Skip to content

20 Comments

  1. Carl f
    May 17, 2009 @ 22:54

    Vi gjorde en kanon start och startade långt ner vid styrbordsbojen och låg i ledning, (då det på några sekunder ändrades från en spinnacker start till en halvindstart). Vi och Spiff(IMX 40) samt Onico(Dufour 40) startade vid styrbord, medans Stino(X-99), Blur(J/109) och Surfer-Girl(36.7) vid Barbord. Vi låg väl i ledningen de först 5 min kanske sedan kom ett vindstråk som täckte vänstra halvan, såklart låg vi på höger. Sedan dog vinden helt och alla låg och drev fram i 4timmar innan vi nådde kalvsund. Därefter blev det bättre fart för sedan dö ut helt vid ST Ostet, där beslutatde vi för att bryta då det knappt fanns styrfart efter att ha sett Oncio som låg framför oss göra samma sak, tror även Surfer Girl kastade in handuken efter att ha sett oss bryta. Vi är nöjda med vår insats, men om det hade blåst mer en 2 knop hade det nog varit roligare :).

    Madam blå

    Reply

  2. Richar
    May 18, 2009 @ 00:53

    Gud vilka fina kläder!

    Reply

  3. Geir ove
    May 18, 2009 @ 08:00

    Flott antrekk, men de(mannskapet) ser litt nedsløvet ut, lite konsentrert. Leser seilblad, og ser etter fisk ?
    Fokus. hvor er skipperen ?

    Men dere hadde flott vær.

    Reply

  4. Henrik
    May 18, 2009 @ 08:23

    Igår blåste det i snitt 1m/s ifrån starten kl. 10.00 till kl. 14.30. Hur jädra lite ska det blåsa för att man ska välja den korta banan? 0.5 m/s ? Allvarligt?!?

    75% av båtarna som startade bröt och det beror uteslutande på ett riktigt dåligt beslut ifrån tävlingsledningen att välja den långa banan (åt fel håll).. Borde man inte gå på “försiktighetsprincipen” att alltid anta att det kommer att blåsa lite mindre än vad rapporten säger?

    ///h

    Reply

  5. Johan
    May 18, 2009 @ 09:17

    Angående hamndjup i Björlanda osv så var det i vilket fall väldigt lågt vatten i går. -36cm var det på morgonen på Vinga. Och det kändes nästan som om det blev ännu lägre under dagen…

    Reply

  6. Hans
    May 18, 2009 @ 10:32

    Peter – var det i leran ni satte er eller måste du lyfta/fixa båten…?
    Synd på din “smoootha” bottenfinnish :(
    Angående bottendjup i GREFABs hamnar – samma sak i Fiskebäck.
    Så igenslammat så att jag nästan inte behövde förtöjningstampar på den låneplats jag haft efter sjösättningen.
    Utanför utrustningsbryggan ligger dessutom en betongklump (fäste för flytbryggan) på endast 1.80. Vilket jag upptäckte den “hårda” vägen för två år sedan!

    Reply

  7. Micke G
    May 18, 2009 @ 14:24

    Jag “liftade” ut till Aero efter skepparmötet med Jonas K och hans Frist 31,7 (sticker 1,90) och stötte också i ca 100 m utanför pirarna, bedrövligt.

    Försökte komma in på fredagkväll med Mummen, omöjligt, stopp ca 250 m från pirarna, vi fick lägga båten på Frams brygga.
    Det måste ju ligga hundratals båter i hamnen som inte kommer ut hur som helst vid lågvatten.

    En härlig dag på sjön dock, efter en katastrofal första timme så gled vi på hyfsat och rundade Pölsan som 4:de båt, skulle behöva en topphissad (större) spinne när det är så tunnt med vind, inte kul att tappa Blur och Spiff.
    Snyggt seglat, grattis till gänget på Stino och övriga som klarade tiden. Synd om alla som kämpat hela dagen och få DNF.
    Mvh Micke

    Reply

  8. Richard D.
    May 18, 2009 @ 19:53

    Trist att ledningen körde på långa banan trots rådande vindar och prognoser vid start.
    Peter, du skriver en av sveriges största, finns det ngn. annan lika groteskt stor.. kan inte komma på någon..?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 18, 2009 @ 20:21

      Enligt Grefab (kolla också in vision 2015 – man kan ju hoppas att muddring finns med där).

      Björlanda kile är norra Europas största båthamn med 2 400 båtplatser och utrymme för 1 500 vinterupplagda båtar.

      Carl-Johan på Exilia mätte åt Grefab förra året: http://www.blur.se/images/djupetbjorlanda.jpg

      Rött = 2 meter
      Grönt = 2,5 meter
      Blått = 3 meter

      Och han fick svar från Grefab:

      Från: Peter Hartzell [mailto:peter.hartzell@grefab.se]
      Skickat: den 23 maj 2008 16:30
      Till: Exilia
      Ämne: SV: Djupet utanför Börlandakile

      Tack Calle för bra information, jag är imponerad!
      Skall undersöka hos Länsstyrelsen om vi kan öka djupet
      genom ramning eller om vi måste muddra!

