Skip to content

118 Comments

  1. Hans
    Aug 10, 2009 @ 17:11

    Rassys “pôjk” skall tydligen ratta två båtar enligt startlistan. En 372’a och en 310.
    Eller finns det nån mer M Rassy i familjen….?
    Skämt åsido – skoj att de försöker förändra sin profil genom att visa upp o testa sina nya båtar på kappseglingsbanan.
    Var är Najad och Malö……?

    Reply

    • Carl Adams
      Aug 19, 2009 @ 18:50

      Hallberg Rassy 310 vann sinn klass, känn på den! mvh båtbyggare

      Reply

  2. Stefan Blom
    Aug 10, 2009 @ 17:22

    Det ser väl ut att blåsa lite för mycket för Stare och X99 iår. Dominanten behöver lite mer vind kanske precis som andra 70 talare, Expresserna hade blitt farliga med förra årets LYS men nu har ju de fått en pinne till. J109 kanske tar fram ett ess ur rockarmen…Jag tror vi får se någon av de stora båtarna vinna iår, alltså från er lysgrupp Peter. Sydvästan ger ju mycket slör och ballongsegling. Kanske något för Gennakerbåt…. ;-)

    Stefan Blom

    Reply

  3. L-B Gustafsson
    Aug 10, 2009 @ 17:46

    Ser att HP1030 är flyttad till “40-fots” gruppen och även LYS är korr till 1,33

    Reply

  4. Leif
    Aug 10, 2009 @ 17:51

    Inte blir det vi som vinner i alla fall. Ligger kvar i Halmstad med toppen på renovering. Suck. Lycka till Peter

    Reply

  5. Feffe
    Aug 10, 2009 @ 18:01

    Sydväst smäller högre än en löneförhöjning. I alla fall om man seglar CB66 :-)

    Hur mycket ska det blåsa ? Det ryktas om ca 3 meter ? Jag sätter mina pengar på Mats Johansson. 3 meter borde väl vara kanon i en Stare.

    // F.

    Reply

  6. Joachim
    Aug 10, 2009 @ 18:11

    Hoppas på en Neppe så det kanske kan bli några bofasta här på framsidan!

    Reply

  7. Hannu
    Aug 10, 2009 @ 18:37

    Jag tippar på Collberg med sin Cumulus “Slow” Dags att ta den 4de totalvinsten, eller vad tror ni?

    Reply

  8. HAEGERN
    Aug 10, 2009 @ 19:42

    http://www.nwt.se/sport/article567207.ece

    JA än är MARIESTADARNA på HUGGET !! :-))

    GRATTIS Br.Bäckström KLAS Thomas å Micke :-))

    Reply

  9. HAEGERN
    Aug 10, 2009 @ 20:23

    UNDERDOG ELLIOT 770….. :-))

    Coming up generation… :-))

    http://www.blur.se/2009/02/14/sweet-elliot-770/

    SE-GLA-UT Hälsn H H

    Reply

  10. Patrik H
    Aug 10, 2009 @ 20:29

    Ritigt surt att hamna i den startgruppen varje år. Bavaria 50 och X-37 i startgruppen efter. Märkligt.

    Hur kommer det sig att vi är anmälda med 1.30 när certet säger 1.29? Har jag missat något när jag inte orkade läsa alla inlägg om SRS i våras?

    /Patrik

    Reply

  11. Jan Johansson
    Aug 10, 2009 @ 20:54

    Hej
    kikar in och läser lite genom denna blogg.
    Kappsegling har jag aldrig hållit på med, fast är väl inte den bästa båt (Hurley 18)

    Har börjat en blogg så det primära är att gå runt och läsa och lära av andra bloggare.
    http://jannessally.blogg.se/

    Mvh
    Janne

    Reply

  12. Bengt Anderson
    Aug 10, 2009 @ 22:20

    Hej seglar vänner.
    Blir det lättvind så skulle jag sätta en € på Kracergänget. Dom verkar ha optimerat även denna båten för lättvind.

    Bengt från Tjörn

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2009 @ 22:36

      Nån som har koll på om det blivit fart i nya Kracern?

      Antingen så har man ett bjudlys på 1.41 eller så går man som en “vanlig” 40-fotare? Hade varit enklare att köpa en beggad Farr 40 OD som kör på 1,47?

      Reply

      • Mattias
        Aug 11, 2009 @ 09:09

        Ang. Kracer så hade de kämpigt under båda de tävlingar jag sett dem. Dvs Fyn Cup och Fyrtornsrundan (two handed). Bägge dessa tävlingar var dock i medel till hård vind. Skall bli intressant och se om de har något ess i armen om det blir lätt vind.

        Reply

  13. Hans Johansson
    Aug 10, 2009 @ 22:23

    Hur kommer det sig att nya First 40 fått 1.37 i Sverige? I Norge seglar en standard utan kolmast på 1,39 normal tillägg för kolfiber är väl minst 0.01 eller 0.02. Någon som kan förklara?

    Reply

  14. Jb
    Aug 10, 2009 @ 23:10

    Intressant match mellan Collberg och Söderberg… Vänern Vs Västkusten!

    Reply

  15. Philip
    Aug 11, 2009 @ 00:21

    Jag tror på någon av stararna! Det är veckan efter vm, det ska vara lätt vind och alla är väl inkörda och taggade.

