Skip to content

82 Comments

  1. Krister Gustafsson
    Sep 1, 2009 @ 21:22

    Kan man önska en soloklass?

    Reply

  2. Leino
    Sep 1, 2009 @ 22:46

    Så länge det inte är helt offshore tycker jag det känns bäst att köra doublehanded. Inge kul att solo gippa sig fram i Kalmarsund med grund på alla håll.

    Reply

  3. PelleL
    Sep 2, 2009 @ 06:22

    Jättekul om Öland runt kommer tillbaka. Det var en bra segling, lagom lång utslagsgivande bana och väldigt trevligt iland i Borgholm.

    Reply

  4. Niklas
    Sep 2, 2009 @ 06:33

    Mycket trevligt arr. på den tiden jag var med. Har seglat banan åt olika håll. Föredrar medsolsbanan, kanske för att vi har trevligast minnen från det racet när vi 1991 totalsegrade med X-95:an X-iL.

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 2, 2009 @ 06:37

    När på året brukade man köra?

    Eller finns det redan nu idéer om när man vill lägga racet?

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 2, 2009 @ 07:23

      Om inte jag minns fel så var omkring 25/7.

      Öland runt var den lilla klubben som lyckas med ett stort arrangemang med seglarna i centrum.
      Hoppas det återuppstår.

      Reply

  6. Pelle P
    Sep 2, 2009 @ 08:04

    Håller med, det var ett “skönt” race med bra arr på land; faktiskt en föregångare till vad vi ser mer av i dag. Medsolsbanan var bäst!

    Reply

    • Andre´B.
      Sep 2, 2009 @ 13:55

      Mmm…
      När seglade det ett Öland Runt medsols? Har bara seglat motsols (moturs).
      Kan inte säga något Öland Runt som seglats medsols…
      Mvh. Andre´

      Reply

      • Patrik S
        Sep 2, 2009 @ 15:37

        Är väldigt längesen.. .men det var väl i början man seglade norrut.
        Öland Runt i BBKs regi höll på i 20 år.

        Reply

        • Niklas
          Sep 2, 2009 @ 16:32

          1991 var sista året det seglades medsols.

          Reply

  7. Claes
    Sep 2, 2009 @ 08:04

    En kanon segling som vore kul om den kommer tillbaka.

    Inte fel med en segling i slutet av juli.

    Reply

  8. Patrik S
    Sep 2, 2009 @ 08:19

    Hej alla.

    För att försöka svara på en del av era frågor svarar jag vad jag känner till idag.

    Visst kan man önska sig en soloklass. Klubben diskuterar olika format och vi få se vad som kommer ut av det. Jag kan nästan garantera att det blir en shorthand/dubbelhand klass. Om det även blir en soloklass få vi väl se framöver.

    Tiden på året är en fråga som är öppen. Tidigare har det varit i slutet av juli precis som L-B Gustavsson skriver. Troligen är det den bästa tiden men som sagt klubben kommer att diskutera detta med bl.a SHF och SSF och tar gärna emot seglarnas synpunkter på tiden.

    Olika ideer om bansträckning finns. Vem vet klubben kanske låter deltagarna själva bestämma om de vill segla med- eller moturs. DVS.. gäller att tolka själv vilket som kan bli snabbast.

    Vore kul om läsarna här kommer med ideer till klubben. Jag kan gärna förmedla dessa till klubben.

    Väl mött

    Patrik Schander

    Reply

  9. Stefan Peterson
    Sep 2, 2009 @ 08:24

    Som sagt Öland runt men även Öland race week var trevliga arrangemang. Kanske lite jobbigt med de ständiga vriden för arrangörerna vid bana. Men framför allt perfekt med Borgholm som bas det är ett ställe dit det inte är så svårt att få familjen att hänga på. Mina barn har tillbringat flera somrar på Öland i samband med Öland runt och har goda minnen från den tiden. Minnena från Sandhamn och Marstrand är inte lika goda. Men det är mycket som skall ske under sommaren och med tid i slutet av juli konkurrerar det med mycket. Vi som börjat fundera på Flensburg nästa sommar lär få svårt att klämma in även Öland runt.

