Skip to content

131 Comments

  1. Patrick L
    Sep 2, 2009 @ 07:55

    Ja, det var snabbt jobbat. Själv fyllde jag i revalidation för flera veckor sedan och har inte fått certet ännu. Styrelsen prioriterar kanske nyförsäljning framför att behålla befintliga kunder…

    Jag har blivit lovad att få mitt cert under veckan i alla fall så jag tror och hoppas att vi kommer att kunna vara med. Kul skall det bli!

    Mitt tips är nog Wiklunds/Boxer. Och så är väl Happy den snabbaste båten(?) medan det skall bli oerhört intressant att se hur bra Corby 29:an egentligen seglar vs mäter.

    Reply

  2. Pelle P
    Sep 2, 2009 @ 08:19

    Vi ska inte räkna bort Alice II, får se hur hon mäter. Bra besättning har hon…
    Vet inte om jag är helt fel ute, men en liten båt känns lättare att “hänga med” med än att åka ifrån med en stor.
    Vet inte vad vi (Corby 29) ska förvänta oss men en sak är säker; vi är TUNGA!!
    Tror vi har en snittvikt på runt 90kg!!

    Reply

  3. Peter Witt
    Sep 2, 2009 @ 08:51

    Verkar smidigt med IRC mätbrev baserat på entypsbåt och jag undrar om inte First 36.7 är en sån och i så fall har betalat mätarbete av Kjelle på SSF i onödan. Någon som vet var det finns en lista över “recognised One Designs”? Jag hittade bara denna lista http://www.rorcrating.com/sportsboat-rule/39-recognised-one-designs.html över sportbåtar men ser t ex inte X-35 i den.

    Reply

    • PelleL
      Sep 2, 2009 @ 08:58

      I ansökningsformuläret for OD-cert ( http://www.ssf.se/tk/irc/applic/SWE_IRC2009_OD.xls ) kan man välja klass från en lista på godkända klasser i en drop-down box…….bara att läsa innantill. Sen är det så att för seriös racing får man nästan alltid bättre mätetal om man mäter sin båt som individ.

      Reply

      • Peter Witt
        Sep 2, 2009 @ 09:24

        Tackar, då har jag valt rätt genom att mäta in båten mha SSF isf själv, vilket enligt Kjelle annars innebär ett sämre mätetal då man får ett litet påslag på talet som amatörmätare. Förresten, Peter, jag ser att jag är med på listan i igen ovan men kommer som sagt segla med Mats Victorin då jag inte har fått ihop full besättning. Kanske borde göra tvärtom nästa gång, dvs fixa besättning först och anmäla mig sen ;-)

        Reply

  4. Mikael Bogefors
    Sep 2, 2009 @ 09:15

    Hmm, missade ju Huyndai cup och bansegling är ju så mycket roligare. Funderar faktiskt på att mäta in Express SWE2009 o ställa upp på skoj och som lite träning inför Oktoberpokalen.. Få se om tiden o gastarna finns tillgängliga. IRC talet är ju riktigt ok.

    /Micke

    Reply

    • Niklas
      Sep 2, 2009 @ 09:43

      Det tycker jag du ska göra Micke.
      Hade de tankarna själv ett tag. Men tiden räcker inte till för det just nu.
      IRC-talet för Express lär ju som sagt vara väldigt bra.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 2, 2009 @ 09:45

      Jag tycker inte du behöver mäta in Expressen ;-)

      Reply

  5. LA
    Sep 2, 2009 @ 09:58

    Hur ballt som helst om en Express går och vinner IRC-RM !!!

    Reply

  6. Mikael Bogefors
    Sep 2, 2009 @ 10:03

    Ja viljan finns men vi får se hur det blir med tiden bara.. Det är ju ett ständigt kämpande för att få ihop tid, barnvakt o besättning.. Men hoppet lever.

    Reply

  7. Jocke
    Sep 2, 2009 @ 10:05

    Tror att om Henke Borg med sin oneoff får till starterna och hänger med bra på första kryssen upp så kan han bli livsfarlig. Har själv seglat med Henke och båten är en dröm och segla, svarar direkt på trimm och manövrar, kanske dock passar sig bäst för lite längre öppna bogar men tror helt klart att han kan vara med och slåss bland topp 5 båtarna. Båten har ju visat de tidigare att det fins fart i den då bland annat på Östersjömaran samt på hemma seglingar mot IMX40 Birgitta då han seglat tillsig riktigt bra placeringar och nu med ny genua så så har han fått ännu mer fart i lådan.
    Håller på Mithril gubbarna.

    Reply

  8. Mats V
    Sep 2, 2009 @ 10:30

    Precis som du, Patrik, så har jag väntat ett par veckor på IRC brev från RORC. De har enligt uppgift haft “lite strul” men skall vara på gång nu. Hoppas på det…

    Reply

  9. Mats V
    Sep 2, 2009 @ 10:30

    Patrick med “c” skall det vara. Sorry.

    Reply

  10. LA
    Sep 2, 2009 @ 10:36

    Jocke, ska inte imx40 Birgitta vara med?

    Reply

  11. Pär
    Sep 2, 2009 @ 12:32

    Varför är inte Datacom eller Du Soleil etc med?? Hade varit otroligt intressant och se hur det hade gått för dem i IRC! Stor besvikelse…

    Reply

    • AL
      Sep 2, 2009 @ 14:39

      Datacom sägs vara på varv efter att ha fått allvarliga problem mitt under EM veckan. Du Soleil, ingen aning.

      Det är inte så svårt att räkna ut hur Datacom skulle gått i IRC i år eftersom ett antal Sinrergia 40 är inmätta i IRC. TCC ca 1,087.
      Vinst i Sandhamn Race week och Gotland Runt totalt.

      Reply

    • Patrick L
      Sep 2, 2009 @ 17:39

      DataCom står på varv tror jag men Du Soleil har jag inte hört av. Visst är det synd att dessa besättningar som presterar så konsekventa resultat både nationellt och internationellt inte är med. Skuggberäkningar av resultat i andra tävlingar ger ju vid handen att de definitivt skulle ha varit med i toppstriden även i IRC.

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Sep 2, 2009 @ 13:27

    + IMX 40, Nemo, Hans Broman
    + Finngulf 33, La dolce vita, Per Lindstedt
    + nya uppgifter på X-35 ovan…

    Reply

  13. Harald
    Sep 2, 2009 @ 13:49

    Man borde mäta in en H-båt och putsa bordet?

    Reply

    • PelleL
      Sep 2, 2009 @ 14:11

      Japp…..Express eller IF skulle också funka fint……men dom är väl inte så sweeta ;-)

      Reply

  14. Jocke
    Sep 2, 2009 @ 13:54

    Birgitta kommer inte vara med pga tidsbrist i besättningen. Planen var att vi skulle köra men tiden räckte inte till för en del i besättningen. men mycket kan hända :)

    Reply

  15. /HenrikB
    Sep 2, 2009 @ 14:08

    Hur många slaggar över i Gåshaga? Vi har bokat in oss på hotellet och räknar med att partyt blir där ;)
    Hoppas som tidigare sagts att IRC-certet hinner komma bara…

    Reply

  16. Mats
    Sep 2, 2009 @ 14:14

    Kul startfällt med många potentiella vinnare till skillnad från ORCI där ingen svensk båt kan slå Data Com över en serie seglingar.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 2, 2009 @ 17:31

      Hmm. Är det bra för att Sveriges så här långt bästa besättning “över en serie seglingar” inte är med? Hur kan det vara något bra för ett “mästerskap”?

      Reply

      • Richard D.
        Sep 2, 2009 @ 19:24

        Håller med!

        Reply

  17. Richard
    Sep 2, 2009 @ 17:13

    20 båtar anmälda och två återbud så vi är 18 just nu men vi hoppas på att bli över 20 båtar så klart. Micke, anmäl Expressen!

    Reply

  18. Express
    Sep 2, 2009 @ 18:35

    Express mot Landmark 43, lägg av då kan man lika gjärna segla LYS.
    Segla IRC med nyare båtar i en någorlunda homogen grupp.
    Corby 29 till Landmark 43 är redan ett stort spann i mätetal.
    Snart kommer en träfolka(dom mäter bra) i IRC RM och vinner, då var det roliga slut.
    Men OK man har fått ihop ett SM på sikt, så kan vi börja prata mätetal IGEN
    Om man skall blanda alla typer av båtar funkar LYS OK.
    Jag hatar inte IRC,,,,Seglade med min Salona i ORC och slog Kung Harald med TP 52!!!! det säjer igentligen inte ett skit, det är för stort spann mellan båtarna.
    I en annan segling hade vi ankaret ute när dom gått i mål med TP 52
    Micke mitt råd stanna hemma, segla LYS och entyp det räcker.

