First 35 | first look
Update… with Specifications (pdf)
L.O.A 10.85 m
Length of hull 10.66 m, L.W.L. 9.33 m
Width of hull 3.893.64 m
Air draught 17.26 m
Short draught (min) – Optional extra – Cast iron 1.80 m, ballast weight 2 010 kg
Long draught (min) – Standard – Cast iron 2.20 m, ballast weight 1 670 kg
Light displacement EC 6 060 kg (shallow draft in EC conditions)
Light displacement EC 5 581 kg (deep keel)
Water tank capacity 200 l, fuel tank capacity 75 l
Engine power 29 HP
Main 41.47 m²
Genoa 108 % 31.00 m²
Symmetric spi 103.00 m²
I 14.40m, J 4.00 m, P 14.00m, E 4.80 m
Update… fler bilder…
Jul 9, 2009 @ 08:47
Ser väl ut som förväntat – nice. Skall bli spännande att se den nya 35:an mot 34.7.
Jul 9, 2009 @ 08:53
Snygg ankarhållare i nosen….NOT
Jul 9, 2009 @ 09:57
Någon som vet var bilderna är tagna? Eller när båten kommer till Norden? “First” hos Normar kanske?
Blir priset attraktivt så kan First 35 bli en sucess. Det finns ju ett ganska stort antal 36 fots cruiser/racers av 90 tals design. För dom som vill ha ett nyare design i samma concept, men inte vill ha större båt, och inte tar sig råd till en X-35, så kan First 35 vara ett klart alternativ.
Jul 9, 2009 @ 10:03
# 2 – ja ankarhållare ser en aning farlig ut.
Jul 9, 2009 @ 10:11
Det tar meg akkurat 5 min å fjerne beslaget for ankerrullen så det er ikke noe problem. Ser ut til å være den samme som på 36.7en.
Ellers ser båten ut til å være veldig lik First 40. Fokk og tyskerskjøte. Seiler den like bra vil den bli en suksess. Alle andre 35-36 fotere har en alt for høy pris. Beneteau har vel uttalt så vidt jeg vet at denne skal bli svært prisgunstig.
Jul 9, 2009 @ 10:22
Farr Yacht Design?
Jul 9, 2009 @ 10:22
Jag vet att en av de första skall landa i Sundet host Kjell Widmark. Vet dock inte när…
Kanske Trond har beställt en? Med en sån där skulle ert team bli livsfarliga i IRC…
R36 is the shit. Även om vi inte kan få till entyp så tror jag First 35, First 36.7, Salona 37, Dehler 35 (34SV), J/109, X-35, X-362, X-37, X-382, Bavaria 35 Match, CB-365, Arcona 340, Arcona 370 m.fl. kan få till täta race under de närmaste åren…
Jul 9, 2009 @ 10:31
Helt enig Trond. Utfordringen blir selvsagt at det blir et ennå større prispress på bruktbåtene.
Noen som har en ide om hvorfor ikke 34.7 ble noen suksess i Norden? Eller spesifikt i Norge. Størrelsen? Det kan jo virke som om det har vært størst interesse for båter på 40 fot og større. I hvert fall hos keene regattaseilere. Med et lite unntak for SunFast 3200. Men den henvender seg jo til et litt smalere segment.
Jul 9, 2009 @ 10:46
First 34,7 ingen succe i Norden!?, tror det beror på inredningen som jag anser är fullständigt värdelös för familjen, funkar troligen perfekt för tävling, men antalet sålda båtar ökar nog om man kan ha båten till både race och cruising.
Om inredningen på 35an är bättre för familje segling kommer säkert antalet sålda båtar att öka även i Norden.
Måste övertyga frugan om att det är ett naturligt steg från en 31,7 till denna fina båt.
