JPMorgan Round the Island Race 2009
Just nu pågår JPMorgan Round the Island Race. 1.779 båtar seglar runt Isle of Wight i 78 olika klasser… Var det KSSS som sa att “man vill ju ha så få klasser som möjligt för att göra det enkelt för media”.
Här gör man det enkelt genom att ha en riktigt bra web som uppdateras löpande. Trots nästan alla fortfarande kappseglar så finns det redan ett par välproducerade videoklipp på YouTube, färska bilder, 120 korta nyhetsrapporter och resultaten kommer upp löpande.
Världsklass!
Första benet ner till The Needles.
Baksidan av ön.
Race Round-Up.
Här är en hög med bra bilder från MarkL loyd:
per
Jun 21, 2009 @ 07:18
Vem har sagt / trott att KSSS har förmågan och viljan att göra det enkelt och attraktivt att kappegla? För 25 år sedan var man tvungen att maximera deltagarantalet på Gotland Runt (till 500 båtar) och nuförtiden får man inte ihop 200(?). Sen har man mage att säga att havskappseglandet växer för det är större båtar med fler gubbar på varje båt…
Klassindelningen är ett annat bekymmer, som inte KSSS ensam ska bära skulden för. På 80-talet och ävenen bit in på 90- kunde man vara med med sin Ballad, Scampi eller varför inte Nova(!) som familgeuttrustad kompletterad med säkerhetsprylar och kanske en lätt 1a. Man kunde till och med placera sig. Jag minns Arcona 36an “Superkexet” som seglade GR runt 1990 men 1 genua och 1 spinnaker. På håll såg de ut som om de var Najaden med vindruta men det var “Superkexet” som seglade med Sprayhood eftersom det skvätte lite.. Man stagvände en gång och bytte segle en gång och vann totalt.
Numera skulle superkexeet inte ha nåt att göra ens i (oppet spår-klasen )LYS, för där seglar dom sponsrade båtarna med kol-segel för man vågar inte möta konkurrenterna i kappseeglingsklasserna och, KSSS bryr sig inte. Man tar på sig sina vita mössor och glider vidare….
johan
Jun 21, 2009 @ 21:25
#1 Så vad föreslår du då? att alla som seglar lys med “vinnarambitioner” och nya segel byter till ORC?
per
Jun 24, 2009 @ 18:54
Till att börja med så finns det väl en hel del man från arrangörshåll kan göra för att skapa en status-skillnad mellan “motionär” och “elit”. Kanske inte räkna fram någon totalsegrare LYS är ett sätt – om man inte redan gör så.
Jag sitter inte med alla lösningar – men det vore konstigt om det inte finns fungerande system att dra erfarenhet av i andra länder. Sen bör seglare emellan stressa och peppa varandra att segla riktiga klasser.
Erik
Jun 25, 2009 @ 11:04
Svensk skeppare och till två tredjedelar svensk besättning på båten som kom 3:a i division 8A och 26:a O/A trots sen start och kinesgipp på utsidan ön.