Skip to content

69 Comments

  1. Peter Witt
    Aug 12, 2009 @ 11:02

    Härligt att se att detta RM blir av och jag ser fram emot ett kanonarr av MRC och GYS i september och kul också att IRC-förbundet är bildat. Jag söker besättning till min båt (First 36.7 med komplett och bra 3DL-ställ) för att kunna delta! Hör av er till mig om intresse finns, kanske en besättning som söker en IRC-mässig båt att delta med… jag är öppen för förslag!

    Reply

    • Jarl Henriksson
      Aug 12, 2009 @ 16:15

      Tjenare!
      Har seglat på denna båt en säsong och känner flera personer som skulle vara intresserade av att vara med i besättningen. Hör av dig så kan vi diskutera. Mvh Jalle

      Reply

  2. Pär Lindforss
    Aug 12, 2009 @ 11:31

    Tyvärr har jag själv inte möjlighet att vara med. Men vår Prima 38 kommer att komma till start.

    Reply

  3. Backe
    Aug 12, 2009 @ 13:51

    Hej är det någon som vet vad en “orginal” Farr30 (mumm30) mäter

    Reply

  4. PelleL
    Aug 12, 2009 @ 13:56

    Ca. 1.09

    Reply

  5. Patrick L
    Aug 12, 2009 @ 14:27

    1,089 dvs ungefär samma som IMX-40.

    Reply

  6. Håkan
    Aug 12, 2009 @ 16:43

    Hur båtar kan tänkas delta?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 19:14

    Det hade ju varit kanon att få 15+ båtar (och vi som var i Ystad vet att det inte behövs så många stora båtar på en linjen på en kortbana för att det skall bli bra action). Det skulle i så fall vara hälften av de som har IRC-cert idag + kanske någon från Finland.

    Eftersom det inte krävs “endorsed” så kan man mäta in en båt på ett par timmar och det kostar <2.000 spänn att få ett mätbrev. Tveka inte att ta kontakt med Kjell Marthinsen (kjell@ssf.se) för att lösa detta.

    Reply

  8. Mats V
    Aug 12, 2009 @ 19:54

    Kommer försöka att få till en start med min X-332 Sport. Enligt “redaktörn” mfl en är det en typisk ORC-optimerad båt (hur optimerad en standardbåt nu kan vara). Skall bli intressant att se om det går att köra IRC med den. Kul att IRC-RM blir av – bra för kappseglingens utveckling.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 20:38

    X-332 sport är en otäckt snabb båt som mäter bra i de flesta regler :-)

    De jag har sett kommer in på strax över 1.000 viket borde vara helt OK? Bättre än i LYS och marginellt sämre än i ORCi. Den stora skillnaden är väl att det finns fler båtar i storleksklassen som mäter bra i IRC än vad det finns i ORCi. Typ X-34 och First 34.7 som ni nu måste segla jämt med :-)

    Reply

  10. Stefan Peterson
    Aug 12, 2009 @ 21:25

    Lycka till Mats. Om tid fanns så skulle vi ta upp 362:an och köra även IRC. Faktiskt så är 362 och 332 tillsammans med Dehler 36 båtar som funkar även i IRC. Som sagt den dag IRC tar över om det någonsin gör det seglar vi också där. Vann inte Matrisen förra året som vanligt så gäller att en bra besättning gör minst lika mycket som båten. Ni brukar ha bra fart och fina manövrar så det går säkert bra.

    Stefan

    Reply

  11. Nobbe
    Aug 12, 2009 @ 22:02

    Hur översätter man lys (Dehler 34 DD 1.25) till IRC?. Vid vilka vindstyrkor är LYS respektive IRC beräknat för?

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 22:25

    Normalt brukar man (Lex PelleL) säga att LYS = 1.25 * IRC TCC. Så ett IRC-tal på 1.000 blir ofta ett LYS runt 1.25…

    Är det en sån här så stämmer det ganska bra? GBR8569T DELINQUENT Dehler 34 (2001) = 1.006E

    PelleL eller någon i LYS-kommittén får reda ut det där med vindstyrkor.

