Skip to content

61 Comments

  1. Mattias
    Jul 9, 2009 @ 08:47

    Ser väl ut som förväntat – nice. Skall bli spännande att se den nya 35:an mot 34.7.

    Reply

  2. mattias allroth
    Jul 9, 2009 @ 08:53

    Snygg ankarhållare i nosen….NOT

    Reply

  3. tool
    Jul 9, 2009 @ 09:57

    Någon som vet var bilderna är tagna? Eller när båten kommer till Norden? “First” hos Normar kanske?

    Blir priset attraktivt så kan First 35 bli en sucess. Det finns ju ett ganska stort antal 36 fots cruiser/racers av 90 tals design. För dom som vill ha ett nyare design i samma concept, men inte vill ha större båt, och inte tar sig råd till en X-35, så kan First 35 vara ett klart alternativ.

    Reply

  4. Mattias
    Jul 9, 2009 @ 10:03

    # 2 – ja ankarhållare ser en aning farlig ut.

    Reply

  5. Trond
    Jul 9, 2009 @ 10:11

    Det tar meg akkurat 5 min å fjerne beslaget for ankerrullen så det er ikke noe problem. Ser ut til å være den samme som på 36.7en.
    Ellers ser båten ut til å være veldig lik First 40. Fokk og tyskerskjøte. Seiler den like bra vil den bli en suksess. Alle andre 35-36 fotere har en alt for høy pris. Beneteau har vel uttalt så vidt jeg vet at denne skal bli svært prisgunstig.

    Reply

  6. Farr Yacht Design?
    Jul 9, 2009 @ 10:22

    Farr Yacht Design?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 9, 2009 @ 10:22

    Jag vet att en av de första skall landa i Sundet host Kjell Widmark. Vet dock inte när…

    Kanske Trond har beställt en? Med en sån där skulle ert team bli livsfarliga i IRC…

    R36 is the shit. Även om vi inte kan få till entyp så tror jag First 35, First 36.7, Salona 37, Dehler 35 (34SV), J/109, X-35, X-362, X-37, X-382, Bavaria 35 Match, CB-365, Arcona 340, Arcona 370 m.fl. kan få till täta race under de närmaste åren…

    Reply

  8. tool
    Jul 9, 2009 @ 10:31

    Helt enig Trond. Utfordringen blir selvsagt at det blir et ennå større prispress på bruktbåtene.
    Noen som har en ide om hvorfor ikke 34.7 ble noen suksess i Norden? Eller spesifikt i Norge. Størrelsen? Det kan jo virke som om det har vært størst interesse for båter på 40 fot og større. I hvert fall hos keene regattaseilere. Med et lite unntak for SunFast 3200. Men den henvender seg jo til et litt smalere segment.

    Reply

  9. Hannu
    Jul 9, 2009 @ 10:46

    First 34,7 ingen succe i Norden!?, tror det beror på inredningen som jag anser är fullständigt värdelös för familjen, funkar troligen perfekt för tävling, men antalet sålda båtar ökar nog om man kan ha båten till både race och cruising.
    Om inredningen på 35an är bättre för familje segling kommer säkert antalet sålda båtar att öka även i Norden.
    Måste övertyga frugan om att det är ett naturligt steg från en 31,7 till denna fina båt.

    Reply

  10. Trond
    Jul 9, 2009 @ 10:46

    34.7 en var for mye racing. Kunne knapt brukes som turbåt for en familie. Det samme kan man kanskje si om X 35 selv om den har fått en viss suksess. Jeg lengter etter en R36 hvor det seiles en serie hvor også baneseilaser er med.
    Det er en av grunnene til at vi seiler ORC nå. Skulle gjerne sett flere hote motstandere på bane

    Reply

  11. Dynominer
    Jul 9, 2009 @ 10:48

    Reply

  12. Olav
    Jul 9, 2009 @ 12:18

    Rett båt til rett tid, forhåpentligvis med rett pris.

    Reply

  13. Mattias
    Jul 9, 2009 @ 12:39

    Ja – man får väl komma upp i R36. Fast det tar emot att släppa 31.7.