    Martin Nilsson

    Reply

  19. Fredrik
    Sep 2, 2009 @ 18:54

    Micke prata med Kjell på SSF och ta ut ett IRC cert. jag har seglat mot en express i Irland (kanon besättning den också..) den är nästan oslagbar i sin klass.

    Problemet många har med IRC är att man tror att det är en viss typ av båt man måste ha, men det är ju bl.a. England och Irlands motsvarighet till LYS…

    Vore kanon kul med en express som etta! båtar måste börjar segla igen, det måste ju alla vi som gillar segling vara överens om!

    Reply

  20. mattias allroth
    Sep 2, 2009 @ 20:26

    Anmäl Micke så hänger jag på ! Kan nog ta me brorsan oxå bara du lånar ut pinnen till mig :D hehe

    Reply

  21. Klas
    Sep 2, 2009 @ 20:27

    Det är inte mätregeln som är poängen, det är alltid förlorarna som tjatar om en ny mätregel när pallplatserna uteblir.

    En fundering: Vad vill båtarna som i dagsläget gapar efter IRC segla när SHF byter från ORCi till IRC och de bästa DataCom m.fl. spöat allt i IRC, ett inte helt orealistisk scenario?

    Reply

  22. Mats V
    Sep 2, 2009 @ 22:05

    Martin Nilsson,

    Jag tycker att det är lite förmätet av dig att avgöra vilka båtar som bör och inte bör få köra IRC. Hur ny båt måste man ha tycker du? 1 år? 3 år? 5 år? Tanken med regeln är som jag förstår den – precis som LYS men på lite mer vetenskaplig grund – att möjliggöra kappsegling för alla båtar under en och samma regel. Inte exkludera båtar. Min egen båt kanske inte är idealisk för IRC – och kanske för gammal eller för liten enligt dig – men jag är gärna med på IRC RM för att få möjlighet att kappsegla mot duktiga och ambitiösa besättningar. Det lockar mig! Det skulle vara tråkigt om jag inte fick det bara för att jag inte har en nyare båt eller “fel” storlek…

    Reply

  23. Peter Witt
    Sep 2, 2009 @ 22:05

    Eftersom min hoj (First 36.7) verkar bli liggandes still under RM bara ett stenkast från Lidingö så erbjuder jag härmed att hyra ut henne till en hugad besättning och till ett just pris. IRC-mätbrev är halvklart (men hinns med enligt Kjelle på SSF) och hon har komplett 3DL-ställ med 3 spinnar. Hör av er till mig för info om intresse finns!

    Reply

  24. Kjell M
    Sep 2, 2009 @ 22:15

    Jag kan bara beklaga att ett par båtägare fått vänta längre än nödvändigt på sina mätbrev från RORC. Det här beror på att Emma, som administrerar svenska mätbrev hos RORC, har gått och gift sig förra helgen och tydligen har alla bröllopsbestyr gjort att hon har missat de svenska ansökningarna.
    Jag anade oråd efter en tid när hon inte svarade på mailfrågor och kontaktade RORC som direkt tog itu med de ansökningarna som jag hade fått till webmailen och kunde vidarebefordra dem till RORC.
    Eftersom jag är på semester så kommer jag inte åt ett par ansökningar som är skickat från min jobbdator. Jag kontaktade chefen på RORC:s tekniska avdelning som har lovat se till att även de ska få sina mätbrev innan den här veckan är slut så de också kan segla RM:et…

    Kjell Marthinsen
    Svenska Seglarförbundet

    Reply

    • /HenrikB
      Sep 3, 2009 @ 07:50

      Stort tack för ditt jobb Kjell!!

      /Henrik

      Reply

  25. Backe
    Sep 2, 2009 @ 22:27

    Har ingen aning om hur vår båt (Farr30 entyp) mäter i IRC men många seglingar på korta baner mot bra båtar och besättningar ska bli kanonkul.
    Blir det svaga vindar så är det nog många som blir förvånade över resultatet och snacka inte så mycket utan se till att vara med!

    Mvh
    Letto di Pletto

    Reply

  26. Fredrik
    Sep 2, 2009 @ 22:46

    Var är alla J80 båtar?? enkelt med one design brev (=snabbt) ni mäter ju också bra.. kom igen nu MK-Produkter och Björnsnabben mfl. visa att ni också vill segla!

    Reply

    • MiniMe
      Sep 3, 2009 @ 00:47

      1,000 är det bra för J-80????

      Reply

  27. Express
    Sep 2, 2009 @ 22:58

    Jag har själv en Express som jag kappseglar med ibland(mest entyp) så jag har inget emot äldre båtar.
    Problemet är att det skall vara ett RM i IRC, Tänk om en IF eller Express vinner RM i IRC. Det spelar ingen roll om dom är bra seglare, det blir fel ändå.
    Varför kan vi inte köra SM i LYS där kan alla vara med?(lite mindre vetenskapligt än IRC) och tävla mot varandra.
    Skall man köra RM så skall man dela in båtarna i klasser om det skall någorlunda seriöst.
    Jag ser framför mig att IRC och LYS kommer att stångas mot varandra.
    Kanske är det så att vi alla skall segla IRC? IRC seglandet skall förhoppningsvis leda fram till ett Commodore Cup lag från Sverige 2010.
    Men jag är tveksam om det är rätt att köra IRC som en bredd regel i Sverige.
    Svenska seglarförbunder gör ett försök att modernisera LYS, ge det lite tid.

    Kanske har jag fel,,,, men jag har inget emot äldre båtar.

    Jag tror som Klas att bästa båt och besättning vinner i längden, även i LYS.
    Problemet är att vi inte delar upp båtarn i klasser utan alltid envisas med tot vinnare.En Landmark 43 skall inte tävla mot en Express IF mm i ett framtida SM.
    Mats lycka till på RM, X332 passar i alla mätregler, eller kan det vara duktiga seglare ombord….

    Martin Nilsson

    Reply

  28. Mats
    Sep 2, 2009 @ 23:07

    Skitkul om Data Com ville segla. Tror att fler båtar skulle ha chansen att nå dom i IRC. Synergiorna mäter runt 1,09-1,1 och det gör skillnad rellativt sett ORCI för många andra båttyper.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 2, 2009 @ 23:43

      Tycker också det hade varit skoj om DC hade kommit och ännu en gång visat var ribban ligger, något som de sannolikt hade gjort om inte båten legat på varv. Det här är ju ett av de mest samkörda gängen med väldigt bra seglare, de kan sin båt utan och innan och de har ett väl utvecklat segelprogram, visserligen optimerat för ORCi idag, men i alla fall.

      Jag vet inte vad du grundar din antydan om att “fler skulle ha chansen att nå dem i IRC” på, men det låter som du antyder att de mäter bättre i ORCi än i IRC? Om jag nu har lyckats lära mig något om det här på blur.se så har jag förstått att man kan göra en förenklad analys genom att titta på IRC TCC * 1,25 vs LYS och 808/ORCi GPH vs LYS? En sådan jämförelse visar ju i så fall att Sinergia 40 eventuellt t.o.m mäter något bättre i IRC än i ORCi? (IRC 1,09 * 1,25 = 1,36 /// 808/582,4 ≈ 1,38) DC har väl LYS 1,39 om jag minns rätt och t.o.m på det har de väl vunnit Ornö Runt och andra race?

      Vanskliga jämförelser förstås. Med ett annat sätt att räkna (seglade tider på riktiga race) vill jag minnas att DataCom hade vunnit både Gotland Runt och Sandhamn Race Week även i IRC-klassen?

      Reply

      • Klas
        Sep 3, 2009 @ 06:36

        Patrik L, du har rätt att de bästa båtarna är stimulerande för regattan, tänk om alla hade din uppfattning :-). Men problemet i sammanhanget är att IRC-falangen vill segla för sig själva och därmed få en möjlighet att vinna.

        Reply

        • Sam V
          Sep 3, 2009 @ 07:13

          Vad jag vet är alla som har ett IRC-mätbrev välkomna. På Boxer/Wiklunds seglar vi ORCi, LYS och nu även pröva IRC.

          Reply

    • Joakim
      Sep 3, 2009 @ 10:39

      Vilka är dom “fler båtar skulle ha chansen att nå dom i IRC”? Om jag jämför GPH/TCC, så är det faktiskt så att Data Com skulla ha lättare i IRC än i ORC med de flesta båtar som är anmälda till RM och bara lite svårare med några få.