    Reply

    • Peter
      Aug 12, 2009 @ 23:21

      Jag vet ej vad som gäller för IRC men för SRS gäller vind mellan 3-8 m/s och cirkelbana. Vind är väl endast en faktor. fördelning kryss, läns öppna bogar en annan….

      Reply

  13. Patrick L
    Aug 13, 2009 @ 12:02

    När det går att anmäla sig online skall vi försöka vara med…känns lite 80-tal att skicka en anmälan till en snail mail postadress?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 13, 2009 @ 12:40

      De här gubbarna verkar ha det lika svårt som alla andra att få till online-anmälan som det hänvisas till i NoR. Det är 2009, men ändå har alla klubbar jättesvårt att fixa processen från inbjudan till startlista…

      Dra uppgifterna på mail till e.horwitz@keltcognac.com.

      Reply

      • Patrick L
        Aug 13, 2009 @ 12:59

        Ja, sedan bör ju dessutom GSYS vara Sveriges hemligaste klubb – de har inte ens en hemsida. Men jag mailar Eric så får vi se om vi kommer eller ej. Kommer Letto di Pletto så kommer vi. Så får vi ju lite entypsträning i alla fall. Kan vara nyttigt om vi får ett Farr 30 mästerskap till Östersjön som det kanske kan bli nu när Porto Rotondos klubbhus brann ned…

        Reply

  14. Mats
    Aug 13, 2009 @ 12:28

    Skulle vara kul om DataCom och Du Soleil körde IRC. Tror att dom blir rätt svåra att tas med även där.

    Reply

  15. Per L
    Aug 13, 2009 @ 18:16

    Låter som en kul tävling, men banan kan väl inte bli många hundra meter lång att segla på i den viken? Ser ju att bli en minibana, eller?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 14, 2009 @ 08:48

      Ja, vi brukar ju ha våra banor ≈ 1 M långa och jag hade personligen föredragit detta och en plats där större kölbåtar får köra fritt och där vinden är någorlunda stadig. I Nynäshamn förra året var det – som alltid – kanonsegling. Eller så hade man ju kunnat vara ute på Jungfrufjärden. Men nu är det som det är och då får man ju gilla läget. Det kan nog bli kul det också med mycket täta situationer på en kort bana. Mer publikvänligt kanske och det är ju inne nu.

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 22:11

    Nu kan man anmäla sig elektroniskt på http://www.sweirc.se/

    Reply

  17. Mats V
    Aug 14, 2009 @ 15:24

    Ang seglingsvatten; Hustegafjärden är som sagts ovan extremt trång (och kan jag tänka mig, mycket byig som en följd). Stora Värtan ligger runt knuten och är ett alldeles utmärkt vatten. Med INA Marins utbyggnad finns det dessutom mycket gott om plats för gästande båtar (INA Marin har varit mycket positiva tidiagre till att låna ut platser för kappsegling). Parkering och ramper finns också.
    Just an idea…

    Reply

    • Richard
      Aug 15, 2009 @ 01:19

      Kan hända att vi åker runt andra hörnan och kör på Askrikefjärden. Lite rymligare och ingen trafik.

      Reply

  18. Robert Carenfelt
    Aug 15, 2009 @ 15:41

    Ja, lite mer utrymme skulle inte skada:-) Askrike är perfekt.

    Reply

  19. Mats V
    Aug 16, 2009 @ 20:21

    Toppen!

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Aug 17, 2009 @ 10:45

    Formellt anmälda just nu:
    – Corby 29, Team Blur
    – Corby 33, Inga from Sweden
    – Farr 40, Happy
    – Farr 30, ORCA Sailing Team
    – Landmark 43, Air IV

    Det snackas om (“jaja, vi skall anmäla oss”)… Aspect 40, Dehler 34 (Dehlta), minst en First 36.7 (Peter Witt), J/109 (Matador), Prima 38 (Serendip), X-332 Sport och kanske några X-35. Dessutom en kvartstonnare och ett par J/80!

