Baltic Sprint Cup | seglare saknad
Skepparen på X-40 DHH Cross Match, Sabine Juettner-Storp, föll i går eftermiddag i vattnet och har inte hittats. Enligt bornholm.nu hade hon fått en lina runt halsen vid ett försegelbyte, och besättningen hade inte kunnat få upp henne när hon var medvetslös. Sökningarna har återupptagits nu på morgonen efter att ha legat nere i natt.
On Monday (20 July) a dramatic emergency was reported from the offshore regatta Baltic Sprint Cup. During the race’s second leg from Rønne on the island of Bornholm/Denmark to Vaestervik in Sweden, the female skipper of the German yacht “DHH Cross-Match”, Sabine Juettner-Storp, went overboard. The immediately called rescue search is being coordinated by the Danish SAR rescue centre. Apart from a Swedish rescue helicopter and two rescue boats, 15 other yachts from the regatta fleet took part in the search, which had been without success when darkness fell. The second leg of this international regatta had been started in medium to fresh west-southwesterly winds on Monday afternoon (20 July). At the time of the emergency happened, the sea state to the northeast of the Danish island of Bornholm was moderate with waves of a half to a metre of height. The twelve-metre long X-40 “DHH Cross-Match“ is part of the regatta
group of the Deutscher Hochseesportverband Hansa (DHH) from Gluecksburg, Germany, and the fleet’s only yacht with an all-female crew of six experienced sailors.The emergency call reached the Maritime Rescue Sub Centre MRSC situated on the island of Bornholm, a sub-division of the Joint Rescue Coordination Centre JRCC Denmark. The accident is said to be the result of a tragic link of unfortunate events, when the skipper tried to clear a foresail wrapped around the forestay. All efforts to locate Luebeck-born Sabine Juettner-Stork after her fall overboard have failed so far. The 54-year old is known for her calmness and many years of experience. After successfully crossing the Atlantic in 2007, it was her second Baltic Sprint Cup.
“The entire race community is deeply shocked”, said event manager Henning Rocholl from Hamburg, Germany and race director Alan Green from London, United Kingdom, before he turned back to Bornholm in the middle of the night to Tuesday (21 July). The second of five legs in total is abandoned by the race committee.
It is the fifth edition of the Baltic Sprint Cup this year. The race was started on Saturday (18 July) in Warnemuende, Germany, and will lead 930 nautical miles across the Baltic Sea with stopovers in Latvia and Poland to follow. The yachts are expected to cross the finish line on 31 July in Travemuende, Germany as the final destination. Three of the 33 yachts of the fleet are from abroad, 30 flying the German flag.
Jul 21, 2009 @ 13:02
Mkt tråkig historia, hur undviker vi sådant i framtiden?
Speciellt misslyckandet att få upp den nödställde i båten.
Att man åker i sjön är en sak men att besättningen inte har kunskap?/utrustning? för att få upp en ur vattnet det tål att tänkas på.
Kan bara se till mig själv och jag har inga bra svar. Har personen livsele måste det vara enklare; i med någon i sjön som krokar i ett fall e dyl. Men utan sele, vad gör man då?
Har inte gått någon livräddningskurs etc som bla krävs på Twostar mfl, finns svar där?
Jul 21, 2009 @ 13:31
Krav på att tex minst 50% av besättningen gått isaf:s säkerhets kurs from cat 4 är nog en mycket bra början. Dock så kan man antagligen inte undvika dessa mycket tragiska olyckor till 100%.
Jul 21, 2009 @ 14:09
Var uppe på däck utan livlina eller?
Jul 21, 2009 @ 16:17
Livlina..!
Jul 21, 2009 @ 23:22
Kvittar hur många kurser man går om man ändå inte tänker sig in i sådana här situationer låångt innan de händer.
Det som spelar roll är att hela tiden vara på sin vakt och medveten om vad som kan hända o tänka ut plan a,b,c,d samt att ha tränat manöverbord under ordnade former ombord på den båten.
Jul 22, 2009 @ 07:57
Jul 22, 2009 @ 08:51
Leino!
Utbildning kan göra att man blir kunnig så man kan vara “på sin vakt och medveten om vad som kan hända o tänka ut plan a,b,c,d samt att ha tränat manöverbord under ordnade former ombord på den båten”.
Alla har inte denna kunskap medfött.
Det är absolut inte säkert att det hade gjort att denna tragiska olycka förhindrades men säkert många framtida och dåtida.
