Skip to content

24 Comments

  1. Johnny
    Jun 14, 2009 @ 19:38

    Med all den navigations utrustningen man har så kan man undra om navigatören sov på sin post…..

    Att vi hitta en grynna mitt i natten på Färdern är väl rätt ok utan gps och trötta hjärnor Kryssandes långt in till land för att missa motströmmen ….
    Men på en VO70 nja kan bara säga en sak

    Inte bra

    Reply

  2. PelleL
    Jun 14, 2009 @ 19:52

    Om man skall spekulera så kanske dom fallit i motorbåtsfällan…..GPS:en visar var du var för några sekunder sedan….i normal segelbåtsfart är det försumbart men…….och sen är ju sjökorten inga under av exakthet heller ….

    Reply

  3. Johan
    Jun 14, 2009 @ 20:04

    Ja navigera med meterprecission funkar nog inte riktigt även om de Svenska sjökorten är förhållandevis bra. Sen att navigera i 15knop.. Tappar man koncentrationen bara en liten liten stund så. Att Puma tydligen enligt uppgift gick rakt bakom och fick ändra kurs för att undvika att gå samma öde till mötes tycker jag inte är så konstigt. Så är det ju när man jagar någon. Man har ju faktiskt fördelen att se var den som ligger före tar vägen och vad det blir för resultat.

    Reply

  4. Niklas
    Jun 14, 2009 @ 20:08

    N 57″51.107 E 11″32.260
    I,6-metersgrundet på kartan ovan.

    Reply

  5. magnus
    Jun 14, 2009 @ 20:23

    Niklas är korrekt.

    Meningen var nog att segla mellan 1,6-metersgrundet och Bussholmen. Bra läge att hålla nära ön där grunden ligger ju ca 200 meter utanför ön och innan har det ju varit ganska många stenar och öar att se upp för.

    Inget svårt ställe att hitta nåt att köra på men det var ju en ganska given väg att gå söderut från Skallen så helt otrolig miss.

    Mvh,
    Magnus

    Reply

  6. JS
    Jun 14, 2009 @ 20:24

    Verkligen synd, trevlig fight om andra platsen annars. tror inte Puma vill vinna den på detta viset.

    Reply

  7. kris
    Jun 14, 2009 @ 21:18

    En annan fråga: TV4, SVT, Radio Båtellet, Radio Göteborg Radio??? Livesändningen för oss som inte var uppkopplade och ej närvarande var obefintlig. Vi fick tyvärr inte veta något om västkustens (Sveriges) strörsta aktivitet 2009. Tror ni att Stockholm kommer att sända något från Skeppsbron i veckan?
    Går det live i SVT då eller struntar man i Seglingen för att sända Speedway på primetime TV. All respekt för att TV4 sände 39 sekunders reportage på Sporten klockan 19.30, men eftersom det kommer ut 10 000-tals människor till Marstrand och förmodlingen till Stockholms skärgård så är det väl jäv… konstigt att inte Volvo Ocean Race kan få in mer sändning i Svensk TV. Vad händer?

    Reply

  8. CB
    Jun 14, 2009 @ 21:23

    På Sportspegeln nämndes inte den enskilt största sporthändelsen i Sverige 2009 med ett enda ord ikväll!!! Men man visade ett flera minuter långt reportage från fotbollsmatchen mellan Irak och Sydafrika i för-VM… Pinsamt och skrämmande!

    Reply

  9. Johan
    Jun 14, 2009 @ 22:07

    Sailkarma har en videosnutt med onboard camera precis när det smäller, ca 40s in i filmen. Enjoy!
    http://www.sailkarma.com/2009/06/telefonica-blue-hits-rock-video.html

    Reply

  10. Nisseman
    Jun 14, 2009 @ 22:13

    Så utomordentligt klantigt, och inte var det första gången dom gick på heller. En journalist undrade om det bara är otur, eller om det var dåligt sjömanskap. Ja, otur är det ju knappast, considering proffsen, eller “proffsen” kanske man ska skriva :), ombord och omständigheterna, utomordentligt väder och vind.

    Klantigt också av TV, men även av media-ansvariga från volvo ocean race, det är ju till råga på allt en svensk tillställning hela cirkusen.