    Reply

  10. Mikael Vesala
    Sep 2, 2009 @ 10:39

    Ang. med eller motsols bana runt ön, så kan man gjöra som på själland runt -06: Arrangören valde att starta seglingen söderut i kraftig motsrtöm och svag vind, allt i syfte att få till en utslagsgivande kryss… Det fick dom! Och det var säkert minst tio personer som tyckte att det var jättekul, men resten? Slår vad om att det bidrog till att den seglingen störtdök i populäritet och deltagarantal.

    Hade arangören skickat iväg fältet motsols, hade de fått en fin (trist enl. ett fåtal) halvvind förbi själlands rev och ner i stora bält. Väl där hade nog de flesta valt ( haft ork kvar)att fortsätta upp till mål istället för att bryta i bögeströmmen.
    Så långa seglingar som Sälland och öland runt är krävande nog i alla fall för de flesta.

    Reply

  11. Niklas
    Sep 2, 2009 @ 11:15

    Om jag inte minns helt fel så valde man motsolsbana på Öland Runt för att fältet skulle passera Kalmar relativt samlat på dagtid. Publikvänligt.

    Reply

  12. L-B Gustafsson
    Sep 2, 2009 @ 12:02

    De gånger jag varit med har det varit motsols. Spontant känns det roligare för både seglare och publiken vid lotsutkiken.

    Reply

  13. Martin
    Sep 2, 2009 @ 12:12

    Fast Kalmar kommer troligen stänga möjligheten för allmänheten att ta sig ut på hamnområdet i framtiden. Så att stå vid lotsutkiken och kolla på båtarna blir nog svårt nästa år så som det ser ut nu. (Är eu-regler om hamnar och terrorism som styr tyvärr)

    Reply

  14. Patrik S
    Sep 2, 2009 @ 12:28

    Tyvärr har nog Martin rätt i att Kalmar Hamn kommer att hägna in större delen av hamnen och därmed även Lotsutkiken. Går ju dock ta sig ut på Varvsholmen men det blir inte alls lika nära.

    Kanske man kan få till en rundning inne i kalmar hamn för att göra det lite publikfriande.

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Sep 2, 2009 @ 12:49

      Hörde ett sådant rykte för flera år sedan att alltihop skulle bli ISPS-område. ( http://www.imo.org )

      Alla som seglat Unionsracet har varit inne i hamnen och rundat, vilket är än mer publikmässigt.

      Reply

      • Andre´B.
        Sep 2, 2009 @ 13:58

        Det har varit mycket diskussioner om detta. Allmänheten har inte tyckt om tanken så Kalmar hamn som är komunalägt har fått vika sig fram tills nu. Så än så länge är det fritt tillträde till lotsen…

        Reply

  15. Patrik S
    Sep 2, 2009 @ 13:01

    Delar av hamnen hägnades in redan 2004-2005. Enligt vad jag fått uppgift på finns det planer hägna en den yttre delen där bl.a oljehamn och lots ligger.
    Vi får väl se. Jag gillar idéen att runda en boj inne i hamnen.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Sep 2, 2009 @ 13:22

    Slutet av juli hade väl kunnat funka för västkustbåtar som vill köra Sandhamn Race Week och Gotland Runt, och sedan Öland på vägen hem? Kanske ambitiöst, men kolliderar inte med något annat.

    Reply

  17. Bad Boy Rune
    Sep 2, 2009 @ 15:40

    Boooomschackalack !!

    Reply

  18. Team Styrbord
    Sep 2, 2009 @ 17:15

    Slutet Juli blir bra…då slipper man allt tjat om semestersegling….he he. Och kan ägna sig åt detta på heltid….

    Reply

  19. Anders Dahlsjö
    Sep 2, 2009 @ 19:14

    I Göteborg klarar man inte av att locka mer än en handfull båtar till en havskappsegling och det på sensommaren när alla semestrar är över :-(
    AD

    Reply

    • Patrik S
      Sep 3, 2009 @ 11:56

      Oavsett om man i GBG inte lyckas samla mer än en handfull deltagare så kommer BBK försöka.
      Jag tror personligen att det är svårare att ha regattan före eller efter semestertiden. Jag tror att man måste försöka få att även anhöriga kan följa med och ha en meningsfull tid medan man/hustru kappsegla. Tror att Borgholm har dessa förutsättningar.

