LYS-gruppsmedlemmar sökes
SSF har ju behövt förstärkning i LYS-gruppen under en tid, men nu har det också kommit en officiell förfrågan.
Vi behöver förstärkning till SweLYS/SRS-gruppen
Vill du vara med och forma SweLYS/SRS-seglingens framtid?
Det ideella SweLYS/SRS-arbetet utgör grunden för huvuddelen av svensk kappsegling och vi är underbemannade!Vi arbetar med allt som hör till ett respitsystem, bland annat:
- Utformningen av SweLYS/SRS-reglerna
- SweLYS/SRS-talen
- Bedömning och uppföljning av standard-, klass- och mätbrevsbåtar
Vi söker dig som:
- Är genuint intresserad av kappsegling och segelbåtar
- Har en god analytisk förmåga
- Är beredd att lägga ner en hel del tid under hela året med tyngdpunkt på tidig vår samt inför de större kappseglingarna
- Ser engagemanget som långsiktigt
Vi lär upp dig så du behöver du inte ha förkunskaper i ämnet. Intresse och engagemang är det som räknas.
Intresserad? Hör av dig till Kjell Marthinsen på SSF, tel 08-459 09 95
May 14, 2009 @ 08:00
Ja passa på nu alla ni som hackar på lysgruppen eller eventuellt felaktiga lys tal och så vidare, nu har ni chansen att vara med och påverka!
Får vi se 100 comments på denna tråd också eller blir det knäpptyst?
May 14, 2009 @ 08:32
Låter konstigt att man skall vara “genuint intresserad av kappsegling”, om man skall jobba med LYS.
May 14, 2009 @ 08:47
de lär upp en, så man behöver inte kunna något innan. jag tror jag hoppar.
May 14, 2009 @ 09:02
Finns det krav på medborgarskap, om någon finne skulle få för sig att de är “genuint intresserade” och så vidare?
May 14, 2009 @ 09:14
Hej,
Är förvånad över “raljerandet” ovan. Gänget som gör sitt bästa (och dessutom obetalt) för att vi skall få möjlighet att segla på respit behöver fler medarbetare och därmed skriver en annons med meningen att få in intresserade bör EJ sågas med knäskålarna.
Jag skriver istället: Tack för att ni ställer upp och jobbar med vårt gemensamma respit-system och hoppas ni får många som är intresserade av att förstärka gruppen!!!!!
May 14, 2009 @ 09:52
Helt rätt “SWE”. Den som klankar ner på SRS/LYS – som per definition (precis som ALLA respit-system) inte kan bli helt rättvist – kan nu istället bidra till ytterligare förbättring av ett redan kanon-enkelt, billigt och bra system. Heder åt de som sliter med SRS/LYS.
May 14, 2009 @ 11:00
Håller med #5 och 6; vi ska bara vara glada att dom orkar med allt och alla gnäll/gnällspikar!
Vissa kommentarer här hör hemma i sandlådor…
May 14, 2009 @ 11:05
Tycker också att LYS kommiten gör ett bra jobb
May 14, 2009 @ 11:52
Instämmer med 5-8. Är det frivilligarbete i Norge också? Om LYS/SRS skulle samordnas mer med NORLYS, vilket väl är eftersträvansvärt, kanske det finns synergier?
May 14, 2009 @ 13:17
Hej
Varför kan man inte ha ett NORDEN-LYS/SRS system, med Finnar och Danskar det borde ble det mest effektiva, många synergier där. Vet att finnarna har ett lite annorlunda system, men det borde gå att ändra.
Carl
/Madam Blå
May 14, 2009 @ 14:03
Nåt skumt e det med LYS, för det är alltid samma båtar som vinner !
Men dom som jobbar med det gör ett strålande jobb !
mvh
/N
May 14, 2009 @ 14:17
Hej Nisse!