Jul 9, 2009 @ 10:46
34.7 en var for mye racing. Kunne knapt brukes som turbåt for en familie. Det samme kan man kanskje si om X 35 selv om den har fått en viss suksess. Jeg lengter etter en R36 hvor det seiles en serie hvor også baneseilaser er med.
Det er en av grunnene til at vi seiler ORC nå. Skulle gjerne sett flere hote motstandere på bane
Jul 9, 2009 @ 10:48
Här är mer info:
http://www.beneteau.com/en/sailboats/produit.aspx?GAM_CODE=6&PRO_CODE=401
Jul 9, 2009 @ 12:18
Rett båt til rett tid, forhåpentligvis med rett pris.
Jul 9, 2009 @ 12:39
Ja – man får väl komma upp i R36. Fast det tar emot att släppa 31.7.
Jul 9, 2009 @ 12:39
First35 nr5 "MARIA" (V for Victory) levereras till Kjell Widmark HÖGANÄS nu snart
med första start i "TJÖRN RUNT"
SEA U
l0pht
Jul 9, 2009 @ 13:00
Har sett på spec. Litt overrasket over at båten veier 6060 kg. Den har 70cm kortere vannlinje enn CB’en. Veier 860 kg mer, nesten identisk seilareal og stikker 20 cm dypere. I,J,P og E er identiske.
Bulben veier 1670 kg, mot 1800 på CB’en. Jeg er ingen ekspert på området men noe sier meg at det må være oppgitt feil vekt på båten. “Light displacement EC” er det noe annet enn nto. vekt?
Jul 9, 2009 @ 13:39
Har du sjekket bredden?
Nå er jo CB lett da. Kanskje litt for lett på enkelte steder. Tror nok vekten er riktig. 36.7en veier 5700, men er kun 3,45 bred.
Jul 9, 2009 @ 13:57
Fin båt men …fockbåt? Kan nog få nog problem i lätt vind, liten SA mycket D och stor våt yta, regatta versionen kanske har mer SA?
Jul 9, 2009 @ 14:07
Bilderna är tagna i S:T Gilles, Beneteau har sitt HK där.
Båten är fin invändigt, en toalett baktill en akterhytt det går att ligga i. Bra ståhöjd. Samma träslag som i övriga Firstar. Ankarrullen tar man bort på 1 minut.
Kommer säkert gå som tåget, men behöver nog lite mer vind än den som bjöds på sensate GR.
Jul 9, 2009 @ 14:41
Ser väldigt traditionell ut. Trist!
Jul 9, 2009 @ 14:46
Peter,
Nu skall du inte vara taskig mot dina kamrater i Dufourligan.
34-an duger bra !
// Stefan
Jul 9, 2009 @ 15:38
Ryktas att båten kommer vecka 30-31…
Jul 9, 2009 @ 16:57
Helt otrolig hur en 35fots First genererar 20+ kommentarer medan både Alinghi och BOR har lanserat sina nya cupmonster utan reaktioner…
Jul 9, 2009 @ 17:35
#22 kanske för att en 35-fotare är mer tillgänglig och lättare att relatera till. Och varför kommenterar inte du det du tycker saknas?
Jul 9, 2009 @ 17:39
# 96400 euro ex vat. + segel + transport + övrig utrustning
Jul 9, 2009 @ 19:26
#22 Tyvärr lika naturligt som att en Volvo nyhet slår en Ferrari dito och det har inget att göra med hur bra nyheten är utan hur folklig den är.
Men visst är det synd att vi inte har någon svensktillverkad Racer/Cruiser som attraherar alla Wannabees..
Personligen tycker jag Nya First35 verkar ganska tråkig även om det säkert är en båt som fungerar utmärkt.
Jul 9, 2009 @ 19:39
Hur står sig Firsten mot de Danska konkurenterna när det gäller pris?
Vad kostar en ny X-34 / X-35 / X-37? Någon som vet?
Jul 9, 2009 @ 19:41
Seglar GOR och sitta på kanten och hänga i 80h med den trärelingen.. ajajaj
Jul 9, 2009 @ 20:29
Mårten!
