Kassa båtsportkort
Förra året var jag med i Sjöfartsverkets utvärdering av båtsportkort, där man testade ett antal olika varianter av ryggar och inplastning. Det funkade fint, men eftersom man var tvungen att lämna tillbaks kortet efter testen var jag i år tvungen att köpa ett nytt kort.
Så klart hoppades jag på nya, riktigt bra inplastade kort när jag fick punga ut med 775 spänn (!!!) på Nautiska Magasinet.
Döm om min förvåning när kortet gick i småbitar efter en dags användning ombord på en kappseglingsbåt. Detta har ju fungerat i tidigare upplagor, så hur har man kunnat göra dem sämre???
Man får väl bygga ihop en egen rygg på nåt bra sätt.
Skall man maila Sjöfartsverket och kräva dem på ett nytt? Eller skicka det till Sverker på Plus…”skall det vara så här… skall det?”
May 25, 2009 @ 14:11
Gå tillbaka till säljaren och kräv byte, sjökort ska nog anses kunna klara att hanteras ombord utan att gå sönder direkt. Se nedan saxat ur Konsumentköplagen:
“Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra
egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av
avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs
för dess installation, montering, användning, förvaring och
skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i
allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen
avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha
insett detta särskilda ändamål,
…
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat
och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att
lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om
förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,…
…2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,
May 25, 2009 @ 14:22
Kommer ny upplaga av korten nästa år så jag köpte den billigare pappersvarianten som inte tål vatten lika bra fast med mindre spiral, hoppas den håller bättre.
May 25, 2009 @ 14:25
Så ska det inte vara, gå tillbaka och byt.
Jag köpte ett likadant som jag knappt har hunnit använda ännu, så än håller det. Hoppas att det fortsätter så.
En sak som irriterade mig när jag skulle köpa nytt kort är att man har delat upp kusten i två kort och skarven går precis där jag bor. Så jag är alltså tvungen att lägga ut 2 x 775:-. Får väl fortsätta med det gamla när jag seglar norrut.
May 25, 2009 @ 14:38
Gå tillbaka till Nautiska, absolut!
May 25, 2009 @ 14:40
Jag köpte mina hos vänerprofil och de har en plastspiral i ryggen som både tål att trampas på och vikas, funkar lika fint att vända blad sen igen. Rekomenderas.
May 25, 2009 @ 15:08
Detta är ett problem som S-verket borde kunna lösa redan nu.
Dom stannsade hålen ska inte vara med hörn utan ovala=ingen svag punkt som kan spricka.
Maila marknads-avd på S-verket.
May 25, 2009 @ 15:31
Sluta lalla med sjörövarkorten och kör GPSplotter!
Det är ingen som sitter med telefonkatalogen som “backup” till Eniro längre. Släng skiten och köp en GPS till
“Here be dragons..”
;)
/C
May 25, 2009 @ 15:46
Alltid bra att ha papperskort som back-up:
The Guardian newspaper is reporting that experts are worried that the GPS system may be close to breakdown.
It reports that US government officials are concerned that the quality of the Global Positioning System (GPS) could begin to deteriorate as early as next year, resulting in regular blackouts and failures – which could have a disasterous impact on the world’s seafarers.
The satellites are overseen by the US Air Force, which has maintained the GPS network since the early 1990s. According to a study by the US government accountability office (GAO), mismanagement and a lack of investment means that some of the crucial GPS satellites could begin to fail as early as next year.
“It is uncertain whether the Air Force will be able to acquire new satellites in time to maintain current GPS service without interruption,” said the report, presented to Congress. “If not, some military operations and some civilian users could be adversely affected.”
