Skip to content

49 Comments

  1. magnus
    Aug 4, 2009 @ 08:39

    Den är nog i väl så bra skick som de flesta AC båtarna från denna generation, kanske med undantag av någon av de båtar som tar ut turister på dagturer i Auckland?

    De skall nog inte seglas efter 20 år.

    Reply

  2. Calle P
    Aug 4, 2009 @ 09:30

    Tror Edgar har den fortfarande
    Kolla på http://biphost.spray.se/remaco/remaco.htm

    Reply

  3. Fredrik
    Aug 4, 2009 @ 10:09

    “Det här klassas ju inte som båt, utan som tävlingsredskap. Som en fotboll t ex”

    Reply

  4. Anders R
    Aug 4, 2009 @ 10:17

    Som ägare av äldre, underhållskrävande båt tycker jag nog att man kan skall ta det lite lugnt med att kritisera människor för vilket skick de håller sina båtar i, mycket som spelar in där.

    Blir man upprörd är det inte värre än att gå dit och lägga ett bud högt nog att man själv får ta hand om objektet framöver…

    Reply

  5. Martin
    Aug 4, 2009 @ 11:33

    Skulle det gå att göra nåt vettigt av henne eller skulle hon bli ett gigantiskt stort, svart hål på banken???

    Reply

  6. Joachim
    Aug 4, 2009 @ 11:37

    Förra året när jag gick förbi där låg där en båt till, minns inte namnet på den men även den såg ut att ha legat ett tag. Någon som vet?

    Reply

    • Richard D.
      Aug 4, 2009 @ 23:37

      Kan ha varit en av Scandinavian Eagle 64:orna kanske? Lite Swanliknande. Byggdes väl i Torslanda har jag för mig. Minst 2-3 stycken. En av dem heter Merengue. Minns inte om det är den eller en annan som legat med charterreklam tillsammans med Tre Kronor under flera år på Eriksberg vid Westra Piren och under Eriksbergskranen.

      Reply

    • Richard D.
      Aug 4, 2009 @ 23:41

      Royal Eagle hette den förresten. Meringue var i bättre skick.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 4, 2009 @ 23:46

        Tala inte om de där båtarna.

        Vi skulle hyra en av dem när vi pluggade på Chalmers. Den var “nästan klar” och vi skulle bara hjälpa till att lacka all inredning för att få dem klara i tid… yeah right. Ganska snart insåg vi att det skulle ta minst ett år och inte en månad att få dem klara…

        Reply

        • Lars
          Nov 5, 2020 @ 13:24

          Jag var med och renoverade merengue 1998 gjorde sedan jungfruresan till Grekland. Det är en Scandinavian eagle 64 byggdes i Norge i 5 exemplar en sjönk så 4 överlevde. Detta var första gången jag såg henne på 22år. Vi renoverade den i stora hallen på arendal. Mvh Lars sjö

          Reply

    • jimmy
      Dec 7, 2013 @ 19:21

      Royal eagle är det som brukar ligga tesammans med trekronor båda ägs av Edgar som mest roar sig med att spela golf

      Reply

      • Anders
        Dec 22, 2020 @ 23:31

        till salu nu på hellmanyachts.se behöver mycket TLC

        Reply

  7. Bobo syversen
    Aug 4, 2009 @ 12:53

    Hej
    Man blir ledsen när man ser detta fina Killan busch bygge ligga stilla, en fin båt som har seglat allt från AC till gotland runt Fearder race.
    Denna båt har vi från besättningen 1991-1992 Ac fina minen från.
    Från Sailmaster Ac1992.
    Bobo Syversen

    Reply

  8. Fabian
    Aug 4, 2009 @ 13:36

    Vart exakt är bilden tagen? Marieholm någonstans? Eller längre upp åt Kungälv till? Lite urban exploration är på sin plats här…

    Reply

  9. Stefan Blom
    Aug 4, 2009 @ 13:47

    Har för mej man ser en hög mast från R45:an mellan Marieholm och Angerdsbron. Ta en åktur och kika i de trakterna.

    // Stefan

    Reply

  10. Anders R
    Aug 4, 2009 @ 14:03

    Martin: Det ena utesluter väl inte det andra ;)

    Reply

  11. Fabian
    Aug 4, 2009 @ 14:05

    Jag får nog ta en tur och undersöka, minns att jag som liten grabb var uppe i Stenugnsund, hos Sven Enoch tror jag det va, och tittade på bygget. Minns att hon låg i Eriksbergshamnen sommaren 2007 men har icke sätt henne sedan dess.

    Reply

  12. Andreas i Missmatch
    Aug 4, 2009 @ 14:47

    Kul att den flyter ialla fall…
    Var e övriga svenska båtar?
    Midnight sun? de båda 12orna från de 2 tidigare AC utmaningarna? är de upphuggna?