Köp en hyvel!
Jul 9, 2009 @ 20:33
100 k. euro utan eq. = lika bra att köpa en av alla begagnade, fräscha och fullutrustade X-35:or och få en bättre seglare.. ?
Jul 9, 2009 @ 20:34
En annan ser inte åt nåt annat håll än King 40 nu så detta ser ut och bli ett slött elände ;)
Hoppas jag har fel för din skull Kjell W :)
//mattias nybliven gotland runt vinnare IRC
Jul 9, 2009 @ 20:52
Har man tykk lommebok kan man kjøpe hva som helst. Beneteau har med First båtene skapt en serie som er svært konkurransedyktige til fornuftige priser. Nye First 40 er en suksess allerede på regattabanen og den koster tross alt 1 mill. nok. mindre enn en King 40. Med seil og utstyr er forskjellen enda større. jeg er rimelig sikker på at Farr design har skapt en vinnerbåt med nye First 35 også. Håper det blir en fornuftig pris fra Beneteau. Skal like å se den båten som matcher denne på pris, performance og kombinasjon med familie og turbåt. Det blir spennende fremover.
Jul 9, 2009 @ 21:43
1,4 – 1,5 Mkr NOK bør det vel bli med regattaklar båt. Det er nok fortsatt 200K billigere enn en X-34. Det blir vel ikke helt fair å sammenligne størrelsen. Vil nok tro at First 35 oppleves som en hel størrelse større.
Det blir spennende å se om Normar får en båt hjem og klar til Hollendern. Planen er å kunne rigge Frøken Fryd i uke 34.
Jul 9, 2009 @ 23:01
IRC-test mättalet betyder att hon blir hyfsat snabb.
http://sundetregatta.blogspot.com/2009/07/heta-batar-i-oresund-first-35.html
Mattias A
Jag kollade på Summit 35, King 40 lilla syster, men den hamnar nästan på dubbla pengen. Dehler 34 sv (Dehler 35) någonstans mittemellan.
Hon kommer att sälja bra det är jag övertygad om. Välseglande med konventionell, funktionell inredning och stor volym.
Jul 9, 2009 @ 23:15
Anders, ett IRC TCC på 1.025 (Sailing Anarchy) eller 1.029 (som du gissar), indikerar inte att “hon blir hyfsat snabb”. Det indikerar att hon är långsammare än gamla 36.7… Eller ännu troligare, att hon mäter riktigt bra :-)
Jag sätter en peng på att man landar >1.030… men vi får väl se när första båten dyker upp på en regatta.
Jul 10, 2009 @ 08:52
Siffran kommer från Kjell som köpt båten. Om anarkisterna har säkrare siffror vet inte jag. Någon båt tror jag inte de köpt.
Min siffra är en siffra som varvet uppgett till Kjell från en testkörning.
Du vet också att verkliga IRC-talen för en båttyp varierar kraftigt och beror på konfiguration, om det är ett endorsed eller ej etc.
Själv tror jag hon mäter otroligt bra i IRC. På längd/bredd måttet hamnar hon ju annars bland Grand Large cruisingbåtarna. :-)
Som en av mina bilder visar så är hon hyfsat smal i vattenlinjen. :-)
Jul 10, 2009 @ 12:41
Är det inte lite “läskigt” att cruisa med en sån där T-köl, tex när man lägger till i naturhamn. Hade inte en L-köl vart bättre. Någon som vet vad man förlorar med en sådan?
Jul 10, 2009 @ 14:08
Måtten på Beneteaus sida var såklart fel. Men ni har så klart bidragit med rätt info:
Bredd = 3.64 m
Depl med djup köl = 5581 kg
Lite nya bilder ovan också!
