Så man vill gråta…
De här ledsamma bilderna damp ner i mailboxen…
Så man vill gråta. Varför ligger den bara och förfaller år efter år, vem äger den, väntar de på att den skall sjunka? År den skrot redan? Någon som vet…
De här ledsamma bilderna damp ner i mailboxen…
Så man vill gråta. Varför ligger den bara och förfaller år efter år, vem äger den, väntar de på att den skall sjunka? År den skrot redan? Någon som vet…
magnus
Aug 4, 2009 @ 08:39
Den är nog i väl så bra skick som de flesta AC båtarna från denna generation, kanske med undantag av någon av de båtar som tar ut turister på dagturer i Auckland?
De skall nog inte seglas efter 20 år.
Calle P
Aug 4, 2009 @ 09:30
Tror Edgar har den fortfarande
Kolla på http://biphost.spray.se/remaco/remaco.htm
Fredrik
Aug 4, 2009 @ 10:09
“Det här klassas ju inte som båt, utan som tävlingsredskap. Som en fotboll t ex”
Anders R
Aug 4, 2009 @ 10:17
Som ägare av äldre, underhållskrävande båt tycker jag nog att man kan skall ta det lite lugnt med att kritisera människor för vilket skick de håller sina båtar i, mycket som spelar in där.
Blir man upprörd är det inte värre än att gå dit och lägga ett bud högt nog att man själv får ta hand om objektet framöver…
Martin
Aug 4, 2009 @ 11:33
Skulle det gå att göra nåt vettigt av henne eller skulle hon bli ett gigantiskt stort, svart hål på banken???
Joachim
Aug 4, 2009 @ 11:37
Förra året när jag gick förbi där låg där en båt till, minns inte namnet på den men även den såg ut att ha legat ett tag. Någon som vet?
Richard D.
Aug 4, 2009 @ 23:37
Kan ha varit en av Scandinavian Eagle 64:orna kanske? Lite Swanliknande. Byggdes väl i Torslanda har jag för mig. Minst 2-3 stycken. En av dem heter Merengue. Minns inte om det är den eller en annan som legat med charterreklam tillsammans med Tre Kronor under flera år på Eriksberg vid Westra Piren och under Eriksbergskranen.
Richard D.
Aug 4, 2009 @ 23:41
Royal Eagle hette den förresten. Meringue var i bättre skick.
Peter Gustafsson
Aug 4, 2009 @ 23:46
Tala inte om de där båtarna.
Vi skulle hyra en av dem när vi pluggade på Chalmers. Den var “nästan klar” och vi skulle bara hjälpa till att lacka all inredning för att få dem klara i tid… yeah right. Ganska snart insåg vi att det skulle ta minst ett år och inte en månad att få dem klara…
Lars
Nov 5, 2020 @ 13:24
Jag var med och renoverade merengue 1998 gjorde sedan jungfruresan till Grekland. Det är en Scandinavian eagle 64 byggdes i Norge i 5 exemplar en sjönk så 4 överlevde. Detta var första gången jag såg henne på 22år. Vi renoverade den i stora hallen på arendal. Mvh Lars sjö
jimmy
Dec 7, 2013 @ 19:21
Royal eagle är det som brukar ligga tesammans med trekronor båda ägs av Edgar som mest roar sig med att spela golf
Anders
Dec 22, 2020 @ 23:31
till salu nu på hellmanyachts.se behöver mycket TLC
Bobo syversen
Aug 4, 2009 @ 12:53
Hej
Man blir ledsen när man ser detta fina Killan busch bygge ligga stilla, en fin båt som har seglat allt från AC till gotland runt Fearder race.
Denna båt har vi från besättningen 1991-1992 Ac fina minen från.
Från Sailmaster Ac1992.
Bobo Syversen
Fabian
Aug 4, 2009 @ 13:36
Vart exakt är bilden tagen? Marieholm någonstans? Eller längre upp åt Kungälv till? Lite urban exploration är på sin plats här…
Stefan Blom
Aug 4, 2009 @ 13:47
Har för mej man ser en hög mast från R45:an mellan Marieholm och Angerdsbron. Ta en åktur och kika i de trakterna.
// Stefan
Anders R
Aug 4, 2009 @ 14:03
Martin: Det ena utesluter väl inte det andra ;)
Fabian
Aug 4, 2009 @ 14:05
Jag får nog ta en tur och undersöka, minns att jag som liten grabb var uppe i Stenugnsund, hos Sven Enoch tror jag det va, och tittade på bygget. Minns att hon låg i Eriksbergshamnen sommaren 2007 men har icke sätt henne sedan dess.
Andreas i Missmatch
Aug 4, 2009 @ 14:47
Kul att den flyter ialla fall…
Var e övriga svenska båtar?
Midnight sun? de båda 12orna från de 2 tidigare AC utmaningarna? är de upphuggna?
