Skip to content

24 Comments

  1. Mattias
    Jun 23, 2009 @ 14:31

    Tycker det ser riktigt bra ut. Se så dedicerade vi är på railen – inte en kroppsdel innanför.

    Kryssen upp från Færder fyr var magisk.
    mattias – en på railen

    Reply

  2. o
    Jun 23, 2009 @ 14:38

    kanske var de lite okoncentrerade? Eller hade de en gubbe i masten för att skoja till det?

    Reply

  3. F424
    Jun 23, 2009 @ 15:20

    J109:an rastar säkert en X362 Sport, i synnerhet när de kör med en kille i masten eller övertaget på ripa är 7-1;)

    Reply

  4. David J
    Jun 23, 2009 @ 15:26

    Hej
    Det som inte framgår av bilden är att det var 2st x-362 den som vi ser på första bilden var den var strax före oss vid runding och som sedan slog in under faerder och sökte strömlä. (De hade något strul med genuafallet. Jag tror att SB-Genuafall låg mellan profilen och BB-Genuafall. Fördäckarn slet en bra stund innan han fick igenom det.) x-362 nr2 var den som vi ser på bild nr 2 den körde vi ju över efter rundingen och sedan tvingades den att gå med ända in till land. Där vi sedan slog upp.

    Det där med genuafallet är en fördäckares mardröm.

    /David Johansson också en på railen

    Reply

  5. Viking
    Jun 23, 2009 @ 16:15

    Vilken av båtarna ska gå fortast enligt LYS och ORC i?

    Reply

  6. Classe
    Jun 23, 2009 @ 16:41

    De har samma lystal tror jag. Tror J-109 ska vara snabbare enligt gamla IMS.
    En som seglat 362-sport Xonline

    Reply

  7. Carl
    Jun 23, 2009 @ 16:42

    J/109 tror jag.

    Reply

  8. Erik
    Jun 23, 2009 @ 18:01

    Her er målbrevene
    J-109: Jambo, Lys 1,30, GPH:602,5
    http://www.seiling.org/baat/finnBaatId.do?baatId=8230

    X-362S: Lys:1,29, GPH: Her er det ingen båter i Norge som har løst brev

    Reply

  9. PelleL
    Jun 23, 2009 @ 18:58

    602 måste komma från ett hottat norskt orc-club brev
    En 362S finns här http://www.ssf.se/tk/PDF/5645.pdf och den mäter bra skulle jag säga…;-)

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jun 23, 2009 @ 19:10

    Det var väl det som var det roliga i kråksången, att Stefan på Perfect Excuse tyckte att J/109 seglade kass. Han kanske bara menade att den mätte kass i ORCi :-)

    Alltid kul med lite fight mellan J/boats och X-yachts…

    Reply

  11. PelleL
    Jun 23, 2009 @ 19:33

    =)

    Reply

  12. tool
    Jun 23, 2009 @ 21:38

    Ja,ja…. kan inte låta bli att kommentera detta. När J109’orna och X-362’orna figthas vid rundningen av Tristein så är två CB365’or redan på god väg till Bolærne. Med 1,28 i LYS!

    Förlåt! Kunde inte låta bli.

    Reply

  13. Viking
    Jun 24, 2009 @ 00:20

    Tack för alla svar, anledningen till att jag frågar är för att jag har nu under 10 års tid kappseglat på hav och banor mot X-332 och X-365 och de verkar alltid gå bra. Därför har ju tanken slagit en om det är värt att köpa moderna båtar som Dehler 34, Arcona 340, J-109, X-35 när det går att få en begagnad båt med stor garderob som dessutom garanterat mäter bra för klart mindre pengar.

    Bara undrar hur ni ser på detta?

    Tack på förhand!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 24, 2009 @ 07:44

      Go for it!

      Jag skulle kunna leva med en X-332 eller X-362 Sport vilken dag som helst.

