Skip to content

36 Comments

  1. Richard D.
    Aug 11, 2009 @ 22:42

    Fin topp på storen, om man kan trimma förstaget tillräckligt..
    Luckan på fördäck kanske mest samlar salt och skit eller. Bättre att ha grejorna framme tycker jag nog. Lite smal för min smak, men gillar riggen. Inte så svepta spridare heller. Nice.

    Reply

  2. OS
    Aug 12, 2009 @ 00:26

    Tycker båten är riktigt sweet, men är den inte väldigt lik HP 1030?
    Sen kunde dom struntat i allt teak i sittbrunn och trä rorkulten.
    Annars grymt snygg!

    Reply

  3. Pelle P
    Aug 12, 2009 @ 08:47

    Klart sweet!!!!
    Men något är super-fel med mastkurvan på storen, syns tydligt på bild 2.
    Ok, dra i häcken men jag tror inte det hjälper mycket då förstaget sitter högt och du vill inte släppa på undervant för att öka prebenden.
    Har jag rätt? Inte en aning, danska Quantum är grymt duktiga segelmakare så jag tror detta löser sig…

    Reply

  4. Göran
    Aug 12, 2009 @ 09:48

    Jsg tycker båten är skitful. Får man tycka det? Inredningen liknar vänthallen på en bussattion. Ser precis likadan ut i skrovet som de flesta nyheter som kommer just nu. Skrovet OK, seglar säkert kanon. Men ful som fan.

    Reply

  5. Joche
    Aug 12, 2009 @ 10:35

    Blandat:
    vid första anblick snygg och fräck. Men sedan när jag tittar runt blir det fult och tanken infinner sig: Hur kantig kan en båt bli för nu blir det kantigare och kantigare. Jag får för mig att alla letar efter ett sätt att få en båt att segla snabbt och bra bestående av endast räta vinklar.

    Favorit är dock ändå sittbrunnen – hela vägen från nedgång till akterspegel (den lilla som finns:-) ).

    Reply

  6. Brorsan
    Aug 12, 2009 @ 10:36

    Göran, jag måste faktiskt hålla med dig till del, inredningen är verkligen skitful. men i övrigt ser båten riktigt snygg ut. Gillar verkligen att man satt dit lite teak i brunnen. snygg skrovform och segelplan.

    Men varför är luckan som döljer tamparna så jäkla stor? Hade de inte räckt om den slutat i höjd med mastfoten?

    Reply

  7. Team Dehlerdoris
    Aug 12, 2009 @ 10:38

    Tycker som OS att teaken i sittbrunn kunde utgå. Ger en helt onödig retrokänsla. Varför inte använda t.ex. TBS matta som Dehler m.fl. använder. TBS är snyggt, ger ett otroligt bra halkskydd och är lite “soft” att gå på.
    Sedan winschar för storskotet.. inte riktigt min grej. behövs det verkligen på en så´n här liten båt? Harken hade storskotsarrangemanget “Magic block” tidigare i sitt sortiment. Utvecklat av några Tornadoseglare. Tyvärr så var segelytan maximerad till 25kvm på detta på grund av klena spärblock. Hursomhelst så kunde man enkelt välja 1:6 eller 1:12 i utväxling. Man överskotade något o när man sedan släppte lite så fick man 1:12 i utväxling. Det kanonbra arrangemanget sitter antagligen kvar på vår gamla Contrast “Blåsningen”.
    Sedan tycker jag Vivace ser ut att “gå på näbben” lite väl mycket på bilden där dom kryssar, men det kanske bara är en tillfällighet.
    Bortsett från IKEA inredningen som man förmodligen inte ska vistas i sjögång i, så ser båten riktigt sweet ut.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  8. Anders R
    Aug 12, 2009 @ 10:54

    Snygg inredning! På tiden att den italienska designen letar sig norröver. Gamla klassiska båtinredningar är verkligen det fulaste som finns.

    Reply

  9. Erik Barkefors
    Aug 12, 2009 @ 11:54

    Tycker att inredningslayouten är kul med “fåtöljerna” osv. Men alla skarpa hörn är ju vansinne! Om inte en gast skadar sig efter ett dygn i den båten bör de lämna in Lotto ;-)

    Reply

  10. Silver Surfer
    Aug 12, 2009 @ 14:43

    Holder med om at “fåtøljerne” er en god detalje. Men jeg tror at den iøvrigt vil føles meget lille under dæk – det store cockpit koster. Og det lader til at problemet med nedgangslugens bundkant gentages her – se billede 11

    Reply

  11. Andre B.
    Aug 12, 2009 @ 14:48

    Skrovet var sweet och däcket rätt ok. Roligare än HP 1030. Men inredningen såg hemmasnickrad ut. Kändes som ett hastverk för att få båten klar. Ingen harmoni i “sågningarna” och som ovanstående säger livsfarlig. Båtar rör sig och kantiga inredningar är livsfarliga för sina besättningar. Dessutom fastnar allt från segelsäckar och tampar till väskor mm vilket sliter ned inredningen fort.