//A
Rob
Aug 4, 2009 @ 21:35
80 fotaren Midnigt Sun byggd av Baltic Yachts är till salu och ligger på Corfu. Båten konverterades till full cruiser 1991 och i väldigt gott skick.
Sam V
Aug 4, 2009 @ 23:02
Det byggdes väl två Midnight Sun före 80-fotaren? En IMP-inspirerad med teakdäck och en femtiofotare tror jag. Vart tar alla båtar vägen?
De två tolva-utmaningarna i AC gjordes i samma båt, Sverige.
peter
Aug 4, 2009 @ 23:04
Andreas, “tolvorna” Sverige var samma båt. Tyvärr räckte inte pengarna till en ny båt när det var dags igen så det fick bli en modifiering av om jag minns rätt förskeppet. Var den är har jag ingen aning om.
Peter Gustafsson
Aug 4, 2009 @ 23:06
http://www.blur.se/2008/04/14/retro-sverige/
http://www.blur.se/2008/07/04/var-ar-sverige/
PelleL
Aug 4, 2009 @ 23:13
Sverige ligger på land i Neustadt, tyskland och såg för två år sedan ut att vara under (långsam) renovering vilket helt klart behövdes. Internationella 12:a förbundet har en schysst hemsida med en lista på var alla 12:or finns idag.
http://www.12mrclass.com/cms/index.php?sort=active&Itemid=390&option=com_peoplebook&func=list&search=SELECT+*+FROM+%23__peoplebook+WHERE+LOWER%28name%29+LIKE+%27%25%27+AND+status%3D0&&sort_field=name&sort_order=ASC
Fabian
Aug 5, 2009 @ 12:21
PelleL, vet du mer specifikt var i Neustadt in Holstein som Sverige ligger?
Fabian
Aug 5, 2009 @ 19:51
Va ute idag o tittade på båten, man kommer inte åt den från öst sidan utan bara från väst om älven, hade en kamera led lite längre objektiv så man ser mer detaljer. Båten ägs av ett bolag som heter Remaco Charter och finns i Torslanda.
Anders A
Aug 5, 2009 @ 22:20
Bobo
Fullfölje ni Gotland Runt någon gång?
Ett år vet jag att ni kom till Nynäs, för att de spådde för härt väder. (För båten)
PelleL
Aug 5, 2009 @ 22:58
För två år sedan stod den på land i den stora relativt nybyggda marinan som ligger lite söder on centrum.
Bobo syversen
Aug 6, 2009 @ 08:06
Hej Anders A.
2 försök ingen målgång hadde otur med lite för hårt väder och svårt att reva max.
Men vi seglade från skärhamn till sandhamn fram och tillbaka utan motor vilket var ett äventyr.
Mvh Bobo
CB
Aug 7, 2009 @ 01:00
Seglade ombord på henne under Gotland Runt -99. Då kom vi i mål och spöade bl.a. Big T och Very Bright. När vi väl kom i mål var i princip hela storen bandad vid masten då vi fått knyta fast den när travarna rök en efter en när vinden kom upp i 10-12 m/sek. Hon var ju dimensionerad för svaga vindar i San Diego och Edgar hade ju inte några pengar att köpa nya segel för…
Per S
Aug 10, 2009 @ 15:02
Denna 12:a (plus 64:a fotaren Scandinavian Eagle) låg i många år i Eriksbergsdockan tills Grefab fick släppa den när byggnationen runt dockan tog fart. Merengue som har nämnts är en systerbåt till 64.an som rustades upp för några år sedan till mycket gott skick och gick på charter tills hon fick problem utanför Skottland och tog in vatten. I samband med detta ifrågasattes conceptet med “paying crew” och en rättsprocess påbörjades som jag tror fortfarande pågår.
Båtarna ligger vid Alelyckan (Marieholmsleden) snett mitt emot Skräppekärr (Hisingssidan). När jag passerade veckan efter midsommar låg bägge båtarna där.
Fabian
Aug 10, 2009 @ 15:18
Per, Tre Kronor är ingen 12mR dvs “tolva” utan en IACC båt. IACC klassen var den båttyp som ersatte tolvorna efter missmatchen 1988.
Hans
Aug 10, 2009 @ 16:23
Båtarna ligger kvar – passerade dem i onsdags på väg hem från Göta kanal.
Såg väl tyvärr inte helt “ready to race” ut…..
calle
Sep 26, 2009 @ 23:04
så man vill gråta??? varför? tyckte bilderna såg bra ut. Tror jag ska lägga dem som skrivbordsunderlägg. Råkar veta att den är i alldeles ypperligt segelbart skick. Men visst hade en lite polering inte skadat. Funderar dock på vad man har för föreställning om man tror att denna är skrot och kommer sjunka. Men det är tur att det finns människor som tror sig kunna sköta saker och ting bättre än en annan.
andreas i missmatch
Sep 27, 2009 @ 20:28
Calle,
kul att de är i bra skick.
Kommer de seglas med oxå?