      Det går inte att “räkna hem” köp av en ny båt vs en begagnad, utan det är nog andra saker som avgör…

      Reply

  14. Stefan Peterson
    Jun 24, 2009 @ 08:27

    Hej
    Vi har aldrig seglat mot Peter och i segling hänger mycket på besättningen något som ofta glöms bort i den tekniska diskussionen kring mätetal. Det vi har seglat mot är en tysk 109 och där är fortfarande min uppfattning att den inte kryssar bra, löper på bra när vinden öppnar men inte hänger med på läns. Detta mätt i båtfart inte något mätetal. Samma förhållande gällde när vi hade X 99 mot J 105. Om ni kryssade om 362:or så jobbade ni bra. På sandhamn open kryssade vi om Arcona 400 och Elan 410 med en då redan spräckt mast vilket vi inte upptäckt ännu. Samtidigt hängde X 332 Explorer med bra. Nu är masten ihopnitad och vi förbereder Gotland Runt där vi ser fram emot kryss fast kanske inte för hård med plåstrad mast.

    Stefan

    Reply

  15. andy
    Jun 24, 2009 @ 08:38

    Med så mycket folk på railen som j/109 har på sista bilden är det klart att den går bättre.

    Reply

  16. Hans
    Jun 24, 2009 @ 09:58

    Till helgen blir det bara en gubbe på railen :)

    Reply

  17. Classe
    Jun 24, 2009 @ 10:03

    Hej igen
    Vill bara stötta Stefan i det han säger. En 362 sport är en grym kryssbåt. När vi på 90 talet seglade IMX 38 och tyckte att man var snabbast så bytte vi “ned” oss till 362 sport men lika f-n seglade vi om samma båtar som med IMX en. Vi had ju i och för sig bra rutin på stor båt och tung besättning.
    Nu hoppas jag Pronavia 38 (EllVann) från sthlm vinner sin klass igen i år igen på GR. De har kryddat med genua, så fock konceptet är borta nu. Tror den mäter lika som en J109 i ORC I.
    Classe

    Reply

  18. Calle P
    Jun 24, 2009 @ 10:23

    Skall se om jag hittar någon rolig bild där en X99a seglar om en J109a :-)

    Reply

  19. JOJJE
    Jun 24, 2009 @ 17:20

    Någon påstod J 109 kryssade dåligt.
    Om hon liknar en 122:a eller en 133:a så tillåter jag mig betvivla det.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jun 24, 2009 @ 17:30

    Antingen så seglar Stefan grymt mycket bättre än sina Norska kollegor eller så har han aldrig sett en J/109 med rätt kryssväxel ilagd :-)

    Här är lite kryssjämförelser mot X-362 de senaste åren. Seglade tider nedan…

    Kryss 4-8 m/s från Tristein till mål, Færdern 2009.
    J/109 BLUR 04.47.35
    X-362 Sport EXPENCE 04.50.42
    X-362 Sport ATOM X 04.54.25
    X-362 Sport LATX 04.59.20
    X-362 Sport XPLORER 05.04.34

    Hela Færdern 2009, blandade förhållanden men mycket kryss i 5-8 m/s.
    J/109 BLUR 15.10.44
    X-362 Sport XPLORER 15.49.22
    X-362 Sport LATX 16.13.17
    X-362 Sport X´EST LA VIE 16.24.43
    X-362 Sport ATOM X 16.33.49

    TwoStar 2009, etapp 1, kryss 8-16 m/s.
    J/109 Blur 13.33.40
    X-362 Sport eXpence 14.03.13

    Reply

  21. Jocke
    Jun 24, 2009 @ 19:28

    Jag har själv en x-362 sport.
    Jag tror att det är en kombo. Peter, ni seglar bra. Det har ni bevisat många gånger. Stefan ni seglar också bra och det har ni bevisat väldigt många gånger. Jag tror faktisikt att båttypen inte har så stor betydelse som besättning. Vist finns det förhållanden som är gynsamma mot en viss båttyp. Om det bara hänger på båten så kulle det ju inte vara så stora skillnader som det är i entyp.

    Men om man skall välja välj den som är rolig till rätt pris. Jag har alltid varit ett stort fan av både j och x båtar. Jag gillar First, Arcona eller Dehler. Vad du än väljer så blir du nog nöjd. Ingen båt är ju så härlig som ens egna, även om det är en Maxi 77 eller Scampi.

    Så nu väntar vi andra på fighten mellan Blur och Perfect Excuse.

    Jocke

    Reply

  22. Percy
    Jun 24, 2009 @ 20:08

    Peter, har du någon jämförelse över seglad tid mot en Express?
    T.ex. Tjörn Runt 2008, bästa Express vs Blur? ;)

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Jun 24, 2009 @ 20:17

    Nä, jag kan tyvärr inte hitta några Blur-resultat från Tjörn Runt. Någonsin. Med någon båt. ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.