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Sep 3, 2009 @ 12:47

    På västkusten har vi slagit all-time-high rekord i Pater Noster Race, Hermanö Runt och Bohusracet. Även Tjörn Runt har en positivt trend. Det är bara GKSS som inte får till det med GOR (vad det beror på är en annan fråga).

    Jag är helt säker på att entusiastiska klubbar och seglare kan få ihop många båtar till race med rätt förutsättningar.

    Finns det bara ett spa eller hotell med pool, så kommer min familj med!

    Reply

  21. Christopher
    Sep 3, 2009 @ 12:53

    Jag tror kraven på livflotte, vhf, säkerhetskurs m.m gör att många potentiella seglare inte kan ställa upp på Göteborg offshore race.

    Reply

    • Mikael
      Sep 3, 2009 @ 17:52

      Lägger till två faktorer till: anmälningsavgiften ( en decimal har hamnat fel) och GKSS attityd..
      Alltså totalt fem anledningar till att den seglingen inte lockar.

      Reply

      • Patrik S
        Sep 4, 2009 @ 08:16

        Vad är GKSS´s attityd då?. Jag har själv inte varit där och undrar hur BBK kan göra saken bättre.

        Patrik

        Reply

        • PelleL
          Sep 4, 2009 @ 08:50

          GKSS attityd eller brist på attityd är väl att det är opersonligt och att kansliet inte vill/kan ha koll på kappseglingsverksamheten. Eftersom personerna som driver GOR inte vill/orkar läman ut sina telefonnumemer (vilket man måste respektera) finns det helt enkelt ingen entusiastisk person man kan ringa och fråga saker. All erfarenhet visar att ha en drivande person som tjötar ut sina kompisar på banan är den viktigaste komponenten för högt deltagande på en regatta och där missar GKSS totalt.

          Sen tycker ju jag man missar målgruppen genom att basera det hela i Marstrand och i princip kräva att man tar ledigt två dagar från jobbet för att vara med och dessutom medför Marstrand högre kostander för funktionärer, kajplater och annan logistik vilket givetvis slår på startavgiften. Så här på eftersäsongen tror jag att Långdrag med start rätt sent Fredag kväll hade varit mycket bättre och billigare. Jag vet att Göteborgs hamn har haft åsikter om GOR starten när den vari hamninloppet men det måste vara lösbart.

          Reply

          • Patrik S
            Sep 4, 2009 @ 09:34

            Jag tror att det är viktigt att arrangören (TL-PRO) är tillgänglig. Vet att BBK har försökt att vara detta under sina arr.
            Jag var själv PRO på X99 VM/NM 2006 (BBK-SKK) och var den som kom först på morgonen och gick sist på kvällen från tävlingsexpeditionen.

            Tidpunkt och plats är naturligtvis viktigt. Det som BBK kan påverka är tiden, platsen är ju redan given.

            Att lägga Öland Runt “mitt” i semestern tror jag är helt rätt då familjen kan göra annat i Borgholm/öland när fru/make/sambo seglar.

            Närhet till det mesta för anhöriga är en klar fördel och BBK kommer att titta på “program” även för de som är i land.

            Troligen kommer trackingsystem användas för att anhöriga skall kunna kolla antingen på webben eller på land deltagarnas positioner.

            När det gäller anmälningsavgiften kan jag inte svara på vad den kommer att hamna på. BBK jobbar på att kunna hålla en acceptabel nivå på avgiften.