    Reply

  14. l0pht
    Jul 9, 2009 @ 12:39

    First35 nr5 "MARIA" (V for Victory) levereras till Kjell Widmark HÖGANÄS nu snart
    med första start i "TJÖRN RUNT"
    SEA U
    l0pht

    Reply

  15. tool
    Jul 9, 2009 @ 13:00

    Har sett på spec. Litt overrasket over at båten veier 6060 kg. Den har 70cm kortere vannlinje enn CB’en. Veier 860 kg mer, nesten identisk seilareal og stikker 20 cm dypere. I,J,P og E er identiske.
    Bulben veier 1670 kg, mot 1800 på CB’en. Jeg er ingen ekspert på området men noe sier meg at det må være oppgitt feil vekt på båten. “Light displacement EC” er det noe annet enn nto. vekt?

    Reply

  16. Trond
    Jul 9, 2009 @ 13:39

    Har du sjekket bredden?
    Nå er jo CB lett da. Kanskje litt for lett på enkelte steder. Tror nok vekten er riktig. 36.7en veier 5700, men er kun 3,45 bred.

    Reply

  17. Peter
    Jul 9, 2009 @ 13:57

    Fin båt men …fockbåt? Kan nog få nog problem i lätt vind, liten SA mycket D och stor våt yta, regatta versionen kanske har mer SA?

    Reply

  18. Team Styrbord
    Jul 9, 2009 @ 14:07

    Bilderna är tagna i S:T Gilles, Beneteau har sitt HK där.
    Båten är fin invändigt, en toalett baktill en akterhytt det går att ligga i. Bra ståhöjd. Samma träslag som i övriga Firstar. Ankarrullen tar man bort på 1 minut.
    Kommer säkert gå som tåget, men behöver nog lite mer vind än den som bjöds på sensate GR.

    Reply

  19. Pär J
    Jul 9, 2009 @ 14:41

    Ser väldigt traditionell ut. Trist!

    Reply

  20. stefan häger
    Jul 9, 2009 @ 14:46

    Peter,
    Nu skall du inte vara taskig mot dina kamrater i Dufourligan.
    34-an duger bra !
    // Stefan

    Reply

  21. JA
    Jul 9, 2009 @ 15:38

    Ryktas att båten kommer vecka 30-31…

    Reply

  22. EB
    Jul 9, 2009 @ 16:57

    Helt otrolig hur en 35fots First genererar 20+ kommentarer medan både Alinghi och BOR har lanserat sina nya cupmonster utan reaktioner…

    Reply

  23. Sam V
    Jul 9, 2009 @ 17:35

    #22 kanske för att en 35-fotare är mer tillgänglig och lättare att relatera till. Och varför kommenterar inte du det du tycker saknas?

    Reply

  24. Peter
    Jul 9, 2009 @ 17:39

    # 96400 euro ex vat. + segel + transport + övrig utrustning

    Reply

  25. Patrik
    Jul 9, 2009 @ 19:26

    #22 Tyvärr lika naturligt som att en Volvo nyhet slår en Ferrari dito och det har inget att göra med hur bra nyheten är utan hur folklig den är.
    Men visst är det synd att vi inte har någon svensktillverkad Racer/Cruiser som attraherar alla Wannabees..
    Personligen tycker jag Nya First35 verkar ganska tråkig även om det säkert är en båt som fungerar utmärkt.

    Reply

  26. Markus
    Jul 9, 2009 @ 19:39

    Hur står sig Firsten mot de Danska konkurenterna när det gäller pris?
    Vad kostar en ny X-34 / X-35 / X-37? Någon som vet?

    Reply

  27. Mårten
    Jul 9, 2009 @ 19:41

    Seglar GOR och sitta på kanten och hänga i 80h med den trärelingen.. ajajaj

    Reply

  28. Anders
    Jul 9, 2009 @ 20:29

    Mårten!
    Köp en hyvel!

    Reply

  29. Richard D.
    Jul 9, 2009 @ 20:33

    100 k. euro utan eq. = lika bra att köpa en av alla begagnade, fräscha och fullutrustade X-35:or och få en bättre seglare.. ?