    Reply

  16. Pelle P
    Aug 11, 2009 @ 08:49

    Håller med Hans Johansson; hur kan First 40 (var det med kolmast?) ha 1,37?
    Pelle L, du var själv med på Färdern; Ok vi, X41, seglade inte som Coutts o Co och Fam Ruud i First 40 (utan kolmast) är erkänt duktiga seglare men hade vi seglat LYS skulle det alltså skilja 7 pinnar mellan oss i LYS.
    Pelle P

    Reply

  17. Hans
    Aug 11, 2009 @ 09:00

    Lättvind?
    SMHI säger 6-9, DMI tom 12m/s
    Är nog fortfarande för tidigt för att prognoserna skall gå att lita på

    Reply

  18. P
    Aug 11, 2009 @ 09:10

    Claes Anmäs i Express SWE949 ÄR ETT TIPS

    Reply

  19. Hans
    Aug 11, 2009 @ 09:46

    Collberg eller “Accent-Oskar” är alltid framme o hugger bland de främsta.
    Emil i Laremi-Smaragden har ju vunnit flera gånger men deras “bäst före datum” har nog gått ut. De verkar vara mer fokuserade på att “knuffas” med andra båtar….

    Reply

  20. Janne E.
    Aug 11, 2009 @ 10:05

    Hmm… tror att X99 SWE22 Stino kan bli farliga om det blir en schysst kryss i Hakefjorden, gärna någonstans mellan 2 – 13 m/s.

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • Stefan Blom
      Aug 11, 2009 @ 10:13

      Janne, vad är bästa vinden för X99 gentemot konkurrerande båtmodeller? Vad jag har för mej så gick vi väldigt bra 2006 med Arne K:s X99. Det blåste svaga vindar, typ 3-4 m/s. Då gick vi som tåget och ingen annan båt med högre LYS gruppen körde om oss. Och då hade X99 det lägsta lyset i den gruppen.

      En annan reflektion är att första X99 oftast ligger topp tio i totalen. Men har X99 tagit hem totalen någon gång?

      Mvh STefan Blom

      Reply

  21. Carl f
    Aug 11, 2009 @ 10:13

    Hehe 2-13m/s ;). Ser inte att Stino har anmält sig till tillfartsseglingen, hade varit kul med lite mer motstånd i det högre lysklasserna.

    /C

    Madam blå
    First 40.7

    Reply

  22. Janne E.
    Aug 11, 2009 @ 10:40

    Stefan, ingen X99 har vunnit totalen… än… =)
    Jag vet inte vilken som är den bästa placeringen som en X99 gjort.
    Vi går väl som bäst gentemot andra mellan 2 – 3,5 m/s och då gärna i riktigt mycket kryss.
    Blir det “skitseglingar” som det var nu senast på Härmanö runt med massa sträckbogar kan ju vilken “skojare” som helst slå oss… =)

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

  23. Mats V
    Aug 11, 2009 @ 10:43

    Stefan,
    Som Janne säger; X-99:an går bäst någonstans mellan 2 och 13 m/s, men gärna även lite mindre eller lite mer. :-)
    Go, Stino!
    /Mats
    P.S. Tror inte någon 99:a vunnit totalen någon gång. Hittills. D.S.

    Reply

  24. Calle P
    Aug 11, 2009 @ 10:45

    Bästa X99 får vi bli minst två om…

    Reply

  25. Pär
    Aug 11, 2009 @ 11:36

    Kan någon förklara för mig varför man går i från lys-ordningen i stargrupp 6 och 7. Först är ju grupp 7 den med strörsta entypsklasserna i och sedan skall dessa behöva segla igeon ett fällt med båtar med lägre LYS. Borde idet inte vara så att entyparna fick starta först för att sedan släppa i väg blandlys gruppen.

    Reply

  26. o
    Aug 11, 2009 @ 11:54

    Pär, det är för att Urban vill segla i fri vind.

    Reply

  27. Håkan
    Aug 11, 2009 @ 12:56

    Vi kom in som 3:e X-99 år 2001 tror jag och då var vi 20:e totalt :-)
    Året efter höjde de lystalet till 1,25…

    Emil & Co har inte vunnit flera gånger men väl så bra med 2 segrar…

    Reply

  28. Janne P.
    Aug 11, 2009 @ 13:18

    Jadu, Calle. Jag slängde ihop lite formler i Excel och räknade lite på det och kom fram till :

    Är du en X99a på Tjörn Runt har du ca 100 % chans att bli bästa X99a
    Är det 2 så har du ca 50 % chans att bli bästa.
    Är det 10, har du ca 10 % chans att bli bästa.

    I runda slängar.

    Mvh

    Janne P
    SWE 22, Stino

    Reply

  29. Låg-lysare
    Aug 11, 2009 @ 13:37

    De e la båtar överallt, elle’? Ifjol låg vi och knödde hela vägen med pråmar som har Lys mellan 1,01-1,30 och startade före… Sånt får en väl räkne me om tycker de e sköj att va snabb! ;)

    Vasaloppstart? Rankingbaserad start? Ne… fy vöblilngen

    Vi får väl deskutera det häringa lite nogranningare på mässan i wienter i stället för att visa dåliga nerver inför T R och gnälle här.

    Reply

  30. F424
    Aug 11, 2009 @ 13:39

    Solklar favorit till slutsegern måste väl Rassy vara med 372:an. Saxat från hemsidan:

    “I hårdvind visar 372:an sin sanna sportiga sida”
    “I 18 meter per sekund sann vind, 60 graders kurs, gör Hallberg-Rassy
    372 feta 11 knops fart över grund – det är häpnadsväckande”.
    Inte illa med LYS/SRS på 1,25…
    //Niklas S

    Reply

  31. Låg-lysare
    Aug 11, 2009 @ 13:45

    Vad är det för blandning? Någon som kan förklara? Sara Larsson sin Monark 540 och LYS 0,82 ska bli omseglad av båtar med lys mellan 0-1,32.

    Reply

  32. Låg-lysare
    Aug 11, 2009 @ 13:45

    Startgrupp12? kom inte med….