  22. Sture Smith
    Sep 3, 2009 @ 23:34

    VHF, Livflotte, Säkerhetskurs, Anmälningsavgift, Attityd är säkert riktigta punkter när det gäller GOR.
    Men om vi skall byta ut säkerhet mot högre deltagande tror jag att vi är på helt fel väg. Anser det vara en ansvarslös form av diskussion.
    Vi var flera deltagare som var tveksamma till inställning, avsaknad av säkerhetsbesikting samt undermåliga säkerhetskrav för årets Bohusrace. Även om en sådan segling är kustnära seglar vi på öppet vatten nattetid.
    En nordlig rykare på 12-15 m/s under fredagskvällen ger en kryss förbi pater noster, måsekär och hållö plus att vi skall in vid soten svart skär mot Fjällbacka. Inga enkla vatten för en double handed besättning om det samtidigt är nordgående ström på 2 knop, regn och becksvart.
    Nu var det inte så denna segling utan fantastiska fina förhållande. Men fem timmare tidigare hade vi upp till 14 m/s.
    Jag tycker säkerhetsfrågan vid segling är fundamental och inget man kan tumma på.
    Under GOR för några år sedan var det väldigt nära katastrof då en person hamnade i vattnet räddades men hade fått saltvatten i lungorna och var när att stryka med. Själland runt 2003 blev en båt nattetid överkörd av ett frakt fartyg. Det var i Juni, regn dåligt sikt och mörkt. 2 personer omkom.
    Jag tror även att många fått upp ögonen för vad gott sjömanskap eller avsaknad av gott sjömanskap kan betyda när vi har årets Tjörn Runt i färskt minne.
    Jag tror att det är tvärt om att vi kan öka antalet deltagare med sund inställning till säkerhet.
    “Sjöglans” Dehler 39 SQ

    GOR 12

    Reply

    • MiniMe
      Sep 4, 2009 @ 00:17

      VHF och flotte är väl inga problem på Gotland runt…

      Reply

    • Leino
      Sep 4, 2009 @ 00:47

      Varje skeppare ansvarar för sig, sin båt o besättning. Anser han sig ha kunskap o utrustning nog så lär det väl va ok.
      Anser man sig behöva gå kurs så tror jag att man inte har tillräcklig varken kunskap eller nog med timmar på havet o bör således gasta på några race så man lär sig.
      Jag förstår inte varför det är så “farligt ” att segla offshore? Vad ska hända? Tvärtom är jag oftast lite feg o försiktig i överkant då vi kommer inomskärs, där finns det verkliga faror.
      VHF kostar 1500 spänn o varar för evigt, nästan. Att hyra flotte ett race går på 2000 spänn till ingen nytta. Kursen kostar 5000 + logi och tid som man hellre kunde lagt på manöverbordträning i egna båten. Ska väl sedan förnyas inte alltför sällan kan jag tänka mig.

      Reply

      • Patrick L
        Sep 4, 2009 @ 09:02

        En väldigt romantisk attityd när det gäller säkerhet, tycker jag. “Vad skall hända”? Ja…kan man inte räkna ut det behöver man kanske behöver gå en kurs och få sig en påminnelse just om vad som faktiskt har i historien och vad man har dragit för erfarenheter av sådana händelser? Du kan väl inte på allvar mena att man lär sig mer på att gasta på ett GOR eller Gotland Runt i smultronbris och solsken än på en för ändamålet utvecklad kurs? På en sådan här kurs lär man sig i första hand sådant som är svårt att träna själv, så att man har bättre förutsättningar att göra rätt i en skarp situation och kunna hålla huvudet kallt när det gäller t.ex. att släcka bränder, använda nödsignaler, ge första hjälpen, täta en läcka, använda säkerhetsutrustning på ett effektivt sätt och i alla fall förstå skillnaden på att genomföra man över bord-träning i smult vatten med en person som kan hjälpa till jämfört med att göra det skarpt i meterhöga vågor och med en medvetslös person.

        I analogi med ditt resonemang är det väl i så fall larvigt och onödigt att gå funktionärskurser och lära sig leda tävlingar också? Det är väl bara att hänga med några gånger på ett startfartyg så är det klart?

        Nej…ju längre ut på havet man är, desto mer är man utlämnad till sig själv och sin egen förmåga att hantera skarpa lägen. I de vatten vi seglar i finns tillgång till sjöräddning men det kan ta ett tag innan de kommer och mycket kan hända på den tiden. Att veta hur man tätar en läcka, behandlar en stor blödning eller hur man maximerar chansen till överlevnad – och att kunna bli hittad – om besättningen hamnar i vattnet utan tillgång till flotte kan vara livsavgörande. För mig är det en gåta att man kan vifta bort sådant ur en kostnadsaspekt.

