Skip to content

30 Comments

  1. ErikG
    Jun 14, 2009 @ 16:15

    Två timmar tog det att komma loss…
    Har de ingen plotter ombord?

    Kanske de körde med Garmin? :-)

    Reply

  2. Johan
    Jun 14, 2009 @ 16:18

    Kom in på livevisningen när de stod på grund. Men kommentatorerna pratade om ett grund på 1,5 meter och att de hade kört in där med 15-18knop. Jäklar vilken smäll det måste ha blivit. Verkar konstigt att man kör med så tajta marginaler.
    Någon som vet vilket grund de körde på? Går det att peka ut på Eniros sjökort?

    Reply

  3. David J
    Jun 14, 2009 @ 16:19

    Plus att man vad jag hörde på radion var att man dragit sönder ett par vinshar? Då känns det lite jobbigt må jag säga. På en sådan båt.

    /David J

    Reply

  4. CB
    Jun 14, 2009 @ 16:24

    Någon som vet var de smällde på? Hur ser det ut på kortet? Är det oförklarligt och klantigt eller var det en “ny” sten de hittade?

    Reply

  5. Niklas
    Jun 14, 2009 @ 16:24

    Med hjälp av AIS och Eniro sjökort har jag lokaliserat grundstötning till närheten av nått som heter Bussholmen.

    Reply

  6. Gustav
    Jun 14, 2009 @ 16:30

    Var hittar du AIS infon? Har sökt som en galning och försökt mappa mot kartor.

    Reply

  7. CB
    Jun 14, 2009 @ 16:39

    Är det SiFi som navigerar för Blue på denna sträckan? Han har ju satt VO 70:or på grund i svenska vatten förut…. om jag inte minns fel var väl han ombord som navigatör på ABN 1 när de körde rakt upp på grundflaket på östra Gotland under GR -07…

    Reply

  8. Niklas
    Jun 14, 2009 @ 16:48

    Jag kollar denna AIS-sida. http://www.marinetraffic.com/ais/
    Tyvärr syns inga VO-70-båtar där, men såg en stor grupp med polisbåtar, lotsbåt och räddningsbåtar samlade på ett ställe.
    Il Mostro och Telefonica Negro syntes ett tag på AIS-kartan, men är nu borta.

    Reply

  9. Gustav
    Jun 14, 2009 @ 16:51

    Den sidan hag jag också hittat, men är inte meningen med AIS att man ska se alla?

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 17:08

    VOR18198.jpg
    Foton: Rick Tomlinson/Volvo Ocean Race

    VOR18197.jpg

    Reply

  11. Niklas
    Jun 14, 2009 @ 17:40

    #9 Gustav: Det beror dels på att AIS-sändare som sitter i “fritidsbåtar” har en lägre effekt än de sändare som sitter i nyttosjöfarten, och dels för att mottagarna för dessa privata hemsidor sitter lågt.

    Reply

  12. Jonas K
    Jun 14, 2009 @ 17:53

    Jag såg smällen live !
    De small på utanför Stillesund, Hannehakarna.
    Vi gick i c:a 15 kn och höll jämn fart med ledarbåtarna.
    Diskussionen ombord var att “går dom inte lite väl nära grundflaken”, hann knappt säga det och så small dom på.
    Tvärstopp, sedan vred sig båten 180 grader och fastnade med näsan mot norr.
    Puma och Green Dragon gick i lovart medan E3 dök under i lä.
    Fick några sjyssta bilder som nu ligger till försäljning hos Scanpix :)

    Reply

  13. Johan
    Jun 14, 2009 @ 18:16

    “dragit sönder ett par vinshar”
    Vilka vinschar är det som går sönder då? De till backstaget, storskotet eller genua/code0???

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 18:21

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 18:33

    Rick Deppe gives his account of what happened to T-Blue when they got grounded up on the rocks after the Leg 9 start in Marstrand.

    http://www.utterli.com/u/utt/u-ODU4NDgwNw#utt-ODU4NDgwNw

    Reply

  16. Fredriksson
    Jun 14, 2009 @ 19:04

    Oredigerad film på http://www.akefredriksson.blogspot.com. Rykten säger att båten har brutit och ska köras på lastbil till Stockholm. Förhoppningsvis hinner man reparera till sista etappen.

    Reply

  17. grund
    Jun 14, 2009 @ 19:05

    kan hända den bäste, men fy fan va klantigt.. kan ju tycka man ska ha lite bättre koll med tanke på vilka pengar det handlar om, i o för sig så får ju sponsorerna fett med publicitet så här med..

    Reply

  18. Fabian
    Jun 14, 2009 @ 19:37

    Telefonica Blue – Svenska Skärgården 0 – 1

    Reply

  19. Börje Borg
    Jun 14, 2009 @ 20:33

    På tal om AIS, ser endast den svarta Telefonican.
    Jämför man marintraffic.com och raceviewern så skiljer det ganska mycket.