      Det är bara de otroligt bra IRC optimerade båtar som A40RC och King 40 som skulle ha en klar fördel i IRC (jämfört med ORC) mot Data Com, men ännu dom skulle ha förlurat i GR.

      Express kan också vinna i ORC och har vunnit FM i IMS: http://www.avomeripurjehtijat.fi/vanhatsivut/kilpailut/2004/ow/OW04-8.HTM

      Reply

      • PelleL
        Sep 3, 2009 @ 11:27

        Det finns ju ett några IRC-optimerade båtar, främst Corby29 och 33 som inte är IMS-mätta som nog inte mäter vidare värst i ORCi…..annars anser jag nog att skillnaden mellan olika IRC och ORCi rätt små med ett undantag och det är båtar som kör assyspinnaker på peke. För att mäta lika med en vanlig symmetrisk spinnaker så är det min uppfattning att assyn blir 95-100% av spinnakerytan i ORC och runt 120% i IRC vilket enligt min uppfattning är en rimligare ansats. Å andra sidan är nog IRC för generöst mot assyspinnare på bom eftersom man verkar bara se till spinnakerns yta och inte bedöma möjligheten att en assy är effektivare………..men vad vet jag….=/

        Reply

        • Pelle P
          Sep 3, 2009 @ 11:34

          “men vad vet jag” HA, Mr Modest himself

          Reply

        • Joakim
          Sep 3, 2009 @ 11:55

          Jag provade IMX-40 och fick samma GPH (586,4) med följande

          1. 107 m2 symmetrisk med 4,5 m SPL
          2. 111 m2 assymetrisk med 6,5 m TPS (2 m peke), ingen bom
          3. 103 m2 assymetrisk med 4,5 m SPL, ingen peke

          Så med IMX40 vekar det vara 104 %. Vilken båt går under 100% i detta?

          Reply

  29. Peter Gustafsson
    Sep 3, 2009 @ 08:08

    Visst är rubriken Trash Talk, men det finns en gräns :-)

    Jag lunchade med Ralf Aspholm i veckan, och hade inte DataCom varit på varv så hade man varit med. Ingen jag har pratat med vill ha IRC för att “få segla för sig själva och ha chansen att vinna” utan både arrangörer och deltagare jobbar hårt för att få med de bästa båtarna i Sverige i den här storleksklassen. Och de jag har pratat med vill gärna vara med om det inte finns praktiska hinder. Så det verkar inte vara en “principsak” för någon…

    Som vi har diskuterat hundra gånger, så handlar det ju sällan om hur saker är, utan om hur de upplevs vara. Och många upplever att IRC är en mer “välkomnande” regel där nya båtar har lättare att komma till sin rätt. Det viktiga här är att vi får ut fler båtar som kappseglar på en relativt hög nivå. Tar vi detta vidare så är det inte orimigt att få 30+ båtar nästa år och då har vi ju någon sorts moment.

    Det har varit massor av turer innan det här racet blev av, både av politisk och praktisk karaktär, så de som arrar skall ha stor cred för att detta blir av över huvud taget. Också SSF och RORC ställer upp på ett bra sätt för att underlätta.

    Troligtvis kommer vi att se någon form av ägarmöten efter säsongen, både på ost- och västkusten, där ägarna tillsammans kan diskutera hur, vad och när man vill segla. Och bygga vidare på det positiva moment som finns. Stay tuned.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 3, 2009 @ 09:33

      Vad känslig du var nu, Peter… men jag håller med. En principsak är det inte från duktiga och/eller seriösa besättningar som DataCom, Air IV, Wiklunds, Happy, Letto di Pletto m.fl. Vi seglar i de regler som erbjuds och skaffar oss erfarenhet istället för att tjafsa om vilken regel som är bäst. Om det hade gällt alla skulle vi ha en livkraftig kölbåtscommunity istället för en “vi mot dem”-känsla. Förhoppningsvis är vi på rätt väg även om vägen tycks rätt krokig.

      Jag tycker det är kul att det kommer hyfsat mycket båtar till start så att vi får köra ordentligt och kan utvärdera det hela efteråt.

      Men jag tycker det är helt fel att köra ett nationellt mästerskap Non-Endorsed. T.o.m i IRC:s förlovade land England kör man ju självfallet National Championship med Endorsed cert. Jag fattar att man vill få momentum i klassen och därför vill göra det så enkelt som möjligt, men hur man än vrider och vänder på det så kommer vi inte ifrån att det nu är självmätta båtar vi snackar om på ett mästerskap. Det är definitivt inte ett steg framåt i den sportsliga rättvisan och det måste i alla fall sägas. Men skit samma, det viktiga är ju att vi kommer ut och seglar och så kan vi ta det vidare därifrån.

      Sedan finns det ju andra konsekvenser som vi inte har snackat så mycket om än. När man kör med One Design-cert så gäller klassreglerna framför IRC Rules och det innebär att vi som har viktbegränsning i klassregeln är “drabbade” av den trots att seglingsföreskrifterna på detta RM föreskriver helt fri besättningsvikt. Jag kommer naturligtvis att använda detta som en förklaring för resultatet (om vi inte vinner förstås, för då är det ju enbart klockren segling som var skälet)… :-)

      Detta med besättningsvikt kommer jag att tjata om tills ni sparkar ut mig från årsmötena. Det kan fanimig inte vara sant att någon tycker att det är OK med helt fri besättningsvikt i ett mästerskap. Nej, kom till sans och skriv in i mästerskapsmanualen att det skall vara Endorsed och att max besättningsvikt som gäller är Crew No * 75 kg på Swedish National Championships…

      Reply

      • Patrik S
        Sep 3, 2009 @ 11:51

        Hej Patrik L

        Måste bara fråga var du hittat SI ?
        Jag är tillfrågad att vara SL för RM men har inte sett några SI ännu.

        Vore oxå intressant att få läsa “mästerskaps manualen” Var kan jag finna den?

        Vänligen

        Patrik S

        Reply

        • Patrick L
          Sep 3, 2009 @ 12:08

          Sorry, det var inbjudan jag refererade till. SI tror jag inte har publicerats än. Mästerskapsmanual för IRC finns det nog inte heller någon än, men jag tycker att det borde finnas en. När vi i SHF kör mästerskap har vi (i tillägg till ORC:s Green Book och RORC:s Race Management Guide) ett antal tillägg om hur organisation, säkerhet o.s.v. bör se ut baserat på erfarenhet från tidigare mästerskap och input från seglarna. Det väl en samling Best Practices mer än en manual kanske.

          Frågan om certifikathantering, mätning, viktbegränsning och sådant är viktig för det sportsliga. När SHF ansvarade för IRC kanske vi gick lite för långt som drev linjen att det var enbart Endorsed som skulle gälla i Sverige, men vi gjorde det eftersom de flesta båtägare som IRC gjorde det som alternativ till ORCi & seriösa satsningar, inte som ett alternativ till LYS & breddsegling. Och kritiken mot ORC Club (som ju också är ett självmätt system i likhet med IRC) har ju varit så omfattande att man inte ens kommer på tanken att köra ett nationellt mästerskap i den regeln.

          Det nya IRC-förbundet tycks ha en annan syn på detta. På gott och ont.

          Reply

  30. Mikael Bogefors
    Sep 3, 2009 @ 08:27

    Blir inget med Expressen tyvärr, sonen har Optimistsegling så då får man omprioritera. Vill dock någon duktig besättning segla Oktoberpokalen 26-27 Oktober på baggen så kan vi i Expressförbundet nog skramla ihop en hyfsad båt, släng iväg ett mejl till expresspresident@live.se … Det ser ut att bli 25-35 expresser denna helg. Det finns även plats på båtar som behöver komplettera besättningen.. Hör av er.