    Jag väntar fortfarande på en film av själva grundstötningen!?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 14, 2009 @ 22:13

    Tack Johan för tipset. Filmen ligger här ovanför nu. Men det gör ont i hela kroppen att se det där…

    Reply

  12. Jocke
    Jun 14, 2009 @ 22:45

    Håller med er om media rapporteringen, Sveriges största idrottshändelse och där även Ericsson har satsat på två båtar varav en har är hel nordisk besättning med en massa svenska goa gubbar ombord och den andra båten vinner totalt när flera delseglingar återstår. Hade ju vart på sin plats att Sveriges alla media bolag hade visat lite mer intresse. Nu gör ju TV4 reportage varige måndag vilket är super bra, dock så finns det mer och hämta där med men de gör alla fall ett försök, men på vilka tider, är det de tider som finns kvar efter att alla dokusåpor har fått säga sitt?!?
    Sitter med som kapseglingsansvarig i en klubb. Under nu fem år så har vi anordnat tisdagsseglingar där vi har haft mellan 15-30 båtar varige tisdag och växer för varige kväll. När vi hörde med länets tidning i vintras innan seglingarna drog igång om de var intresserade av att skriva ett kort referat eller få ett färdig skrivet referat samt publicera kvällarnas resultat i tidnigen fick vi till svars att segling inte är någon sport som gynnar staden samt deras läsare. Tillsaken hör att staden är Nordens största insjöhamn med drygt 3000 båtplatser.
    Tidningen delar dessutom ut ett pris för bästa idrottsprestation under året. Detta pris har vunnits av en seglare, Marit Söderström då det ramlade in OS, VM och EM medaljer m.m. Johan Tillander blev nominerad för några år sen, tror det var 2006 när han placerade sig 7.a VM, 7.a EM och 4.a För-OS. Han fick aldrig priset utan det tilldelades en helt okänd div. 2 fotbollsspelare som tidigare aldrig nämns i tidningar eller media. Förstår nu varför Johan inte fick priset som denna tidning resonerar.
    Så jag är glad att du Peter har med så mycket nyhets info på din sida, även fast det är från större regattor m.m. så är det ändå kul att du sammanställer och rapporterar på BLUR.SE Hoppas att Svensk media snart får upp ögonen för segling. Tror sporten behöver det för intresse finns för seglingen i Sverige. Haha bara skrattretande att Sveriges television inte ens kan bjuda på några sec från Marstrand utan prioriterar Irak och Sydafrika i för-VM, Håller med, det är PINSAMT!!!

    Reply

  13. f424
    Jun 14, 2009 @ 22:50

    Med risk för att bli anklagad för efterklokhet, var inte detta fruktansvärt klantigt? Du sitter som ansvarig navigatör för ett flerhundramiljonersprojekt och din båt fightas om tätpositionerna. Är det då för mycket begärt av dig att du under stopovern kollar av navvet tills ni är ute på öppet vatten? Ingen kan ju bli överraskad av att det ofta blåser västliga vindar så spåret tätt efter land söderut är högst sannolikt. Med en ribbåt har man ju på en timme kollat av de grund som är aktuella att passera, det räcker ju nuförtiden att koppla upp sig mot eniro. Skrämmande oproffsigt!
    //Niklas S

    Reply

  14. Fabian
    Jun 15, 2009 @ 03:38

    Västkusten – Telefonica Blue 1 – 0, osannolikt klantigt…

    Reply

  15. Henrik
    Jun 15, 2009 @ 09:05

    Jag ringde och frågade Sjöfartsverket om de inte kunde döpa uppgrundningen till “Luren”, lite subtitlt telefonrelaterat… :)

    ///henrik

    Reply

  16. Fredrik
    Jun 15, 2009 @ 12:59

    För ca 20 år sedan var vi ute och seglade ett kompisgäng. Jag navigerade. Då var planen att norrut innanför grundet, dvs precis väst om ön. Och gosse vad vi höll in mot ön. Men inte tillräckligt. Nog fan small vi på i en vågdal lika förbaskat. I tjugo år har jag undrat och funderat och bannat mig själv för att vi inte höll ännu närmare ön. Min minnesbild har alltid varit att vi bara var hundra meter från ön, men den typen av avstånd på sjön är ju alltid som bekant svåra att uppskatta.

    Nu har jag en olycksbroder i Simon Fisher som delar min olycksaliga bekanstap med detta lumpna grund. Jag lider något kollossalt med honom och hela T-blå gänget.

    En annan fråga. Har någon som bor lokalt verkligen kollat att avståndet mellan toppen på grundet och öns västsida verkligen stämmer överens med papperskorten, eller om grundets position ändrats nyligen?

    Det känns så där att ha just detta gemensamt med en proffsseglare. Jag hade hellre haft något annat gemensamt. Nu hoppas jag bara att de får ihop sakerna så de kan avsluta tävlingen värdigt.

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2009 @ 13:45

    Tydligen finns det en chans att grundet på N57.51.107, E11.32.260 skall få heta “Luren”. Sjöfartsverket har svarat:

    En snabb titt i sjökortet visar att det faktiskt finns plats för “Luren”. Återkommer med mer definitivt besked.

    Reply

  18. SWE54
    Jun 15, 2009 @ 15:47

    Ja man ser ju faktisk att det tornar upp sig där när det går lite sjö. Man borde ha kunnat se det igår. Har själv gått den vägen ett antal ggr utan att ha varit i närheten. Men det förutsätter väl att också att man tittar efter det.

