Skip to content

32 Comments

  1. niclas
    Jun 15, 2009 @ 13:21

    Lite fix på bulben så är det bara att blåsa till Sandhamn..

    Herredjävlar vad det skall ha tagit stopp!

    Reply

  2. Mats
    Jun 15, 2009 @ 13:38

    Javafan lite pp100 på det där bara…

    Reply

  3. David J
    Jun 15, 2009 @ 13:39

    Hej

    Jag tycker synd om killarna fan ett sådant här race borde inte sluta här för dem. Oerhört tråkigt. Men jag hoppas att de gör comeback och de slutför det hela. Jätte tråkigt för SiFi med historia att räkna med. Och då ska vi inte prata om Bouwe Bekking med vad som hände i Qingdao och vad som hände i förra VOR.

    /David J

    Reply

  4. David J
    Jun 15, 2009 @ 13:43

    En sak jag tänkte på nu vet vi vad som händer ifall de skulle köra på ett isberg.
    Krock test?

    /David J

    Reply

  5. F424
    Jun 15, 2009 @ 13:51

    Vad finns det för regler ang. vikten? Borde vara en del bly kvar på 1,6 metersgrundet? Får de åka vidare med “lättad köl” eller blir det kompensationsvikter uppe i båten?

    Helt otroligt att båten som sådan höll ihop.
    //Niklas S

    Reply

  6. Johan
    Jun 15, 2009 @ 14:04

    Jobbigt läge inne i båten, såg ju inte så farligt ut från utsidan, men man förstår var vattnet i aktern på videon kommer från:
    http://4.bp.blogspot.com/_U6Cp5x-Sbr8/SjViCaiP2EI/AAAAAAAAIWA/xR7uQx7EvY8/s1600/VOR18285.jpg

    Reply

  7. Johan
    Jun 15, 2009 @ 14:34

    E3 hade ju problem med kölvikten i början av racet. Någon som minns om det var för mycket eller för lite och hur mycket skiljde det sig?

    Reply

  8. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 14:39

    Nej det var inte kölvikten som var problemet. Problemet var att bladet var ihåligt.
    ERT försökte få det till ett viktproblem.

    Reply

  9. JohanC
    Jun 15, 2009 @ 14:44

    –>Johan får inte din länk att fungera, har du någon länk till själva bloggen?

    förövrigt så för er som vill ha live radio ifrån ocean race så sänder skärgårdsradion live både via fm nätet och via webben.

    Reply

  10. Johan
    Jun 15, 2009 @ 15:00

    -> #9, JohanC
    http://valenciasailing.blogspot.com/
    Ganska långt ner på sidan under: “Telefonica Blue hits rock at the start of the VOR leg 9”

    Reply

  11. Per
    Jun 15, 2009 @ 16:03

    Snacka om att inte sköt sitt jobb… visst kan man tycka synd om dom men den här sortens misstag sorterar jag inte in under otur utan – kort och gott – det är någon som inte skötte sitt jobb.

    Reply

  12. jörgen
    Jun 15, 2009 @ 16:08

    Hur är det överhuvudtaget möjligt att kölbladet håller när bulben ser ut som den gör???

    Reply

  13. PelleL
    Jun 15, 2009 @ 16:21

    Höghållfast stål……

    Reply

  14. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 16:23

    Centerbordet tog smällen och skadorna på bulben upkomm när båten “stod” på grundet. Kolla på filmen så ser ni att det faktiskt inte blev helt tvärstopp. Det hade det blivit om man kört på med kölen först och därför klarade sig kölkonstruktioinen hyffsat.

    Reply

  15. Robin
    Jun 15, 2009 @ 18:27

    Kalle, gött att se att någon mer sett att det inte ens nästan blev tvärstopp, Telefonica folket själva skrev ju att de kunde se en “reva” i botten på ca 5-6meter, folk ramlar ju knappt på båten. Men överallt så beskrivs det som ett tvärstopp rätt i berg… Hade det vart det är det mer tveksamt om kölen suttit kvar eller åtminstone varit rejält skadad. Men botten på båten hade nog gått sönder innan fenan, fenorna är rätt starka och det största momentet uppkommer ju i “gångjärnet”.