    /Micke

    Reply

  31. Jocke
    Sep 3, 2009 @ 12:13

    Va ett jävla snacka om mätetalen och att de gynnar den och inte den andre.
    Är väl roligare om så många båtar som möjligt kommer till tävlingarna och seglar?!?
    Kolla som exempel på Hundai cup, Byxelkroken och Tjörn runt m.m. Jävligt många seglare och båtar som bidrar till en folkfest, dock så är det distansseglingar men tävlingarna inbjuder till segling för ALLA typer av seglare, proffs som amatörer.
    Tror de är det vi ska försöka bygga grunden på för att få fler deltagare på seglingarna.
    Själv tycker ja de hade vart kanon kul om någon express, J80, IF eller vad det nu än är kom och seglade IRC RM och visa att det går att lyckas med äldre båtar med.
    Men om man ska snacka om en bra regel så kanske IRC är den bästa?!? vad vet jag?!?
    Men jag känner att om man ska segla en tävling så vill man ha ett rättvist mätetal på sin båt och då ska mätbrevet ta hänsyn till så mycket som möjligt även besättningens färdighet.
    Ex. så vet jag att de som seglar på den högrenivån här i Sverige ex. DC, Du Soleil, Birgitta, Air m.m. omtimerar båten hela tiden, de lyfts ur bly, bynor, man testar att flytta olika saker i båten för att få en snabbare båt på sitt mätbrev. Man tar in rena proffs som blir betalda för stora summor för att skappan vill vinna tävlingen.
    Men de som inte vill göra detta och inte har råd med alla proffs utan kanske bara vill ta med grabbgänget och segla någon tävling under en helg med “familje crusiern” måste ju också kunna ha chansen att komma bra i resultat listan.
    Det är då vi får dit fler seglare och alla vill ju segla där det är många båtar och alla har chansen att vinna så väl amatören som proffsen.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 3, 2009 @ 12:50

      Hej Jocke, det du efterfrågar är ett “personligt” handikapp och det finns ju inte vare sig i ORC, IRC eller LYS. Det har föreslagits ett LYST någon gång men jag vet inte hur många race som har kört det eller med vilken framgång.

      I IRC, som den här tråden handlar om, försöker man ge själva båten ett så rättvist mätetal som möjligt, så att det i så hög utsträckning som möjligt skall vara besättningens färdigheter som avgör. Vi som seglar med grabbgänget har väl lika bra “chans” som någon annan att komma hyfsat i resultatlistan men självklart skall väl den bästa besättningen vinna, särskilt om vi kallar det ett mästerskap?

      Reply

      • MiniMe
        Sep 3, 2009 @ 16:04

        Patrik, alla respitsystem har väl som mål att ge båten ett så rättvist mätetal som möjligt. Det vär bara att olika system har olika brister som leder till att båtar i olika utsträckning bedöms olika.
        LYST är ett försök att kompensera för både sliten utrustning samt besättningensförmåga (- eller snarrare -oförmåga) att driva båten. Det fungera hyfsat men är begränsat till enstaka kappseglingar och ej till allmänn kappsegling. vidare tycker jag att det är olyckligt att de duktigaste och nybörjare får samma handicap.

        Reply

        • /HenrikB
          Sep 3, 2009 @ 18:57

          Jag tycker att man kan segla först, efteråt, när alla är i mål räknar man ut vilket handikapp var och en skall ha. Alla kan då få komma på gemensam förstaplats, priserna lottas ut!
          Det systemet skulle dessutom medföra stora vinster för den marina miljön, ingen behöver giftfärg för att hålla botten ren.
          Kul och rättvist, alla har samma chans… ;-)

          Reply

          • Jocke
            Sep 3, 2009 @ 20:55

            haha jo men vist har du en poäng där henke ;)

      • Jocke
        Sep 3, 2009 @ 17:16

        Jo vist kanske va fel att säga att besättningen ska ingå i nått mätetal de med. (När det handla om mästerskap). Kanske platsar mer in som klubbsegling men de är ju på klubbseglingar vi bygger grunden.
        Givetvis så ska det ju vara så att bästa besättningen ska vinna. Men de jag ville komma fram till är att försöka locka alla typer av seglare till våra kappseglingar. Om de nu gäller ex. IRC RM så hade det ju ändå vart kul om vi hade fått med några expresser och några j80 och fått en större bredd på startfeltet med både äldre och nyare båtar.
        För om man diskuterar som så att man måste ha en aktuell ny båt för att ha chans att vinna, då går de ju över styr med allt eller har jag även fel där? :)

        Reply

        • Leif E.
          Sep 3, 2009 @ 18:51

          Skall varje besättningsman ha ett eget handicap eller hur menar ni? Inte många båtar har samma besättning hela säsongen.
          Leif E.

          Reply

          • Patrick L
            Sep 4, 2009 @ 20:01

            Vi har ett helautomatiserat “blame sheet” som är kopplat till instrument, polardiagram, lastceller, kristallkulor o.s.v. och det visar klockrent varför vi seglar så dåligt som vi gör. Utifrån det får varje besättningsman ett personligt handicap och så räknar vi ut ett besättningshcp som dessutom är viktat utifrån hur viktig varje besättningsman är för slutresultatet. En kanongrej som fler borde ta efter.

          • Peter Gustafsson
            Sep 4, 2009 @ 20:06

            Det är väl alltid fördäckarens fel att det skiter sig?

          • Patrick L
            Sep 4, 2009 @ 20:29

            I sanning!

          • Andre´B.
            Sep 6, 2009 @ 18:35

            Hallå där!
            Fördäckarens fel! Det vill jag gärna att “någon” tar tillbaka!

    • AL
      Sep 3, 2009 @ 12:59

      Jag förstår faktiskt inte varför en deltagare med “sämre” båt (familjecruiser) och sämre besättning (amatör vs proffs) skall “ha samma chans att vinna”.

      Lite som att jag som otränad amatör bara springer 50 meter när Bolt springer 100 men i samma gren på samma mästerskap.

      Om ett mätetal skall ta hänsyn till besättningens färdighet, vad är det då som skall avgöra? Valet av båt? Kanske därför det är ett sådant tjatande om båtar och mätregler hit och dit?

      Reply

      • MiniMe
        Sep 3, 2009 @ 16:08

        titta på golfen – och där fungerar det. Det blir roligare för en nybörjare att vara med och tävla – samtidigt som handikappet ger en viss status. (golfare brukar väl alltid börja fråga efter handikappet man tävlar med). Parallellen till golf så tävlas det inte heller på högre nivå med handikapp utan scratch.

        Reply

        • PelleL
          Sep 3, 2009 @ 16:12

          LYS T och liknande system (Echo på Irland och PHS i Australien) är liksom golfens handikapp utmärkt för klubbtävlingar och kanske som ett komplement på större breddseglingar. Att använda personliga handikapp på mästerskap eller rankingseglingar av olika slag tycker jag skulle vara ett dåligt skämt……

          Reply

          • MiniMe
            Sep 3, 2009 @ 16:16

            som i golfen …. ;-)

  32. /HenrikB
    Sep 3, 2009 @ 18:12

    Snabbt jobbat av RORC med mitt cert iaf!
    1.016 på Mithril…

    /Henrik

    Reply

    • MiniMe
      Sep 4, 2009 @ 14:23

      1,016 är ju prick det du har i SweLYS/SRS…. ;-)

      Reply

      • /HenrikB
        Sep 4, 2009 @ 14:42

        Japp, och då är det inte “Endorsed”, vilket troligtvis kan sänka endel…

        Reply

        • MiniMe
          Sep 4, 2009 @ 18:11

          …blir det mer än 1%???

          Reply

          • PelleL
            Sep 4, 2009 @ 18:33

            Nä 1% skillnad med endorsed blir det nog aldrig om det inte är direkta fel i självmätningen. Normalt verkar vara runt 0.002-0.004 bättre TCF med endorsed.

          • /HenrikB
            Sep 4, 2009 @ 19:19

            Bättre än inget ;)

    • Patrick L
      Sep 8, 2009 @ 11:06

      Och nu är det 0,999?

      Reply

      • Mats V
        Sep 8, 2009 @ 13:00

        Kanske du blandar ihop med mitt tal, Patrick. Jag har fått 0,999. Mithril ligger kvar på 1,016 enligt http://www.topyacht.com.au/rorc/irc_select.php.

        Reply

        • Mats V
          Sep 8, 2009 @ 13:14

          …och det är Endorsed. :-)

          Reply

          • Patrick L
            Sep 8, 2009 @ 14:00

            Nja, det står 0,999 på Mithril här på denna sida nu. Men det kanske bara är ett uppdateringsfel?

