SM-veckan igång?
Nu är den haussade SM-veckan i segling igång, och efter en initial debatt om formatet så skall det bli intressant att se vilket genomslag man får i media. Stefan Rahm har skrivit en kort notis, fotat och lagt upp 22 sekunder video (förutsätts allmänheten veta vem det är som intervjuas ovan?). Och det är helt OK.
Men. Har man ambitionen att visa framfötterna medialt och “skapa ett paket av vanlig fleetracing som går att sälja” (som man skrev i brevet till seglarna), så måste man ta ett bättre grepp? Inte ens vi som tänker segling 7×24 köper det här paketet? Och kan man sälja något till sponsorer och media utan att ens försöka sälja det till fansen?
Min mailbox är tom, och jag antar att sportredaktionernas mailboxar också är tomma? Nej förresten, jag fick ett mail från Malmö stad fritidsförvaltning för en månad sedan. Var är pressreleaserna, seglarprofilerna, intervjuerna, pressbilderna? Var är Stefans egen skarpa analys? Var är Lena Engströms personliga historia om hur det är att fajtas i CB-66; idén med Pirates of the Federation var ju kanon, men var är storyn? Var är den utlovade showen? Det borde finnas massor att förmedla?
Men kanske håller man på att producera något skarpt bakom kulisserna (a la Skotas berömda film från Mästarnas Mästare)?
Stefan skall ha all cred för att han drar detta, så ingen skugga faller på honom. Men för ett “showcase” som detta så borde SSF spenderat lite av förbundets pengar på professionell PR? Utan det så får man finna sig i att komma i skymundan av idrotter som prioriterar sådant. De evenemang som tar PR på allvar (Match Cup, Womens Match, Archipelago Raid och Gotland Runt) får genomslag i media. Dels för att de faktiskt vet vad de vill förmedla, men framförallt för att de tar saken på blodigt allvar.
Vår sport har den mediabild den förtjänar.