    Verkar ju bli en härlig mix! Det här ser vi verkligen fram emot. Ser ut att kunna bli årets regattamiddag också :-)

    http://www.sweirc.se/

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2009 @ 20:55

    – A-35, Krut, Johan Freye 1.029
    – Corby 29, Team Blur, 0.980
    – Corby 33, Inga from Sweden, Richard Göransson, 1.044
    – Dehler 34SV, Dehlta, Leif Englund, 1.037
    – Farr 30, ORCA Sailing Team, Patrick Lindblom, 1.089
    – Farr 40, Happy, Berndt Frogner, 1.192
    – First 36.7, Giselle, Peter Witt
    – Landmark 43, Air IV, Christer Carenfelt, 1.163
    – X-332 Sport, Wiklunds, Mats Viktorin

    På “rykteslistan” har vi Aspect 40, ytterligare en Farr 30 och en First 36.7, J/109 (Matador), Prima 38 (Serendip) och kanske några X-35 En kvartstonnare och ett par J/80?

    Reply

  22. Patrick L
    Aug 19, 2009 @ 21:10

    En ny 29-fotare på 0,980…ja herre gud. Fast jag ser fram emot att köra mot Inga och Krut om de skall ligga på de där talen… ;-)

    Reply

    • Patrick L
      Aug 19, 2009 @ 21:11

      …och Dehlta också. Det är inte LYS det här, Peter.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 19, 2009 @ 21:18

        Solly… fixat. Tur att det inte är jag som sköter resultathanteringen…

        Reply

  23. Patrick L
    Aug 19, 2009 @ 22:07

    Jag undrar vart man kan parkera båten. Om jag minns rätt fanns det åtminstone tidigare ingen brygga vid Skogshem och man skall ju anmäla sig och förhoppningsvis (?) kunna parkera båten någonstans efter lördagens race? Man har ingen större lust att transportera hem båten mellan dagarna?

    Finns det någon info om regattamiddagen? Inte så mycket tid att vinka på för planeringen.

    Reply

  24. Mats V
    Aug 20, 2009 @ 10:07

    Det skall bli intressant att se vad jag får för IRC-mätetal. Noterar att Dehler 34 SV har 1,29 i LYS vs A-35 som har 1,32. I IRC är förhållandet det omvända; Dehlern har 1,037 och A-35 har 1,029. Ganska stor diff mellan de två mätreglerna trots allt. It’s a jungle out there…

    Reply

  25. PelleL
    Aug 20, 2009 @ 10:12

    Du borde landa precis runt1.00-1.01 och som sagt en jungel för det är ju inte så lätt att genomskåda hur båtarna är konfigurerade med segelstorlekar och ballastning.

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Aug 21, 2009 @ 06:56

    Då var Farr 30 Letto Di Pletto anmälda också. Bra för seglingen men framförallt för kalaset ;-)

    Det här skall bli skitkul!

    Och förresten, så här ser “Team BLUR” ut. Inte illa!!!

    Peter Gustafsson
    Pelle Pedersen
    Fredrik Roos
    Pelle Lindell
    Fredrik Bergström
    Kristian Hertzberg
    Chris Parnaby

    Reply

  27. Peter Gustafsson
    Aug 21, 2009 @ 13:54

    … och Arcona 430 Viola, http://www.teamviola.se/ IRC rating (TCC) 1.140.

    … och Quarter Ton Alice II med Rickard Melander, Fredrik Brötell, Björn Österberg och Jesper Ott.

    Reply

  28. Mats V
    Aug 21, 2009 @ 17:22

    Peter,

    Hur får du fram de anmälda? På IRC förbundets sida ligger en gammal lista där många anmälda saknas (bl.a. jag själv). Det skulle vara bättre reklam för regattan om listan var uppdaterad. Flera anmälda lockar ännu fler.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 21, 2009 @ 17:55

      Hey… blur.se har väl alltid koll innan de officiella sajterna ;-)

      Jag hjälpte dem med anmälningsblanketten och kan därför se vilka som anmält sig. Tror att den officiella listan uppdateras inom kort. Här är i allafall de som är anmälda just nu. Tiotalet till som säger att de är på gång…