    På raceviewer så är dom just nu i höjd med Halmstad men på marintraffic.com ligger dom utanför Ven.

    Reply

  20. Niklas
    Jun 14, 2009 @ 20:40

    Raceviewern uppdateras var 3:e timme.

    Reply

  21. Erik Johansen
    Jun 14, 2009 @ 20:52

    Ja, man kan lure på hvilke marginer de spanske telefonistene anvende….i dybde og “bredde” ;-)
    Svensk kartografi kan IKKE gi stor nok nöyaktighet mellom fluene vest av Bussholmen/Ussholmen. Det er ikke engang sikkert at spanjolene (og andre seglare) vet att svensk kartografi anngir djup fra middelvannstand; og IKKE laveste lavvand, som alle andre siviliserte sjöfartsnasjoner………..
    (Denne 2.6metergrunnen hadde blitt passert med bravour (om en liten) om sjökortet hadde värt internasjonalt………….

    Horisontell avstand till disse (og andre) frittliggende grunn, bör ikke gi skipper og mannskap fridfull sövn om de är mindre enn 30-50 meter.

    God tur!

    Reply

  22. CB
    Jun 14, 2009 @ 20:55

    Läste just intervjun med Bekking, och visst var det SiFi som navigerade. Grym kille på havet men ska tydligen hållas just där, dvs på havet långt borta från grunda vatten!

    Reply

  23. Arthur Arnell
    Jun 14, 2009 @ 21:00

    Hej!

    På raceviewern ser det ut som att båtarna ska köra igenom Falsterbo kanalen! Men blir det inte omstart där då!? Det ska ju slussas & donas menar jag, i så fall….

    När tror ni dom anländer till Sandhamn? Tänkte det kunde vara kul & möta upp dom med en båt! Tyvärr så tror jag dom dyker upp redan vid 22-tiden imorgon…

    Mvh
    //Arthur

    Reply

  24. Erik Johansen
    Jun 14, 2009 @ 21:17

    Falserbo Kanal?????????
    Er du rolig, eller hör du bara gökarna?

    Reply

  25. Peter Johansson
    Jun 14, 2009 @ 22:25

    Hej
    Sitter och kollar marintraffic just nu mellan Köpenhamn och Saltholmen, vad kommer det sej att man bara kan se Green Dragon och Telefnica Black på dessa. Är inte alla båtars AIS:er i live läge eller det några relger för AIS-använding för dessa båtar?
    Jag fick nämligen se en bild från någon som skriver på volvooceanrace.org som får upp båtarna på ngn form av liveais, se länk nedan

    http://twitpic.com/7ehec

    Reply

  26. Erik Johansen
    Jun 14, 2009 @ 22:27

    Arthur!
    Lita inte på “elektroniken” på web´en!
    Lita på at ingen vågar gå Faltserbo Kanal…………………..
    Lita på at ni kann herbergera i Sandhamn…tills “några” dyker upp;-)

    Vänlig, men bestämd //Erik

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 22:34


    Detta är samma som raceviewern, bara att man använt Google Maps för att visa placeringarna i mobilapplikationen. Jag trodde inte att man syntes på AIS eftersom de följer varandra på radar och väntar på positionsrapporterna?

    Reply

  28. Erik Johansen
    Jun 14, 2009 @ 23:02

    Peter!
    Sannorligt samma tilförlitliga navigator som telefonisterna använde väst av Marstrand……hehe..

    Hur i all sin dar kann ni lita på alla dessa sammanställninger av elektronisk innformation…..som saknar totalt krav på säker dokumentation?

    Låt mej fråga:
    Varför återkallar Garmin sina sjökort (datum 2009), UTAN att behöva förklara ; eller veta; vad som är den egentliga orsaken.
    Varför skall jag tro at Garmin´s konkurrenter har sjökort som är mer att lita på?

    Varför skall jag lita på racewiever/Google/AIS?

    Skaffa ett liv! Ut och segla. WYSIWYG…………..är ni tväksamma; skicka någon på fören. Går det för snabbt, redusera……

    Reply

  29. Arnold
    Jun 15, 2009 @ 01:01

    Så här såg det ut ca 6 timmar senare…
    http://www.youtube.com/watch?v=lyYUqRvfFs8
    Det var en häftig syn i kikaren när seglen syntes i horisonten!

    Reply

  30. Jocke
    Jun 15, 2009 @ 22:38

    Nu skymtar Puma och E3 i webcameran…
    En hel del folk på kajen i sandhamn.
    http://www.sitepilot.se/special/wax_cam/cam.html

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.