    Reply

  33. Claes Hiersemann
    Aug 11, 2009 @ 14:18

    Hej Peter.
    Du missade Laser-SM-Masters på vägen upp från Ystad…..! Otur, det var rena medelhavsrace klimatet på “Kräft”- Lördagen 8/8

    Angående T-R:
    Om det blåser över 16 knop TWS så ligger nog H-Båtarna bra till samt ev. Neppe.
    Om det blir mellan 8-16 knop TWS så är nog Stararna farliga, de har ju tränat hårt på VM i Varberg nyligen.
    Om det blir mellan 2-8 knop TWS så håller jag tummarna för mina skånska vänner på Kracer-40r……(det gör jag oavsett vindstyrka förresten).

    – Happy Sailing!

    Claes……………………../)…./)…/)..¤………..

    Reply

    • Jocke_R
      Aug 12, 2009 @ 12:03

      SI-enheter tror jag vi använder mest i det här landet :)

      Reply

      • Claes Hiersemann
        Aug 12, 2009 @ 12:59

        Till Jocke_R: Båtfarten också……?

        (Ta lärdom av erfarna istället för att hacka, tänk dig att du är trött på ett havskör med ingen sömn, eller fatta ett beslut om vägval på bansegling med max EN sekunds väntetid, vilket är lättast att göra i huvudet, räkna ut vektorer med samma enhet eller med olika?

        – Happy Sailing!

        Claes……………………../)…./)…/)..¤……..

        Reply

  34. Jørn-Erik Ruud
    Aug 11, 2009 @ 14:40

    Til Hans Johansson, First 40 Team Normar (NOR 13697) seiler i Norge med 1,38 i lys med alu mast. First 40 Gode Venner seiler med 1,39 med kullfibermast.
    Se http://www.seiling.org

    Hvis First 40 med kullfibermast seiler med 1,37 i Sverige kan det skyldes at båten har redusert seilareal eller at båten er levert med cruising kjøl kanskje? noen som vet noe mer?

    Mvh. Jørn-Erik

    Reply

  35. Joakim Johansson
    Aug 11, 2009 @ 14:50

    Senaste kustväderprognosen från SMHI säger:

    Lördag
    Sydväst vridande till ost, 8-11 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s

    Låter ju riktigt spännande. Vågar man hoppas på att de tidiga startgrupperna får ligga och kryssa i sydvästvind och lagom tills vi närmar oss vrider det över till öst så vi kan hissa spinnakern och blåsa förbi hela fältet ;-)

    Jocke
    SWE 2206, Spättan

    Reply

  36. f424
    Aug 11, 2009 @ 15:13

    Ang. långtidsprognoser från SMHI: Jag ringde och pratade med SMHI i våras då deras kustprognos för övermorgonen (då vi planerade gå till Skagen) var NO2-5 samtidigt som DMI konstant hävdade V-NV12-14. Svaret jag fick var nedslående/skrämmade/gjorde mig förbaskad. SMHI’s kustväderprognos för de närmaste 24 timmarna analyseras noggrannt av en meteorolog. För tiden bakom 24h görs enbart enklare datorkörningar som inte kvalitetsgranskas av ett levande väsen. Jag sätter efter detta 0 och ingen tillförlitlighet till flerdygnsprognoserna. Vad det blev för vind på övermorgonen? Ja inte var det läge för gennaker till Skagen iallafall… Leve DMI!
    //Niklas S

    Reply

    • skipper Worse
      Aug 11, 2009 @ 21:25

      SMHI har aldrig satsat på sjövädret, naturligtvis är det DMI som gäller (tråkigt bara att Danmarks radio lagt ner LW). Men det finns väl fortfarande såpass många bönder på Tjörn att SMHI kan ge en god prognos vad gäller nederbörden.

      Reply

  37. Hans
    Aug 11, 2009 @ 15:52

    Förtroendet för SMHI’s långtidsprognoser över Västkustens farvatten är väl sådär…
    Kollar man lite andra källor så ärt man hyfsat överrens om vindriktningen (nånstans mellan SV och SO) men när det gäller styrkan så varierar den från 5-12m/s.
    Nuvarande situation med ganska instabilt väder gör det nog ganska svårt att ge någon säker prognos 4dgr i förväg.

    Reply

  38. Thomas Hammarström
    Aug 11, 2009 @ 20:29

    Ni får passa upp det är en NEPTUNKRYSSARE, lys 1.00 !! är tveksamt. Kolla in ulvöregattan 2009 !!!!

    Reply

  39. Tobbe
    Aug 11, 2009 @ 20:44

    Windfinder säger sydliga vindar på 3-5 knop, typiskt TR väder mao!
    Sätter min deg på Kracer och förkortad banlängd..

    //Tobbe

    Reply

  40. Anonym
    Aug 11, 2009 @ 23:25

    En K 32 med över 40 kvm. segelyta, 9 meters vattenlinje på LYS 1.0 !!