  33. John
    Sep 3, 2009 @ 18:19

    Handikapp fungerar INTE i golfen. Lika dåligt som LYS ungefär. När vann en scratch-spelare en handikapptävling sist? Handikapp system är tyvärr alltid dåliga och så kommer det nog alltid vara. MEN det är ju kul att spela golf och segla även om man inte vinner – och gör man inte det finns ju en kanonförklaring, fel i handikappsystemet.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Sep 3, 2009 @ 18:45

    + X-35, Matrisen, Robert Szabo, 1.055
    + uppdaterade TCC på några båtar…

    Det spelar väl egentligen ingen roll vilka som inte kommer, utan det är de som är på plats som får nöjet att göra upp. Cayard eller Coutts kommer inte heller, men det kan man ju inte gärna sitta och sura på bryggan över :-)

    Jag tror man skall gå till Endorsed om/när man får SM-status. Alla är nya på detta och folk behöver komma igång på ett enkelt och snabbt sätt. Och i takt med att folk mäter in och börjar först regeln (och “optimerar”) så blir det också allvarligare…

    Reply

    • Patrick L
      Sep 3, 2009 @ 20:52

      Härligt, förra årets vinnare kommer och försvarar guldet i IRC RM!

      Reply

  35. John
    Sep 3, 2009 @ 21:31

    Kommer bli en härlig seglingshelg med spännande segling. Hoppas det blir hyggligt jämna vindar för under Match Race helgen i augusti var det ordentligt byigt och riktigt ojämna vindar, kunde variera säker mellan 5-15 M/S på bara 20 meter vilket fick smått komiska konsekvenser när en båt seglade om en annan i dubbelt så hög fart. Dessutom lär banorna bli korta vilket kommer ge ordentligt tighta situationer. Lägg därtill lite vaxholmsbåtar och motorbåtar som ska passera genom området och sjö från farleden så finns alla ingredienser.

    Reply

  36. Mats Heidvall
    Sep 4, 2009 @ 20:52

    Den senast mätta Synergian som jag känner till är L’IMMENS som seglas av bra gubbar tid GBR nu i Spanigen 1,101. SAIOLA V mäter 1.093 med mindre segel.
    Dom ska segla IRC Med. Kuj blandning av båtar.

    Classe A : GENAPI Swan 42 NY, Jean Luc BOIXEL
    Classe B : GERANIUM KILLER, A 40 RC, Charles METENIER
    Classe C : LOVIN’IT, First 40.7, Stéphane PIOT

    – Défi de la Société Nautique de Marseille

    Classe A : LADY FIRST², Grand Soleil 50, Jean-Pierre DREAU
    Classe B : GLEN ELLEN V, A 40 RC, Dominique TIAN
    Classe C : VITAMINE, First 40.7, Jean-Pierre CAYOL

    – Défi du Cercle Nautique de La Napoule

    Classe A : BELLA DONNA, Vismara 46, Jean Marie GENNARI
    Classe B : SAYANN II, First 40.7, Cyril BAILLIE
    Classe C : TCHIN TCHIN, A 35, Jean Claude BERTRAND

    – Défi de la Société Nautique de Saint-Tropez

    Classe A : MALUBA, Ker 39, Luigi BALESTRA
    Classe B : KAYA, J 122, Philippe SAINT-ANDRE
    Classe C : ALBACOR IV, J 109, Jean-Louis PEZIN

    – Défi “Azul” du Real Club Nautico de Barcelona

    Classe A : ES TES UNNO, Dufour 44 R, Francisco SOLDEVILA GUERRERO
    Classe B : SI NO FOS, Seaquest 36, Aureli BISBE LLUCH
    Classe C : MODARK, X 37 Sport, Modark SL

    – Défi “Rojo” du Real Club Nautico de Barcelona

    Classe A : SOLETE 04, Grand Soleil 45, Jesus TURRO HOMEDES
    Classe B : L’IMMENS, Sinergia 40, Alexandre LAPLAZA GUTIERREZ
    Classe C : TIRANT LO BLANC, BCN 32, Joaquim BARENYS DE LACHA

    – Défi du Real Club Nautico de Palma

    Classe A : NADIR, First 50, Pedro VAQUER COMAS
    Classe B : PETROUCHKA III, Prototype, Jaume BINIMELIS
    Classe C : VELL MARI V, X 37 S, Juan CABRER BORRAS

    Reply

  37. Öresund Regatta, And
    Sep 4, 2009 @ 23:41

    IRC riskerar att bli en lokal Stockholmsangelägenhet. Så länge Tyskland kör ORCi, Danmark kör DH2009 och resten av Sverige SRS/SWELYS så kommer IRC bara att bli en regional angelägenhet i Stockholmsområdet.
    När det nu bara finns folkrace och stock car races kvar på Västkusten så blir havskappseglingens regelfråga bara en lokal angelägenhet i Sandhamn.
    I Öresund anser jag att den är helt ointressant. I Danmark samlade årets IRC regatta en handfull båtar. Debatten i Danmark är för tillfället ganska tyst. Ingen drar i frågan längre.
    Ska Svenska Havskappseglingsförbundet komma någonstans med IRC så måste det till en överenskommelse i Östersjöområdet.
    IRC som är en Time-on-Time regel fungerar dessutom inte särskilt bra för havskappsegling.

    Reply

    • Jocke_R
      Sep 5, 2009 @ 22:24

      Det verkar ju trots allt duga i en del andra anspråkslösa tävlingar som tex Fastnet och Sydney Hobart, eller?

      Reply

      • Öresund Regatta, And
        Sep 5, 2009 @ 22:41

        Det duger säkert. Det viktigaste är att ha kul.
        Körs IRC in som ytterliggare ett alternativ utan att något eller några andra försvinner så blir det bara ännu omöjligare att få till arrangemangen i en region som vår som redan har de tre andra. Vi behöver inte ett fjärde vi behöver max två system. IRC är ett mer sofistikerat Time-on-time och då hoppas jag att SRS/SWELYS läggs ner. Vi behöver inte två Time-on-time system.
        Bara så jag inte missförstås – vi kommer att köra det som samlar flest seglare. Regeln är underordnad.

        Reply

  38. Jocke_R
    Sep 5, 2009 @ 22:22

    Mycket negativa kommentarer om handikapp. Jag tror budskapet har gått fram nu, så brandfacklor undanbedes… Suck!

    Jo det lär ju bli kortbana så att säga… Tänker man köra alla båtar i en start eller blir det olika fleeter som lottas mot varandra eller delar man startgrupper efter mätetal?

    Reply

  39. Peter Gustafsson
    Sep 5, 2009 @ 23:09

    Nu har det spekulerats hit och dit i flera år vad som är bäst och hur det skall vara… nu blir det segla av och så får vi se vad som händer!

    Totalt är det nu 80 båtar i Sverige/Finland/Norge/Danmark som har aktuella IRC-brev och det kan ju vara en början?

    Det låter som du pushar för samarbetet med Tyskland? Finns det några Skånebåtar som åker till Tyskland för att seglar ORCi? Inte ens med SM/EM på hemmaplan i Ystad fick ni ihop mer än två lokala båtar (ingen av dem särskilt gångbar i ORCi). Att Grynet inte ställde upp gjorde väl saken extra tydlig. Så jag vet inte riktigt hur du kan avgöra vilka regler “vi” behöver och inte?

    Förresten, ta med din besättning till Lidingö nästa helg. Det finns en fräsch inmätt First 36.7 att tillgå. För ni kan väl inte bara ligga och kappsegla mot H-båtarna utanför hemmahamnen?

    Reply

    • Öresund Regatta, And
      Sep 5, 2009 @ 23:43

      Torsdagsseglingarna i MSS ska du inte ge dig på. De kör vi för båthanteringens skull och för att vi har kul ihop i klubben. De konkurrerar inte med de andra racen vi kör.
      Hade vi kännt till Bådnyt Sailors Cup i Bröndby Sand skulle gå nästa helg lite tidigare så hade vi varit där. 20 sjömil från hemmahamnen. Det är inte klokt att vi inte kände till detta. Där blir det ca 50 båtar som kör DH2009. Inmätta, vägda, stämplar i seglen och med mätbrev som kostar 450kronor.
      Hade IRC varit inkört i vår region så hade vi ändå inte dragit till Stockholm för ett RM med 18 båtar. Då hade vi kört i Bröndby ändå.
      När det gäller EM i havskappsegling så kommer väl inte ISAF att godkänna att man kör efter IRC. Det finns ju inget Internationellt förbund som hanterar IRC. SM status går nog att få så småning om.
      Utbytet med Tyskland är nog störst här nere vad gäller klassbåtar. Däremot går det ju stora regattor som MAIOR, Kieler Woche, Travemunde Woche och Warnemunde Woche om man inte lyckas fylla sin kalender i Öresund. Där är det ORCi som gäller.
      Vårt nästa race blir Klubbmästerskapet den 26e september sen Mumm-Stelton den 4e oktober och sen helgen efter Seguin Cup. Sen är det slut för i år.