        I andra tekniskt avancerade sporter – som t.ex. rally – krävs en förarlicens för att få starta även i den enklaste av tävlingar. Jag tror inte de tjafsar speciellt mycket om detta utan tycker att sunt förnuft säger att kunskap är bra.

        Havskappseglingsförbundet lämnar för övrigt in en motion i år om att förnyelsen av säkerhetskursen inte skall innebära att kursen behöver gås om helt utan att man gör en komprimerad uppdateringskurs på 1 dag.

        Reply

        • Leino
          Sep 4, 2009 @ 17:31

          Analogi???? För fan snacka svenska!!!

          Reply

      • Martin
        Sep 4, 2009 @ 09:36

        Problemet Leino är att du troligen inte lagt den tiden på manöverbordträning i din båt? Speciellt eftersom du skriver, “hellre kunde lagt tiden på det”. Meningen med kursen är ju att minst skepparen ombord ska ha gått den och fått prova på hur man använder uppblåsbara flytvästar, kommer upp i en livflotte m.m. Inget du tränar med egna båten, speciellt inte om du bara hyr livflotte vid seglingar.
        Är alltid nyttigt att träffa andra och utbyta erfarenheter, speciellt sådana som man sällan träffar på i sin vanliga segling förrän det är en liv eller död situation.

        Förnyelse sker vart 5:e år och är då en kortare repetition på en dag om jag förstått det hela rätt.

        Reply

        • Leino
          Sep 4, 2009 @ 17:45

          Seglar oftast doublehanded, en seglar en sover. Inte mycke vits att träna manöverbord då. Viktigare att hålla sig kvar ombord. Samma vad som än händer, båtar sjunker väldigt sällan så håll dig kvar ombord så klarar du dig troligtvis.
          Har du sen tänkt dig in i hur du ska göra om det blåser upp ordentligt o har lagt dina 5000 på stormsegel istället för på kurs, då har du ökat dina chanser ytterligare.

          Reply

          • Patrick L
            Sep 4, 2009 @ 19:35

            Det är väl inget val mellan stormsegel och kurs? Stormsegel krävs ju redan i Cat 3. Kursen först i Cat 2.

            Men jag sätter en peng på att kursen kommer att krävas i Cat 3 också inom ett par år. Konstigt vore annars.

      • Martin
        Sep 4, 2009 @ 09:46

        För att svara på alla frågorna du ställde så fullföljer jag med: “Jag förstår inte varför det är så “farligt ” att segla offshore? Vad ska hända?”

        När du är inomskärs så visst du kan gå på grund och skada båten men tappar du någon i vattnet finns oftast sjöräddningen tillgänglig inom någon timma i värsta fall. Bara ett mobilsamtal bort. Likaså är hamnen nära när man bestämmer sig för att avbryta seglingen.

        Vid offshoreseglingen kan samma saker hända, båten kan börja ta in vatten, folk trilla överbord, det kan komma en åskby på 25 m/s och slita sönder riggen. Problemet nu är att hjälpen inte är en timma borta eller i närmaste hamn. Här kanske du måste klara dig i upp till ett dygn innan hjälp anländer om du ens kan kontakta land för hjälp. Ingen mobiltäckning och vhfen fungerar inte sen batterierna i båten slagits ut då du fick in vatten. Det är skillnaden bla.

        Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 4, 2009 @ 09:44

      För egen del använder jag hela mitt nöjeskonto ( och lite till) och enormt mycket tid på att optimera båten och att lära mig segla den. ( och känner stor glädje i det) Jag känner ingen lust alls att kasta ut 5000:- på en säkerhetskurs, då avstår jag hellre den seglingen som kräver det.
      Det finns helt enkelt mer kostnadseffektiva säkerhetsprylar.
      Får jag föreslå en enkätundersökning här på blur om vilka säkerhetsattribut som vi seglare tycker är motiverade på tex Öland-runt, Bohusracet mm.
      Kanske en säkerhetsbesiktning som kontrollerar att det viktigaste i säkerhetsväg, som att det finns hårdvinds/stormfock , ordentliga, fungerande revmöjligheter, Räddningssling, VHF mm.
      Störst verkan får det om man varslar om säkerhetsbesiktning redan när inbjudan kommer ut, och då inte bara i det finstilta.
      Om alla vet att alla får en besiktning innan start garanterar jag att nivån höjs, och kanske väljer någon att stanna hemma, men då är det väl bäst så.