Så fina båtar hade varit kul att se på havet.(seglandes)
MVH Andreas
calle
Sep 27, 2009 @ 21:50
Jo de används lite då och då. Såg Tre Kronor ute på böljorna så sent som förra sommarn. 64an var ute i somras. såg den bla. i fjällbacka och runt i kring trakterna. blir bara upprörd när människor kommenterar saker som de inte har en aning om. Men för all del håller jag med om att det skulle vara skoj att se en sån här pärla på havet betydligt oftare.
Trond Hornseth
Apr 27, 2013 @ 14:21
Segelbåten är mig bekant: S/Y Windcatcher. Byggdes 1992 i Lysekil. Deltog i Columubus Race 500 samma år. Vindicera. Trond
Fredrik Forssén
Oct 26, 2018 @ 20:55
Ja nu Har det gått snart 10 år sen denna tråd startade, är det nån som vet var den finns idag ?
Patrik Andersson
Oct 27, 2018 @ 17:35
Funderar du på vart IACC båten finns så vet jag faktiskt inte, men kölen till båten står nu på kajen i Lödöse.
Fabian
Oct 29, 2018 @ 09:24
Riggen kan man hitta via hitta.se’s drönarbilder i buskaget bakom…
Patrik Andersson
Oct 29, 2018 @ 12:28
Kölen är det blå på kajen, utan att vara Sherlock gissar jag att IACC båten befinner sig i det grå skjulet.
Undrar om någon har en plan eller om det bara är förvaring?
Hade jag bott i närheten skulle jag åkt och kollat.
Dennis
Jun 3, 2019 @ 20:17
Det var min båd i smardere og stillede båd skrot frem og hævede alt muligt lort på
Micke Söderberg
Nov 6, 2020 @ 17:29
Hej,där har du allt fel Lars Sjö.
Merenguen,Royal Eagle och minst en eller två,kanske tre till byggdes på Hisingen,Torslanda av en ,1!! herre! En go gubbe där plast och kliande glasfibermattor står högst upp på önskelistan alla dagar i veckan,eller åtminstonde gjorde den tiden. Pluggen och formen är byggd på samma ställe och av samma man.
Royal Eagle och Merenguen har vi koll på, men är det nån som vet var dom andra båtarna håller hus numera? .En på botten?
anders
Dec 22, 2020 @ 23:39
windcatcher var till salu i Cadiz, låg ute på en auktion som jag bjöd på, jag var den ende som la öppningsbudet men säljaren ville inte sälja för det priset, vill minnas att det startade på typ 650000sek. Såldes till en dansk vill jag minnas för den dök upp till salu med den dansk som säljare, såldes till ett tyskt hotell där den rustades upp och skulle användas för att segla gäster med, sjönk dock rätt omgående tyvärr, kommer inte ihåg omständigheterna men om man kan googla på tyska kommer det säkert upp
Jol
Dec 18, 2020 @ 21:49
En till salu just nu, https://www.hellmanyachts.se/batar-till-salu/scandinavian-eagel-64-1990
OlaP
Jan 8, 2021 @ 14:02
Byggdes av en norrman, Edgar Andresen i Göteborg.
Jonas
Mar 25, 2021 @ 23:07
Någon som vet vart bröderna Kent å peter som byggde merengue tog vägen
Mats
May 10, 2022 @ 13:27
Tycker hon ser fin ut på bilderna…., om man jämför.
Jag hittade henne på land i lördags (220507) i ett tält med halvt tak, kölen borta, rodret slängt på marken och delade plats med en misil och 2 hobiecatskrov
Niclas
May 18, 2022 @ 20:19
Snubben som äger henne kommer bli vräkt av lilla edets kommun, tältet/hallen är ett svartbygge så det är RIKTIGT dålig stämning.
Enligt utsago skall hon vara komplett och inget skall vara plundrat eller sålt.
Min kontakt skall släppa in mig i veckan.
Dags för en räddningsauktion? Kickstarter? Swish?
Anders
May 22, 2022 @ 01:10
Är det räddningsaktion för IACC Tre Kronor står jag redo med Swishen/Kickstarter. Allt pekar på att Stenbecks svenskbyggda IACC:er har gått till flis vilket då gör Tre Kronor till enda svenska IACC som är kvar i livet. Borde rimligen räddas, inte minst när samtida svenska storheten The Card också har seglat vidare s a s.
Niclas
May 20, 2024 @ 13:44
Update!!!
NU blir killen som har varvet vräkt och båten ligger fortfarande kvar i Lödöse.
Jag gråter inombords
Ola
May 20, 2024 @ 16:20
Apropå Pelle P´s R12 “Sverige”…den har under vintern renoverats och målats upp i sina originalfärger.
Hemmahamn i Strömstad och norrmännen som äger den kommer enligt uppgift att segla ner den till Stenungsund på Nationaldagen den 6 juni.
Båten/teamet/projektet finns att följa på Facebook.
Ser ut att vara i fint skick numera!