    //A

    Reply

  13. Rob
    Aug 4, 2009 @ 21:35

    80 fotaren Midnigt Sun byggd av Baltic Yachts är till salu och ligger på Corfu. Båten konverterades till full cruiser 1991 och i väldigt gott skick.

    Reply

  14. Sam V
    Aug 4, 2009 @ 23:02

    Det byggdes väl två Midnight Sun före 80-fotaren? En IMP-inspirerad med teakdäck och en femtiofotare tror jag. Vart tar alla båtar vägen?
    De två tolva-utmaningarna i AC gjordes i samma båt, Sverige.

    Reply

  15. peter
    Aug 4, 2009 @ 23:04

    Andreas, “tolvorna” Sverige var samma båt. Tyvärr räckte inte pengarna till en ny båt när det var dags igen så det fick bli en modifiering av om jag minns rätt förskeppet. Var den är har jag ingen aning om.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 4, 2009 @ 23:06

    Reply

  17. PelleL
    Aug 4, 2009 @ 23:13

    Sverige ligger på land i Neustadt, tyskland och såg för två år sedan ut att vara under (långsam) renovering vilket helt klart behövdes. Internationella 12:a förbundet har en schysst hemsida med en lista på var alla 12:or finns idag.
    http://www.12mrclass.com/cms/index.php?sort=active&Itemid=390&option=com_peoplebook&func=list&search=SELECT+*+FROM+%23__peoplebook+WHERE+LOWER%28name%29+LIKE+%27%25%27+AND+status%3D0&&sort_field=name&sort_order=ASC

    Reply

  18. Fabian
    Aug 5, 2009 @ 12:21

    PelleL, vet du mer specifikt var i Neustadt in Holstein som Sverige ligger?

    Reply

  19. Fabian
    Aug 5, 2009 @ 19:51

    Va ute idag o tittade på båten, man kommer inte åt den från öst sidan utan bara från väst om älven, hade en kamera led lite längre objektiv så man ser mer detaljer. Båten ägs av ett bolag som heter Remaco Charter och finns i Torslanda.

    Reply

  20. Anders A
    Aug 5, 2009 @ 22:20

    Bobo
    Fullfölje ni Gotland Runt någon gång?
    Ett år vet jag att ni kom till Nynäs, för att de spådde för härt väder. (För båten)

    Reply

  21. PelleL
    Aug 5, 2009 @ 22:58

    För två år sedan stod den på land i den stora relativt nybyggda marinan som ligger lite söder on centrum.

    Reply

  22. Bobo syversen
    Aug 6, 2009 @ 08:06

    Hej Anders A.
    2 försök ingen målgång hadde otur med lite för hårt väder och svårt att reva max.
    Men vi seglade från skärhamn till sandhamn fram och tillbaka utan motor vilket var ett äventyr.
    Mvh Bobo

    Reply

  23. CB
    Aug 7, 2009 @ 01:00

    Seglade ombord på henne under Gotland Runt -99. Då kom vi i mål och spöade bl.a. Big T och Very Bright. När vi väl kom i mål var i princip hela storen bandad vid masten då vi fått knyta fast den när travarna rök en efter en när vinden kom upp i 10-12 m/sek. Hon var ju dimensionerad för svaga vindar i San Diego och Edgar hade ju inte några pengar att köpa nya segel för…

    Reply

  24. Per S
    Aug 10, 2009 @ 15:02

    Denna 12:a (plus 64:a fotaren Scandinavian Eagle) låg i många år i Eriksbergsdockan tills Grefab fick släppa den när byggnationen runt dockan tog fart. Merengue som har nämnts är en systerbåt till 64.an som rustades upp för några år sedan till mycket gott skick och gick på charter tills hon fick problem utanför Skottland och tog in vatten. I samband med detta ifrågasattes conceptet med “paying crew” och en rättsprocess påbörjades som jag tror fortfarande pågår.

    Båtarna ligger vid Alelyckan (Marieholmsleden) snett mitt emot Skräppekärr (Hisingssidan). När jag passerade veckan efter midsommar låg bägge båtarna där.

    Reply

    • Fabian
      Aug 10, 2009 @ 15:18

      Per, Tre Kronor är ingen 12mR dvs “tolva” utan en IACC båt. IACC klassen var den båttyp som ersatte tolvorna efter missmatchen 1988.

      Reply

  25. Hans
    Aug 10, 2009 @ 16:23

    Båtarna ligger kvar – passerade dem i onsdags på väg hem från Göta kanal.
    Såg väl tyvärr inte helt “ready to race” ut…..

    Reply

  26. calle
    Sep 26, 2009 @ 23:04

    så man vill gråta??? varför? tyckte bilderna såg bra ut. Tror jag ska lägga dem som skrivbordsunderlägg. Råkar veta att den är i alldeles ypperligt segelbart skick. Men visst hade en lite polering inte skadat. Funderar dock på vad man har för föreställning om man tror att denna är skrot och kommer sjunka. Men det är tur att det finns människor som tror sig kunna sköta saker och ting bättre än en annan.