    Reply

  41. Racemaster
    Aug 12, 2009 @ 00:02

    Hej Har en liten fundering ang Lys tal på Neptunkryssare (1.00) det har varit oförändrat i många år fast neppare ofta vinner lystävlingar.(Tjörn runt Lidingö runt mm) Nepparen är ju en entypsbåt som många andra kappseglingsbåtar men får aldrig ändrat LYS. Jämför tex med hur många gånger H-båt, Express mfl fått höjda lystal genom åren (hade inte express 1.07 när dom var nya ?). Jag tycker att det verkar som att lystalet på neptunkryssare är alldeles för lågt. Eller är det så att dom som seglar neppare är fantastkt duktiga :-). Eller är det nåt skumt med lyskommiten hos SSF ?. Tycker att neppare skall ha ett lys på runt 1.04 ( plastbåtar) , Dom gamla trästockarna kan ligga kvar på 1.00-

    Reply

    • Göran
      Aug 12, 2009 @ 23:37

      Racemaster tycker att träneppare kan kan ligga kvar på 1.00 medan plastnepparen ska ha 1.04. Han känner tydligen inte till att trä- och plastneppare seglar mot varandra på lika villkor sedan plastnepparen kom 1976 och att de senaste tre SM:en vunnits av en träbåt byggd 1954! Så om man tycker nepparen har för lågt LYS-tal så hjälper det nog inte att bara höja det för träholkarna. För övrigt kan konstateras att bland aktiva nepparseglare just nu så finns svenska mästare i IF, Safir, M30, SK30 m.fl. liksom f.d. landslagsseglare i Soling. Så nepparseglarna är nog inte alltför dåliga seglare. Mig veterligen har någon neppare heller aldrig vunnit Lidingö Runt totalt förrän i år när det blåste 12+. Nepparen är liksom de flesta långsmala, äldre båttyper inte lika överriggad som moderna konstruktioner så fördelen i hårdvind uppvägs av nackdel i lättvind. Men välkommen och köp en neppare och var med om riktigt hård entypskappsegling!

      Göran

      Reply

  42. JB
    Aug 12, 2009 @ 07:13

    Köp en Neptunare för böveln och vinn – Hur svårt kan det va!

    Reply

  43. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 08:22

    Såg att Anders Dahlsjö fått ihop ett hyfsat gäng. Själva har vi hemlig gäst från Norge som skall ge oss det där lilla extra…

    Nu på lördag är det dags för Tjörn runt, jag tror tyvärr att det blir lättvind, men vi har en toppbesättning och skall se hur långt det räcker. Det här är gänget:

    1. Anders Dahlsjö
    2. Martin Strömberg
    3. Henrik Walderyd
    4. Johan Wikman
    5. Magnus Svensson
    6. Claes Kruse
    7. Mikael Wassmur

    Oscar Hedin får stå över TR för att vi skall spara lite vikt. Tack Oscar.

    Vi startar kl 9.16 i startgrupp 5. Tjörn runt kommer sändas på webbtv med direktsändning och intervjuer. Kolla på regattatv.se

    Som uppvärmning har vi tänkt att köra Sunneskärs tillfartssegling.

    Vi kör förresten ockås Sunneskärs tillfartssegling (men doublehanded) på fredag. På en hel dags halvvind rår man nog inte på den där Dominanten :-)

    Reply

  44. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 17:40

    Nån som står på bryggan? Curt Gelin (070-438 14 57) behöver några gubbar:

    Sugen på att gasa ombord på en X-35 i Tjörn Runt?
    Två flinka gastar behövs på den X-35 jag ska segla.

    Reply

  45. Håkan
    Aug 12, 2009 @ 20:22

    Bara till 0700 på lördag…
    Ses på havet! :-)

    Reply

  46. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 07:55

    Nya mätbrev senaste dagarna. First 40 ligger kvar men HP har tjatat ner HP1030 till 1.31!? Skulle den inte vara en snabb båt??

    Larsson Pär First 40 1,37 S-V 2009-08-11
    Pettersson Hans HP1030 1,31 -GV 2009-08-12

    Kan ju vara intressant att jämföra HP1030 med X-35 (som fick sänkt i år fastän man vann LYS-race på 1.34).

    Hans Petterson hevder at sin båt vil seile like bra som X-35 på kryss og seile mye fortere på slør. Lavere vekt og mer seil gjør det mulig. Båten skal plane alt i 6 sekundmeters vind.

    X-35 HP1030
    LWL9,5 m9.12 m
    Depl4300 kg3000 kg
    Kryssarea74 m²71 m²
    Länsarea145 m²180 m²
    LYS1.331.31

    Eller jämföra med några andra sportiga 30-35 fotare (LYS=IRC*1,25 på de som inte har tal i Sverige)…

    X-35 1,33
    SR 33 1.34
    Flying Tiger 10 1.35
    J/90 1.35
    SR 33 1.35
    Mumm 30 1.36
    Elliott 11 1.36
    Thompson 30 1.38
    Figaro 2 1.39 (66 m² @ 3.050 kg) + 85 m² spinn
    Max Fun 35 1.40 (72 m² @ 3.000 kg)
    Henderson 30 1.42
    1D35 1.43 (75 m² @ 3.000 kg)
    J/125 1.48
    Melges 32 1.49

    Reply

    • Aasmund
      Aug 13, 2009 @ 11:40

      Hei Peter og alle dere andre!
      For en førstereisgjeng i TR er det interessant å følge kommentarene og alt man finner om regattaen. Selv hadde jeg ikke tenkt å engasjere meg i noen diskusjon, men følgende gjorde meg nysgjerrig; “LYS=IRC*1,25 på de som inte har tal i Sverige”. Hvor tar du denne faktoren på 1,25 fra, Peter? Er det noe vitenskapelig bak dette tallet?

      Mvh
      Magic – NOR 13540

      Reply

      • PelleL
        Aug 13, 2009 @ 11:47

        Tumregeln med en faktor 1.25 är väl mitt “fel” men det stämmer faktiskt rätt bra…..http://www.blur.se/polar/lindell_handikapp.pdf. Jag tror Nils Nordenström gjort en liknande studie och kommit fram till en något lägre siffra men det beror lite på vilka båtar man tittar på.

        Reply

        • Aasmund
          Aug 13, 2009 @ 11:57

          Det bekrefter jo bare vår mistanke om at vi har et høyt lystall! :-)

          Reply

          • Stefan Blom
            Aug 13, 2009 @ 12:16

            Aasmund, är det du som har KING 40 båten?