      – A-35, Krut, Johan Freye 1.029
      – Arcona 430, Viola, Stefan Engström, 1.140
      – Corby 29, Team Blur, 0.980
      – Corby 33, Inga from Sweden, Richard Göransson, 1.044
      – Dehler 34SV, Dehlta, Leif Englund, 1.037
      – Farr 30, Letto Di Pletto, Thomas Olsson
      – Farr 30, ORCA Sailing Team, Patrick Lindblom, 1.089
      – Farr 40, Happy, Berndt Frogner, 1.192
      – First 36.7, Giselle, Peter Witt
      – Landmark 43, Air IV, Christer Carenfelt, 1.163
      – X-332 Sport, Wiklunds, Mats Viktorin
      – Quarter Ton, Alice II, Rickard Melander

      Snart dags att dra igång en ordentlig Trash Talk också.

      Reply

  29. Mats V
    Aug 21, 2009 @ 18:04

    Såklart, Peter.

    Kom igen nu ORC:are – några av er vill jag ha sällskap av! Känner mig lite ensam… ;-)

    Reply

  30. Leif Englund
    Aug 21, 2009 @ 18:26

    A35 mäter i standardkonfiguration och med spinnaker över 1.040 och Dehler 34SV c:a 1.026 (Lys 1,27). Krut kan ej vara standard. Dehlta har kolfibermast därav de högre mättalen både i IRC och Lys. Inte så mycket djungel som det verkar vid första anblicken.

    Reply

    • Tompa
      Aug 22, 2009 @ 15:52

      Dehler 34 S/V Dehlta har väl förutom kolmast också större förtriangel/längre J-mått och också en maxgenua, vilket inte den vanliga fockbåten 34 S/V med LYS 1,27 har?
      Tommy

      Reply

  31. Leif Englund
    Aug 23, 2009 @ 11:25

    Tompa,
    “Dehlta” har J= 4.34 jämfört med de 34SV som har rullen under däck som har 4.10.
    Genuan på “Dehlta” är 140% medan t.ex “Grynet” har rullen under däck och 144% Genua. “Dehlta” har kolfibermast medan Grynet har aluminiummast och backstag.
    “Dehlta” LYS/SRS 1.29
    “Grynet” LYS/SRS 1.28
    Leif

    Reply

    • /HenrikB
      Aug 23, 2009 @ 15:40

      Vad står det i certet om syntetriggen då..?

      Reply

  32. Öresund Regatta, And
    Aug 23, 2009 @ 11:56

    Engelsmännen som körde IRC med fockkonfigurerad Dehler34 SV och framflyttat förstag hade väl 1.026 eller slutade de på 1.024 när de vägde båten till Endorsed?
    När vi har genua så har vi ju samma LP men om vi kör fock så blir din och engelsmännens större. Glöm inte det. Vi ska ett lägre IRC-tal än engelsmännen om det ska bli rätt. Genuan kör ni väl inte med i IRC, eller? :-)
    I IRC blir väl genuan straffad med åtminstonde ca 6s/sjömil eller ca 1%. 1.024 bör väl då multipliceras med 1.01 eller? Någon som vet?
    Är det någon som vet hur Code 1 i laminat duk straffas i IRC?
    Jag förstår inte de stora skillnaderna som det blir i IRC mellan de olika båttyperna om man inte straffar Code 1? Code 1 i laminat duk är ju rena raketbränslet på halvvind.
    Tittar man på A-35 och First 34.7 så är det stor skillnad mellan de olika båtarna av respektive typ.
    Förövrigt tycker jag Dehler 34 SV mäter ok i ORCi för att köra i Flensburg nästa år. Vi kanske landar där. Det snackas mycket i Danmark också om IRC men ingen vågar väl utmana det väl inkörda DH2009.
    Personligen så är jag verkligen kluven vad det gäller regler. ORCi är ju perfekta reglen men dyr och svåröverskådlig. Man vet ju inte vem man ska vara före förrän det är för sent att påverka. Efter målgång. Vi kör det som finns.:-)

    Reply

  33. /HenrikB
    Aug 23, 2009 @ 15:38

    Vi kommer med Mithril, hoppas bara man hinner få ett cert…
    Som sagt, någon som vet var man kan lägga båten, vart är partyt etc?

