Telefonica Blue | båtfix
Fick några bilder från Oscar Silfverhielm som spanat in Telefonica Blue nu på förmiddagen. Känns inte som man rätar ut den där bulben med en hammare?
http://www.youtube.com/watch?v=qGSva–_4c0Under natten har de lyft upp telefonica blue och börjat reparera skadorna gick förbi imorse för att se hur stora skadorna var och som du ser har de studsat rätt ordentligt på stenarna. Bulbens aktre spets är helt böjd, babords sticksvärdet helt förstört och skador i fickan runt svärdet då det skar in i bakkant Likaså babords rodret avmonterat. Hoppas nu att de kan fixa båten till stockholm, tråkigt att det inte blev mer fight mellan telefonica och puma. Kan man kalla det för otur med två grundstötningar och en sänkt båt i VOR för Bouwe Bekking?
niclas
Jun 15, 2009 @ 13:21
Lite fix på bulben så är det bara att blåsa till Sandhamn..
Herredjävlar vad det skall ha tagit stopp!
Mats
Jun 15, 2009 @ 13:38
Javafan lite pp100 på det där bara…
David J
Jun 15, 2009 @ 13:39
Hej
Jag tycker synd om killarna fan ett sådant här race borde inte sluta här för dem. Oerhört tråkigt. Men jag hoppas att de gör comeback och de slutför det hela. Jätte tråkigt för SiFi med historia att räkna med. Och då ska vi inte prata om Bouwe Bekking med vad som hände i Qingdao och vad som hände i förra VOR.
/David J
David J
Jun 15, 2009 @ 13:43
En sak jag tänkte på nu vet vi vad som händer ifall de skulle köra på ett isberg.
Krock test?
/David J
F424
Jun 15, 2009 @ 13:51
Vad finns det för regler ang. vikten? Borde vara en del bly kvar på 1,6 metersgrundet? Får de åka vidare med “lättad köl” eller blir det kompensationsvikter uppe i båten?
Helt otroligt att båten som sådan höll ihop.
//Niklas S
Johan
Jun 15, 2009 @ 14:04
Jobbigt läge inne i båten, såg ju inte så farligt ut från utsidan, men man förstår var vattnet i aktern på videon kommer från:
http://4.bp.blogspot.com/_U6Cp5x-Sbr8/SjViCaiP2EI/AAAAAAAAIWA/xR7uQx7EvY8/s1600/VOR18285.jpg
Johan
Jun 15, 2009 @ 14:34
E3 hade ju problem med kölvikten i början av racet. Någon som minns om det var för mycket eller för lite och hur mycket skiljde det sig?
Kalle
Jun 15, 2009 @ 14:39
Nej det var inte kölvikten som var problemet. Problemet var att bladet var ihåligt.
ERT försökte få det till ett viktproblem.
JohanC
Jun 15, 2009 @ 14:44
–>Johan får inte din länk att fungera, har du någon länk till själva bloggen?
förövrigt så för er som vill ha live radio ifrån ocean race så sänder skärgårdsradion live både via fm nätet och via webben.
Johan
Jun 15, 2009 @ 15:00
-> #9, JohanC
http://valenciasailing.blogspot.com/
Ganska långt ner på sidan under: “Telefonica Blue hits rock at the start of the VOR leg 9”
Per
Jun 15, 2009 @ 16:03
Snacka om att inte sköt sitt jobb… visst kan man tycka synd om dom men den här sortens misstag sorterar jag inte in under otur utan – kort och gott – det är någon som inte skötte sitt jobb.
jörgen
Jun 15, 2009 @ 16:08
Hur är det överhuvudtaget möjligt att kölbladet håller när bulben ser ut som den gör???
PelleL
Jun 15, 2009 @ 16:21
Höghållfast stål……
Kalle
Jun 15, 2009 @ 16:23
Centerbordet tog smällen och skadorna på bulben upkomm när båten “stod” på grundet. Kolla på filmen så ser ni att det faktiskt inte blev helt tvärstopp. Det hade det blivit om man kört på med kölen först och därför klarade sig kölkonstruktioinen hyffsat.
Robin
Jun 15, 2009 @ 18:27
Kalle, gött att se att någon mer sett att det inte ens nästan blev tvärstopp, Telefonica folket själva skrev ju att de kunde se en “reva” i botten på ca 5-6meter, folk ramlar ju knappt på båten. Men överallt så beskrivs det som ett tvärstopp rätt i berg… Hade det vart det är det mer tveksamt om kölen suttit kvar eller åtminstone varit rejält skadad. Men botten på båten hade nog gått sönder innan fenan, fenorna är rätt starka och det största momentet uppkommer ju i “gångjärnet”.
Ska bli skoj att se när/om de startar igen, de verkar ju planera att segla klart benet i tid till Inportracet i sthlm.
