Elvstrøms träningshelg | söndag
Kom just hem från helgens träningsseglare med Elvstrøm i Son där jag för en gångs skull fick koncentera mig på fotograferandet. Jättebra arrangemang och som vanligt hur trevligt som helst i Norge!
Det blev många helt OK bilder. Här är några smakprov. Ni som var med och vill ha bilder på er egen båt får maila mig på peter@blur.se. Jag kommer också att lägga upp ett bildspel inom kort..
Så här skall det se ut!!! Landmark 43 var ute med Seilas och drog repor på fjorden, men den korta stund man körde med resten av gänget så gick man helt otroligt högt och fort.
King 40 (det kommer bilder separat) har lite kvar att jobba på, men mot slutet såg de också mycket bra ut.
Kevin Sproul och Espen Kamperhaug från Elvstrøm som höll ihop samlingen. Kevin skadade ryggen då han skulle hoppa från King 40 till följebåten, så jag fick det stora nöjet att tillbringa resten av helgen med Kevin som förare.
Extremt nyttigt att få studera båtar utifrån tillsammans med någon som har bra koll på läget. Kevin är gammal OS-seglare i 470 och kör nu sin egen J/80 åt andra på Swan 45, Mills 40 Ngoni (som senast spikade IRC1i Palma Vela) och mycket annat. Han var också med på J/109 Jeronimo när de vann Rolex Commodores’ Cup 2004. Så några bra tips snappade man ju upp…
Tajt starter. Här har vi gänget i First 36.7 Aiming First Too lätt squeezade mellan de stora killarna i ClubSwan 42, King 40 och First 45.
Efterson detta var en av få tajta starter i stora klassen (lilla var mycket bättre) så kan man ju roa sig med att jämföra tider till kryssmärket (nedan).
King 40 = 7.40
Swan 42 = 7.45
First 45 = 8.20
First 36.7 = 8.50
På undanvinden var det så klart inget snack och de två racigare båtarna var ett halvt ben före vid länsmärket. Swanen var snabbare, men experimenterade mer och tappade på boathandling.
Ibland väl tajt… Här har vi den berömda sekvensen mellan Aiming First Too i lovart (skulle hållt undan) och Ille Moro som tajmade märket helt perfekt. Men vad spelar det för roll när det ligger en båt i vägen?
Den andra kolisionen jag hörde talas om var när Performance 35 körde av peket i en start. Annars mest normala shake-out-skador…
… och lite härliga chansningar på plats. Vid 3-längderszonen var Aiming First Too (Tag Heuer) klart akter om båda First 40.7:orna :-) Men de gick fort som tusan och var ofta före alla 40.7.
May 10, 2009 @ 23:42
Utrolig bra bilder!
May 11, 2009 @ 13:52
Mange fine bilder!
May 11, 2009 @ 13:57
Om inte knät håller för segling kan du alltid falla tillbaka på att bli båtfotograf – skitsnygga bilder!
May 11, 2009 @ 17:31
3-längderszonen? Har jag missat något? Är detta nya regler?
May 11, 2009 @ 17:37
http://www.blur.se/2009/01/18/regelsondag-med-dave-perry/
May 11, 2009 @ 18:46
Hei Peter,
På vegne av Elvstrøm Sails Norge må jeg takke for en flott helg og mange flott bilder.
Eivind – Elvstrøm Sails
May 11, 2009 @ 20:16
Snygga bilder och intressant läsning. Tråkigt att inte få segla själv ?
Mvh
/Carl
Madam blå
May 11, 2009 @ 21:53
Snyggt jobbat! (men allt annat är oacceptabelt med prylar för 100-papp i väskan ;-)
May 11, 2009 @ 22:11
#7 Carl. Så klart är det roligare att få segla själv, även om det nu var kul att få koncetrera sig på fotandet och försöka bli lite bättre på det. Inte så enkelt som man kan tro, så därför har man ju stor respekt på proffsen som faktiskt levererar varje gång. Så precis som i segling räcker det inte att ha prylarna, Henke, man måste träna också :-)
Och den här veckan blir det ju segla onsdag, lördag & söndag!
May 11, 2009 @ 23:56
Vi ska köra tisdag, torsdag, lördag + söndag. Sedan HH Skagen Race, ska bli riktigt kul att äntligen komma igång.
/C
May 12, 2009 @ 04:12
Hei Peter,
Flotte bilder og et fint bidrag til at vi får se gode svenske båter i regattaene her i Norge.
May 12, 2009 @ 08:18
Litet tips till Anders förutom Peters inlägg är att reglerna finns att ladda ner gratis på http://www.ssf.se eller engelsk verison på http://www.isaf.org
Dessa är gällande från 2009 till 2012.
Lycka till på havet
May 12, 2009 @ 11:16
Carl F,
Kul att det kommer några svenskar till denna super-segling.