Jul 10, 2009 @ 17:26
#35
Precis min tanke också. En sak är väl bottenkänning men tänk sen på allt som flyter omkring i vattnet. Hur lätt är det tex inte att råka fastna i ett fiskeredskap?
Jul 10, 2009 @ 18:05
Vi får se när båten mäts in i DH vad hon kommer att väga och vilka måtten på bredden i vattenlinjen är. De är ju ganska centrala för att uttala sig.
Jag tror den har en god potential i sig och mäter bra i IRC.
Jul 10, 2009 @ 20:20
LYS/SRS: 1,32
Jul 11, 2009 @ 12:20
#37
I naturhamn är det nog läskigt. Men med fiskeredskap är det nog lugnt. Jag vet inte hur du seglar, men jag brukar aldrig segla rakt över redskapen utan väjer alltid lite. Och då lär det inte vara några problem.
Jul 14, 2009 @ 10:02
Är det verkligen sant att storsegelfall blir inte i masttoppen? I bilderna det ser ut så att det går inte på toppen! Varför?
Jul 14, 2009 @ 11:44
Det är nog bara en rödvinsindränkt fransos som har dragit strecket till fel ställe. :-)
Aug 4, 2009 @ 10:53
Om 10 minuter anländer den till öresundsmarin i höganäs hamn!
Aug 4, 2009 @ 11:13
Pics – or it didn’t happen!
Aug 7, 2009 @ 21:57
Pics = it did happen :-)
Aug 8, 2009 @ 08:58
Den ser trevlig ut!
Går det inte att lösa storskotet på något annat vis? Nu måste trimmaren ner i brunnen för att kunna sköta det. Känns bekvämare att kunna sitta på sarg/däck med då hamnar man på lina/block/avlastare.
Sen tror jag det är dags att ändra regeln om höjd på nedgångslucka – eller att skärpa efterlevnaden. Lite eftergift leder nästan alltid till mer…
Aug 8, 2009 @ 12:44
Erik, vad säger reglerna?
Är de inte relativt vattenytan och här ligger sittbrunnen rel högt upp, eller?
Aug 8, 2009 @ 13:03
Cat3 2008-2009
3.08.3 A companionway hatch extending below the local sheerline, shall:
a) not be permitted in a yacht with a cockpit opening aft to the sea
(OSR 3.09.6)
b) be capable of being blocked off up to the level of the local
sheerline, provided that the companionway hatch shall continue
to give access to the interior with the blocking devices (e.g.
washboards) in place
Definitionen öppen akter (a cockpit opening aft to the sea) kanske borde förtydligas…
Aug 9, 2009 @ 10:03
Förklara “local sheerline”.
Aug 9, 2009 @ 13:43
Nu borde nog någon regelkunnigare person gå in men min tolkning är relingshöjden (överkant på friborden) tvärs ruffluckan. Sen kan skarndäck luta aningen uppåt/inåt och en sarg finns ofta där osv.
Aug 9, 2009 @ 14:37
Så tolkar jag det också. Gissar att man åker på en mätning första gången man kör efter säkerhetsreglerna…
http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2008_Complete-%5B4325%5D.pdf
Aug 9, 2009 @ 17:27
Peter: Du har ju lådan som inte väger så rackarns mycket om den är tom och vikten ligger på rätt ställe för hårda undanvindar med shorthand…
Med den på plats så får du köra efter alt b/ och säkra nedersta stickluckan.
Aug 10, 2009 @ 08:58
Skall bli kul att se hur den går på havet. På tal om “dual-purpose”, synd att fransoserna lite klantigt gör en pulpit som gör ombordstigning från flytbrygga (när man inte backar in) så jäkla besvärlig. Samma sak om man skall ombord från en låg klippa. Om jag tolkar bilderna rätt så måste köpa till en extra led strax under knät för att kunna klättra förbi pulpit om tassen sätts på däckets främsta del;)
//Niklas S
Aug 10, 2009 @ 09:55
Trist att man inte satt vanten intill ruffkanten. Enkel infästning av vanten i skrovsidan omöjliggjör genuasegling och ger sämre framkomlighet. Båten är rätt tung och som en fockbåt så jag tror inte LYS-SRS knappast blir högre än 1,29-30. Jämför Dehler 35 som har LYS SRS på 1,27. Dehlern är bara 15 cm kortare och har faktiskt något mer segel..