            Om det är det så önskar jag komma i kontakt med dej. Slå mej en signal på +46 (0)704221119 snarast.

            //Stefan
            RegattaTV

      • Peter Gustafsson
        Aug 13, 2009 @ 11:57

        Tjenare Aasmund & grattis till segrarna på ostkusten. Snyggt jobbat!

        Faktorn 1.25 kommer från en analys som Pelle Lindell (allas vår teknikguru) gjorde: “Käpp eller rullator, handikapp för seglare – En jämförelse av olika handikappsystem”. Så klart en generalisering, men stämmer förvånansvärt väl på många normala båtar.

        King 40 = 1.111 * 1.25 = 1.39. Stämmer så klart inte på Mills-designer som ju får lite högre. I ditt fall 1.45 :-) Visa LYS-gubbar tittar hellre på IMS/ORCi och då kan man ta ~808/GPH=LYS. I ditt fall = 808/559.6=1.44.

        Som sagt… bara teori!

        Reply

        • Aasmund
          Aug 13, 2009 @ 12:30

          Takk for det, Peter!
          Var veldig “kult” der borte! Både få vinne IRC-klassen i SRW og GR var stort for oss! :-)
          Vi får bare ta det vi får i LYS og ORC. Vi skal seile fort og høyt, selv om prognosen spår lite kryss i TR. Vi ser veldig frem til helgen uansett! :-)

          Reply

          • Patrick L
            Aug 14, 2009 @ 13:43

            Stort grattis till Aasmund och gänget på Magic! Kul att se er fina båt och speeden den har!

            Att King 40 är en lyckad IRC-optimering verkar tydligt. Båten var ju (trots att den är helt ny) konstant ca 2 minuter snabbare än våra välseglade och väloptimerade Sinergia 40 och IMX-40 på kryss/länsbanorna på SRW. Så om man jämför GPH och LYS så verkar det ju hyfsat korrekt: King 40 är enligt båda dessa ≈4% snabbare än Sinergia 40 vilket också verkar stämma på vattnet? Men i IRC mäter King 40 bara 1-1,5% snabbare än Sinergia 40.

          • Martin
            Aug 14, 2009 @ 14:19

            När man räknar sinergians (Datacom) resultat i sandhamn open så den även totalen i IRC klassen.
            Datacom vinner även Gotland Runt i IRC.

            Optimerat?

          • Patrick L
            Aug 14, 2009 @ 15:00

            Fanns det IRC-klass på Sandhamn Open? Eller menar du på Sandhamn Race Week? På W/L-banorna på SRW vann väl King 40 över Sinergian om man räknar om (iaf givet TCC 1,100)? Datacom hade vunnit havsköret, men det är mycket vanskligare att jämföra distansseglingar då väder och vägval kan vara rätt så olika? Kryss/länsbanor ger bättre utslag i den meningen tycker jag, åtminstone när det gäller båtar som är ungefär lika välseglade.

            Att Datacom hade vunnit IRC-klassen på Gotland Runt med över 20 minuter korrtid är ju inte förvånande eftersom det gänget är grymma på havskappsegling. Allt är ju – som väl är – inte mätetal. Men min point – att King 40 verkar en lyckad IRC-design – kan det väl knappast råda något tvivel om.

          • Martin
            Aug 14, 2009 @ 20:01

            Den har 1.087 och det var Sandhamn Race Week som avsågs, den hade alltså vunnit tot i både ORCi och IRC om dubbel scoring använts.

        • o
          Aug 14, 2009 @ 13:52

          analys snarare

          Reply

    • MiniMe
      Aug 14, 2009 @ 09:45

      X-35 HP1030
      kölvikt 1,7 ton ca. 1 ton

      Reply

  47. Håkan
    Aug 13, 2009 @ 09:21

    HP:n fick från början 1,31 men det hade höjts till 1,33 till Tjörn Runt.
    Fråga mig inte varför men nu är det tillbaka till det ursprungliga…
    Tjörn Runt blir första riktiga testet men tyvärr med icke samkörd besättning…
    Ses på sjön

    Reply

  48. Carl f
    Aug 13, 2009 @ 09:30

    Låter som HP seglar med bjud-lys.

    Reply

  49. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 09:33

    Eller så seglar den inte så bra som i reklamen :-)

    Svår avvvägning. Högt LYS säljer båtar.
    Lågt LYS vinner kappseglingar. Välj en…

    Trash-talk is a form of boast or insult commonly heard in competitive situations (such as sports events). It is often used to intimidate the opposition, but can also be used in a humorous spirit. Trash-talk is often characterized by hyperbolic, figurative language, e.g., “Your team can’t run! You run like honey on ice!” Puns and other wordplay are commonly used.

    Reply

  50. Håkan
    Aug 13, 2009 @ 10:46

    Vi får se, vi får se…
    Seglade med prototypen i Barsebäck med 1,31 vilket verkar rimligt…
    Dvs vi seglade inte upp till det beroende på dålig (läs ovan) hantering av båt samt att kryssvinkeln inte var tillfredställande.
    På lördag är det andra gubbar med och andra segel.
    Allt hänger på kryssen, det gäller att hänga med där annars är det kört, slöra bra det gör den…
    Den väger tyvärr inte 3 ton utan ca 10% mer…

    Reply

  51. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 10:59

    Vilka båtar körde ni mot i Barsebäck när ni tyckte att “1,31 vilket rimligt”? Framförallt om ni inte seglade upp till det?

    Ni kanske skall sluta att argumentera för att det inte behövs gubbar på kanten?