      Reply

      • MiniMe
        Sep 6, 2009 @ 22:32

        …hur ser det ut på andra sidan östersjön? det finns väl en del tävlingar i både Polen, Lettland, Littauen och Estland…

        Reply

      • Öresund Regatta, And
        Sep 7, 2009 @ 23:14

        Jag hade nog fel angående EM-status för IRC.
        Det står så här i statuterna:
        7. Continental and International Regional Championships
        7.1 Organising Authorities wishing to run continental or international regional IRC championships shall
        obtain the approval of the IRC Congress. Applications shall be submitted through the RORC Rating
        Office or UNCL Centre de Calcul by September 1st of the preceding year. Late applications may be
        accepted at the discretion of the Congress. Applications shall include the event title, location, dates,
        and the name of any sponsor.

        Tolkar jag denna text rätt så borde det gå att köra EM även i IRC.
        Hela dokumentet får man här:
        http://www.ircrating.org/images/stories/pdf/IRC_Constitution_2008.pdf

        Ber om ursäkt för desinformationen.

        Reply

        • Joakim
          Sep 8, 2009 @ 09:01

          Nej du hade inte fel. Det är ISAF som ger EM och VM status och det går inte med IRC.

          På andra sidan av östersjön finns det 3 IRC mätbrev i Estland, 2 IRC i Polen, 1 IRC i Lettland och inga IRC i Littauen.

          I Estland finns det ~100 ORC mätbrev och också i de andra länder mycket mera än i IRC.

          Så på Östersjön + Norge + Tyskland finns det totalt bara ~150 IRC mätbrev och mera än 1000 ORC mätbrev. Om man tar med Holland så blir det ~300 i IRC och ~2500 i ORC.

          Borde nog vara ganska klart vilken är den största här.

          Reply

          • Öresund Regatta, And
            Sep 8, 2009 @ 09:09

            Om man räknar på det viset så är ju DH2009 klart störst. 6068 danskar, ca 100 svenskar och en hel del tyskar och balter.

          • Patrick L
            Sep 8, 2009 @ 11:03

            Det är väl förvisso en viss skillnad på internationella regler och nationella. LYS-systemen är ju i så fall rätt stora de också.

            Frågan rörde EM och VM. Skälet till att ISAF inte ger IRC internationell mästerskapsstatus är för att regeln är hemlig. Detta verkar nu inte bekymra de som seglar. Men i ORC-kretsar smäller internationella mästerskap definitivt högre än nationella.

          • Öresund Regatta, And
            Sep 8, 2009 @ 11:14

            SRS/SWELYS är ju ingen mätregel – den är ju en empirisk regel baserad på statistik och ett tyckande i kommittéer. Bör inte ens betraktas som nationell utan som en lokal företeelse för klubbracing. Sanktion borde inte ges för seglingar efter SRS/SWELYS.
            I Danmark finns också DANLYS. Används knappt. Alla Danskar som tävlar har vägt, mätt in båten och fått stämplar i seglen. Här är det ordning på tävlingsredskapen. 6068 danskar har plockat ut sitt mätbrev.
            Förstår inte vad svenskarna vill dölja med att inte väga sina båtar till IRC Endorsed. Det är ju inte seriöst.

          • Joakim
            Sep 8, 2009 @ 12:28

            Det finns nog “bara” 3511 kölbåtar i DH2009. http://www.websejler.dk/da/sogbaade

            Jag måste säga att jag vet inte så mycket om DH. Ska läsa regeln.

          • PelleL
            Sep 8, 2009 @ 12:40

            Sen är det dessutom så att alla entypsbåtar automatiskt får DH-mätbrev vilket hjälper upp statistiken….i praktiken går det inte att kappsegla kölbåt i Danmark utan att ha ett DH-brev

          • Joakim
            Sep 8, 2009 @ 12:51

            234 folkbåt, 62 drake, 187 h-båt, 16 soling osv. Hur många “riktiga” kölbåtat finns det?

    • Peter Gustafsson
      Sep 6, 2009 @ 08:45

      Det var precis det jag menade. Folk åker på kul race med många båtar. Som du skrev: “vi kommer att köra det som samlar flest seglare. Regeln är underordnad.”

      99% av seglarna struntar i om det är “time-on-distance”, jättesofistikerad regel, ISAF-sanktionerat EM eller massor av tyskar. De stannar hemma! Eller cruisar i stället. Om man inte orkar åka från Sundet till Ystad, så tar man sig inte till Kiel heller. Så de facto seglas det bara LYS och DH i Sundet.

      Där IRC skulle kunna fylla en roll är i utbytet mellan länderna för lite mer seriösa kappseglare, precis som mellan England, Frankrike, Holland, Irland. Tyvärr har ORCi inte fått genomslag bland nyare båtar, och man har problem att hitta rätt tillämpning i jakten på deltagare (senaste exemplet är Skagerrak Cup, där svenska båtar som deltar i cupen tvingas göra det på ett sämre mätetal i ORC Club). Dessutom har Danmark aldrig varit med på banan.

      LYS skulle kunna bli Skandinaviskt om inte SSF satt stopp för det. Så nu diffar det alltför mycket, framförallt på lite större cruiser/racers (typ First 40 & King 40 där ORCi och IRC tycker att Kingen är 1.5-2.5% snabbare men LYS-kommittén drog i med 5.1%). Därför finns det alltid en känsla av subjektivitet kring hur mätetalen sätts

      Ponera att man skulle göra ett Skandinaviskt “mini-commodores’-cup” med team från alla länderna. Då skulle IRC vara den naturliga regeln att göra det i och det skulle inte vara svårt att få fram tre bra båtar från Team KSSS, Team Blur, Team Sundet, Team Danmark eller Team Oslo?

      Lägg det i Sundet i juni efter Big Boat Challenge (som skall köra IRC i Kerteminde 22-23 maj) så kan vi och norrmännen ta det på väg till Sandhamn Race Week och Gotland Runt (+ Öland Runt på hemvägen).

      Reply

      • Patrick L
        Sep 6, 2009 @ 10:51

        Ett mini-Commodores Cup tycker jag är ett senare steg. Blanda inte bort korten nu när det håller på att hända något. Om vi först kan börja med att få gänget att överhuvudtaget åka mellan länderna för tävlingar så kan vi väl ta kval/uttagningar och toppade lag senare…?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 6, 2009 @ 10:57

          Nu tänkte jag ju kanske inte på kval/uttagningar och toppade lag, utan bara för att det är kul. “Dina tre båtar mot mina tre båtar”. Skulle kunna ge ett lokalt samarbete krint teamet när det gäller träning och besättningar och en extra dimension i att piska ett annat lag (som har en annan dialekt).

          Men detta skulle väl kunna funka som en deltävling i vilket race som helst… typ på GR? Jag vet inte varför det inte är mer poppis?

          Reply

          • Patrick L
            Sep 6, 2009 @ 11:22

            Ok! Då är jag med och det låter ju skoj om man bara får till ett lokalt samarbete också. Åtminstone vi som bor i Stockholm är ju rätt utspridda.

      • Öresund Regatta, And
        Sep 6, 2009 @ 13:48

        Nu handlade inte vårt deltagande i Ystad om vi orkade eller inte. Det var inte försvarbart för oss att lägga 20 000kr på en ORCi-skrovfil. Regeln hade fick en hög finansiell tröskel för oss. Nu kan jag inte prata för alla de danska båtarna men en tävling är för lite för att det ska vara motiverat. Det behövs en regional serie tävlingar först. “Event” kan vänta.
        Nu hängde jag på en båt i Ystad på lördagen och jag måste säga att det var riktigt kul.
        Ska vi vara med på ett EM eller SM (som inte är på hemmaplan) så krävs det en ganska bra planering som börjar redan året innan. Om vi inte vet vilken regel som gäller året innan så går det ju inte heller att driva ett projekt. Personligen så vill jag se en plan som sträcker sig två år framåt så jag vet att det blir mer än en gång.

        Ska man köpa en ny båt så kan ju inte regeln vara öppen. Då blir det ju som det blev för oss. IMS670 klassen var borta när båten levererades. Sen blev det inte bättre av att varvet bestämde sig för att det inte var värt att betala för en skrovfil. Det enda man kan göra det är att strunta i det och köra på som förr.

        Reply

        • Patrick L
          Sep 6, 2009 @ 14:37

          Du har förstås alldeles rätt i att man vill ha spelreglerna klara för sig. Men samtidigt är det marknaden – vi seglare – som styr. Vill inte seglarna köra en viss regel eller ett visst race kan man inte “reglera” det.