Det beror sällan till största del på båten, utan på besättningen dess inställning, kompetens och samträning vilket gör att de gör färre misstag än andra. En bra besättning har dessutom givetvis ett bra skick på sina grejor. Mvh Henrik
May 14, 2009 @ 14:26
Hej!
Visst finns det kanske förbättringspotential i LYS-systemet. Men i det stora hela tycker jag att LYS-kommittén gör en bra jobba. Med tanke på att det sker på ideell basis tycker jag att deras arbete är beundransvärt.
Nisse, har du tänkt på att det kanske har med besättningen som sitter i dessa båtar att göra?
May 14, 2009 @ 15:11
Ingen vet vem som gjorde den bästa prestationen efter ett LYS/”vilket respit system som helst”-race. Det är det som är det geniala med respitsystem! De som vinner är glada, och de som inte vinner har en bekväm ursäkt.
May 14, 2009 @ 15:13
Har ni tänkt på att nisse kanske skojade lite?
May 14, 2009 @ 17:22
Idellt arbete skall generellt sett sällan kritiseras just därför att det är ideellt.
Dom som ska kritiseras är ALLA DOM ELIT-SEGLARE som väljer LYS i stället för de “riktiga” klasserna i ex vis Gotland Runt.
I Gotland Runt skapade man lysklass för att få tillbaka dom vi inte sett på många år som är med för att få plakett medan eliten får fortsätta i IMS / ORC / och allt vad det nuförtiden heter. Och vad händer – jo alla ni med bruna, grå och svarta segel, sponsorer på land och segelmakare ombord, ni väljer att segla LYS. Skäms på er.
May 14, 2009 @ 18:28
Jag tillhör dem som har “klagat” på Lyskommitén för att vara;
a) slöa
b) ointresserade
c) sömniga (stryk det som är/har varit fel)
Därför skall jag naturligtvis anmäla mig till Kjell så fort jag är tillbaka från Italien.
May 14, 2009 @ 19:42
Idéelt arbete är alltid ideelt. Det går liksom inte att klaga på det arbetet.
Vi är helt övertygande om att kommitén gör sitt bästa och
Vi är gärna med och jobbar med Lysfrågpr helt utan ersättning.
Kanske ska man se över kostnaderna för att skaffa ett IRC endorsed eller ett ORCI mätbrev. IRC håller på att dö sotdöden innan det ens han bli en konkurent till ORCI.
May 14, 2009 @ 20:29
Nja, ni som hänger med i serien om hur svensk segling styrs, vet att det det är SSF som avgör hur arbetet med LYS skall bedrivas. Man har valt den ideella vägen, och med de förutsättningar som LYS-gruppen har, gör man ett mycket bra jobb.
Sedan har SSF valt att inte ha ett klassförbund för LYS, som faktiskt skulle kunna representera seglarna/båtägarna (som faktiskt skall och bör ställa krav), vilket gör att kommunikationen mellan seglarna och SSF blir lite otydlig. Men tack vare stort engagemang från alla inblandade, så funkar ju systemet ändå.
Men det är viktigt att seglarna talar om hur de vill att LYS skall fungera. Sedan kan man ju avfärda det som kritik om man vill. Men som alla vet kan kritik vara både befogad och obefogad. Och befogad kritik behövs. Och leder till förändring. Oavsett om arbetet är ideellt eller inte!
Hade jag inte haft fullt upp med att vara “a pain in the butt” så hade jag säkert engagerat mig :-)
#18 Team Styrbord. Jag vet inte riktigt hur någonting kan dö sotdöden innen det ens har kommit igång? Sist jag kollade så ville en fjärdedel av Gotland Runt-seglarna segla IRC och över 50 seglare har uttryckt sin önskan att bilda ett IRC-förbund (SSF vet inte vad de skall göra med ansökan). En av de viktigaste punkterna då var att skippa “endorsed” precis som i resten av världen. Och då kostar ett IRC brev bara 1000-1500 spänn. Och då hade nog de som “är för seriösa för att segla i LYS” valt det som alternativ.