    Reply

  30. mattias allroth
    Jul 9, 2009 @ 20:34

    En annan ser inte åt nåt annat håll än King 40 nu så detta ser ut och bli ett slött elände ;)
    Hoppas jag har fel för din skull Kjell W :)

    //mattias nybliven gotland runt vinnare IRC

    Reply

  31. trond
    Jul 9, 2009 @ 20:52

    Har man tykk lommebok kan man kjøpe hva som helst. Beneteau har med First båtene skapt en serie som er svært konkurransedyktige til fornuftige priser. Nye First 40 er en suksess allerede på regattabanen og den koster tross alt 1 mill. nok. mindre enn en King 40. Med seil og utstyr er forskjellen enda større. jeg er rimelig sikker på at Farr design har skapt en vinnerbåt med nye First 35 også. Håper det blir en fornuftig pris fra Beneteau. Skal like å se den båten som matcher denne på pris, performance og kombinasjon med familie og turbåt. Det blir spennende fremover.

    Reply

  32. tool
    Jul 9, 2009 @ 21:43

    1,4 – 1,5 Mkr NOK bør det vel bli med regattaklar båt. Det er nok fortsatt 200K billigere enn en X-34. Det blir vel ikke helt fair å sammenligne størrelsen. Vil nok tro at First 35 oppleves som en hel størrelse større.
    Det blir spennende å se om Normar får en båt hjem og klar til Hollendern. Planen er å kunne rigge Frøken Fryd i uke 34.

    Reply

  33. Öresund regatta, Anders
    Jul 9, 2009 @ 23:01

    IRC-test mättalet betyder att hon blir hyfsat snabb.

    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/07/heta-batar-i-oresund-first-35.html

    Mattias A
    Jag kollade på Summit 35, King 40 lilla syster, men den hamnar nästan på dubbla pengen. Dehler 34 sv (Dehler 35) någonstans mittemellan.
    Hon kommer att sälja bra det är jag övertygad om. Välseglande med konventionell, funktionell inredning och stor volym.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Jul 9, 2009 @ 23:15

    Anders, ett IRC TCC på 1.025 (Sailing Anarchy) eller 1.029 (som du gissar), indikerar inte att “hon blir hyfsat snabb”. Det indikerar att hon är långsammare än gamla 36.7… Eller ännu troligare, att hon mäter riktigt bra :-)

    Jag sätter en peng på att man landar >1.030… men vi får väl se när första båten dyker upp på en regatta.

    Reply

  35. Öresund Regatta, Anders
    Jul 10, 2009 @ 08:52

    Siffran kommer från Kjell som köpt båten. Om anarkisterna har säkrare siffror vet inte jag. Någon båt tror jag inte de köpt.
    Min siffra är en siffra som varvet uppgett till Kjell från en testkörning.
    Du vet också att verkliga IRC-talen för en båttyp varierar kraftigt och beror på konfiguration, om det är ett endorsed eller ej etc.
    Själv tror jag hon mäter otroligt bra i IRC. På längd/bredd måttet hamnar hon ju annars bland Grand Large cruisingbåtarna. :-)
    Som en av mina bilder visar så är hon hyfsat smal i vattenlinjen. :-)

    Reply

  36. Johan Andersson
    Jul 10, 2009 @ 12:41

    Är det inte lite “läskigt” att cruisa med en sån där T-köl, tex när man lägger till i naturhamn. Hade inte en L-köl vart bättre. Någon som vet vad man förlorar med en sådan?

    Reply

  37. Peter Gustafsson
    Jul 10, 2009 @ 14:08

    Måtten på Beneteaus sida var såklart fel. Men ni har så klart bidragit med rätt info:

    Bredd = 3.64 m
    Depl med djup köl = 5581 kg

    Lite nya bilder ovan också!

    Reply

  38. Johan
    Jul 10, 2009 @ 17:26

    #35
    Precis min tanke också. En sak är väl bottenkänning men tänk sen på allt som flyter omkring i vattnet. Hur lätt är det tex inte att råka fastna i ett fiskeredskap?

    Reply

  39. Öresund regatta, Anders
    Jul 10, 2009 @ 18:05

    Vi får se när båten mäts in i DH vad hon kommer att väga och vilka måtten på bredden i vattenlinjen är. De är ju ganska centrala för att uttala sig.
    Jag tror den har en god potential i sig och mäter bra i IRC.