    Reply

  19. Pontus
    Jun 15, 2009 @ 17:10

    På tal om medias usla bevakning av segling och VOR. Under hösten mailade jag Göteborgs-Postens sportredaktion vid flera tillfällen och ifrågasatte deras dåliga och obefintliga bevakning av VOR. Fick varken svar eller respons. Jag bytte då taktik och skickade nedanstående till tidningens spalt “fria ord” (vid två tillfällen) men publicering har uteblivit..
    ____________________________________________________

    Pinsamt!

    Göteborg är en hamn- och seglarstad som fostrat många tunga namn inom segling. Över 2 miljoner svenskar utövar någon form av båtliv! För tillfället pågår världens mest prestigefyllda kappsegling, Volvo Ocean Race, och GP skriver så gott som ingenting. Att två svenska båtar deltar, varav en med nordisk besättning, borde vara ytterligare ett tungt argument för uppföljning. Det är pinsamt att Göteborgs-Posten inte rapporterar bättre.

    Seglingen har stark förankring till Göteborg och sponsras av Volvo och de svenska båtarna sponsras av Ericsson. TV4 sänder, tack och lov, varja vecka ett inslag från seglingen. När seglingen hette Whitbread och svenska båten “The Card” deltog hade GP en omfattande bevakning.

    Sedan i november har även ensamkappseglingen VendéeGlobe pågått runt jorden. Seglingen är enormt bevakad av övriga världen. På en stark 4e plats av 30 startande kom brittiska Samantha Davies och hon hyllas som en hjältinna både i England och Frankrike. Om denna segling har GP inte skrivit en enda rad.

    Anser inte journalisterna att dessa extremt krävande seglingar, eller segling över huvudtaget, hör hemma i sportbilagan? Stör man sig på att tävlingen och båtarna sponsras av stora bolag? Eller är det så att fadäsen sitter i vad som inträffade för ett par år sedan när en Pressbåt skulle följa starten av Volvo Ocean Race i Göteborg och det uppstod närkontakt med en av de tävlande båtarna? En journalist från GP uttalade sig mycket starkt och ansåg att det var ett högst oansvarsfullt beteende från seglarna att passera så nära deras Pressbåt. Man kan ju fråga sig varför inte Pressbåten höll undan.

    Det handlar väl om att tillgodose läsarnas intresseområden? Är det verkligen så att vi seglare bara är någon promille av GPs prenumeranter? Jag tror inte det! Med tanke på all annan sportbevakning GP har så kan man fråga sig hur redaktionen tänker. Det var lika illa under OS. Speglar verkligen innehållet i GP vad läsarna vill ha? Eller är det så att sportredaktionen ägnar sig åt att bevaka egenintressen?

    Till saken hör att jag vid två tillfällen under hösten har mailat till GPs sportredaktion och påpekat ovanstående utan att få någon respons.

    ____________________________________________________
    /Pontus

    Reply

  20. Fredriksson
    Jun 15, 2009 @ 18:22

    Vi är många som under åren har stångat pannorna blodiga mot oförstående (och okunniga om segling) redaktioner både inom tidningar och TV. TV4 är ett undantag i år och dom har tagit seglare till hjälp. TV8 och Viasat var ganska bra ett tag när man sände AC.
    (Speciellt när Stenbeck levde.) Sanningen vad beträffar GP är antagligen att man inte längre har någon journalist som kan segling. Jag skrev själv ett inlägg i våras ang “Ocean Race” vs “Volvo Ocean Race” som Kent Andreasson faktiskt tog upp.
    Men ju fler som spottar på stenen desto blötare blir den så småningom. Och GP har faktiskt skrivit om Marstrandsstoppet. Men mest om Telefonica Blue förstås. Det ska nog behövas lite blåljus för att dom ska reagera.

    Reply

  21. MA
    Jun 16, 2009 @ 09:12

    Så här skriver Kållebladet;
    “Ocean Race provocerar
    Champagne för de utvalda. Varsel för de anställda. Volvo Ocean Race utmanar och provocerar.”
    Läs hela artikeln här >
    http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=501375

    Man kan ju undra varför inte samma “provokation” gäller andra sporter? Ronaldo köptes för 1 miljard spänn…och i Golfen/Tennisen/F1 flödar väl champisen lika mycket!

    Problemet med den typen av uttalande är att vi som håller på med segling på gräsrotsnivå drabbas 100fallt. Eller är all uppmärksamhet bra?

    Reply

  22. niclas
    Jun 16, 2009 @ 15:23

    till #21
    herre gud, är GP en Marxistisk tidning eller?
    Skall man skratta eller gråta?

    Tyvärr är det sånthär som sätter stämpeln på segling som glassig överklass-sport, tom golf verkar ju folkligt i jämförelse…

    Reply

  23. Håkan
    Jun 16, 2009 @ 19:13

    Tyvärr är det väl så att golf är en folksport i jämförelse…

    Reply

  24. Henrik
    Jun 17, 2009 @ 14:37

    Är det “Vejron i Ottan” som skrivit artikeln i GP?

    ///h

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.