Jul 22, 2009 @ 17:27
De som har lite fantasi o förutseende utan att gå kurs då? Ska de tvingas betala för att lära sig vad de redan kan? Tror säkert kurserna är bra o bör rekomenderas men dumt att tvinga folk, tycker jag.
Jul 22, 2009 @ 18:16
Håller med dig Leino. Dessutom var kvinnan väl meriterad och troligen långt mer kunnig och riskmedveten än vad än färsk kursdeltagare skulle vara. Självklart måste försiktighet och sunt föruft tas i akt, men ibland skiter det sig lik förbannat. Vid tävling tycker jag flythjälpmedel och/eller bör användas, men jag avskyr att tvinga folk.
Jul 22, 2009 @ 22:00
Men hade det inte varit bra med ett tvingande krav på att ha gått någon typ av kurs för att få vara med på en havskappseglingsbåt? Tror att ett sånt krav hade varit bra, framförallt för att få in unga jolleseglare i kölbåtssäkerhet.
Jul 22, 2009 @ 22:40
#10
Hur många hade då tagit steget till havskappsegling?
Jul 22, 2009 @ 23:17
Havskappsegling kommer alltid att vara en riskabel sport. Det är väl en del av attraktionskraften, även om det gäller att hålla riskerna på en hanterbar nivå.
Det är en svår avvägning mellan att ställa höga krav från arrangörshåll, för att vara på den säkra sidan, och skepparens eget ansvar. Och i slutet av dagen kan inga säkerhetsregler eller utbildningarna frånta skepparen ansvaret att starta och genomföra en segling. Och oavsett vilka krav som ställs för deltagande, så tar arrangören inte större ansvar för vad som sker på havet.
För höga krav leder till lägre deltagande, och då också till att folk får mindre erfarenhet av att segla på havet. Och det finns ingen utbildning som kan ersätta egna erfarenheter med båt och besättning i hårt väder (det är väl därför man måste kvalificeringssegla till Fastnet och andra tuffare race).
Jag tror det är viktigt att föra en öppen debatt om detta. De flesta större race har en vettig nivå (Cat 2* på Nordsjön, Cat 3 på TwoStar och Gotland Runt) men sedan blir det svårt. Vi har sett GKSS kräva Cat 3 för att segla från Långedrag till Vinga och nu har t.ex Færderseilasen valt att införa Cat 4. I grunden bra, men de flesta båtarna uppfyllde inte reglerna (framförallt på segelsidan)! Man vet nog detta från arrangörshåll och struntar i att kontrollera.
Jag tror man måste kombinera ett aktivt säkerhetsarbete (som förresten drivs mycket bra av SHF) med att faktiskt få ut folk så att de får erfarenhet av hur det är på havet när det blåser småspik och man måste byta försegel.
*) http://www.sailing.org/specialregulations.php
http://www.blur.se/tag/sakerhet/
Jul 23, 2009 @ 07:59
Tvång är inte rätt väg, info och diskussion tack.
Seglarna har ett eget ansvar!
Sen händer tyvärr olyckor, lär av dem!
Jul 23, 2009 @ 09:30
Oavsett antalet kurser och oavsett all säkerhetsutrustning i världen så kommer folk alltid att trilla överbord från båtar och dö (eller båtar sjunka och folk dö). Det enda sättet från att inte drunkna i havet är att hålla sig därifrån. Det går säkert att konstruera ett liv utan risker där alla får möjlighet att bli hundra år utan att skada sig (om det är önskvärt) men då kommer folk att dö av leda istället…
Det är givetvis oerhört tragiskt och beklagligt för denna kvinna och hennes anhöriga, besättning och vänner att detta hänt, men samtidigt så dog hon görandes det hon troligen tyckte var bland det roligaste hon visste. Ge mig det vilken dag som helst framför att ruttna bort på en långvård!
Jul 23, 2009 @ 10:17
Jag tror havskappsegling har otroligt bra statistik sett över tiden. Många fler olycker sker under semestersegling eller i strandkanten.
Ni brukar ju ha bra koll… hur många har omkommit under havskappsegling i Sverige? Jag känner bara till olyckan under Gotland Runt 2002, men det kanske finns fler?
En annan fråga. Har det någonsin skett att man gått i flotten på en svensk kappsegling?
Jul 24, 2009 @ 10:14
Hej! På tal om flott, när jag och min gast diskuterat kring säkerheten i W2S så har vi alltid haft alternativet att lösa ut flotten för att enklare få en person som hänger i livselen tillbaka i båten via den om problem uppstår att hissa ombord personen. Är det något som diskuteras på säkerhetskurserna?