    Spännande att alla snackade upp seglingsegenskaperna vid lanseringen, men efter att man har varit ute och kört ett par gånger så seglar den visst inte så bra ;-)

    Reply

  52. Hans
    Aug 13, 2009 @ 11:04

    Nu för tiden är det väl extra viktigt att en ny båt får “rätt” LYS/SRS från början.
    Det kappseglas ju inte lika intensivt med nya båtar som under 70 och 80-talet då de nya båtarnas LYS kunde korrigeras allt eftersom kappseglingsresultaten gav underlag för en ev justering av LYS-talet.
    Om det blir lättvind kan HP’n säkert ha nytta av sin kraftigt tilltagna segelarea, men om SMHI får rätt (fan trot) så lär de få reva rejält för att inte ligga på sidan o kana :)

    Reply

  53. Stefan Blom
    Aug 13, 2009 @ 11:34

    Det ser ut att bli minimalt med kryss iår, Kanske lite de två första timmarna men sedan blir det sträck, läns och gennaker in i mål.

    Undra vilka båtar som gillar det vädret….inte Starbåt i alla fall.
    Men som sagt, det är prognoser vi kikar på.

    // Stefan

    Reply

  54. Hans
    Aug 13, 2009 @ 11:47

    Stefan, vilka prognoser har du kollat på?
    Tycker att de olika “spelarna” (smhi, dmi,yr mfl) är ganska motsägelsefulla……

    Reply

  55. Alex
    Aug 13, 2009 @ 11:59

    Kikade igenom mätbreven lite!
    Hade inte Cumulus fått höjt lys? eller går det använda fock istället för genua även när man kör spinnaker?

    Rubing Martin Albin Cumulus Krabban 405 1,08 S-V Kölbåt 2009-07-01
    Larsson Hans Albin Cumulus NN 154 1,08 S-V Kölbåt 2009-07-03

    Reply

    • PelleL
      Aug 13, 2009 @ 12:50

      Med mätbrev så går det bra.

      Reply

  56. Stefan Blom
    Aug 13, 2009 @ 12:12

    http://ifm.frv.dk/

    Sudväst kring 6m/s vridande till syd.

    //

    Reply

  57. Håkan
    Aug 13, 2009 @ 12:17

    Peter, det är givetvis en gissning som allt annat…
    Min gissning utgår ifrån erfarenheter jag har efter några timmar i båten.
    Den är “betydligt” snabbare än en X-99 med lys/SRS 1,25
    Vi borde hänga av en std First 36.7 med lys/SRS 1,29
    Däremot blir jag förvånad om vi hänger med en X-35 på kryssen med lys/SRS 1,33
    Så nåt emellan First & X-35 “verkar” rimligt. 1,31?

    Varför kör ni med 1,30 istället för 1,29?

    Vi får se, ses 09.04 på lördag
    Som bloggägare tycker jag att ni alltid skall segla för babord för att underlätta för oss andra… ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2009 @ 12:33

      Så klart att ni inte hänger av en X-35 på kryss… men sist jag kollade så skall det seglas undanvind också, och då har ni 54 m²/ton vs 39 m²/ton. Alltså 62% mer segelyta per kilo???? Då lär ni ta igen de där metrarna ni tappade på kryssen? Eller vad är vitsen annars???

      En Mumm 30 kryssar inte heller fortare än en X-35, men har 60 m²/ton på undanvind. De har 1.36!

      I call bullshit!

      Reply

      • Patrick L
        Aug 13, 2009 @ 12:50

        Är det HP1030 vi talar om? Är inte det båten som planar i 7 m/s? Det borde väl vara 1,41 den skall ha?

        Reply

      • Olsson
        Aug 14, 2009 @ 10:33

        m² / ton är väl inte allt om båten inte kan plana?
        På bohusracet satte vi aldrig spinnacker men de flesta båtarna
        försvann ordentligt bakom ändå :)

        /C, 11 Metre STORM

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2009 @ 17:28

      Håkan, jag är imponerad över att du efter ett par timmar i båten, utan kalibrerade instrument antar jag, så precis kan avgöra att den är lite långsammare än X-35? Har du kört mycket X-35?

      På sailguide skrev du följande för ett år sedan. Men HP och Vierö kanske har “trimmat ner” båten efter det?

      “Bra” balans, livlig men hanterbar (3 rev behövs nog…)
      Kryssfart > 7,1 knop vid 8 m/s
      Kryssvinkel ca 70-80 grader vid 8 m/s
      Slör 11-12 knop vid 8 m/s med full kontroll
      Detta under en testsegling :twisted:

      Hon var förvånandsvärd snabb på slören, videon visar den lilla gennakern men med den stora hände det grejer. Lätt 10-12 knop utan ens vara jobbigt, visst fick man vara med med rodret i byarna och falla av men det är ju normalt

      För din infö gör en X-35 i 8 m/s under 7 knop på kryss (TWA 38) och aldrig över 9 knop på någon bog. Så dina uppgifter från provseglingen säger ju att nu faktiskt är mycket snabbare i 8 m/s. Eller har jag missat nåt???

      Reply

      • o
        Aug 14, 2009 @ 09:48

        ha!

        Reply

      • Håkan
        Aug 14, 2009 @ 10:09

        Nu börjar du bli dryg Peter…
        Fårlåt att jag skrev att 1,31 verkar rimligt och jag försökte förklara varför.
        Jag skrev att det var en gissning och att vi skall segla ifrån en X-99 och även att vi borde segla ifrån en First 36.7 men inte en X-35.
        Först gnäller du om att lys/SRS är för lågt och nu verkar du gnälla över att det är för högt?
        Jag har slutat läsa Regatta.nu för länge sedan och tyckt du och din sida varit trevlig men det är nog dags att hålla mig till Anders sida framöver ;-)
        Jag tar tillbaka allt, vi seglar nog som en Trissjolle och kommer sist…

        Ses imorgon och lycka till

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 14, 2009 @ 17:08

          Jag är inte dryg. Jag bara ifrågasätter hela upplägget. Båten var först toksnabb och körde om allt annat i samma storleksklass…

          Men den har inte setts segla mot någon annan båt (?) och inte varit med på några race på ett helt år. Konstigt, om man nu har en racer och vill visa hur snabb/bra den är? Nu dyker den upp med ett LYS som vilken familjebåt som helst på Tjörn Runt av alla race.