    Reply

  27. andreas i missmatch
    Sep 27, 2009 @ 20:28

    Calle,
    kul att de är i bra skick.
    Kommer de seglas med oxå?
    Så fina båtar hade varit kul att se på havet.(seglandes)
    MVH Andreas

    Reply

  28. calle
    Sep 27, 2009 @ 21:50

    Jo de används lite då och då. Såg Tre Kronor ute på böljorna så sent som förra sommarn. 64an var ute i somras. såg den bla. i fjällbacka och runt i kring trakterna. blir bara upprörd när människor kommenterar saker som de inte har en aning om. Men för all del håller jag med om att det skulle vara skoj att se en sån här pärla på havet betydligt oftare.

    Reply

  29. Trond Hornseth
    Apr 27, 2013 @ 14:21

    Segelbåten är mig bekant: S/Y Windcatcher. Byggdes 1992 i Lysekil. Deltog i Columubus Race 500 samma år. Vindicera. Trond

    Reply

  30. Fredrik Forssén
    Oct 26, 2018 @ 20:55

    Ja nu Har det gått snart 10 år sen denna tråd startade, är det nån som vet var den finns idag ?

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 27, 2018 @ 17:35

      Funderar du på vart IACC båten finns så vet jag faktiskt inte, men kölen till båten står nu på kajen i Lödöse.

      Reply

  31. Fabian
    Oct 29, 2018 @ 09:24

    Riggen kan man hitta via hitta.se’s drönarbilder i buskaget bakom…

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 29, 2018 @ 12:28

      Kölen är det blå på kajen, utan att vara Sherlock gissar jag att IACC båten befinner sig i det grå skjulet.
      Undrar om någon har en plan eller om det bara är förvaring?
      Hade jag bott i närheten skulle jag åkt och kollat.

      Reply

  32. Dennis
    Jun 3, 2019 @ 20:17

    Det var min båd i smardere og stillede båd skrot frem og hævede alt muligt lort på

    Reply

  33. Micke Söderberg
    Nov 6, 2020 @ 17:29

    Hej,där har du allt fel Lars Sjö.
    Merenguen,Royal Eagle och minst en eller två,kanske tre till byggdes på Hisingen,Torslanda av en ,1!! herre! En go gubbe där plast och kliande glasfibermattor står högst upp på önskelistan alla dagar i veckan,eller åtminstonde gjorde den tiden. Pluggen och formen är byggd på samma ställe och av samma man.
    Royal Eagle och Merenguen har vi koll på, men är det nån som vet var dom andra båtarna håller hus numera? .En på botten?

    Reply

    • anders
      Dec 22, 2020 @ 23:39

      windcatcher var till salu i Cadiz, låg ute på en auktion som jag bjöd på, jag var den ende som la öppningsbudet men säljaren ville inte sälja för det priset, vill minnas att det startade på typ 650000sek. Såldes till en dansk vill jag minnas för den dök upp till salu med den dansk som säljare, såldes till ett tyskt hotell där den rustades upp och skulle användas för att segla gäster med, sjönk dock rätt omgående tyvärr, kommer inte ihåg omständigheterna men om man kan googla på tyska kommer det säkert upp

      Reply

  34. Jol
    Dec 18, 2020 @ 21:49

    Reply

  35. OlaP
    Jan 8, 2021 @ 14:02

    Byggdes av en norrman, Edgar Andresen i Göteborg.

    Reply

    • Jonas
      Mar 25, 2021 @ 23:07

      Någon som vet vart bröderna Kent å peter som byggde merengue tog vägen

      Reply

  36. Mats
    May 10, 2022 @ 13:27

    Tycker hon ser fin ut på bilderna…., om man jämför.

    Jag hittade henne på land i lördags (220507) i ett tält med halvt tak, kölen borta, rodret slängt på marken och delade plats med en misil och 2 hobiecatskrov

    Reply

  37. Niclas
    May 18, 2022 @ 20:19

    Snubben som äger henne kommer bli vräkt av lilla edets kommun, tältet/hallen är ett svartbygge så det är RIKTIGT dålig stämning.

    Enligt utsago skall hon vara komplett och inget skall vara plundrat eller sålt.

    Min kontakt skall släppa in mig i veckan.

    Dags för en räddningsauktion? Kickstarter? Swish?

    Reply

  38. Anders
    May 22, 2022 @ 01:10

    Är det räddningsaktion för IACC Tre Kronor står jag redo med Swishen/Kickstarter. Allt pekar på att Stenbecks svenskbyggda IACC:er har gått till flis vilket då gör Tre Kronor till enda svenska IACC som är kvar i livet. Borde rimligen räddas, inte minst när samtida svenska storheten The Card också har seglat vidare s a s.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.