop vid 20 knops vind. TWA = 33 grader!
Får man inte ordning på referensmärken, instrumentkalibrering och targets så kan man inte komma vidare.
Vi pratade också ganska mycket fock-inhal. En båt som J/109 eller J/122 kan man köra på 7 graders skotvinkel, en Swan 45 på 6 grader och en King 40 kan mycket väl ha 5 grader som minsta vinkel. Alltså mer inhal än vad man kan tro.
Det är också värdelöst att släppa inhalet i ett slag för att få mer power efter slaget.På Swan 45 hade man uppmätt att man accelererade 5 sekunder snabbare efter ett slag (från maxfart på ena bogen till maxfart på andra) med inhalet kvar inne. Det visar sig att man får mycket bättre flöde på storseglets läsida. Framförallt uppåt med inhalet inne. Det är kanske inte så att fockens mittsektion är så mycket tajtare, men att “fucka in” nederdelen verkar göra stor skillnad.
På samma sätt så är det inte allts säkert att man skall “vagna ut” bär det brallar. Inhalet kan mycket väl sitta längst inne med en twistad fock även när det brallar. Först när det inte går längre, behöver man
Skall man göra gennakernedtagning i lä när det blåser lite så är en tack retriever line tricket. Föstes i haken på tackline, så att man släppa skotet och hala in gennakern i halshornet. Ytterligare en lina att hålla reda på för fördäckaren, men den kan vara mycket viktig för att få ner gennakern.
Bogsprötet måste in så snart som det bara går, släpps så snart lasten är borta från tackline. Man bör ha en gummicord som drar in peket om det går, så att det kommer in direkt.
Kevin ser en “letterbox drop” som ett alternativ enbart i yttersta nödfall. Eller om man inte hade fullt mannskap. Problemet är att man måste ha en lång tackline för att kunna släppa tillräckligt. Mitt argument för en lång tackline var att man kan släppa rejelt vid en wipe-out, men Kevin kapar den hellre och har en extra med sig.
Sedan snackades det förstås en del om årets modesegel: stagseglet…
Stefan Peterson
May 8, 2009 @ 22:14
Tack för lite snack kring King 40, jag som är kryss fantast blir lite sugen efter den beskrivningen. Frågan är om tyngden räcker för att ligga med lite konstant stallning i seglen det gillar jag. Stagsegel är på modet och enligt välrenomerade segelmakare har man nu lärt sig att sy segel som ger lite extra tryck. Förra gången det var på modet tycket jag mest det var något som hissades i hamn :-).
Stefan
Jimmy
May 8, 2009 @ 23:25
Jag håller inte med om att mera inhal/mindre skotvinkel av focken ger bättre flöde på baksidan av storen, tvärt om! En mindre spalt ger lägre hastighet av strömningen på storens läsida, och det är inte därför som båten (ibland) går bättre av att minska spalten/skotvinkeln.
Teorin om hur segel och vingar fungerar är i korta drag att där det sker en fartökning av vinden där bildas ett undertyck/sug. Alltså desto större fartökning man kan skapa i lä desto mera kraft. Fartökningen i lä skapar man genom form, buk alltså.
Jag hävdar att anledningen till att liten skotvinkel/spalt kan ge en positiv effekt är för att när fockens akterlik får kontakt med undertrycket/fartökningen på storen (helst just där den är som störst, dvs framkant storsegel) så blir vindens fartminskning inte så stor i lä av fockens akterlik. Flödet vid fockens akerlik bromsas alltså inte upp så mycket utan fasas in i storens läströmning just där denna är som högst. Därmed får hela focken en snabbare läströmning vilket ger mer driv. En annan positiv effekt av detta är att detta större sug som bildas i lä av focken suger in mer luft just i lovart om förstaget så att man seglar i ett litet extra lyft, högre och fortare alltså. Allt handlar om focken och hur denna får konstgjord andning med hjälp av storen och inte tvärt om.
Leif
May 9, 2009 @ 10:09
Angående gennackern/spinnackern. Droppas den akterut i sittbrunnen eller genom förluckan? Vad är bäst?
Peter Gustafsson
May 9, 2009 @ 21:22
Förluckan gäller nästan alltid. Negångsluckan/letterbox bara vid jättebrall eller shorthanded.
Kimmo
May 10, 2009 @ 12:27
… och Kevin om stagseglet ?
Peter Gustafsson
May 21, 2009 @ 10:16