      Reply

      • Patrick L
        Sep 4, 2009 @ 10:31

        Case in point:

        SSRS 4 september 2009: Sjödrama i Söderhamn slutar väl. Klockan 00:30 fick vi larm om en båt med två kvinnor ombord, som gått på grund i Söderhamns skärgård. Vädret var mycket dåligt med regn och blåst och i det närmaste noll sikt. Efter ett intensivt sökande kunde Rescue Arizona och KBV 309 04:15 föra de båda kvinnorna till Söderhamn. Något blöta och kalla men vid gott mod.

        Reply

        • Leino
          Sep 4, 2009 @ 17:30

          Hade de hållt sig på havet hade de aldrig gått på grund.

          Jag seglar helst på öppet vatten, gärna mot andra.
          Då jag seglar utom tävlan finns inga krav på flottar, kurser m.m. Skulle något hända då så tror jag knappast någon saknar mig på ett eller två dygn, alltså lär jag försöka hålla mig ombord samt segla så att jag inte sabbar mig själv eller båten. Varför skulle jag göra annorlunda på rejs!
          Kan tycka att det är lite riskabelt, därför seglar jag sällan solo.
          Varför kan det inte få vara upp till mig att bestämma vad jag klarar av eller inte? Kan inte med detta översitteri o omyndigförklarande i tid o otid.

          Reply

          • Patrick L
            Sep 4, 2009 @ 17:39

            Översitteri & omyndigförklarande?

          • Patrick L
            Sep 4, 2009 @ 19:25

            Inget svar där, men låt mig då bemöta det du skriver… Hade de hållt sig på havet hade de inte gått på grund.

            Kanske… Men de visste ju inte var de var någonstans. Noll sikt, hård vind och sannolikt ingen större erfarenhet av dåligt väder. Precis som jag som har gastat på flera havskappseglingar innan jag seglade min första som skeppare. Har fortfarande inte sett värre väder under kappsegling än 15 m/s och helt hanterbara förhållanden.

            Den dag riggen kommer ner nära en läkust, en genomföring går sönder eller vi tappar kölen kommer jag att försöka tänka på det jag lärde mig på ISAF Offshore Personal Survival Course. Vad skall du tänka på – det du har läst i en artikel av någon av de franska soloseglarna eller är ditt “sunda förnuft” mer fungerande än andras?

            Vad sedan gäller attityden på race så är det inte bara dig det handlar om. Arrangören känner också ett ansvar. Även om det disclaimas i seglingsföreskrifterna så tänker en vettig arrangör väldigt mycket på säkerhet – när skall t.ex. en seriös arrangör begära hjälp för att en tävlande inte har rapporterat en rundning t.ex. p.g.a en dålig radioinstallation eller utmattning? Eller hur skall vi medtävlare tänka? “Nä alla seglare vet att ingen saknar en på ett par dygn så de försöker fixa det själva. Röken därborta behöver vi alltså inte bry oss om, de grejar det.”? Då hade UBS besättning fortfarande simmat i Östersjön eller i bästa fall drivit i land på Gotland.

            Cat 2 – Är EPIRB bra eller inte?

            I Cat3 införde man till i år krav på personliga blixtljus i flytvästar. Är det en vettigt grej eller är det översitteri?

            Nä, Leino, jag fattar faktiskt inte vart du vill komma när du skriver “översitteri och omyndigförklarande”. Som din medseglare blir jag istället provocerad av det uttalandet. Om tävlingsledningen ropar upp mig på VHF och ber oss söka efter dig tvekar jag inte en sekund. Tycker du inte att det minsta du kan göra gentemot dina medseglare är att vara så bra utrustad och utbildad som du bara kan för att undvika att hamna i en sådan situation?