May 25, 2009 @ 16:06
Sam V: Ojojoj va fel du tänkte nu. Om så alla verenda GPS satelit runt jorden skulle ramla ner, så hindrar det inte dig att fortsätta navigera med plottern, ta ut kurs,riktning, bäring kolla fyrar eller va f*n du vill. Det enda är att du ser inte var på kartan du är, vilket du inte gör på papperskorten heller
/C
May 25, 2009 @ 16:25
Jag kör med klassiska stoora sjökort, vikta på mitten och stoppade i en stort plastficka med zip. Mycket bättre överblick än de nya och löjligt små båtsportkorten. Håller dessutom hur länge som helst.
May 25, 2009 @ 16:26
Reklamera! Har du köpt kort för 775kr så har du antagligen inte slitit dem i stycken bara på skoj utan kvalitén är helt enkelt inte vad den borde vara. Problemet är som det ser ut på bilden, precis som Pelle P skrev, fel form på hålen. Blir brottsanvisning där. Plus att det kanske skulle vara förstärkt just i ryggen med lite tjockare och segare plast?
Om du inte lyckas få bytt ut dem så får du väl pilla loss alla blad och tex klippa remsor med sådan där plast som man plastar in böcker med och vika i dubbla lager runt kanten som förstärkning och sen stansa nya hål. Borde ge ett okej utseende. Annars finns ju alltid silvertape! ;-)
Och ni som endast kör med GPS? Hur stor skärm har ni? Jag tycker att man behöver upp i ganska stor skärmstorlek för att slippa hålla på att byta skala hela tiden. Dock tycker jag att en plotter är ett utmärkt hjälpmedel ihop med papperssjökort. Tex så är det mycket trevligt att ha när man inte själv är den som styr och navigerar utan låter gäster göra det. Ingen risk att man tappar bort sig. En blick på plottern bara så vet man vart man är även om man inte har följt med hela tiden. Dvs jag vill nog varken vara utan plottern (använder visserligen en PC men funktionen är den samma) eller papperssjökorten.
May 25, 2009 @ 16:40
Tjena Olsson. Jag tror inte att GPS-systemet kommer kollapsa, bara återgav en artikel. Och vill du köra efter plotter så fine, men jag vill dessutom vill ha kort ombord. Och det tror jag inte jag är ensam om.
May 25, 2009 @ 17:00
Lämnade tillbaka skiten efter ett antal veckor (två år sen) och lade till nån hundring och fick ovan nämda med kraftigare inplastning och plastspiral. Klart bättre.
Orginalring rostade och störde kompass om man kom för nära och delaminerade nästan direkt. skräp. borde tåla att trampas på i ett hetsigt slag eller gipp.
mvh Micke
May 25, 2009 @ 17:18
#7 	. Värt att på peka för herr Olsson kanske är att många försäkringsbolag inte betalar ut full ersättning vid sjöskada om det inte finns papperskort ombord. GPS & plotter anses (fortfarande) vara navigationshjälpmedel. (En helt annan sak är att den stackars man som låg och dörjade makrill igår utanför Hamburgö nog inte blivit överkörd om föraren i den andra båten ägnat lite mer uppmärksamhet åt omvärlden istället för att glo på plottern…)
May 25, 2009 @ 17:47
Har använt en plotter en gång som satt framför ratten. När solen lyste var det nästan omöjligt att se något överhuvudtaget på skärmen. Datorskärmar är ju oftast svåra i starkt solljus också. Föredrag nog att ha ett “riktigt” sjökort också.
May 25, 2009 @ 18:04
#14 Jules Verne, #13 Henrik VIII, vakna nu från medeltiden och tänk till lite. Om Henkes teori skulle stämma att man navigerar snabbare med papperskort och får med tid för uppmärksamhet skulle all höghastighetsnavigering vara GPS-löst. OCH JV om du “använt en plotter en gång” så förstår jag du fick problem med räknestickan och transportörern på den lilla skärmen
;)
/C
May 25, 2009 @ 18:08
Olsson, det finns digitala sjökort, navprogram, gps och uppkopplingar till förbannelse ombord på Blur. Men i vissa lägen så är sjökort på railen svårslaget. Framförallt när man skall snacka ihop sig kring vägval.