    /Henrik

    Reply

  34. Klas
    Aug 23, 2009 @ 17:05

    Öppnar thrash talken: :-)
    Skönt att båtarna som sällan når till toppen i ORCi får en regatta med chans till vinst!

    Förlåt, men det var smashläge :-)

    Reply

    • Pelle P
      Aug 23, 2009 @ 18:29

      Bra Klas, now we´re talking;
      Om det nu är så, varför inte ställa upp och förnedra ännu mer?
      Dåligt insatt i ORCi kontra IRC men är det inte så att IRC är större worldwide och ORCi för en ganska tynande tillvaro norra Europa?
      Ska kanske inte säga för mycket; seglar själv mest i Norge och där är det ORC som gäller… Hur eller hur så ska det bli RIKTIGT kul att segla detta!!
      Vilka dyker upp på fredagen och tränar? Vi gör det.

      Reply

      • PelleL
        Aug 23, 2009 @ 22:18

        Om man ser till antalet aktiva mätbrev worldwide så är ORC (i+club) och IRC rätt lika med ca 9000 var sist jag kollade (i våras). IRC är totalt dominant i den anglosaxiska världen men ORC dominerar fortfarande i medelhavet, sydamerika, östersjön och övriga östeuropa. De mätta systemen är dock små jämfört med empiriska respitsytem som PHRF, HN, Yardsticks av olika slag som totalt runt jorden nog har runt 50.000 aktiva båtar.

        Reply

  35. Peter Gustafsson
    Aug 23, 2009 @ 20:22

    Ja, visst är det bra att massa kappseglare känner sig välkomna, även om de inte är stormästare i ORCi :-)

    Senaste listan…

    – A-35, Krut, Johan Freye 1.029
    – Arcona 430, Viola, Stefan Engström, 1.140
    – Corby 29, Team Blur, 0.980
    – Corby 33, Inga from Sweden, Richard Göransson, 1.044
    – Dehler 34SV, Dehlta, Leif Englund, 1.037
    – Farr 30, Letto Di Pletto, Thomas Olsson
    – Farr 30, ORCA Sailing Team, Patrick Lindblom, 1.089
    – Farr 40, Happy, Berndt Frogner, 1.192
    – First 36.7, Giselle, Peter Witt
    – J/109, Matador, Jonas Grandér, 1.033
    – Landmark 43, Air IV, Christer Carenfelt, 1.163
    – One-off, Mithril, Henrik Borg
    – X-332 Sport, Wiklunds, Mats Viktorin
    – Quarter Ton, Alice II, Rickard Melander

    Reply

  36. Leif E.
    Aug 23, 2009 @ 20:26

    Henrik
    I LYS certifikatet för Dehlta anges kolfibermast och partialrigg. Precis som i Mithrils cert. tas ingen hänsyn till om stående riggen är 19 trådig wire, Dyform, rod, PBO eller kolfiber. I Dehltas fall är det PBO. Ingen hänsyn tas heller till vilket material löpande riggen är i. Det gör man inte i ORCi heller. Backstag och checkstays påverkar konstigt nog heller inte mättalet i LYS däremot i ORCi. Lys är helt enkelt inte så finstämt att förändringar som påverkar mättaler mindre än en procent beaktas. Vill man ha större noggranhet så får man segla någon annan regel. Enligt min uppfattning så är också straffet för kolfibermast för stort i LYS i de vindförhållanden som vi normalt seglar i. Fördelen i Dehltas fall visar sig i vindar över 20 knop jämfört med en standard Dehler 34SV, då genom en högre förtagsspänning och 1-2 graders bättre höjdtagning. Backstag som kan minska den skillnaden väsentligt kostar emellertid ingenting i LYS. Det är en brist att LYS certifikaten inte är publicerade på SSF:s hemsida. Det skulle undanröja missförstånd och misstänksamhet. Jag utbyter gärna LYS certikat med dig Henrik och ser fram emot att få möta Mithril på IRC RM. Kul att ni kommer med. Eftersom Mithril av någon anledning verkar att ha fått ett för högt LYS tal kommer troligen IRC talet att stämma bättre. LYS systemet har svårt att hantera one-off båtar som gärna hamnar för högt. Vi skall dock vara glada för att LYS i och med SRS har uppgraderats betydligt och att man tagit krafttag för att höja kvaliteten på mättalen. Dock har väl forfarande vissa äldre konstruktioner fördelar med LYS tal som beräknats på “Dacronsegeltiden”.
    Leif