          • Leino
            Sep 4, 2009 @ 21:17

            Har också bara seglat i fullt kontrollerbara förhållanden, kanske bara tur eller så har mitt sunda förnuft tagit mig helskinnad genom både Sjaelland rundt-03 o Östersjömaran-04, blåste lite mer än 15m/s i båda racen. Iofs har jag nog lärt mig mest av att solosegla 77:an jag hade innan jag bytte upp mig till Racern -03 samt genom att läsa allt jag kommit över om segling i många års tid. Innan 77:an hade jag en riggad plasteka i en insjö. Kan väl säga att jag sakta stegrat nivån på mitt seglande efterhand som jag lärt mig behärska mina båtar. Aldrig tagit mig vatten över huvudet utan varit säker på att klara av det jag gett mig in på.

            Självklart fyller kurser en funktion för den som tycker det är ett bra sätt att lära sig men om man som jag hellre läser på o tränar i egen regi kan man väl få göra det? Snälla!!!

            Blixtljus på flytvästen kan väl va vettigt i förhållande till priset men fortfarande så räknar jag inte med att bli hittad om jag kliver överbord

      • Patrick L
        Sep 4, 2009 @ 10:38

        Hade vi utvecklat säkerheten på det sättet hade vi nog fortfarande inget lärt oss av Fastnet, Sydney-Hobart etc. Alla de som inte har drabbats av något problem någon gång tycker nämligen just att det är onödigt med säkerhetsprylar. Eller kunskap om hur man använder dem.

        Skall vi göra likadant med trafiksäkerhet – vi låter Aftonbladet göra läsarundersökningar om hur vi bäst utvecklar säkerheten i bilarna och på våra vägar?

        Reply

    • Leino
      Sep 4, 2009 @ 23:00

      Sture Smith
      If:en som blev överkörd på Själland runt blev inte det år 2003, inte heller av ett fraktfartyg. Jag förstår inte hur en kurs skulle hjälpt de två som då omkom i vilket fall.

      Reply

  23. Sture Smith
    Sep 4, 2009 @ 11:00

    Som jag misstänkte är det helt uppenbart att ämnet är hett.
    Har egen erfarehet från flygvapnet (pilot), roadracing (förare), alpin utförsåkning (barn som tävlar). Säkerhettänkandet varierar men inom kappsegling är det som vi märker ovan helt avvikande.
    Det är tydligen OK att två personer omkommer som defacto skedde under Själland Runt.
    Jag tycker mig märka en skrämmande naivitet, det är upp till skepparen osv. De flesta tävlingsformer har friskrivningsklauser från ansvar för arrangören.
    Men hur h-e skall Du locka mer deltagande till Tjörn Runt efter “demolition rally” Antingen är det ingen vind eller så är det show på you tube.
    Säkerheten är en central fråga för vår sport och dess utveckling.
    I framtiden kanske du får rabatt på din försäkring om du har gått en säkerhetskurs.

    Reply

  24. Erik Barkefors
    Sep 4, 2009 @ 11:23

    När det gäller säkerhetsregler så finns det bra sådana att hämta på ISAF:s hemsida:

    http://www.sailing.org/specialregulations.php?
    PHPSESSID=6c114aaf015fc80adc629a6f3f89642a

    Det finns allt från Cat0 (jordenruntkappsegling) till Cat6 som har lite modestare krav för segling här hemma. Gotland Runt, Watski 2 Star mm brukar vara Cat3 och den nivån tycker jag att båtköpare skulle kräva av tillverkare redan från start. Att nöja sig med EU CE CatA tycker jag inte är bra.

    Texten för Cat3 finns översatt till svenska av Havskappseglingsförbundet men…

    `Det är den engelska texten som gäller. Den svenska översättningen är endast en
    ”hjälpreda”.´

    Både erfarenhet och utbildning är bra men vi kanske ska vara glada att Sverige inte ligger som England med krav på kurser, kvalseglingar osv.