May 25, 2009 @ 18:19
Så sant Peter. När det är kaffe-rep på railen är pappers-kort oslagbara!
/C
May 25, 2009 @ 18:22
Detta börjar låta som den heta debatten bland långseglarna en gång i tiden:
“Sextant eller GPS?”
;-D
/RÅ
May 25, 2009 @ 18:23
Käkat taggtråd idag Olsson?
Bägge har sin plats. Fick plöstsligt el-bekymmer i helgen och då var det snabbt fram med “Jules Verne”-korten för att undvika bucklor på den ömt formade kölen. Annars mkt gps såklart – bekvämt!
May 25, 2009 @ 19:16
Sluta köpa sjöfartsverkets skit.
Här på västkusten så finns det som tur ett alternativ, de tyska korten som passar i de gamla plast åttorna. Kanske inte perfekta de heller men man behöver inte bläddra så mycket!
May 25, 2009 @ 19:17
Olsson : Har du aldrig under några förhållanden haft svårt att tyda en plotter som är placerad oskyddad ? Eller föredrar du att ha den inne i ruffen, då lär det väl funka bra, men då måste ju någon vistas där nere det kan väl inte vara så praktiskt ?
Ingen annan som någonsin haft dessa problem med displayer heller ? I så fall är det väl mina medeltids-ögon som börjat bli grumliga.
May 25, 2009 @ 20:30
naä plottern litar jag inte på till 100 %.
Den står på mest för att ge ett snabbt hum om var jag är , och sedan är det papperskort och pejling över kobbar och skär för finnavigering.
De grundstötningar jag har haft är i så kända vatten att jag slutat navigera (2 ggr !) eller pga att jag litade för mycket på gps:en (1ggr, själland runt).
När vi gick i mål på TJ sist, så var vi ca 10m upp på land !! och det är inte enda gången den visat upp åt väggarna.
Garmin 172 med inbyggd antenn.
May 25, 2009 @ 20:41
Papperskort SKALL finnas ombord, allt annat tyder på bristande sjömannaskap. De som kan lite om el.. vet hur lätt det är att det blir svart i båten. Men alla har väl fullt i säkringslådan + ett par m extra kablar mm. Men tänkte att kanske nån missat det….
GPS / Plotter är annars ett riktigt bra hjälpmedel.. inget annat.
May 25, 2009 @ 21:18
#24 Jack Sparrow, jag vet inte vilken strand du spolades upp på, men sjömanskapet sitter inte i kortet. Förstår du inte tekniken och tror jorden är platt, så finns det väl inget annat val för dig. Har batteri inbyggt i GPSen samt 12v så det krävs att en för allt ska faila, och när man ligger i planing i 15 knop är det aldrig läge att fladdra upp upp några fiskekort, det är inget j*vla hjälpmedel utan det primära att navigera med.
Kan såklart förstå precis som att segla träbåt eller fiska att mysfaktorn och charmen finns, och man kan drömma sig tillbaks till en svunnen tid, men det är ingen dag i veckan nåt som går snabbt.
/C
May 25, 2009 @ 21:21
JS d ä, skrev anno 1941:
“Sextant SKALL finnas ombord, allt annat tyder på bristande sjömannaskap. De som kan lite om vatten.. vet hur lätt det är att det blir fuktigt i båten. Men alla har väl fullt i läskpapperslådan + ett par m sjökartor mm. Men tänkte att kanske nån missat det….
Sjökort är annars ett riktigt bra nymodigt hjälpmedel.. inget annat.
May 25, 2009 @ 22:17
Tjena Olsson!
May 26, 2009 @ 07:25
Kalla mig Jack Sparrow eller vad %&/)( ni vill. Jag jobbar som tekniker och inom data.. Har sett ett antal tjusiga små burkar som är helt svarta med åren. Och utan förnärmelsevis förvarning då.