    Reply

  40. Niklas
    Jul 10, 2009 @ 20:20

    LYS/SRS: 1,32

    Reply

  41. Anders
    Jul 11, 2009 @ 12:20

    #37
    I naturhamn är det nog läskigt. Men med fiskeredskap är det nog lugnt. Jag vet inte hur du seglar, men jag brukar aldrig segla rakt över redskapen utan väjer alltid lite. Och då lär det inte vara några problem.

    Reply

  42. mp
    Jul 14, 2009 @ 10:02

    Är det verkligen sant att storsegelfall blir inte i masttoppen? I bilderna det ser ut så att det går inte på toppen! Varför?

    Reply

  43. Anders
    Jul 14, 2009 @ 11:44

    Det är nog bara en rödvinsindränkt fransos som har dragit strecket till fel ställe. :-)

    Reply

  44. fredrik
    Aug 4, 2009 @ 10:53

    Om 10 minuter anländer den till öresundsmarin i höganäs hamn!

    Reply

  45. Peter Gustafsson
    Aug 7, 2009 @ 21:57

    Pics = it did happen :-)

    first35_hoganas-1.jpg

    first35_hoganas-3.jpg

    first35_hoganas-7.jpg

    first35_hoganas-9.jpg

    first35_hoganas-5.jpg

    first35_hoganas-8.jpg

    first35_hoganas-0.jpg

    first35_hoganas-2.jpg

    first35_hoganas-4.jpg

    first35_hoganas-6.jpg

    Reply

  46. Erik Barkefors
    Aug 8, 2009 @ 08:58

    Den ser trevlig ut!

    Går det inte att lösa storskotet på något annat vis? Nu måste trimmaren ner i brunnen för att kunna sköta det. Känns bekvämare att kunna sitta på sarg/däck med då hamnar man på lina/block/avlastare.

    Sen tror jag det är dags att ändra regeln om höjd på nedgångslucka – eller att skärpa efterlevnaden. Lite eftergift leder nästan alltid till mer…

    Reply

    • Håkan
      Aug 8, 2009 @ 12:44

      Erik, vad säger reglerna?
      Är de inte relativt vattenytan och här ligger sittbrunnen rel högt upp, eller?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Aug 8, 2009 @ 13:03

        Cat3 2008-2009

        3.08.3 A companionway hatch extending below the local sheerline, shall:
        a) not be permitted in a yacht with a cockpit opening aft to the sea
        (OSR 3.09.6)

        b) be capable of being blocked off up to the level of the local
        sheerline, provided that the companionway hatch shall continue
        to give access to the interior with the blocking devices (e.g.
        washboards) in place

        Definitionen öppen akter (a cockpit opening aft to the sea) kanske borde förtydligas…

        Reply

        • Håkan
          Aug 9, 2009 @ 10:03

          Förklara “local sheerline”.

          Reply

  47. Erik Barkefors
    Aug 9, 2009 @ 13:43

    Nu borde nog någon regelkunnigare person gå in men min tolkning är relingshöjden (överkant på friborden) tvärs ruffluckan. Sen kan skarndäck luta aningen uppåt/inåt och en sarg finns ofta där osv.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 9, 2009 @ 14:37

      Så tolkar jag det också. Gissar att man åker på en mätning första gången man kör efter säkerhetsreglerna…

      http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2008_Complete-%5B4325%5D.pdf

      Reply

      • Erik Barkefors
        Aug 9, 2009 @ 17:27

        Peter: Du har ju lådan som inte väger så rackarns mycket om den är tom och vikten ligger på rätt ställe för hårda undanvindar med shorthand…

        Med den på plats så får du köra efter alt b/ och säkra nedersta stickluckan.