Dom här ankarbeslagen i stäven ser (och som många redan har noterat) inte alls sweet ut. fast dom går ju att skruva bort..
Men vilken fantastisk seglingshelg det har varit.. , + 25, sol sjöbris på 3-5 m/s +23 i vattnet när Nyköpings Segelsällskap firade 120 års jubileum med familjekappsegling på Broken (43 båtar) och kräftskiva. Själv agerade jag skotare på en Contrast 33 o vi fick plac. 11 i en fantastisk “propagandasegling”.
Rena medelhavskänslan när man kan kryssa endast iförd badbrallor utan att frysa ett dugg. Nästa år ska vi förståss ta tillbaka vandringspriset med Doris igen..
StefanK
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Aug 10, 2009 @ 13:12
Det går ju att montera ett hopp-i-land-peke som Doris har på bilden:
http://3.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/SkE9N5Ow2tI/AAAAAAAAAHE/hgclH-qzDfE/s1600/Sommar%2B2008%2B062.jpg
Aug 10, 2009 @ 14:15
Jovisst Erik, jag vet inte om hoppilandpeket är så där himla snyggt heller men det var ett krav från Therese, o då hade jag förståss inget att välja på. Båtsystems minsta platta HP65 är faktiskt jäkligt bra “uppfinning”. Det har kommit fram flera tyskar i sommar o frågat efter “Hersteller”.
Bif. en bild för intresserade och alla andra med moderna båtar som har svårt att komma intill öarna i skärgården genom att backa in ;-)
http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_tips/08_skrov_dack/bilder/html/tips_001.htm
StefanK
Aug 10, 2009 @ 16:48
Ämnet var First 35.. Båten ser ju helt OK ut. Tycker också att det är rätt bra att man har trim & fallinor åtkomliga på rufftaket. Ljus o snygg inredning. Är det 2 långsmala ljusinsläpp på varje skrovsida? Ser ut så.
Är det tanken att man ska “dumpa fallen” in i ventilen till akterkojen.. ;-) eller är det bara för reklambroschyren?
Det här med tysk skotning verkar breda ut sig. Extra winschar på bästa sittplatserna är skittrist tycker jag.
StefanK
Aug 10, 2009 @ 17:01
Har erfarenhet at att dumpa tamp i luckorna till akterruffen. Funkar fint. Men man får se till att det inte finns lågra lanmpor eller dyl i närheten. Föär de försvinner snabbt i såm fall. Och det blir tyvärr ganska blött där när vattnet rinner längs med tamparna.
Aug 16, 2009 @ 13:05
Ser ut att vara en fantastiskt bra båt. Reagera dock också på att höjden på nedgångsluckan är för låg. Vid extrem överlevnadssegling kan vatten skölja in i sittbrunnen. En öppen akter är mycket bra eftersom vattnet rinne ut snabbt, men ett lågt “insteg” känns inte så bra då vattnet även snabbt kan rinna in till ruffen. (Ja, jag vet att man kan sätta en lucka där, men ett fast högt insteg verkar säkrare. Men OBS detta är inte enda båten som har detta och jag gillar båten. Men vad gäller instegshöjd till ruffen, är det inte bättre med det säkra istället för det osäkra? Hur tänker konstruktörerna här?
/Niklas
Aug 20, 2009 @ 21:41
Vad tror vi om en ny modell av First 31.7 inom kort?
Någon som vet,kan eller känner till någonting om ämmnet…
Gillarstorleken runt “trettio fötter”…
PR