    “Möbeldesigners” är bra på att designa möbler men oftast sämre på ergonomi. Transportseglade en ny “oceanklassad” 46 fotare för ett par år sedan. Den fungerade bra på platt vatten men i hårt väder var den livsfarlig. Designern had bland annat struntat i handtag och räcken inne i båten. Fanns inte ens någon skyddsbåge runt spisen…

    Mvh. Andre´

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 15:03

    Någon borde klura ut hur man gör ett riktigt snyggt storskotssyetem för den här storleken båtar. Både det “tyska” och det här som kräver winschar känns inte rätt… tampar borde försvinbna in i nåt litet hål och dyka upp som fintrim på nåt bekvämt ställe…


    Förr gillade jag teak i brunn, men nu är jag extremt nöjd med en ljusgrå antihalkyta. Praktiskt, lätt att hålla rent och ser helt nytt ut efter två års stenhårt missbruk.

    Reply

  13. Janne Banan
    Aug 12, 2009 @ 16:37

    De hittade ju linjalen när de ritade inredningen. Hemsk. Inget vidare nav-bord. Och varför all denna regnskog??? :-(

    Reply

  14. Lars From
    Aug 12, 2009 @ 18:36

    Når man designer en båd som Vivace, er man fra starten klar over at uanset hvordan man designer, vil man aldrig kunne lave noget der passer alle. Dem der forsøger, ender afog til med ikke at tilfredstille nogen. Derfor er deler en båd som Vivace sejlerne. Nogen syntes at den er fantastisk, andre syntes det er noget skidt. DET der er det vigtigste er, at den vækker følelser. At den kan glæde, eller ikke. Så er det sikkert at den rammer nogen positivt. Holdninger er forskellige, og tak for det.
    Et par forklarende kommentarer.
    Kanten til nedganslugen skal være 30 cm høj for at båden kan blive CE godkendt, og alle nye både der bliver solgt skal være CE godkendt. Beklager. Den er ikke pæn.
    Mastekrumning. Hvorfor krumme masten, hvis man nu kunne det samme bare funktionen lå i sejlet. Vivace er stiv, og derfor kan riggen strammes op i vanterne. Der er for meget mastekrumning i storsejlet, og det bliver lavet om !! Godt set !!
    Skroget – nej – den er ikke som andre både og af flere grunde. Skroget skal afstemmes med alt andet ombord, og hvad den skal bruges til. Vivace kan afbalanceres af 3 sejlere ombord. 10 gaster vil være det hurtigste, men den sejler godt med 3. Kølbulben vejer 1806kg, sejlene anderledes osv. osv. Alt dette skal afstemmes med skroget. Vivace – anderledes koncept – anderledes skrog.
    Om en båd dykker med næsen afhænger meget af flere ting. Volumen i stævnen. Placering af vægten og volumen i det hele taget. Og ikke mindst hækken. Hvis hækken holder båden på plads, dykker den ikke med næsen. Eksempel : Natten til onsdag sejlene vi fra Limfjorden til Helsingør. Det blæste 13-16 m/s fra vest. Vi sejlede i total mørke med rebet storsejl og fok. Vivace dykkede ikke med næsen en eneste gang, og den slår ikkeø vand ind over cockpittet. Bølgerne var op til 3 meter høje. På kryds holder kølen båden på plads.
    Udveksling hækstag 1:16 og det virker. Trimmes i begge sider, og det kan samles endeløs.
    Plads, kom og se den. Jeg tror i bliver meget overrasket.
    Vivace er ikke indrettet til at tage sig godt ud på en messe. Erfaringer viser at sejlere tilbringer ca. 80% af tiden i cockpittet, så hvorfor bruge 80% af båden til indretning om læ ?? Desuden giver et stort cockpit mulighed for et kæmpe cockpittelt. Plads med udsigt, og så kan Vivave sejle for sejl med teltet slået op. Det er der ikke mange både der kan, med mindre de skødes på ruffet.
    ALT indretning er snedkerarbejde, spruet og limet sammen. Alt er håndlavet. Kvaliteten er i top. Design kan ikke diskuteres. Jeg bryder mig ikke om gammeldags mørk aptering med buer alle vegne. Vivace er nyt design, og det er jeg klar over at alle ikke kan lide. Vivace kan produceres efter ønsker, så fortæl mig hvad du ønsker, og vi vil lave det. Vivace er designet som jeg kan lide det – men IKEA.
    Kortbord – hvem bruger kortbord idag. Kortplotter. Desuden er det bedste kortbord alligevel pantrybordet, eller spisebordet. Der er mange muligheder. Kortbordet er spild af god plads. Jeg har designet et lille teknikbord.
    Det var en lille forklaring af – hvorfor !! Hvis jeg skulle lave Vivace som alle andre, hvorfor skulle jeg så lave den ??