      Hälsningar

      Peter Hartzell
      GREFAB
      Box 11064
      404 22 Göteborg
      Besöksadress Norra Hamngatan 40

      Telefon 031 – 80 58 00
      peter.hartzell@grefab.se
      http://www.grefab.se

      Reply

  9. niclas
    May 18, 2009 @ 20:12

    …en av europas största, enligt wikipedia, och en gammal hörsägen jag hörde en gång i tiden.

    Ja, synd på helt fel banval, bägge andra alternativ hade varit bättre.

    /niclas som gastade på Henriks J/80

    Reply

  10. niclas
    May 18, 2009 @ 20:18

    Var det 40cm under igår så var det grunt på sina ställen..

    http://www.grefab.se/files/bjorlanda_kile/batymetri.pdf

    Reply

  11. Calle P
    May 18, 2009 @ 22:35

    Skoj att du hittade den så slipper jag :-)
    Skall nog försöjka dra det genom BKSS istället för mer respons…

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    May 18, 2009 @ 22:38

    Tack Calle, och bra seglat! Vi trodde att vi hade hängt av er för gott flera gånger, men ni kom tillbaka varje gång. Irriterande snabba båtar de där X-99:orna :-)

    Reply

  13. Calle P
    May 18, 2009 @ 22:48

    Också till alla som tyckte banan inte var bra så är det bara att själv sätta sig i start husets och sköta detta. Själv är jag tacksamm att någon överhuvud taget vill sitta i 9-10 timmar i starthuset…

    Reply

  14. BKSS
    May 18, 2009 @ 23:13

    BKSS beklagar att resultatet blev som det blev. Med facit i hand skulle vi givetvis valt det kortare banalternativet, då hade man sparat ca 4,5nm.
    Banan ändrades för några år sen med 2 banalternativ som båda är kortare än det som fanns tidigare, men i år räckte inte det till med de svaga vindar som rådde, dessutom var det motström på stora delar av banan.
    Vi får till nästa år se över ytterligare banalternativ och även kanske införa möjligheter till avkortning av banan via någon eller några gater utefter banan.

    Som tröst för de som inte kom i mål inom maxtiden finns det längre ner på resultatsidan för Oset Race 2009 en inofficiell resultatlista som även har med de som kämpade sig i mål efter maxtiden.

    Reply

  15. Henrik
    May 19, 2009 @ 08:50

    14 – Calle P:
    Enligt ditt sätt att resonera så är det alltså bara tävlingsledningen som får ha åsikter om tävlingsledningens beslut? Lite som i Nordkorea?
    Jag tror inte att det finns någon som deltog i racet som inte är väldigt tacksamma över tävlingsledningens/BKSS engagemang. Man (och jag) kan vara upprörd/besviken/etc. över ett beslut i en viss fråga, utan att vara missnöjd med hela organisationen. Viktgt att hålla isär!

    15 – BKSS:
    Tack för den inofficiella resultatlistan!

    ///h

    Reply

  16. Björn S
    May 19, 2009 @ 10:30

    14,15 och 16…
    Först och främst, ett stort tack för allt engagemang från klubb, funktionärer mm. Det blev ju en lång dag även för dem.

    Sedan, det är ju ett ömsesidigt beroende det blir ju ingen tävling utan vare sig klubb, funktionärer eller seglare. Viktigt att ingen av oss blir för gnälliga på den andra parten så att de tappar lusten.

    Jag tycker trots allt att Henriks fråga är berättigad och hoppas att inte jag låter gnällig!
    Hur lite skall det blåsa för att man skall välja korta banan?

    Björn på Exilia

    Reply

  17. Calle P
    May 19, 2009 @ 12:25

    Det jag menar är att vi skall vara glada att någon arrangerar tävlingar över huvud taget. Att det gör misstag får man räkna med.
    Jag säger inte att det inte är OK att ha en åsikt men det är mycket bättre att själv engagera sig så att vi får bättre kappseglingar.

    Man kunde tex tagit upp det redan på skepparmötet och undrat hur dom tänkte när det gällde banval och redan då påverkat tävlings ledningen. Var det någon som gjorde det?

    Reply

  18. Janne P
    May 19, 2009 @ 13:19

    Hade tävlingsledningen vetat att det skulle bli så lite vind hade dom naturligtvis valt den korta banan. Man får ju utgå från att dom, med den information som fanns när beslutet skulle tas, fattade “rätt” beslut. Synd att det blev som det blev, men “shit happens”.

    Efterklokhet är en av dom få exakta vetenskaperna.

    janne P
    SWE 22

    Reply

  19. Janne E.
    May 19, 2009 @ 14:02

    Jag tycker banan var riktigt bra, mycket kryss och läns.
    Utslagsgivande och bra kryss hela Björkefjorden ner.
    Jag skulle absolut valt samma banalternativ som tävlingsledningen gjorde vid den tidpunkten beslutet fattades.
    OK, nu hade vi visserligen en jäkla “tur” att vara på rätt plats i rätt tid nästan hela varvet runt.
    Att vinden dör ibland är inget nytt det kommer troligtvis hända igen.

    Janne E.
    SWE 22

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.