Alinghi vs BMW Oracle
Det blir ju svårt att gissa hur det här skall gå. Dessutom har man ju abonnerat rättsalen i New York för att debattera ISAF-avtal, båtar och annat som man inte är överens om.
Men det hindrar ju inte oss från att tippa utgången när de väl möts på vattnet…
Foto: Carlo Borlenghi/Alinghi.
Foto: Giles Martin-Raget/BMW Oracle.
Nordmannen
Jul 22, 2009 @ 09:59
Uten tvil BMW. Trimaraner er et lite hakk over. høyere stabilitet og stabilitet. Mindre fare for brekasje.
mattias allroth
Jul 22, 2009 @ 10:27
Håller ena tummen för alinghi dock.
Gillar deras råa stuk :)
Ben
Jul 22, 2009 @ 12:40
Snygga segel :P
rolf
Jul 22, 2009 @ 12:44
Brukar inte trimaraner vara något kvickare i slagen? De har ju ett skrov att “rotera kring”. Det känns som att manöverförmågan borde vara väl så viktig som farten. Trots allt är det ju fråga om matchracing…
Patrik H
Jul 22, 2009 @ 15:05
Slagen kommer inte att avgöra, inte heller prestarten. Vad jag vet är banan 40nm. Första matchen kryss-läns, andra matchen en liksidig triangel och en ev tredje match kryss-läns.
I Valencia kunde en långsammare båt vinna om den fick den favoriserade sidan i starten men här kommer fartskillnaden mellan båtarna vara mycket större.
För övrigt är jag inte säker på att vi har sett BOR:s båt ännu…
mattias allroth
Jul 22, 2009 @ 15:08
A segla om cupen i dessa monster känns oerhört fånigt och passé igentligen.
Har för mig att Dennis Connor mötte några nya zeeländare nån gång på 80-talet i nån liknande spektakelsegling.
Det är nog det sämsta för AMC segling och sporten att mötas
på detta viset.
Synd att dom inte kommer överens och möts i dom båtarna som det var snack om för nåt år sen.
Då hade det kunnat seglas i samma goa båtar som sist bara lite större ;)
Patrik H
Jul 23, 2009 @ 22:22
Jag såg just att Alinghi avser att stryka regel 49-54. Om domstolen går med på det, vilket är ganska troligt, blir det tillåtet att minska ytfriktionen t.ex. genom att släppa ut polymerer.
xoce
Jul 24, 2009 @ 17:10
Jag tror på Alinghi. En katamaran borde ha lättare att komma upp på ett skrov.
Det där med att släppa ut gegga för att båten skall glida lättare genom vattnet låter däremot ganska trist. Miljötänk???