          Luktar PR-kupp tycker jag.

          Men som sagt, i morgon får vi se hur den går… och hur det låter i eftersnacket.

          Reply

          • MiniMe
            Aug 14, 2009 @ 17:41

            Nja, Peter LYS/SRS är väl inte som vilken familjebåt som helst. Bavariorna i storleken har väl nån pinne lägre… ;-)

            Vi får väl ser vad den går för och skillnaden mellan 1,31 och 1,33 är inte så jätte stor.

  58. Håkan
    Aug 13, 2009 @ 12:48

    Undanvind, det visste jag inte. Är inte det farligt med alla gippar och stora segel?
    Dåså, då är det klart! Vi vinner lätt… Vi kanske inte ens behöver segla om det;-)

    Vi får se på lördag. Jag har inget emot att bli positivt överraskad…

    Reply

  59. Calle P
    Aug 13, 2009 @ 14:15

    Först marknadsför man HP1030 som en snabbseglare.
    Sedan vill man få alla att tro den är långsamm?
    Hur skall ni ha det?

    Reply

  60. Janne E.
    Aug 13, 2009 @ 14:16

    Håkan, bla bla bla bla… Bla bla bla…….. Bla bla bla bla bla…………………………………………………..

    Betyligt snabbare än en X99… Ha ha ha…. Den va bra!

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Reply

    • Håkan
      Aug 13, 2009 @ 16:30

      Det var inte meningen att trampa någon på tårna…
      X-99 har länge varit min drömbåt.

      Hälsa Patrik
      Jag har seglat med honom men framförallt emot honom för länge sedan…

      Reply

  61. Hans
    Aug 13, 2009 @ 14:35

    Äntligen lite riktigt “Trash talk” – åtminstone om man går efter Peters beskrivning ovan (boast or insult …).
    :)

    Reply

  62. Joakim Johansson
    Aug 13, 2009 @ 14:47

    Nu kan det väl inte gärna bli lättvind??
    Senaste prognoserna nedan:

    SMHI
    Lördag
    Mellan väst och sydväst, 9-12 m/s. Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s

    DMI
    Vejret i Måseskär, Sverige
    lørdag
    Skyet vejr med megen regn. Op til 13 m/s fra sydvest.

    YR
    Varsel for Stenungsund lørdag 15.08.2009
    Morgen kl 6 – kl 12, Laber bris, 7 m/s fra vest-sørvest.
    Dagtid kl 12 – kl 18, Laber bris, 6 m/s fra sør-sørvest.

    FORECA
    Stenungsund Lördag Augusti 15
    08:00 Väst 19 km/h
    11:00 Sydväst 18 km/h
    14:00 Syd 22 km/h

    Den där östliga vinden dom snackade om för några dagar sen verkar vara som bortblåst…

    Reply

  63. Perry
    Aug 13, 2009 @ 16:12

    Twitter tagg för Tjörn Runt?

    #TR09

    /Perry (Twitter – combinative)
    (på en båt “strajpad som en bil”)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2009 @ 17:42

      Taget. Vi får väl se vem som orkar/hinner… Träffade din skipper på bryggan. han lät lite orolig för graniten :-)

      Reply

  64. MiniMe
    Aug 13, 2009 @ 18:43

    bara en kommentar angående omräkning IRC till SRS….

    Express får då ett SRS på 1,08 (rimligt????)

    Blir spännande också att se hur omnämnda båtar placerar sig.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2009 @ 18:58

      Ja, det är bara hoppas att Rodebäck inte kommer till IRC-RM med sin Express :-)

      Reply

      • Niklas
        Aug 14, 2009 @ 18:09

        Kanske dax att IRC-mäta Tango ;-)
        Har läst förr att Expressen ska mäta väldigt fördelaktigt just IRC.

        Reply

  65. Johan
    Aug 14, 2009 @ 07:44

    Tänk att det tog hela 20 år innan man fattade att ULDB båtar kan segla lys tillsammans med Deplacement båtar. De som drev igenom ULDB klassningen är enligt min mening de som bromsat svensk breddseglings utveckling på ett pinsamt okunnigt sätt under löjligt lång tid.

    Reply

  66. F424
    Aug 14, 2009 @ 16:56

    Mitt tips för morgondagen är Dominant 150:an Donna. Alla som seglade Bohusracet minns säkert hur hon rusade ifrån alla 40-46 fotare innanför Orust. Blir det brall imorgon kommer hon att gå bra med sina 1,40, även utan spinnaker..
    //Niklas S

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2009 @ 17:04

      Inte tillräckligt mycket snabbare än Dahlsjös Dominant 105 turbo. De krossade allt motstånd och var 15 minuter före nästa båt på beräknatr på tillfarten från Sunneskär… Vi fick kämpa som djur och var 500 meter före i mål efter 6 timmar på havet.

      Reply

  67. Thomas Hammarström
    Aug 15, 2009 @ 00:07

    På lördag em får vi se vem som var bäst!!!!