Jag använder naturligtvis plotter mm primärt, men jag skulle aldrig dra in i okänd skärgård utan papper i bordet. Jämförelsen sextant och kort visar precis hur okunnig Kim verkar vara. Var sextanten själva kortet eller?? Eller var det möjligtvis så att sextanten var hjälpmedelet för att kunna kolla positionen på kortet? Ta reda på det och rätta mig om jag har fel, men har inte GPS samma funktion?
Olsson.. plana du i 15 knop med GPS i handen.. Hoppas det är det 15 knopen du är intresserad av då, eller har du inbyggt long / lat mönster i huvudet eller? Fotgrafiskt minne? Eller vad använder du siffrorna till? Kanske för att plotta ner på ett kort.. eller kör du med plotter?
Dessutom är det rätt stor skillnad på debatten att bara köra kort eller bara GPS/Plotter.. Jag kör “bara” plotter. Men att sitta i skärgården utan plotter eller sjökort med lite bränningar runt en.. Jag slipper helst det. Och skulle jag göra det, skulle jag i alla fall skämmas över dumdristigheten att inte ha kort ombord.
May 26, 2009 @ 08:16
OM man nu ska dra till med referenser från litteraturen så är det avsevärt snyggare om man gör det rätt. Jules Verne var mycket, men knappast medeltida.
May 26, 2009 @ 08:26
Fick svar från Sjöfartsverket.
Får nog bygga en egen rygg i alla fall i nåt hightech-material. Har en rulle Dynex-75 som kanske kan funka :-)
May 26, 2009 @ 09:39
Plotter är mycket bättre än papperskort. På en del saker.
Att lokalisera ett grundflak långt från land. Oslagbart. Man är chanslös med papperskort och tvingas gå med stor säkerhetsmarginal om man skall vara sjömansmässig.
Men det finns tillfällen då även en fungerande plotter/PC är chanslös mot papperskort. Översiktsplanering är ett. Navigering i riktigt trånga leder ett annat.
Tjörn Runt t.ex. På kryss med 2,4+ meters djupgående mellan kobbar och skär, med antennen placerad på akterpulpiten och lag i uppdateringen så är risken uppenbar att du sätter kölen innanför 3-meterskurvan om du förlitar dig på 1:or och 0:or. I dessa lägen tycker jag (och kapten) att det är betydligt vassare med 1:25000 skala, ögonmått och polariserade glasögon. Medeltida eller ej.
//Niklas S (nav på BlueS)
May 26, 2009 @ 09:56
Jag tycker att sjökorten ger en suverän översikt samtidigt som man ser detaljerna. Fast nu med A3-storlek så blir skillnaden mellan en stor plotter/PC och kortet allt mindre.
Håller med Peter om enkelheten med ett kort på railen för skärgårdsnavigering. Hade besök av en skåning för en massa årr sedan och han fattade inte hur vi kunde segla här uppe. De hade (påstod han…) tre öar på sitt sjökort; Bornholm, Saltholm och Ven ;-)
Tyvärr så tar leverantörerna av plotterkorten inget ansvar för eventuella fel i korten. Dehler-Doris har en ny köl på båten i år pga det. Han fick dock en uppdaterad version av Gold för Östersjön – inte för att han kört på grund utan för att han rapporterat ett fel !!!
http://dehlerdoris.blogspot.com/2009/01/s-hr-jvligt-kan-det-vara.html
May 26, 2009 @ 10:21
Nu tycker ju inte jag att det var något fel i plotterkortet.
1 meter är mindre än 3, och det är precis vad man bör förvänta sig innanför en djupkurva på 3 meter.
//Niklas S
May 26, 2009 @ 16:32
Jag köpte också mina från Vänerprofil, på Svenska Mässan 2007, och de höll dåligt i spiralryggen. Skickade upp dem våren 2008 och fick nya. I de nya håller själva spiralen men det skruvar ur sig ur korten. Och i slutet av sommaren började själva korten att delaminera så att den tunna plasten fladdrar i vinden.. så nu blir det ett nytt jättekuvert till Vänerprofil.. Märkligt.