    Ska bli skoj att se när/om de startar igen, de verkar ju planera att segla klart benet i tid till Inportracet i sthlm.

    Reply

  16. Markus
    Jun 15, 2009 @ 20:40

    Reply

  17. VOR
    Jun 15, 2009 @ 21:17

    Tror och hoppas at TB är tillbaka i vattnet snart och redo att segla till Stockholm.
    För att återuppta seglingen ska de enligt reglerna återgå till den punkt där de avbröt seglingen. Jag hoppas att det räcker att vara nära den pukten… tror knappast att de vill återvända till den exakta punkten.

    Reply

  18. Johan
    Jun 15, 2009 @ 21:48

    #16

    Kolla 3:13 in i filmen så får ni se varför vinschen gick sönder. Tur att ingen stod ivägen…

    Reply

  19. Anders
    Jun 15, 2009 @ 22:31

    # 14 Kalle,
    Njae, snarare så att när kölen träffar så är den så långt i lovart om tyngdpunkten. Så båten snurrar runt bulben.
    Hade det vart centerbordet, så hade den inte snurrat åt det hållet alls, då det var barbord centerbord som borde vart nere då de gick babordsbog.
    Så jag köper inte ditt resonemang.

    Reply

  20. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 22:45

    jahapp. mitt resonemang bygger på att:
    -båten inte gör tvärtstopp,
    -att cb sitter framför kölen och
    -att cb sticker djupare än kölen när den är cantad.
    Smäller du i 13 knop, bly mot sten, så rullar du inte bara runt lite grann.

    babordsbord rimmar illa med babordsbog.

    Att den roterar mot styrbord (upp mot vinden) gör den naturligt när du seglar takt mot vinden och du kör på grund. Båtens lovgirighet tvingar upp den, än mer när den plötsligt står still.

    Reply

  21. Anders
    Jun 15, 2009 @ 22:57

    Båten gör inte tvärstopp när kölen är en bra bit ut i lovart. Utan den snarare fortsätter, det första ljud man hörde när hon gick på var urtypiskt köl mot sten.

    (Såg nu ochså att förstagsinfästningen hade lyft en bit från däck..)

    Reply

  22. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 23:10

    Förstagsinfästningen har knappast med själva grunstötningen att göra då de seglade med C0 vilken halsas från peket. Stagseglet halsas från padeye en bra bit bakom. Fortfarande last på förstaget ja men den det är knappast förstaget som tar upp chocklasterna i den här sitationen.
    Infästningen stack när de försökte bogsera. På en av filmerna kan du höra en kille varna för att förstaget kommer att sticka och bouwe säger skit i det.

    Du måste ha ett bra öra anders som hör skillanden på cb mot sten först eller bulb mot sten först via en skitkass mikrofon.

    Teleblås största problem är knappast cb boxen eller skicket på bulben utan att de körde sönder mittspantet vilken är lite knivigare att fixa.

    Reply

  23. Kalle
    Jun 15, 2009 @ 23:12

    jag menar inte att kölen inte gick på i samma veva, jag menar bara att cb gick på först och tog största smällen, därför sitter kölen kvar i sina gängor.

    Reply

  24. Nina
    Jun 16, 2009 @ 01:15

    Ni verkar kunna se och uppfatta så mycket mer än jag gör. Berätta mer…

    Reply

  25. Anders
    Jun 16, 2009 @ 09:47

    Min uppfattning bygger på samtal med en av besättningsmedlemmarna på plats på kajen i Marstrand igår.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Jun 16, 2009 @ 10:36

    Lade till en ny video ovan. 3:08 åker winschen i havet, och en stund senare utspelar sig följande dialog mellan fördäck & skipper:

    If the jib stay breaks, we’re going to ruin everything

    That’s ok

    Reply

  27. Björn N
    Jun 16, 2009 @ 10:38

    Helt sant Peter. Den bulben rättar man inte till med en hammare. Jag var och kollade lite på båten igår och snackade med Thore Berntsson som var där och reparerade lite. Tydligen hade de försökt räta ut bulben med en 10 tons hjullastare. Det var dock helt verkningslöst…