    Reply

  68. Claes Hiersemann
    Aug 15, 2009 @ 14:58

    Bravissimo Peter!
    Jag har semester från race just nu, så jag smög in i går kväll efter en lite familjär kräftskiva på regatta tv här på BLUR, då sade du i en interjuv att du alltid gjorde dåliga T-R, nu när jag såg på preliminär listan så LEDER DU TOTALT!
    Ok, det kan ju komma en “planande 606” och ändra på allt, men inte så troligt!
    Ni måste ha planat en hel del, eller hur?

    – Happy Sailing!

    Claes………………………./)…./)…/)../)..¤………………..

    Reply

  69. Thomas Hammarström
    Aug 15, 2009 @ 16:12

    Vad vare jag sa tidigare om Nepptunkryssare, passa er för den. Om jag har räknat rätt så vart den 6:a totalt, det var många båtar som fick STRYK !!!

    Reply

  70. Hannu
    Aug 15, 2009 @ 17:05

    Peter! Din första kommentar i denna tråd, långsammaste båt bland 40 fotarna! Den kan du nu glömma! STORT GRATTIS! 1a placering i gruppen, inte dåligt gjort! Vi stog på berget precis där ni satte gennackern, en liten “broach” strax efter sättningen men sedan full kontroll, många som hade stora problem med gennacker/spinnacker sättningarna där, fast dom flesta körde vidare utan. Kanonbra seglat!
    //Hannu

    Reply

  71. Peter Gustafsson
    Aug 15, 2009 @ 17:23

    Tack Claes & Hannu…

    gick ju kanonbra idag och många saker som blev rätt (och så lite flyt). Och så fick vi den där gennakerrökaren i 12 m/s som man kan leva länge på. Ut i havet och och en klockren gipp. Toppade 15 knop… bättre än plattläns i Kyrkesund :-)

    Kör hem båten till Göteborg nu, sedan bil upp till prisutdelningen. Full rapport kommer i morgon.

    Stort tack till StSS och gänget som jobbade häcken av sig från start till mål: Pelle Pedersen, Matts Agelii, Fredrik Roos, Patrik Hansson, Harald Bröndmo, Mattias Bodlund och Gurra Klock!

    Resultat: http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?seilasid=167&langid=3

    Reply

  72. Anders
    Aug 15, 2009 @ 18:29

    Hastig koll ger att ni bara har totalt 17 kölbåtar före på *seglad* tid. Fett !

    Reply

  73. Johan O
    Aug 15, 2009 @ 19:29

    HP 1030 11 minuter bakom Blur på seglad tid.
    Var det inte HP 1030 väder, den ska väl plana över 8m/s??
    Vad hände?

    Reply

  74. Hannu
    Aug 15, 2009 @ 19:36

    HP1030 gänget såg inte särskilt aktiva ut när dom kom runt Rönnäng, åkte mest med såg det ut som, ingen sättning av gennacker/spinnacker som många andra av båtarna som placerade sig i topp. Annars ser båten riktigt cool ut när den kommer seglande.
    //Hannu

    Reply

  75. Feffe
    Aug 15, 2009 @ 19:46

    Graniten utanför Klädesholmen är inte att leka med. Nu väntar jag bara på att klippet när vi skrotar kommer på You Tube…..

    Aj, vad ont det gjorde !!

    // F

    Reply

  76. Dannibig
    Aug 15, 2009 @ 19:52

    Första klippen från Tjörn Runt: http://bit.ly/256EEp

    Reply

  77. Petter
    Aug 15, 2009 @ 20:01

    Det “Första klippet” från Tjörn Runt ligger redan givetvis på http://www.regattatv.se

    Reply

  78. Petter
    Aug 15, 2009 @ 20:03

    OK det vissade sig vara RegattaTV , sorry

    Reply

  79. Thomas
    Aug 15, 2009 @ 20:23

    Johan/Hannu,
    För 3 av 6 i besättningen på HP 1030 var det första gången man var ombord på en sådan båt och gänget hade aldrig seglat ihop, så det tog tid att få fart i kärran. Blev ju inte heller bättre av att vi missade tidtagningen vid starten och därmed startade efter hela startgruppen. Tog också lite tid att få upp gennakern vid Rönnäng och lyckades också få till en broach, men när vi väl fått upp Gennakern var det riktigt gött och vi loggade runt 16 knop. Jag seglade båten för första gången och tyckte den var underbar!! Hoppas få segla den igen och är övertygad att det går att hitta mycket mera fart i den.
    Thomas

    Reply

  80. Håkan
    Aug 16, 2009 @ 21:16

    Grattis till gruppsegern Peter!
    Vi missade nästan starten
    Hade för dålig fart på kryssen
    Gick omkull vid första hissningen och satte sedan lilla gennakern
    Gick också utanför Kyrkesund och toppade 15,6 knop!
    Slog ändå samtliga X-99, First 36.7 och X-35 på seglad tid så vi är rätt nöjda…
    J/109 med bjudlys är inte mycket att göra åt…;-)
    Bra seglat :-)

    Reply

  81. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Jan 5, 2010 @ 12:14

    […] pengarna | 2.000.000:- (144)IRC-mästerskap 2009 | Trash Talk (131)Nya SweLYS/SRS-tal 2009 (124)Tjörn Runt 2009 | Trash Talk (116)Skall det vara banbegränsning på Tjörn Runt? (110)Årets Eldsjäl 2009 (109)Sweet… J/111 […]

    Reply

  82. Stefan Blom
    Feb 22, 2010 @ 13:11

    Lite svårt med vår ålder att bidra med Trash Talk inför Lilla TR. Men här är en ny film som jag satte ihop till Båtmässan 2010 för StSS. Hoppas det iallafall får några av er att ta med era unga stjärnor den 20 augusti.

    http://www.youtube.com/watch?v=ZetIzvY58mY

    I slutet ser vi våra hövdingar ;-)

    /7 STefan

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.