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 19:21

    Kolla in dagens test på minbaad.dk!!!

    Reply

  16. Sillstryparn
    Aug 12, 2009 @ 20:20

    Den överbyggnaden borde Corby få slita spö för: minst 10 rapp!
    Förskeppet verkar för smalt & båten går på nosen. Men, så brukar ju alltid Corbys båtar se ut: som en spetsig liksidig triangel uppifrån.
    Inredningen är måhända OK, men skåpen på styrbordssidan i salongen pressar ihop inredningen alldeles för mycket.
    Häftigt med det ljusa träslaget.
    Teak i sittbrunnen är bara jobbigt att sköta, men sittbrunnens utformning är bra.
    Den gigantiska förluckan som inte döljer nåt annat än plast känns ju fullständigt meningslös.
    Känner mig lite gnällig nu när semestern är slut.

    Reply

    • Lars From
      Aug 12, 2009 @ 23:23

      For at undgå misforståelser, så købte jeg støbeformene til den oprindelige corby 33, og så lavede jeg det om. Ændret bunden fuldstændig ved at gøre den både længere og bredere, designet et nyt dæk, og skabt en hel ny model. De oprindelige forme er nu destrueret. Stævnen er ikke ændret, og ligner derfor en corby.
      Jeg er enig i at den store forluge er voldsom, men den er sådan af 4 årsager. Afstivningen, adgang til alle vendeblokke og ikke mindst designet.
      Men det virker og det er det vigtigste. Alle designs har fordele og ulemper. Alt er et kompromis. Det gælder om at lave det bedste kompromis. Jeg ville netop lave en båd der skærer sig igennem bølgerne, og henover, ikke banke igennem bølgerne. Det kræver et smallere forskib.

      Reply

  17. Peter Gustafsson
    Aug 12, 2009 @ 21:24

    Helt rätt Lars!

    Chris Bangle på BMW fick ta mycket skit när han moderniserade deras bildesign, men så här i efterhand kan ingen bortse från hans otroliga inflytande inom hela bilvärlden. Och massor av männsikor har lärt sig att gilla hans design.

    Vi behöver inte fler likadana båtar med teakdäck, mörkbå soffor och blåa ränder (inget fel med de som finns). Jag hade kanske gjort några saker annorlunda men det här är en fräsch approach!

    Reply

  18. JS
    Aug 12, 2009 @ 22:28

    Men folk slås inte sönder i nya BMW bilar när det kränger lite i kurvorna.. elakt kanske.. men båtar som man seglat med mer rundade hörn har gett en en del blåmärken i grov sjö.. Jag tycker båten ser sjysst ut på utsidan.. men jag skulle inte vilja bo i den, än mindre gå ner i den vid grov sjö. Men om man bara ska segla den.. helt ok säkert. Tycker ändå Lars gör rätt och kör sitt race, och det är så man sticker ut.. kanske funkar det. eller inte.. Men Lars kan inte ha gjort fel. Alla som kör sin grej gör rätt tycker jag. Annars vore väl utvecklingen inte speciellt spännande.

    Reply

  19. Hans
    Aug 12, 2009 @ 23:43

    Lars!

    Grattis till en fin båt! Mycket bra ideer.

    Stå på dig – kör ditt eget race, det är sånna som dej som för utvecklingen frammåt.

    Jag vet hur tufft och svårt det är att lancera en ny båt.