Anmälningsläget på GR 14:e maj i år jämfört med 14:e maj förra året:
2009 = 67 båtar varav 54% LYS, 24% IRC, 9% ORCi, 4% ORC Club
2008 = 65 båtar varav 31% LYS, 28% IRC, 15% ORCi, 15% ORC Club
Någon som vill dra slutsatser?
May 14, 2009 @ 20:50
Slutsatser på Peters #18 är att ännu fler hårdsatsande väljer “Vasaloppsklassen” i stället för de andra klasserna. Förr fanns det en drivkraft bland seglare att söka sig till de tuffaste klasserna. De som satsade valde IOR före Scandicap eller IMS före DH osv. Nu beter sig de svenska kappseglarna på ett sätt som kan jämföras med om Oskar Svärd och bröderna Auckland valde Öppet spår i stället för Vasaloppet, eller Mange Olsson & Torben Grael väljer ARC i ställer för VOR.
Hörni alla duktiga och hårt satsande seglare – är det så vi vill att seglingssporten ska utvecklas?
May 14, 2009 @ 21:31
#19 Peter, jag hörde att IRC rekommenderar att inte ha
endorced…. ;-)
May 14, 2009 @ 22:07
Ja, det är ett klart statement från RORC:
Race Committees should consider carefully before requiring all entrants to hold Endorsed certificates. Many less serious competitors will simply find this a disincentive to participation at all, while the more serious are in all likelihood already measured.
Inte heller båtägarna eller SSF vill köra Endorsed utom kanske på SM/RM. Avser man att verka för att fler skall få möjlighet att köra i IRC bör man inte ha en tuffare tolkning än i andra länder.
Men SHF/KSSS har gjort en annan bedömning.
May 14, 2009 @ 22:50
Innan man uttalar sig om vad “båtägarna” tycker så skall man nog definera vad man menar med “båtägarna”.
Menar du de som du personligen pratat med, eller SHFs medlemmar, eller “snacket” på bryggan eller de 50 seglare (obs seglare, inte båtar eller båtägare) som enligt dig uttryckt en önskan att gå med i ett IRC förbund?
“Less seriuos sailors” är väl dessa seglare som LYS skall hantera? Menar du då att man skall låta IRC ta över LYS roll i sverige/norden? Du kan väl inte på allvar mena att de mer seriösa regattorna så som mästerskap, totalseger i GR osv osv skall avgöras av knappt mätta båtar?
Var kan man läsa om SSF tycke och ställningstagande i frågan? Vem eller vilka är det som menar att endorsed är fel? Stefan? Kjell?
Vore snyggt om du kunde underbygga dina påståenden lite innan du lanserar dom som sanningar.
May 14, 2009 @ 23:24
Här luftas fördomarna. Är man elit för att man har en grå fock? De flesta som kappseglar och skriver inlägg på blur är enligt SSF:s definition motionärer. Få får segel. Ännu färre har proffs ombord.
Några här vill ha en konstruktiv debatt om respitsystem, andra gnäller gnäller gäller. Alla vet att om man vill man ha riktigt rättvis segling finns bara entyp.
Men ideellt arbete för att få till bättre eller mer rättvisa regler är bara att tacka för och ta emot. Bravo PeterK!
May 14, 2009 @ 23:52
23 KingKong. Brukar jag påstå saker som inte stämmer?
Jag vet att jag är en av 35 båtägare (plus 20 talet andra aktiva seglare) som sagt sig vara intresserade av att vara medlemmar i ett aktivt IRC-förbund. Det som i andra länder kallas “IRC Owners Association”. Ansökan om att få bilda ett klassförbund lämnades till SSF i mitten av mars.
Jag vet att representanter för dessa båtägare i ett antal möten har diskuterat med SHF kring hur man tillsammans skulle kunna främja IRC-seglandet i Sverige.