    Reply

    • /HenrikB
      Aug 24, 2009 @ 07:52

      Tack för bra svar Leif. Jag håller med om LYS-talets trubbighet..
      Jag undrar bara vad någon som köper kolfiberpipa till sín 34:a, men utan PBO-rigg säger? Skall han ha samma LYS som Dehlta eller lägre..?

      Skall bli kul att köra IRC!!

      Reply

      • Leif E.
        Aug 24, 2009 @ 10:54

        Som sagt LYS räknar inte med 3 decimaler. En annan sak som Lys inte tar hänsyn till är materialet i bom och spridare. I Dehltas fall är det aluminium så här finns det mer att hämta.
        Det stora problemet är nog ändå att man inte begränsar antalet gubbar på railen. När du får ditt IRC brev så kommer du att märka att i IRC är detta begränsat. For Mithril troligen till 6 el.7 gubbar. Dehlta som är större båt får ha 8 mans besättning. På litet mindre båtar är nog ändå aluminiummast med back och checkstag den mest fördelaktiga konfigurationen både i LYS och IRC. På litet större båtar över 36 fot så tar nog kolfiber över. Detta är allmänt känt bland båtkonstruktörer men okänt av mig när jag accepterade testriggen från Seldén. Straffet för kolfiber är samma för stora som små båtar i LYS och IRC trots att fördelen ökar på större båtar som ofta har problem med pumpning.
        Vi syns på Lidingö!
        Leif

        Reply

        • Joakim
          Aug 24, 2009 @ 11:41

          Oftast har man inga begränsningar för besättningen i IRC. Man måste ha en begränsning i NOR. Annars får man segla med hur många som helst på railen.

          Jag anser, att 8 gubbar på Dehler 34 SV är MYCKET. 5-7 räcker nog.

          27.4.1 There is no limitation on crew numbers or weight under IRC except in the case of a
          short handed certificate (see Rule 9.2), for one designs, and in races requiring boats
          to hold an ‘Endorsed’ certificate (see Rule 9.4).

          Reply

          • Leif E.
            Aug 24, 2009 @ 20:23

            O.K. I IRC certifikatet för Dehlta (som är endorsed) stipuleras max 8 men eftersom vi nu inte har endorsed som krav blir det fritt. Tack för att du gjorde detta klart.
            /Leif

        • Team Dehlerdoris
          Aug 24, 2009 @ 21:07

          Hej Leif! Tycker att det verkar vara nå´n sorts “mängdrabatt” om man ändrar från grundstandard direkt. Kappseglade massor med vår tidigare NF och jag fick +2% mer i LYS enbart för att jag hade en genua på fockbåten NF.
          Om vi sedan hade;
          – flyttat fram förstaget
          – bytt till kolmast
          – PBO rigg
          så vete fa´n vilket LYS-tal som det hade medfört… :-)
          Till saken hör att +2% på NF inte var något större problem att segla upp till under c:a 8-9m/s.
          Backstag tillåts för alla båtar i LYS så det ligger med i allas lystal. Undantaget är om klassregeln inte tillåter backstag.
          Hoppas Dehlta och alla andra kölbåtsseglare på ostkusten kommer till seglarfesten Arkö-Runt på lördag 29/8. 30 NM härlig skärgårdsbana i Bråvikens mynning.
          Titta på; http://www.oxss.nu/default.asp?rID=8
          StefanK
          http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          Reply