    MVH
    Hans

    Reply

  20. Hoegni Joensen
    Aug 13, 2009 @ 07:06

    Godt Gaaet Lars. Det ser ud som det skal og er planlagt. det er godt at se noget godt haandvaerk og nogle loesninger der virker. dejligt med en baad uden striber og forstyrrende text og reklamer. FLOT!!!!!!
    Hilsen Hoegni

    Reply

  21. Team Dehlerdoris
    Aug 13, 2009 @ 10:03

    Lars, båten ser great ut.
    Trots detta så t.ex.;
    – ska tröskel till nedgångsluckan höjas i nivå med däck eftersom aktern är öppen (Krav kategori 3)
    – fotlister på skarndäck (visst… jag vet att det känns i gastarnas lår..;-)
    – ska spisen vara försedd med skyddsräcke
    – ska det finnas slingerräcken under däck
    Precis som många andra båtkonstruktörer så tycks bryr man sig inte så mycket om vissa krav av någon märklig anledning. Säkerhetsbesiktigar en del båtar, men man blir lite konfunderad när helt nya konstruktioner från etablerade tillverkare får i mitt tycke helt onödiga anmärkningar gällande säkerheten. Speciallt märkligt när man fixar massa CE dekaler och hävdar “Oceanfart”.

    Men som sagt var båten ser helt OK ut. Säkert en grym kryssbåt, genom sitt slanka skrov och hög viktstyvhet.
    Hälsningar
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 10:37

    Det är väl bara nedgångsluckan som är ett formellt krav, och där ser det likadant ut på alla nya båtar!?

    Här måste det synkas. Säkerhetsreglerna pekar i stort på ISO 12217 men man har valt att göra vissa osmarta “förtydliganden” som gör att det blir konflikt. Tillverkarna bygger bara för ISO och anser väl (med all rätt) att man är klara om man når kategori A.

    Flera regler, ex Class 40, hanterar denna konflikt i sina klassregler: “In the event of conflict between the OSR and the NF EN ISO 12217 standard, the latter will prevail.”

    Reply

  23. Team Dehlerdoris
    Aug 13, 2009 @ 11:25

    Peter nu tänkte jag inte bara på ISAF utan även CE och vad som gäller SBU-säkerhetsbesiktningar i Sverige där CE kraven är norm. Precis som du skriver så är det i vissa fall konflikt. Klart att det ska finnas rejäla grabbräcken på däck såväl som inne i båten.
    Class 40.. dom är smarta dom.. ;-)
    StefanK

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Aug 13, 2009 @ 11:34

    Ja, problemet blir ju när både ISO, CE, SBU, ISAF, ORC och den lokala arrangören skall tycka till om säkerheten på båtar och utrustning…

    Det blir omöjligt att leva upp till alla krav, och inte ens vi som verkligen engagerar oss förstår hur fan det är tänkt. Och det blir ju lite konstigt när man ställer upp krav som man vet att ingen klarar, och sedan låter bli att kontrollera.

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Aug 13, 2009 @ 12:44

      Peter det är inte lätt att hålla i ordning på alla krav i olika regelverk, men problemen uppstår mest när man “saxar” mellan regelverken och försöker hitta “kryphål” och lägsta nivå. Om man nu håller sig till CE och EN (europanorm) så ska man då göra precis det. Vissa konstruktörer är ju jätteduktiga på att optimera mätregelmässigt i t.ex. IRC/IMS. Att samma gubbar sedan inte kan följa CE kraven är nog bra märkligt. Tanken med CE är ju också att de kommersiella spelreglerna ska vara likvärdiga inom EU.
      Sedan är det ju inget som hindrar konstuktörer att man lägger ribban något högre är minimikraven genom “sunt förnuft”. Om CE kravet är en eldsläckare i en båt som är 9,99m så är det inget som hindrar att man har två st.
      Vi får inte glömma bort att vi ska ha trevligt/kul ute på sjön men att det också förutsätter att vi kan komma hem igen. Och då helst i samma båt ;-)
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      StefanK

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 13, 2009 @ 12:54

        Jo, så klart!

        Men när någon har köpt en båt för många miljoner som uppfyller CE/ISO-krav så borde man vara home free. Men när KSSS bjuder in till GR och hänvisar till ISAF Special Regulation så är plötsligt nedgången ett par centimeter för låg och man får formellt sett inte vara med eller kan åka på en protest?

        Vem vågar kräva kontrollmätning av alla nedgångar på Gotland Runt nästa år?

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Aug 13, 2009 @ 14:50

          Peter jag har inget svar o det är inga enkla frågor, men mätmännen som oftast intresserar sig för millimetrar på spinnakerbommar o liklängder kanske skulle få tydligare direktiv. Har man köpt en ny CE märkt båt som är tänkt för offshore racing så finns ju både garanti och konsumentköplagen till hands. GR gubbarna kan säkert lämna dispenser om det handlar om några cm på en tröskelhöjd. Men ibland så är det ju om c:a 50cm på nyproducerade CE märkta båtar vilkat är obegripligt.
          Ett alternativ är ju att man tar bort den regeln om den skulle vara helt onödig. Det kanske är så? Det kanske blir mer personskador att snubbla över en tröskel o huvudstupa ner i ruffen?
          StefanK

          Reply

      • Klabbe
        Aug 13, 2009 @ 14:25

        Lanternornas placering bör ändras i placering så att de uppfyller reglementet!