    Reply

  28. Peter Gustafsson
    Jun 16, 2009 @ 10:52

    Hammare – slägga – värme – hjulastare – truck…

    Skönt att proffsen meckar båt ungefär med samma finess som vi andra :-)

    VOR18350.jpg

    VOR18351.jpg

    VOR18352.jpg

    VOR18353.jpg

    VOR18354.jpg

    Reply

  29. Peter Gustafsson
    Jun 16, 2009 @ 11:04

    Bouwe Bekking’s worst hangover

    June 16, 2009

    After making a superb start on Sunday, leading the fleet away from Marstrand, it all went horribly wrong for Bouwe Bekking and TELEFONICA BLUE. Since the grounding, Bekking has had to watch the rest fleet sail away to the finish in Stockholm and watch as the battle for second place overall slips further from his grasp. Whilst waiting for the repairs to his boat, Bekking takes time-out to reflect on the situation.

    “Still suffering from a terrible hangover. Not because of the booze, but due to the mishap on Sunday. I won’t go into the details. By now, you all should know what happened.

    We made a dreadful, costly mistake and I am the first to admit that it shouldn’t have happened at this level. But it did, and that shows that we are still human beings. The fight with Puma was on and in such circumstances you want to gain every metre of advantage. We just cut it too close. You can only guess what went through my mind, not just immediately after we grounded, but the entire afternoon. It was like a very bad dream, which kept recurring every second.

    I have said this already, but it is worth repeating. We are extremely grateful to the Swedish pilot, coastguard and local police for their assistance. A special thanks also goes to Kimo, Coxi, Shaun and Will from the Puma team, who were out on a chase boat and did not leave our side until were we back in the harbour, even taking over the towing ropes to the big vessel. Thank you guys. We are in direct competition for 2nd place overall with your team, but you showed great sportsmanship and friendship by helping us. Puma was not the only the only team standing by us. Richard Brisius, of Ericsson, got in contact with our CEO Pedro Campos straightaway and offered the use of their work container, with all its boat building equipment. This has been handy as you can imagine.

    Of course, we had created ourselves a logistical nightmare. We were taking on water, so once off the rock our next issue was securing the right size of crane to lift the boat and to keep it suspended until we could get the cradle from Stockholm. Campbell showed initiative in ordering our shore crew to come over from Stockholm as soon as possible, tracking down our spare daggerboard and rudder aswell. A structural engineer from the Farr office in Annapolis jumped on a plane to help with the inspection. Last but not least, we were lucky with accommodation, just managing to snap up the last rooms on the island.

    First indications are very good. Actually I’m amazed how little structural damage we have suffered. One daggerboard case is destroyed, along with a bulkhead as result of the daggerboard pushing back after the impact. A winch has gone; torn off the deck during an attempt to pull us of the rock, which actually has a name. A literal translation is Coppernail. Maybe they should it rename it ‘Blue Nightmare’.

    Well, as I would expect, the guys have got stuck into it and we are receiving huge help from the locals with everything. The racing crew is trying to help the shore team as much as possible, but sometimes it is better just step aside and let the specialists do their job.

    The plan is to be in Stockholm in time for the inport race, next Sunday, which means trying to finish the leg as well. The pressure is on. I have confidence in the shore crew; I know they are the best and will pull us through this. And, so despite the most awful hangover, there is light on the horizon. The team spirit, of which I am so proud, has risen above our problems yet again. We all stand or fall by our decisions, yet we are fighters and survivors, and, giving in is not an option.

    Cheers,

    Bouwe

    Reply

  30. niclas
    Jun 16, 2009 @ 15:13

    Ja, vi håller tummarna för er Bouwe, kämpa på!!

    Reply

  31. Jake
    Jun 16, 2009 @ 16:52

    Värme är nog bara till för att släta ut ytan den har ingen verkan till att böja kölen. Har sett en gigantisk stor böld längs en långkölad, den togs med slägga inget annat men det tog tid ingen man gör på en dag.

    Reply

  32. Stefan Blom
    Jun 16, 2009 @ 18:15

    Telefonica Blue ringde på eftermiddagen tävlingsledningen och frågade efter personliga telefonnummer till Lotsbåten och Polisbåtens besättning. De ville ge ett stort tack.

    Underbart!

    // Stefan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.