          • Leif E.
            Aug 24, 2009 @ 22:43

            Hej Stefan,
            Tack för din vänliga inbjudan till Arkö Runt. Har hört mycket gott om det arrangemanget och skulle gärna deltaga men får nog inte logistiken att fungera i år. Min båt är utlånad till mässan i Wasahamnen veckan därpå.
            De två procents tillägg som du råkade ut för tidigare på din NF har idag justerats ned till 1 pinne för 150% Genua vilket stämmer bra med utfallet även i ORCi vid denna förändring. Även Lys utvecklas ju med tiden efter vunna erfarenheter och det skall vi väl vara tacksamma för. Det är ju också som tur är heller inte längre så att varje liten förändring ger en pinne däremot gör man numera om jag förstått det hela rätt en samlad bedömning.
            Betr den PBO rigg som jag testar för Seldéns räkning så är erfarenheterna goda så här långt. Den sträckte sig betydligt mer än wire och framförallt rod under första säsongen men nu har den blivit stum och inte visat någon märkbar sträckning i år. Livslängden skall ju vara likvärdig med rod men vi får väl se.
            Att backstag inte påverkar LYS talet är i mitt tycke generöst speciellt om masten har lång kaltopp men som sagts tidigare, LYS talen har ju endast 2 decimaler. Har man större krav på exakthet så är det ORCi som gäller. Där kostar backstag men kolfibermast straffas inte alls lika hårt som i LYS. Det skall bli intressant att nu få mera erfarenhet av IRC. Kanske är det rätt väg att gå inför framtiden. Varför inte ta ut ett IRC brev på din 34DD och ställa upp på RM, det verkar att bli bra anslutning.
            /Leif

          • Team Dehlerdoris
            Aug 24, 2009 @ 23:19

            Leif, jag seglade min NF med genua i över 10 år och +2% det var inte förhandlingsbart. LYS-gubbarna hade dock en “piont” att vi vann en massa seglingar ändå.. Bl.a. Arkö-Runt Ttotalt 1, 2,3,4,5 olika år..
            Med vår Dehler 34JV/DD har det blivit 9:a som bäst(utan spinn)..
            Som sagt var Arkö-Runt är en helt OK segling med OXSS som duktig arrangör. Banan är också rimligt säker med tanke på att alla kan segla samma bana oavsett om man går grunt eller djupt. Ala är välkomna på lördag!
            Visst IRC skulle kanske funka. Det vore naturligtvis kul. Vet du om det finns någon skrovmätt Dehler 34JV/DD eller någon IRC mätt?
            StefanK

  37. Peter Witt
    Aug 24, 2009 @ 10:43

    Hej, jag kan bekräfta Stora Värtan som möjligt seglingsvatten för denna segling, dvs ett område där det går att köra en bana på 1 M oavsett vindriktning i ganska ostörda vindförhållanden. Kolla gärna denna beskrivning: http://stsf.se/index.php?option=com_content&view=article&id=247&Itemid=105. Det finns två st 2,5-2,8:or i utkanterna av seglingsområdet som jag för säkerhets skull kan markera med bojar – det växer rätt tjockt med sjögräs på dessa…

    Ina Marin i Viggbyholm är mycket positiva till gäster denna helg 12-13 sep (torsdag-mån om man vill eller kanske ännu längre också) och har plats för upp till 30 större båtar med Y-bommar, el, vatten. Kodlås till grinden för att komma ut på bryggorna får vi sen om det är aktuellt.

    Jag kommer själv att segla med Mats Victorin på hans X-332 Sport Boxer iom att jag inte har fått ihop en full besättning på min båt. Ska bli kul!

    Vi ses, Peter

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Aug 24, 2009 @ 19:51

    + Farr 31, Farr Ahead, Robert Lidqvist, 1,031

    Reply

  39. Leif E.
    Aug 25, 2009 @ 11:25

    Stefan,
    Lys kommitténs nya policy är att nya båtar och båtar med ändringar inte längre skall “straffas” utan att man skall sätta ett så riktigt LYS/SRS tal som möjligt redan från början. Skrovfil för Dehler 34DD finns och heter DEH34N OFF.
    ORCi GPH ligger runt 646 för en standardbåt med 150% Genua.
    GPH för Dehler 34SV “REE” GER 6134 (med J 4.33) är 627,1
    Inmätt i IRC finns t.ex: GBR8569T DELINQUENT Dehler 34DD med TCC: 1.006 (endorsed).
    /Leif