May 26, 2009 @ 18:11
Kanske blir ytterligare en dunk bensin i debatten, men jag måste säga att scannade sjökort i te.x Fugawi är bra mycket bättre än de rastrerade korten i olika plottrar, utanför farleder är det inte speciellt noggrant i detaljerna i te.x naturhamnar mm.. Jag hoppas visserligen att jag har fel, för det var ett par år sedan jag senast drog loss en båt som gått på grund, då grundet inte ens var med på det rastrerade kortet. Någon som har erfarenhet av att det är pålitligt numera?
May 27, 2009 @ 08:28
->#35 JS
Är det möjligt att Du menar vektoriserade sjökort i plottern?
Rastrerade sjökort är ofta just inscannade sjökort
(kan också vara den digitala originalfilen som sjökorten trycks ifrån)
/fireman
May 27, 2009 @ 19:29
Ja se där ja.. kan inte ens rätt namn på dom ;) Just vektoriserade menade jag.. Någon som har kört båda systemen och jämfört? Är intresserad av vektoriserat men inte kul att köpa och sen bli besviken..
May 27, 2009 @ 20:40
Peter ett litet tips
Gör det enkelt, använd svarta buntband och gör din egen ringpärm. Dom svarta klarar UVljus. Passa även på att sortera bort de kort som du sällan använder, gör två egna (A och B pärm)
Lycka till
PS Glöm inte att skära av spillet på buntbandet. Om du använder vanlig avbitare blir det lätt en liten vass bit kvar. DS
May 28, 2009 @ 00:23
Om du zoomar väldig mycket så blir ett vektoriserat sjökort inte så grynigt utan bibehåller skärpa i displayen, den ökar och minskar även mängden information automatiskt när du zommar så att om du vill ha lite överblick så är det inte fyrsektorer, namn och det ena med det tredje som skymmer kartan. Zoomar du i ett Scannat kort så har du helt plötsligt 3m höga kummel och prickar över hela bilden. Dessutom i moderna Vektoriserade kort så integreras Lars Granaths underbart bra Hydrographica kort, vilket ger ett otroligt fint underlag för navigering.
Ang noggranheten på en GPS så tror jag att både Garmin, Raymarine och Lowrance och de stora tillverkarna garanterar en nogranhet på +/-13m 96% av tiden (kan vara mindre diff idag idag) det är mindre än 1mm fel om man plottar på ett sjökort, men när du navigerar efter eget huvud och med sjökort så vet du med dig att du går på rätt/fel sida av pricken. Så jag tycker nog att man ska kunna lita på sin GPS, Men SJÄLVKLART ska man ha “riktiga” kort ombord
May 28, 2009 @ 13:40
Jag tycker ett raster-kort som blir grynigt när man zoomar in är bra. Det reflekterar kortets exakthet på ett väldigt intuitivt och visuellt sätt. Med ett vektorkort kan man missledas till att tro att man seglar med meternoggrannhet, vilket inte kartmaterialet eller mätdatan tillåter.
En annan fördel med rastermaterial (skannat från sjökort) är att besättningsmedlemmar som inte har använt plotter genast känner igen sig på kortet. De har säkert hållit i ett pappersjökort sen ensiffrig ålder, och eftersom rastermaterialet är identiskt med pappersversionen här i finland blir det ingen växtvärk så att säga.
För översikt har vi rastrerade kort i större skala. Fungerar ok. Men inget slår ett stort papperskort i resolution och översikt om man skall planera längre än en dag framåt.
Upplever ni som har vektoriserade kartor en risk med att plottern kan lämna bort viktig information vid vissa zoom-nivåer? Jag har ingen erfarenhet av vektorkort men jag kan tänka mig att vissa saker finns valbara under en meny, djupt någonstans under inställningarna och utan att klicka x, y och z får man inte mindre prickar(?) att synas, nåt i den stilen.