          I SHF har vi försökt ha respekt just för komplexiteten i den frågan och att vi just nu lever i en tid när vi får acceptera parallella spelregler. Vi har antagit att seglarna gradvis kommer att ge IRC momentum i Skandinavien och att vi under några år nu kommer att ha båda reglerna parallellt för att därefter sannolikt få välja någon av dem för toppsatsningar. Kanske pressar non-endorsed IRC bort LYS eller så pressar endorsed IRC bort ORC eller så konvergerar alltihopa så småningom. Det spelar inte så stor roll på lång sikt – vi kommer också om 10 år att diskutera vilka race vi skall ha i kalendern, hur vi får ut fler till kappseglingsbanorna, hur en gastbank skall se ut, hur vi kan påverka reglernas utveckling, hur vi skall optimera de båtar vi har och vilka båtar som är Sweet när Ker och Millskärrorna har blivit trista. I den meningen har det ingen betydelse vad regeln kommer att heta då.

          Du kan nog lugnt utgå ifrån att det blir ORCi EM i Flensburg nästa år om du vill köra där, men att det precis som i år kommer att finnas IRC-race att köra om du hellre vill det. Precis som vi i Sverige inte har någon påverkan på om du vill kör DH, ORC eller LYS så har vi det inte när det gäller IRC heller.

          Att mäta in båten i en seriös regel kommer alltid att kosta pengar. Prata med din segelmakare om hur du skall planera garderoben baserat på vilka klasser du tror att du skall köra. Kör du som nu både LYS, DH och så antingen IRC eller ORCi (eller som jag som kör under alla de reglerna) så skall du kanske inte optimera åt endera hållet.

          Sedan utvecklas ju reglerna också. Om jag minns rätt tillåter ORCi större akterrunda i storen nu än tidigare (utan straff). Det betyder i så fall att den som köpte en ny stor förra året har en optimering att göra på att skaffa en ny igen och utnyttja förändringen till max. Om man gör det eller ej är helt och hållet en kostnadsfråga som ju vida överstiger den att mäta in båten första gången.

          För övrigt tror jag att KSSS HKK möte i morgon måndag kommer att flytta pendeln ett steg vidare i utvecklingen. Det skall bli oerhört intressant att se vad de kommer fram till. Hoppas de inte skjuter sig själva i foten bara och utser totalvinnare i LYS.

          Reply

          • Öresund Regatta, And
            Sep 6, 2009 @ 20:04

            Det är inte så stort problem egentligen med att optimera vår Dehler 34 SV i stora drag. Om storseglet ska vara bredare eller inte är kanske inte den viktigaste frågan.
            Vi får komplettera med en fock för lättvind och en gennaker i laminat duk upp till TWA 120.
            Genuan och gennakern funkar i DH2009 och ORCi. Fock till IRC och ORCi i Flensburg.
            Inget att pipa över.
            Då är det värre att tävlingarna har så svårt att komma på plats. Det gäller de flesta förbund utom Starbåtsförbundet. Hur ska man kunna gå in i en klass när man inte kan göra upp planerna. Man vet inte i vilken världsdel som racen ska gå i.

      • PelleL
        Sep 6, 2009 @ 21:24

        LYS ÄR ju subjektivt som de flesta empiriska respitsystem. Visst skulle man kunna utveckla SRS/LYS till ett slags nordiskt IRC (vilket nog är den minsta nivå på förutsägbarhet på mätetalen som behövs på en internationell area) men min personliga åsikt är att det känns lite förmätet att tro att man skulle lyckas så mycket bättre än originalet. Utvecklingen av DH till någon slags dålig kopia av ORC-club tycker jag är rätt avskräckande. Hur som helst så blir det förhoppningsvis en nystart av det nordiska LYS-samarbetet …jag hoppas bara man kan komma överens vad målet är..

        Reply

      • MiniMe
        Sep 6, 2009 @ 22:43

        det är inte SSF som sätter stopp för ett nordisk samarbete. Som Pelle sade så ska man dock veta vad man är ut efter….

        Reply

  40. Patrick L
    Sep 6, 2009 @ 10:42

    Vad gäller internationellt samarbete: Ett klassförbund måste försöka arbeta från två håll (lokalt vs internationellt). SHFs tyngdpunkt har av naturliga skäl legat på det internationella samarbetet som dels är svårast att få till och dels för att det lokala har fungerat rätt så väl med en cup som drar ca 25 båtar över säsongen i Stockholm. Därför har vi lyckats få EM och VM till nordiska vatten och jag tror att de som har varit med där har tyckt att det är tävlingar på hög nivå och proffsiga arrangemang. Finnarna kommer om det är i Stockholm och norrmännen kommer om det är på Marstrand. Tyskarna kommer alltid. Det har funkat utmärkt. När det är i Tyskland, Finland eller Norge däremot är vi svenskar sämre på att åka dit. Vi är helt enkelt latare än våra grannar.

    Om vi nu tror att IRC kan ändra på detta till det bättre så är det jättebra och värt att prova bara av det skälet eftersom vi tycks vara för få på respektive ort som kappseglar för att få hetare drag än 25 båtar. Jag hoppas därför att vi snabbt kommer framåt diskussionerna mellan SHF och SWEIRC då det finns en upparbetad agenda mellan de nordiska havskappseglingsförbunden och Finlands modell verkar fungera bra i detta. Då skulle vi kunna slå två flugor i en smäll och sätta upp ett gemensamt program med dem redan till nästa säsong. Big Boat Challenge med en IRC-klass är vi också sugna på och kör säkert där, det verkar ha varit ett proffsigt arrangemang.

    Reply

    • PelleL
      Sep 6, 2009 @ 21:29

      När jag var med i mätteamet på EM:et i Marstand blev det helt uppenbart för mig vad som är skillnaden mellan Sverige och våra grannländer…..och det är pengar. Med några få undantag var de svenska satsningarna rena budget- projekt med tunna segelgarderober jämfört med norrmän och tyskar som hade kompletta garderober med mycket nya töj och uppenbart en helt annan budget. Krasst sett har de flesta svenska havskappseglingsbåtar inte råd att resa speciellt långt.

      Reply

      • Patrick L
        Sep 6, 2009 @ 22:02

        Kanske…jag vet inte. Att man inte har lika bra grejor är ju en sak, men kostnaden för att resa åtminstone till närmsta granne kan väl inte vara så väldigt mycket högre än att resa lokalt till Sandhamn. Antingen bor man i båten eller så får man boka hotell eller vandrarhem i bägge fallen. Jag tycker mig i alla fall märka ett större motstånd mot transportseglingar åtminstone hos Stockholmarna? Eller så är det kanske bara jag som fortfarande är bitter för Nynäs höstregatta inte blev av i år.

        Reply

        • Öresund Regatta, And
          Sep 6, 2009 @ 22:10

          Några av de tyska besättningarna sov i husbil på båtuppläggningsplatsen i Ystad. Några av de norska sov i båten. Jag har en annan bild.
          Vill man vara med så går det med ganska liten budget.
          Sen ökar väl inte chanserna till kanonresultat om man har begränsad segelgarderob, stökiga nätter etc. men ändå. Alla har inte feta budgetar som är med.

          Reply

  41. Peter Gustafsson
    Sep 6, 2009 @ 16:38

    Appropå IRC-race med trebåtars-team så körs just nu Med Challenge – Mediterranean Commodore’s Cup i Barcelona med 4 franska och 4 spanska lag:

    Yacht Club de la Grande Motte
    Classe A : GENAPI Swan 42 NY
    Classe B : GERANIUM KILLER, A 40 RC
    Classe C : LOVIN’IT, First 40.7

    Société Nautique de Marseille
    Classe A : LADY FIRST², Grand Soleil 50
    Classe B : GLEN ELLEN V, A 40 RC
    Classe C : VITAMINE, First 40.7

    Cercle Nautique de La Napoule
    Classe A : BELLA DONNA, Vismara 46
    Classe B : SAYANN II, First 40.7
    Classe C : TCHIN TCHIN, A 35

    Société Nautique de Saint-Tropez
    Classe A : MALUBA, Ker 39
    Classe B : KAYA, J/122
    Classe C : ALBACOR IV, J/109

    “Azul” du Real Club Nautico de Barcelona
    Classe A : ES TES UNNO, Dufour 44 R
    Classe B : SI NO FOS, Seaquest 36
    Classe C : MODARK, X 37 Sport

    “Rojo” du Real Club Nautico de Barcelona
    Classe A : SOLETE 04, Grand Soleil 45
    Classe B : L’IMMENS, Sinergia 40
    Classe C : TIRANT LO BLANC, BCN 32

    Real Club Nautico de Palma
    Classe A : NADIR V, First 50
    Classe B : PETROUCHKA III, Prototype
    Classe C : VELL MARI V, X 37 S

    Club Nàutic de Arenys de Mar
    Classe A : DUENDE 50, Prototype
    Classe B : SAIOLA V, Sinergia 40
    Classe C : MOHITO, Grand Soleil 40

    Reply

  42. Harald
    Sep 6, 2009 @ 19:52

    Vad menar du med “Finlands modell” Patrick?