    Reply

    • Joakim
      Aug 25, 2009 @ 11:48

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Aug 25, 2009 @ 13:35

      Bra med “ny policy” mot extra LYS straff, men jag har faktiskt inte sett denna policy i skrift. Vet du eller några “Lys-gubbar” var detta står?
      Tack för “skrovfilerna”. Jag såg fräscht finskt ORCi för Dehler 34JV/DD med 150% genua vilket gav GPH 637,9 (Carabilla III). Runt 638 blir det nog för “Doris”.
      Backstag behövs inte på en båt med 9/10 rigg, det blir mer vikt i riggen o på båten(extra winschar), ökat luftmotstånd och ökad risk för gippstrul.
      Seglen är ju dessutom anpassade till riggen av segelmakaren.

      Reply

      • Leif E.
        Aug 25, 2009 @ 20:35

        Stefan
        Betr “straff” i LYS/SRS har Kjell M. på SSF bekräftat att det inte används.
        Peter Gustavsson skrev också följande i ett diskussionsinlägg på Blur i början på året som du själv deltog i:

        “Att säkerhetsmarginalen är borta har vi fått bekräftat av Pelle L”
        slut citat

        Jag håller med dig om att backstag inte behövs på D34DD. På båtar med litet längre kaltopp som t.ex D34SV är det dock fördelaktigt med backstag. “Grynet” har backstag i Vectran så vikten blir försumbar dessutom kan häckstaget då göras lättare. “Grynet har inga extra winschar däremot extra avlastare. På “Dehlta” behövs däremot inte backstag tack vare kolmasten som är styvare i toppen.
        Leif

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Aug 26, 2009 @ 09:16

          Det är tack vare BLUR.se som vi äntligen får direktinfo av några LYS-gubbar vad som gäller.. Det är naturligtvis bra om Peter får saker bekräftade av PelleL eller MiniMe.
          Men är det verkligen så det ska fungera med information från SSF?
          P.s. Dehler blir vanligt största “klassen” på lördagens Arkö-Runt (6 st).
          StefanK

          Reply

  40. Öresund Regatta, And
    Aug 25, 2009 @ 13:10

    Backstag är ju inte bara fördel. Ett moment till i slag och gippar och ökat luftmostånd i riggen etc. Det är inte bara gratis i SRS/SWELYS utan också i DH2009.
    Den stora fördelen är väl att man kan ha koll på förstagsspänning och mastkurva oberoende av varandra. North sails hävdade att sagg inte är ett problem utan man syr seglet kompenserat för sagget. :-)
    Jag tycker Gransegel killarnas resonemang med att förstaget rör sig och seglet är aldrig rätt mer än i ett av lägena i den bana som förstaget rör sig. Norths resonemeng håller kanske för smult vatten men inte om det är sjö anser jag.

    Reply

  41. Hans Gunnarsson
    Aug 25, 2009 @ 20:57

    Finns ingen tråd för Hyundai Cup 29 augusti så jag snor den här:

    Behöver ni komma ut till Sandhamn på lördag morgon (Waxholmsbåtarna går inte så tidigt) så har jag bokat taxibåt. Första är full, ska boka en till i morgon, hör av er till mig om ni vill ha plats.

    hans.gunnarsson@gmail.com

    /Hans
    Bismarck

    Reply

  42. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2009 @ 22:24

    + Dehler 44, Ada, Johan Biörk, 1.167
    + Prima 38, Serendip, Lindforss/Lundmark, 1.073

    Utan Peter Witt är det nu 16 båtar på listan…

    Reply

  43. LA
    Aug 28, 2009 @ 17:42

    hur ser man anmälda ??????
    otroligt hemlig båtklubb

    Reply

  44. Pär Lindforss
    Aug 29, 2009 @ 01:44

    Hej LA,

    Här finns info om anmälda http://www.sweirc.se

    Reply

  45. Mats V
    Sep 1, 2009 @ 10:14

    Nu är det beslutat var seglingarna läggs. Se på IRC-sidan; http://www.sweirc.se. Det blir säkert bra.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.