Jag har personligen pratat med ett antal personer på SSF. Framförallt med den tekniska kommittén som ju handhar denna typ av frågor. Dessa diskussioner har rört positionering av IRC vs LYS, Endorsed eller inte, hur vi gör det lättare att få båtar inmätta och hur vi kan nå ut med information. Så jag tror jag har en ganska bra uppfattning om deras syn på saken (de är faktiskt ganska duktiga på att serva seglarna utan att göra politik av alla frågor). Sedan tror jag inte vi kan få ett “officiellt statement” från SSF som säger det ena eller det andra.
Jag tror mig också veta att många på SSF helst ser tydliga och aktiva klassförbund i stället för disciplinförbund eller multiklassförbund (som vi ju har med ett historiskt ORCi-förbund som nu också skall driva IRC, LYS och andra respitregler). Lite som att Finnjolleförbundet tog hand om E-jolle och Laser i ett gemensamt enmansjolleförbund? Eller banseglings- och matchracingförbund?
Men det är många som inte skall segla som skall tycka till i dessa frågor!
May 15, 2009 @ 08:05
En gissning (bara en gissning, ingen fakta:-) till att SHF/KSSS vill ha endorsed är att man genom åren blivit ganska “brända” av seglare som uppger sina uppgifter själva och under eget ansvar mäter sin båt. På rak arm så minns jag en viss “dörrmattebåt” som vann GR i ORC-Club (egna uppgifter i mätbrevet). Och visst var det en hel del snack om en viss Arcona? Hade vi inte oxå en Finsk båt som seglade lys där det var strul med mätbreven?
Om dessa misstag sker av vilja eller okunskap låter jag vara osagt, men problemet kvarstår. Ska det seglas på en högre nivå än klubbnivå så krävs att en riktig mätman är inblandad, oavsett regel! Både för att undvika rent fusk, olyckliga misstag eller bara “skit-bakom-spakarna”.
May 15, 2009 @ 08:18
Titta bara på resultatet i LYS-från Gotland-Runt. Hur många av dessa besättningar vill känna sig som motionärer eller öppet-spår åkare? Var tror ni att bredden ska trivas? Dom som förr seglade sin Ballad eller Scampi med polarna som nu kanske har en standardutrustad Dufour, Comfortina eller eller? Är det Rosättra-proffsen, segelmakarna eller dom med sponsring som man vill mäta sig emot? Nej, ni som kör med den seriositet som de flesta BLUR-bloggarna gör – låt LYS och dess efterföljade vara det som möjliggör för familjeseglar och måttligt samtränade polare få möjlighet att segla på jämförbara villkor – men – det kräver att Gustavssons från Rosättra, Jansson från Arcona, och segelmakar-gänget och ni andra hårdsatsande håller er till klasser för hårdsatsare.
Jo det finns undantag. Lidingö Runt och Tjörn Runt är typiska vasalopps-seglingar där det inte finns samma anledning att ha elitklasser för säsongssatsande och välfinansierade båtar….
May 15, 2009 @ 08:21
Kärnan i det hela är väl: Varför resonerar alla, alla ifrån kategorin BLUR-gäng till segelmakare och båtbyggare: “Vilken klass ska jag välja för att ha störst chans att vinna” i stället för det självklara: “I vilken klass får vi sådant motstånd så att en placering verkligen visar vår förmåga”?
May 15, 2009 @ 08:36
#28: Per, hatten av! Borde vara en självklarhet för alla kappseglare med självaktning att vilja segla mot det hårdaste motståndet för att verkligen få bevisa sin egen kompetens! Att vinna GR i LYS och samtidigt inte veta om vi kunnat spöa gänget på Du Soleil (en av Sveriges vassaste besättningar?) skulle aldrig kännas som en riktig seger.