    Reply

    • Patrick L
      Sep 6, 2009 @ 20:04

      Som jag har förstått det så är havskappseglarna i Finland samlade under det Finska Havskappseglingsförbundet och så har de dragit igång en livkraftig IRC-kommitté inom organisationen. I Sverige har vi inte lyckats med detta ännu utan det blev p.g.a formella fel tidigare ett helt fristående IRC-förbund som inte har något samarbete med Svenska Havskappseglingsförbundet. Men jag har inte gett upp hoppet om att kunna lyckas med en mer sammanhållen organisation på sikt. Viljan verkar i alla fall finnas på bägge sidor att dra åt samma håll.

      Reply

  43. Öresund Regatta, And
    Sep 7, 2009 @ 22:20

    Folkbåten visar sig nu också vara en riktig IRC racer. Båten vann totalsegern i 2009 JP Morgan Asset Management Round the Island Race.
    Att Folkbåten vann Palby Fyn Cup i år var en av de stora argumenten för att skifta ut DH2009 från de danska IRC ivrarna. Nu vinner man även IRC.:-)

    Reply

  44. Öresund Regatta, And
    Sep 7, 2009 @ 22:54

    Jag har gjort en jämförelse mellan DH2009 och IRC som blev klar idag. Jag jämförde vad kolfibermast, PBO i stagen, genua/fock och vad gennaker/spinnaker gör.
    Kolla här på resultatet:

    http://sundetregatta.blogspot.com/2009/09/irc-vs-dh2009-vad-galler-optimering.html

    Reply

  45. Stig
    Sep 8, 2009 @ 11:15

    Tänk, jag trodde att det var det som var meningen, att ge lika förutsättningar för olika båtar och se till att den bästa besättningen vann – Folkbåten – men jag kan ha fel. Räkna lite till i era formulär så behöver ni kanske inte ut och blöta ner er.

    Reply

    • Öresund Regatta, And
      Sep 8, 2009 @ 11:49

      Det är ju omöjligt att få till samma race mellan en sportbåt som Melges 24 och en Folkbåt även om de seglar på samma bana. Det förstår nog de flesta.
      Självklart vinner alltid de bästa seglarna. Man är ju med inom ramarna för reglerna. Även i Folkbåtsklassen ges det utrymme för materialdiskussioner. Till och med i Laserklassen är det såna diskussioner. Verktygen till mastprofilerna slits och ger olika tjocklek på rören. Det gäller att få till rätt övermast i kombination med undermasten och ditt eget rätande moment. Kvaliteten på seglen var så varierande så man köpte fyra tog det bästa och sålde vidare de andra två.
      Båtarna var också olika och hade olika språng. De lades upp hos Österberg och checkades innan man tog en. Det gällde att vara först när Jollesport fick en container.
      Visst det är timmar på vattnet som gäller men materialet är en del av det hela.

      Reply

  46. Lars S
    Sep 8, 2009 @ 14:46

    Väldigt mycket snack om vad som funkar och inte funkar… Vad som måste ändras och optimeras mot olika regler… Jag har snackat en del med Tim Harrington som vunnit ett antal av de stora IRC-regattorna i England med sin X-35:a. Han hade en extra spinnaker för man får ha tre i IRC och en mindre fock (då vi entypsmässigt har en vindgräns på 28 knop). Annars var det standard…. För mig är det en signal på att det är många som krånglar till det i onödan…. Räcker det för att vinna i England där IRC är riktigt starkt borde det väl räcka här… Kanske bättre att fokusera på att hitta skiften och få till rundningarna… Personligen tror jag en bättre optimering är träning på vattnet…
    Lasse (som seglar med Mats V på helgen)

    Reply

  47. Robert Carenfelt
    Sep 8, 2009 @ 15:47

    Vi letar efter fördäckare som vill segla med oss i helgen.
    Du ska komplettera/assistera Mange som ansvarar för allt det jobbiga där framme:-)

    Är du sugen, ring 070-601 13 52.

    Robert Carenfelt
    Landmark 43, “Air IV”

    Reply

  48. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2009 @ 17:22

    90% av alla J/109 kör entyps-setup med genua. Går helt OK!

    Reply

  49. Team Styrbord
    Sep 8, 2009 @ 19:54

    Kul arrangemang…vi kommer nästa år. Det är hockeycup i karlstad i helgen
    Är det någon som har koll på IRC mätman i Sverige?

    Reply

  50. Larsa
    Sep 8, 2009 @ 22:30

    Ang IRC vs ORCi
    IRC RM lockar 21 båtar, ORCi SM var vi 13 svenska båtar (23 på EM). Seglar båda regattorna o är övertygad om att IRC är the-way-to-go!

    Att TR, LR, o Hyundai cup lockar 100 tals LYS båtar är kul, men det är inte grand prix vilket IRC är världen runt.
    Cheers Larsa

    Reply

    • Patrick L
      Sep 9, 2009 @ 07:22

      Det är kanonkul att RM lockar 18 båtar. Men när man lägger ett race långt inne och mitt i centrala Stockholm och inga mätmän krävs hade allt under 15 båtar varit uppseendeväckande. Om man nu jämför det med SM/EM i Ystad så blir det rätt stor skillnad. Att vi fick 13 svenska båtar till Ystad kan man se från två håll. Antingen som att det var ett misslyckande eller som att det var en framgång.

      I alla händelser är det ett problem för oss alla att det är så svårt att få ihop 20 kölbåtar som vill kappsegla på mästerskapsnivå ens i centrala Stockholm.

      Reply

    • Joakim
      Sep 9, 2009 @ 08:21

      Reply

      • Patrick L
        Sep 9, 2009 @ 15:10

        Jo att samköra mästerskap med tävlingar som redan drar hyfsat med båtar är ju ett säkert koncept. Det funkade på ORCi SM förra året och kan säkert funka här med. Om jag tror att vi får ihop alla 40 båtar som körde SOH i år till en och samma klass till nästa år skall jag låta vara osagt, men det är väl en god målsättning.

        Reply

  51. Richard
    Sep 9, 2009 @ 08:35

    Om vi kör det i samband med Sandhamn Race Week innan Gotland blir det dubbelt så många båtar och säkert en hel del utländska båtar oxå.

    Jag tror på en ökning i kappsegling med kölbåtar.

    Reply

    • Leif E.
      Sep 9, 2009 @ 10:10

      Eller i samband med Öland Runt. Då får vi skåningarna och och kanske t.o.m.
      västkustseglarna med också.

      Reply

  52. Peter Gustafsson
    Sep 9, 2009 @ 10:17

    Utan att ha förankrat det med min besättning så skulle både Sandhamn Race Week och Öland Runt kunna funka för oss… Blir det IRC-RM i samband med något av dessa arr så blir det ju ännu mer intressant.

    Nu när vi har tränat ett par år och hittat en gnutta fart vågar vi kanske komma över för att ta fajten med alla duktiga ostkustseglare :-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 9, 2009 @ 21:33

      Då hinner du med Watski 2 Star Baltic också och får träna att styra i “våra” vågor. Då behöver du ju bara en till ombord och sen får du tjata hos VD:n i bolaget du jobbar så du får ledigt ;-)

      Reply

  53. Micke
    Sep 10, 2009 @ 08:32

    Hej på er.

    Preliminärt så går Express SM i samband med Sandhamn Race week 2011(2010 Marstrand), skulle i dagsläget tro att det dyker upp drygt 50 expresser. Så kör ni inte stor båt då så va me och kör lite entyp. Det är kul det också.

    /Micke

    Reply

  54. Leif E.
    Sep 10, 2009 @ 18:59

    Tydligen avser man att starta hela fältet i gemensamma starter på IRC RM. Detta har ju förkastats både på ORCi SM och EM och efter vunna erfarenheter. De mindre båtarna är ju chanslösa om de skall segla i vindskugga på första kryssen. Synd att man upprepar samma gamla misstag då det kommer att med föra att småbåtarna tappar intresset för kommande arrangemang. Speciellt tråkigt när vi nu äntligen fått upp intresset bland dem.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.