        Det är lite rörande att se hur, år efter år, båt-“industrin” misslyckas med att uppfylla basala formella krav. Sak samma, kommersiella krav från EU eller säkerhetshöjande krav stipulerade av “vår” organisation ISAF. Båtbyggare/designers har dålig koll, inte minst rörande juridiskt producentansvar.

        Vi minns alla Max Fun 35:an som tappade kölen. Historien bakom den olyckan är nog ganska representativ för den tekniska inkompetens bland alla småtillverkare som startas a folk som är “klara” i någon annan branch.

        Reply

  25. Johan O
    Aug 13, 2009 @ 11:46

    1,3 miljoner i Danska kronor utan segel…..
    Tack för kaffet.

    Reply

  26. Andreas i Missmatch
    Aug 13, 2009 @ 12:20

    Vad väger den nu? Vad blev inte som i skisserna?
    Dubbla rattarna är nu borta(bra)?
    Pris?
    Jag tycker den ser fin ut, men en rasp på hörnena skulle göra gått i inredningen
    ;-).
    Finns det någon feedback på hur den seglar?
    Något mättal?

    Reply

  27. per
    Aug 13, 2009 @ 21:24

    Hörnen i inredningen är pentryt o det som antagligen kallas för nav-bord. Dom kan sneddas och sen ser man inget mer man gör illa sig på men, oavsett om man gillar modernt ellr klassiskt så är det svårt att kalla detta skrov för vackert. Studera bilden med hela segleplanet. I slöden i klass fem gör 12-åringarna snyggare skrov.
    Vackra båtar seglar bra hette det förr. Det omvända är inte givet. Tufft utseende är något annat än vackert.

    Reply

    • Lars From
      Aug 13, 2009 @ 23:13

      Først vil jeg beklage at jeg ikke forstår alt hvad i skriver – næsten alt.
      Spændende diskution omkring sikkerhed.
      Vivace er beregnet og skitseret af Lars T. Olsen . Danish marine design, som også laver CD certificeringer. Vivace bliver godkendt i katagori A, og er lavet efter alle forskrifter. F.eks er fodlister kun et krav fra masten og frem.
      Kølstammen og bundrammen er overdimentioneret, og falder ikke af !!!!
      Samlet af eksperter med rigtig mange års erfaring i stålarbejde.
      Gribelister er ingen krav.
      Men i det hele taget drejer det sig ikke om der er det ene eller det andet. Det handler om at det der er det virker. Hvad skal en gribeliste gøre hvis man ikke bruger den, eller den sidder forkert. Hvordan sejler båden.
      Sejler man i en lille let racer, så burde der være gribelister alle steder – det er der ikke. Sejler man i en stor tung langsom tursejler, ja så er der gribelister over alt – her har man stort set ikke brug for det. Vivace har 1806 kg nederst i torpedoen, og smider sig ikke pludselig ned på siden. Det er en vigtig overvejelse for en bådkonstruktør. Nede i båden, hvor bred er den, hvad kan man gribe i. Hvordan er alt lavet. Vivace er ikke lavet let, men holdbar og stiv. Vivace er desuden produceret hos Aars Yacht som har lavet sejlbåde i mere end 25 år, og med succes. Aars yachts både falder ikke fra hinanden.
      Design – det sjove er, at den skrå stævn, som har været dominerende i mange år opstod som en følge af måleregler, og ikke fordi det var pænt.
      En lille kommentar omkring design. Hvis et design virker, bliver det pænt med tiden, når man har vænnet sig til det.. Hvis det ikke virker, ser det forkert ud. Sådan plejer det at være. Vi har alle vænnet os til at søgelænderet er en tynd stålwire. Det er da noget der kan give blå mærker, hudafskrabninger osv. Hvis søgelænderet var lavet i 16mm tov hele vejen rundt, ville man ikke komme til skade på det, og man ville kunne gribe det når man røg udenbords. Det er ikke rart at hænge i en 4mm stålwire. Hvorfor er det i orden. Det er fordi vi har vænnet os til, at det skal være sådan, og tænker ikke over det. Men vi gider ikke se på 16 mm tov. Det er ikke pænt, og sådan er det med flere ting på Vivace.
      Kom og se båden og lad os snakke om hvorfor den er designet som den er.
      Jeg er på messen i KBH resten af uge, håber mine svar og kommentarer kan bruges. Ellers er der mere information på http://www.evosion.dk

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.