May 15, 2009 @ 08:43
Det är ju mycket mer tillfredställande att spöa 70 familjetruckar i breddklassen än komma 5 av 7 båtar i raceklassen………en annan faktor som jag tror spelar in är att både ORCi och IRC är ganska typformande….har man en båt som inte är “rätt” typ så blir man missgynnad av de mätta reglerna och jag tror många framför allt äldre båtar, känner att dom får en mer rimlig bedömning i LYS
May 15, 2009 @ 09:00
#30: “Det är ju mycket mer tillfredställande att spöa 70 familjetruckar i breddklassen än komma 5 av 7 båtar i raceklassen……” Håller med om detta om jag själv satt i en “familjetruck” och körde med grabbgänget. Men var finns tillfredsställelsen i den segern om jag sittter i en ok båt, med bra segel och med en hyffsat samtränad besättning? Skulle bara kännas som att ha tagit en högst tvivelaktig genväg till pallen!
May 15, 2009 @ 09:01
Det var väl precis det som Pelle menade. Skojjerier och sarkasm verkar inte komma igenom så bra…
May 15, 2009 @ 09:10
Sorry om jag missade skojjeriet. Tonfall är svårt att läsa sig till…
May 15, 2009 @ 09:21
Nu har åtminstone Christoffer fatta poängen. Men hur är det med alla andra?
Nog med kritik. Dags vara konstruktiv. Tankeexperiment kring Gotland Runt. Varför inte tydliggöra att totalresultat talar vi inte om i LYS (kallar det så för enkelhetens skull). Verkligen satsa på att LYS är breddklassen där familjerna med vita segel från boding kan va med med sin Bavaria eller Dufour utan att känna att man har flera divisioner i samma klass.
Inom svensk segling har vi större utmaning i att skapa bredd än behovet att ni som satsar ska vinna över maximalt antal familjetruckar…
May 15, 2009 @ 09:34
#25 Peter,
Dina liknelser lämnar en del övrigt att önska om du påstår att det vore samma sak att Finnjolleförbundet skulle ta hand om Laser… men retoriken har tyvärr börjat gå den vägen. Det vi beslutade på SHF årsmöte 2007 är inte konstigare än att M-båtsförbundet kan hantera M22, M30 o.s.v. Ett klassförbund kan företräda flera klasser om likheterna är större än skillnaderna och det är just det som har varit vår utgångspunkt. För SHF är det inget självändamål att hantera både ORC och IRC men det var seglarna som ville ha det så 2007 och som seglare är jag övertygad om att det är en bättre lösning än det ni föreslår. En IRC OA inom SHF har vi med ljus och lykta sökt representanter för, det vet du mycket väl eftersom du är en av de jag har pratat med om det redan förra hösten. Vi har under två år ändå representerat Sverige i RORC/IRC och börjat få en kontinuitet i det arbetet. De enda som har svikit så här långt är seglarna som inte kommer till IRC-seglingarna.
Om nu 25 av båtägarna tydligt vill ha ett IRC-förbund som står helt separat utanför SHF så blir det säkert så. Det har SHF ingen som helst makt över och vi är förstås helt ointresserade av att driva en sådan fråga mot seglarnas egen vilja. SHF är dock av uppfattningen att denna fråga gjordes upp 2007 men eftersom vi inte ändrade stadgarna korrekt så finns det nu en lucka som har skapat denna situation. Det hade det inte gjort om vi hade uppdaterat stadgarna korrekt den gången. Skall detta handla om formaliteter så må det vara hänt. Det är dock lite viktigt att ha koll på bakgrunden i den här frågan vilket du har men inte tycks låtsas om.
Att vi kör IRC Endorsed i Sverige beror på att i stort sett samtliga som efterfrågade IRC för ett par år sedan ville ha regeln som ett alternativ till ORCi. Tanken var inte att den skulle konkurrera med LYS. Att RORC avråder från Endorsed är inte så konsigt – de får ju fler uttagna mätbrev ju enklare det är att mäta in… I Sverige har vi dock att balansera detta mot vårt eget LYS. Vill man ersätta LYS med non-endorsed IRC så är det en annan fråga än den vi har diskuterat tidigare.