        Reply

  48. F424
    Aug 10, 2009 @ 08:58

    Skall bli kul att se hur den går på havet. På tal om “dual-purpose”, synd att fransoserna lite klantigt gör en pulpit som gör ombordstigning från flytbrygga (när man inte backar in) så jäkla besvärlig. Samma sak om man skall ombord från en låg klippa. Om jag tolkar bilderna rätt så måste köpa till en extra led strax under knät för att kunna klättra förbi pulpit om tassen sätts på däckets främsta del;)
    //Niklas S

    Reply

  49. Team Dehlerdoris
    Aug 10, 2009 @ 09:55

    Trist att man inte satt vanten intill ruffkanten. Enkel infästning av vanten i skrovsidan omöjliggjör genuasegling och ger sämre framkomlighet. Båten är rätt tung och som en fockbåt så jag tror inte LYS-SRS knappast blir högre än 1,29-30. Jämför Dehler 35 som har LYS SRS på 1,27. Dehlern är bara 15 cm kortare och har faktiskt något mer segel..
    Dom här ankarbeslagen i stäven ser (och som många redan har noterat) inte alls sweet ut. fast dom går ju att skruva bort..
    Men vilken fantastisk seglingshelg det har varit.. , + 25, sol sjöbris på 3-5 m/s +23 i vattnet när Nyköpings Segelsällskap firade 120 års jubileum med familjekappsegling på Broken (43 båtar) och kräftskiva. Själv agerade jag skotare på en Contrast 33 o vi fick plac. 11 i en fantastisk “propagandasegling”.
    Rena medelhavskänslan när man kan kryssa endast iförd badbrallor utan att frysa ett dugg. Nästa år ska vi förståss ta tillbaka vandringspriset med Doris igen..
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  50. Erik Barkefors
    Aug 10, 2009 @ 13:12

    Det går ju att montera ett hopp-i-land-peke som Doris har på bilden:

    http://3.bp.blogspot.com/_A6-Sb0AaRaw/SkE9N5Ow2tI/AAAAAAAAAHE/hgclH-qzDfE/s1600/Sommar%2B2008%2B062.jpg

    Reply

  51. Team Dehlerdoris
    Aug 10, 2009 @ 14:15

    Jovisst Erik, jag vet inte om hoppilandpeket är så där himla snyggt heller men det var ett krav från Therese, o då hade jag förståss inget att välja på. Båtsystems minsta platta HP65 är faktiskt jäkligt bra “uppfinning”. Det har kommit fram flera tyskar i sommar o frågat efter “Hersteller”.
    Bif. en bild för intresserade och alla andra med moderna båtar som har svårt att komma intill öarna i skärgården genom att backa in ;-)
    http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_tips/08_skrov_dack/bilder/html/tips_001.htm
    StefanK

    Reply

  52. Team Dehlerdoris
    Aug 10, 2009 @ 16:48

    Ämnet var First 35.. Båten ser ju helt OK ut. Tycker också att det är rätt bra att man har trim & fallinor åtkomliga på rufftaket. Ljus o snygg inredning. Är det 2 långsmala ljusinsläpp på varje skrovsida? Ser ut så.
    Är det tanken att man ska “dumpa fallen” in i ventilen till akterkojen.. ;-) eller är det bara för reklambroschyren?
    Det här med tysk skotning verkar breda ut sig. Extra winschar på bästa sittplatserna är skittrist tycker jag.
    StefanK

    Reply

  53. Anders
    Aug 10, 2009 @ 17:01

    Har erfarenhet at att dumpa tamp i luckorna till akterruffen. Funkar fint. Men man får se till att det inte finns lågra lanmpor eller dyl i närheten. Föär de försvinner snabbt i såm fall. Och det blir tyvärr ganska blött där när vattnet rinner längs med tamparna.

    Reply

  54. Niklas
    Aug 16, 2009 @ 13:05

    Ser ut att vara en fantastiskt bra båt. Reagera dock också på att höjden på nedgångsluckan är för låg. Vid extrem överlevnadssegling kan vatten skölja in i sittbrunnen. En öppen akter är mycket bra eftersom vattnet rinne ut snabbt, men ett lågt “insteg” känns inte så bra då vattnet även snabbt kan rinna in till ruffen. (Ja, jag vet att man kan sätta en lucka där, men ett fast högt insteg verkar säkrare. Men OBS detta är inte enda båten som har detta och jag gillar båten. Men vad gäller instegshöjd till ruffen, är det inte bättre med det säkra istället för det osäkra? Hur tänker konstruktörerna här?

    /Niklas

    Reply

  55. Pierre
    Aug 20, 2009 @ 21:41

    Vad tror vi om en ny modell av First 31.7 inom kort?
    Någon som vet,kan eller känner till någonting om ämmnet…
    Gillarstorleken runt “trettio fötter”…
    PR

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.