Skip to content

22 Comments

  1. Kalle
    Jun 24, 2009 @ 12:57

    Stiligt.
    Vilken klass ställer den/ni upp i?

    Reply

  2. Malin
    Jun 24, 2009 @ 13:08

    Det blir lys, vi hinner tyvärr inte få in ORCi-mätningen i tid.

    Reply

  3. Sillstryparn
    Jun 24, 2009 @ 13:20

    Verkligen en snygg, sober båt!

    Reply

  4. Mattias
    Jun 24, 2009 @ 13:41

    Klär verkligen med kolfiber mast.

    Reply

  5. Magnus
    Jun 24, 2009 @ 13:53

    Riktigt nice!!

    Reply

  6. Sam V
    Jun 24, 2009 @ 14:23

    Sooo sweet.

    Reply

  7. Pelle P
    Jun 24, 2009 @ 15:40

    Malin, Jonas Hans o Co! Lycka till på GR.

    Pelle P

    Reply

  8. JOJJE
    Jun 24, 2009 @ 17:15

    Mycket snygg.
    Lystal?

    Reply

  9. Oscar
    Jun 24, 2009 @ 18:09

    Grattis Skurt med besättning!

    Reply

  10. per
    Jun 24, 2009 @ 18:38

    En som åtminstone indikerar ambition att segla annat än LYS. En ambition som hedrar en ambitiös besättning. I väntan på mätbrev önskar jag er lycka till i “Öppet Spår”-klassen. Ni har ju den allra ballaste 36-fotaren man kan ha!!!

    Reply

  11. Ric.
    Jun 24, 2009 @ 23:14

    Sitter spinbommen i ett fall? För de kan väl inte ha liften uppe vid förstagsinfästningen. Falltrassel så det räcker brukar det bli..

    Reply

    • Andre´B.
      Mar 30, 2010 @ 12:16

      På kappseglingsbåtar sitter altid liften uppe vid förstagsinfästningen. Man får då ett extra fall att segla med samtidigt som det ger en del taktiska fördelar vid sättningar…
      Andre´B.

      Reply

  12. Jan
    Jun 24, 2009 @ 23:30

    Båten är ju nog sweet, men ännu sweetare är bryggan var man suttit och pinglat med benen ack så många gånger.
    Kul om de hinner till GR!

    Reply

  13. Fredrik
    Jun 25, 2009 @ 07:53

    Ser riktigt bra ut! Lycka till runt Gotland!

    Reply

  14. Johan O
    Jun 25, 2009 @ 09:58

    Fin båt men fruktansvärt dyr för att vara 36 fot.

    Reply

  15. Jonas G
    Jun 25, 2009 @ 10:39

    Hej,
    vi ligger nu och mekar lite i Härnösand, efter en natt med motorgång.

    Bitarna kommer på plats efter hand, men det är mycket pillade. Vi skall även köpa lite kastruller, så laga lite mat också, kall köttsoppa är ingen hit.
    vi återkommer med lite bilder om ett tag..

    manix2

    Reply

  16. Anders
    Jun 25, 2009 @ 17:24

    #11 ric
    På väldigt många båtar idag så har man ett genuafall som lift samt två spinnfall som man använder som genua/spinfall.
    Fördelen med den uppsättnigen är att på endast tre fall (sparar vikt i masten) har man alla funktioner du vill.
    Går ett genua/spinn fall av, kan du alltid hissa fock/genua i liften medans du kör spinnen flying.
    Det stora plusset är att det är inte mycket som kan trassla sig!!
    Går liften, ja då är det bara att köra med spinn/genuafallen.

    Det var tider det när man på 1-ton hade 2 spinnfall, 2 genuafall och en lift. Då kunde man verkligen ordna en riktig fläta om man ville!!

    Reply

    • Andre´B.
      Mar 30, 2010 @ 12:20

      De hetaste 1-tonnarna hade aldrig mer än 3 fall inkl. lift (plus storfall). De som skulle segla Fastnet kunde ibland ha ett extra genuafall. I sort så hade inga heta båtar efter -87 mer än tre fall. Beror lite på om det var fransmän (färre fall, färre winchar) som seglade dem eller britter (fler fall, fler winchar)…
      Mvh. Andre´B.

      Reply

  17. Carina o Christer
    Jun 29, 2009 @ 01:00

    Ser bra ut! Vi ser fram emot en provtur! Lycka till på GR!

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Jun 29, 2009 @ 11:37

    Fler bilder ovan + rapport:

    Liten rapport från maniX2. Bottenviken, N Kvarken, Bottehavet, S kvarken och nu Gustavsberg Stockholm.

    Efter lite förseningar och OSC- mätning lämnade vi äntligen Jakobstad onsdag morgon efter midsommar . Ingen vind. Ingen GPS från båtens system. Tack Nokia för en bra GPS-telefon!! Kall första natt, som aldrig blev mörk och inte ens skymning. Solen försvann under en stilla blågrön vattenyta och kom upp efter knappt 3 tim ur havet igen. Motor, motor och motor fram till 7.30 torsdag morgon då vi äntligen kunde sätta segel och njuta av en kort kryss in i Härnösand. Efter bunkring ut igen vid två-tiden nu med fungerande GPS och efter ytterligare några tim fick vi igång även autopiloten. Ingen vind. Ny stilla lite varmare men helt stilla natt, föruton någon tim spinnakergång vid Södra Kvarken. Motor – Motor. På eftermiddagen äntligen lite vid och spinnaker under några timmar. Naturhamn på Rödlöga vid 19-tiden. Efter lång bitvis lite vassare slör i hamn inne i Gustavsberg. 380 nm. 50 timmar med motor. Testade liten racingsegel i går – lovande!. Till Sandhamn i eftermiddag för inmätning. GR start onsdag men sannolikt en båt i hyfsad ordning. Räknar med elektronikhjälp i morgon och lite träning med full besättning.

    Hälsningar Hasse. Jonas o Malin
    för maniX2.

    Reply

  19. Lillsyrran + barnen
    Jun 29, 2009 @ 14:03

    Visst är hon fin!
    Anton frågar efter er!
    Det är tomt här….
    Jag fixar matleveransen i morgon. Ring så kommer vi till lämplig plats.

    Reply

  20. Gert F
    Mar 30, 2010 @ 19:32

    Det verkar vara lite trötta gubbar ombord på Manix2!
    Mellan första och andra bilden skiljer det minst en halvtimme på ljuset att döma och ingen har rört en fena!!!
    Men det är klart,de kanske står och grunnar på det här med spinnliften;)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.