Markus
Jun 15, 2009 @ 20:40
Mer video från grundstötningen:
http://valenciasailing.blogspot.com/2009/06/video-intense-moments-aboard-telefonica.html
VOR
Jun 15, 2009 @ 21:17
Tror och hoppas at TB är tillbaka i vattnet snart och redo att segla till Stockholm.
För att återuppta seglingen ska de enligt reglerna återgå till den punkt där de avbröt seglingen. Jag hoppas att det räcker att vara nära den pukten… tror knappast att de vill återvända till den exakta punkten.
Johan
Jun 15, 2009 @ 21:48
#16
Kolla 3:13 in i filmen så får ni se varför vinschen gick sönder. Tur att ingen stod ivägen…
Anders
Jun 15, 2009 @ 22:31
# 14 Kalle,
Njae, snarare så att när kölen träffar så är den så långt i lovart om tyngdpunkten. Så båten snurrar runt bulben.
Hade det vart centerbordet, så hade den inte snurrat åt det hållet alls, då det var barbord centerbord som borde vart nere då de gick babordsbog.
Så jag köper inte ditt resonemang.
Kalle
Jun 15, 2009 @ 22:45
jahapp. mitt resonemang bygger på att:
-båten inte gör tvärtstopp,
-att cb sitter framför kölen och
-att cb sticker djupare än kölen när den är cantad.
Smäller du i 13 knop, bly mot sten, så rullar du inte bara runt lite grann.
babordsbord rimmar illa med babordsbog.
Att den roterar mot styrbord (upp mot vinden) gör den naturligt när du seglar takt mot vinden och du kör på grund. Båtens lovgirighet tvingar upp den, än mer när den plötsligt står still.
Anders
Jun 15, 2009 @ 22:57
Båten gör inte tvärstopp när kölen är en bra bit ut i lovart. Utan den snarare fortsätter, det första ljud man hörde när hon gick på var urtypiskt köl mot sten.
(Såg nu ochså att förstagsinfästningen hade lyft en bit från däck..)
Kalle
Jun 15, 2009 @ 23:10
Förstagsinfästningen har knappast med själva grunstötningen att göra då de seglade med C0 vilken halsas från peket. Stagseglet halsas från padeye en bra bit bakom. Fortfarande last på förstaget ja men den det är knappast förstaget som tar upp chocklasterna i den här sitationen.
Infästningen stack när de försökte bogsera. På en av filmerna kan du höra en kille varna för att förstaget kommer att sticka och bouwe säger skit i det.
Du måste ha ett bra öra anders som hör skillanden på cb mot sten först eller bulb mot sten först via en skitkass mikrofon.
Teleblås största problem är knappast cb boxen eller skicket på bulben utan att de körde sönder mittspantet vilken är lite knivigare att fixa.
Kalle
Jun 15, 2009 @ 23:12
jag menar inte att kölen inte gick på i samma veva, jag menar bara att cb gick på först och tog största smällen, därför sitter kölen kvar i sina gängor.
Nina
Jun 16, 2009 @ 01:15
Ni verkar kunna se och uppfatta så mycket mer än jag gör. Berätta mer…
Anders
Jun 16, 2009 @ 09:47
Min uppfattning bygger på samtal med en av besättningsmedlemmarna på plats på kajen i Marstrand igår.
Peter Gustafsson
Jun 16, 2009 @ 10:36
Lade till en ny video ovan. 3:08 åker winschen i havet, och en stund senare utspelar sig följande dialog mellan fördäck & skipper:
Björn N
Jun 16, 2009 @ 10:38
Helt sant Peter. Den bulben rättar man inte till med en hammare. Jag var och kollade lite på båten igår och snackade med Thore Berntsson som var där och reparerade lite. Tydligen hade de försökt räta ut bulben med en 10 tons hjullastare. Det var dock helt verkningslöst…
Peter Gustafsson
Jun 16, 2009 @ 10:52
Hammare – slägga – värme – hjulastare – truck…
Skönt att proffsen meckar båt ungefär med samma finess som vi andra :-)
Peter Gustafsson
Jun 16, 2009 @ 11:04
niclas
Jun 16, 2009 @ 15:13
Ja, vi håller tummarna för er Bouwe, kämpa på!!
Jake
Jun 16, 2009 @ 16:52
Värme är nog bara till för att släta ut ytan den har ingen verkan till att böja kölen. Har sett en gigantisk stor böld längs en långkölad, den togs med slägga inget annat men det tog tid ingen man gör på en dag.
Stefan Blom
Jun 16, 2009 @ 18:15
Telefonica Blue ringde på eftermiddagen tävlingsledningen och frågade efter personliga telefonnummer till Lotsbåten och Polisbåtens besättning. De ville ge ett stort tack.
Underbart!
// Stefan