Skip to content

6 Comments

  1. Stefan Peterson
    May 8, 2009 @ 22:14

    Tack för lite snack kring King 40, jag som är kryss fantast blir lite sugen efter den beskrivningen. Frågan är om tyngden räcker för att ligga med lite konstant stallning i seglen det gillar jag. Stagsegel är på modet och enligt välrenomerade segelmakare har man nu lärt sig att sy segel som ger lite extra tryck. Förra gången det var på modet tycket jag mest det var något som hissades i hamn :-).
    Stefan

    Reply

  2. Jimmy
    May 8, 2009 @ 23:25

    Jag håller inte med om att mera inhal/mindre skotvinkel av focken ger bättre flöde på baksidan av storen, tvärt om! En mindre spalt ger lägre hastighet av strömningen på storens läsida, och det är inte därför som båten (ibland) går bättre av att minska spalten/skotvinkeln.

    Teorin om hur segel och vingar fungerar är i korta drag att där det sker en fartökning av vinden där bildas ett undertyck/sug. Alltså desto större fartökning man kan skapa i lä desto mera kraft. Fartökningen i lä skapar man genom form, buk alltså.

    Jag hävdar att anledningen till att liten skotvinkel/spalt kan ge en positiv effekt är för att när fockens akterlik får kontakt med undertrycket/fartökningen på storen (helst just där den är som störst, dvs framkant storsegel) så blir vindens fartminskning inte så stor i lä av fockens akterlik. Flödet vid fockens akerlik bromsas alltså inte upp så mycket utan fasas in i storens läströmning just där denna är som högst. Därmed får hela focken en snabbare läströmning vilket ger mer driv. En annan positiv effekt av detta är att detta större sug som bildas i lä av focken suger in mer luft just i lovart om förstaget så att man seglar i ett litet extra lyft, högre och fortare alltså. Allt handlar om focken och hur denna får konstgjord andning med hjälp av storen och inte tvärt om.

    Reply

  3. Leif
    May 9, 2009 @ 10:09

    Angående gennackern/spinnackern. Droppas den akterut i sittbrunnen eller genom förluckan? Vad är bäst?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 9, 2009 @ 21:22

    Förluckan gäller nästan alltid. Negångsluckan/letterbox bara vid jättebrall eller shorthanded.

    Reply

  5. Kimmo
    May 10, 2009 @ 12:27

    … och Kevin om stagseglet ?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    May 21, 2009 @ 10:16

    Elvstrøm Sails appoints group racing division manager

    Elvstrøm Sails has appointed Kevin Sproul as Racing division manager for the Group to concentrate on the recent surge in enquiries for performance and grand prix sails following the recent launch of the company’s new EPEX technology. Developed over the last five years, EPEX is a revolutionary new process for producing sail membranes which will be more durable and longer lasting than any existing sail technology.

    Since 2002, Sproul has been Managing Director of the UK office of Sobstad Sailmakers and continued in the role following the merger with Elvstrøm sails in 2006. His impressive track record in the design and development of racing sails includes innovative designs such as the ‘V-Cut’ headsails fitted to the Swan 45 WISC last season.

    Impressed with WISC’s performance, another Swan 45 DSK made the switch to Elvstrøm Sails and promptly won the 2008 Copa del Ray in Palma, Mallorca. Other 2008 wins for Elvstrøm Sails included the J80 Nationals, Rolex Capri Cup, Cowes Week, Les Voiles de St Tropez and Dartmouth Regatta. Further wins already in 2009 include the Warsash Spring Series, Palma Vela and the Pirelli Cup in Portofino.

    “This is a very exciting time for Elvstrøm Sails“ said Sproul. “We now have one of the most advanced technologies in sailmaking and the results prove it. When you consider that Elvstrøm Sails are generally outnumbered by other sail brands on the race course, it is even more impressive that we are winning races.”

    Sproul will be based between Elvstrøm’s UK Hamble office and the headquarters in Aabenraa, Denmark where all the sails are produced. He will be competing in a number of regattas this season including attending a series of ‘4 Racing by Elvstrom Sails’ training weekends in Denmark, Germany and the UK. Organised by the company, the training weekends are open to anyone looking to improve the performance of their yacht. Over 40 boats turned out for the first training weekend in Norway last week.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.