SHF har försökt agera i enlighet med seglarnas vilja sedan årsmötet 2007. Frågan ligger nu i SSF:s händer och jag hoppas att beslutet som fattas leder till en långsiktig utveckling som gynnar oss som vill segla.
DH-förbund, någon? IOR retroförbund?
May 15, 2009 @ 09:53
Nä ironi i text är rackans svårt….jag får försöka låta bli…=) Den här diskussionen är bra och viktig för framtiden…….jag tror fortfarande att ett av kärnproblemen i handikappseling är att många känner sig missgynnade av det gällande handikappsystemet och då gärna tror att gräset är grönare på andra sidan….vilket det sällan är om man inte har en båt som passar väldigt illa i systemet. I dag ger ORCi och IRC (och LYS med för den delen) väldigt lika resultat för normala cruiser/racers men utanför normen kan det slå snett. Peters paradexempel är väl ORCi’s hit på stora assy-spinnakers på peke men det finns flera andra…..Jag är tex. förvånad över att ingen kommit på vad en express mäter i IRC ;-)
May 15, 2009 @ 10:05
..kanske dax att mäta in Tango i IRC…
May 15, 2009 @ 10:53
Tack Per,
det verkar som om Du har lyckats få åtminstone några till att förstå
att LYS är LYS och kappsegling är kappsegling. Kanske skulle man utse LYS vinnare i andra kategorier än “minsta uträknad seglad tid”;
“bästa gipp”, “dagens gentleman”, tanken med handicap a’la golf är kanske inte heller så dum.
May 15, 2009 @ 14:03
SSF, förbunden och storklubbarna kan ju fortsätta bedriva seglingspolitik.
Seglarna verkar ju rösta med sina anmälningar.
För 3 år sedan seglade 88% av båtarna i ORC-klasser (IMS eller ORC Club). Inga i LYS. Nu seglar nästan 60% LYS samtidigt som deltagarantalet ökar. Någon måste väl göra en analys som är bättre än att “folk vågar inte möta Du Soleil och Datacom i bästa klassen”?
May 15, 2009 @ 15:05
Well, för 3 år sedan fanns ju inte alternativet att segla LYS så att deltagarantalet ökar när man öppnar för det och att en stor andel av de som inte tidigare kom då också seglar LYS är väl en självklarhet. Att sedan också ett antal av de som har tidigare har seglat enligt mätregel väljer LYS har en rad olika skäl. Alltifrån att man sparar ett par tusen varje år på att inte ta ut mätbrev via att få segla i större startfält till att man faktiskt också har en större chans att vinna.
Självklart håller jag med om att man inte bara kan ha det argumentet, men ingen är väl så naiv att man inte tror att det argumentet också finns där?
Vi har alla olika drivkrafter. Det en del i raljanta ordalag kallar “seglingspolitik” är för de flesta av oss ett sätt att föra en diskussion och komma överens om hur vår sport skall kunna utvecklas på kort och lång sikt och balansera olika intressen mot varandra. Alla har inte samma åsikt och då gäller det att försöka enas och balansera intressena (eller splittra upp gänget). Det är kanske trist, men rätt så viktigt inte bara i företag och samhället i stort utan också inom vår sport. Åtminstone för oss som förutom seglandet lägger rätt så mycket tid på att försöka föra det hela framåt i stort och smått.
May 15, 2009 @ 15:24
Jag tillhör dem som förespråkar ORCi och kommer fortsätta att göra det och jag seglar hellre mot 10-15 kompetenta besättningar än en hel radda party besättningar. Dem seglar vi mot på Byxelkroken och partar även vi. Vad jag förstår är väl Tjörn runt motsvarigheten på västkusten. Om det nu finns så många aktiva IRC seglare kliv ut ur buskarna och cybervärlden och segla. På Lidingö runt blev det ingen IRC klass. Jag kan tänka mig och ändra till IRC om det är så att det är där det seglas mest. Även om jag också kan ha åsikter kring SHF så är det det förbund som representerar oss kappseglare i större kölbåtar. Så arbeta i förbundet istället för mot det.
Trevlig helg
Stefan
May 15, 2009 @ 16:44
Hej
Jag är en “Partyseglare” och har inga större ambitioner att vara något annat. Således har jag bara koll på vad SweLYS är för något.
Skulle vara kul att förstå lite mer om alla andra termer som cirkulerar på detta forum. Att det är olika respitsystem har jag förstått.
Finns någon bra site som sammanfattar de olika systemen på ett någorlunda överskådligt sätt?
Mvh
Tobbe
May 15, 2009 @ 18:44
http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1135083
May 15, 2009 @ 19:52
#35 Patrik, jag är övertygad om att IRC – icke endorced skulle ha plats i Sverige. Varför måste det alltid vara det ena eller det andra och inte något mittemellan? SweLYS/SRS är SweLYS/SRS (har alla glömt att LYS tillhör det gångna???), IRC är IRC och ORC I är ORC I….
May 15, 2009 @ 21:49
Ett tillägg – eftersom “resten av världen” kör non-endorsed. Seglarnationer som Australien och Nya Zeeland har precis som vissa klubbar i Sverige beslutat att endast köra Endorsed IRC. Sannolikt har de goda skäl till detta. Om jag minns rätt även något eller några länder kring Medelhavet samma diskussion. Man kan förstås ha en diskussion om detta, men jag har inte hört att båtägare ondgör sig nämnvärt över detta i AUS eller NZL?
En klubb som vill köra non-endorsed kan däremot göra det i Sverige. Till skillnad från Australien och Nya Zeeland har vi inget formellt beslut i Sverige som säger att man bara får köra Endorsed på svenska tävlingar. Vill någon klubb köra non-endorsed på så finns inget som hindrar detta formellt.
Vad jag menar är att KSSS på en lång tävling som Gotland Runt vill ha Endorsed inte är så konstigt. Det var de tydligt uttrycka behoven av ett alternativ till ORCi (IMS) som låg bakom införandet av IRC i Sverige. Det kanske blir så att IRC blir en ny breddregel i Sverige och jag har personligen i och för sig inget alls emot detta. Men man skall förstå att det då är det diskussionen handlar om och inte något annat. Endorsed kommer sannolikt ändå att krävas på större tävlingar eftersom arrangörerna vill ha det så. Även RORC kör ju Endorsed både på sina mästerskap och Commodores Cup. Det finns väl något skäl till detta förmodar jag. Antingen så är det bättre kvalitet om man kör endorsed eller så är det inte så.
May 16, 2009 @ 19:41
Endorsed, icke endorsed – det är väl ett beslut som ska göras av det svenska IRC-klassförbundet i samråd med en arrangör, inte Australien, Nya Zeeland eller företrädare för havskappseglingsförbundet. IRC-klassen har säkert inga problem att besluta vilken kvalitetsnivå de vill ha på sina tävlingar. Havskappseglingsförbundet bör syssla med havskappseglingsfrågor men inte lägga sig i klassfrågor. Och förhoppningsvis kommer engagerade ORC-seglare snart att bilda ett ORC-klassförbund. Vem vet – SweLYS/SRS kanske också kan bli ett eget klassförbund….
May 17, 2009 @ 08:08
BoKvist, ingen påstod väl att Australien skulle fatta beslut i Sverige? Jag försökte balansera uttrycket att “alla andra” gör på ett visst sätt, eftersom det inte ser ut så.
Jag är också en av de som både tog ut IRC-mätbrev och faktiskt seglade IRC RM förra året så jag känner mig kvalificerad att få ha en åsikt. Vad anser du?
May 17, 2009 @ 19:26
Så Peter apropos inlägg #39.
Om du är med och startar ett IRC förbund så är det för att det skall bli som seglarna vill men om andra engagerar sig så är det (förkastlig) politik, är det så man skall förstå dig?
Kalle