    Reply

  25. Team Styrbord
    Sep 4, 2009 @ 12:24

    Säkerhetskraven för GR och GOR är helt rimliga, ISAF´s Offshore Personal kursen borde vara obligatorisk för minst 30% av besättningen och minst en borde ha gått Senior First Aid. Det enda som man kan ha synpunkter på är kravet på att flottarna ska vara ISO 9650 godkända. Med tanke på det ringa avstånd från land man är på ett GR. Det är väll ca Max 40 nm.

    Något som säkerhetsbesiktningsmännen aldrig kollar är statusen på sjukvårdsmaterielen ombord. Vilket man borde göra. Det borde vara bra mycket viktigare att kolla detta än att snodden för att binda fast ruff luckorna finns på plats.

    Att träna besättningen i båthantering är självklart, både vid fritidssegling till Gotland eller vid race. Detta är relativt enkelt.

    Att träna brandbekämpning på egen hand i trädgården hemma är lite knepigare. Grannarna brukar ha synpunkter på det. Då kan en kurs där man tränar under ordnade former vara bra. Träna på att Släcka både gas, plast och elbränder.

    Reply

  26. Anders Averdal
    Sep 4, 2009 @ 15:51

    Jag blir stum av förvåning.
    Säkerhetskursen var en bra genomgång, med för mig både nyheter (har aldrig blåst upp en flotte) till 1a hjälpen och brandsläckning (är duktig på att slå mig och har vart scout…)
    Att ni kan var så naiva och snåla in per er personliga utveckling. Det är ett par tusenlappar vi pratar om !!

    Reply

    • olla
      Sep 4, 2009 @ 16:45

      Jag kan bara hålla med Anders om att detta är patetiskt. Att grunda sitt liv på att andra skall rädda en är bara dumt.

      Själv så tror jag inte att säkerhetskraven gör att seglare stannar hemma.
      Man höjde kraven ordentligt på Fearder ni år utan att deltagarantalet minskade!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Jag tror att tid och besättning är en mycket större anledning till att man inte kan vara med.

      När det gäller GOR så kan nog ett mångårigt dåligt evenemang med dåliga banor som toppas av en idiot anmälningsavgift göra att seglarna stannnar hemma?????

      Reply

  27. Team Dehlerdoris
    Sep 4, 2009 @ 17:37

    Det här med flotte är en tung grej på många sätt.. Nu är det som det är med kraven men personligen så tycker jag det vara mycket bättre att lägga säkerhetskrutet och besiktningen på “ordning på elen”, lätt åtkomliga släckare, brandfiltar m.m. Brand om bord måste väl rimligen vara den största orsaken till att flotte skulle behövas.
    Blev det förresten klarlagt om den där trimaranen med elstrul som brann upp på GR 2008? Nå´n som vet??
    Med tanke på Fastnetstormen 79 så var det ju flottarna som faktiskt gjorde att folk dog. De flesta båtarna låg ju o flöt sedan utan folk.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 4, 2009 @ 18:46

      Om jag minns rätt från det jag läste om SeaCarten så var det en kortslutning på ett extrabatteri. Om det berodde på att det var dåligt fastsatt eller något som ramlade ovanpå framgick inte. Rökutvecklingen var så stark att de inte kunde gå ner och hämta flotte mm. SeaCarten är bygg helt i kolfiber som leder ström så om ett batteri välter kan polerna kortslutas och då kan epoxyn brinna.

      Vet inte om det här stämmer men oavsett om batteriet välte eller kortslöts av något löst så är fastsättning och skydd över polerna viktiga.

      Reply

      • Patrick L
        Sep 4, 2009 @ 18:59

        Om jag minns rätt talades det inte bara om rök utan om ett explosionsartat brandförlopp som gjorde att man inte kom åt vare sig brandsläckare, flotte eller grab bag med vattentät VHF-radio.

        Reply

    • Patrick L
      Sep 4, 2009 @ 19:08

      StefanK, det är ju riktigt att ett av problemen i Fastnet 79 var att en del av de som gick i flotte klev i en säker död. Det är ett av skälen till att livflottestandarden har uppgraderats så att flottarna nu har t.ex. drivankare och är lättare att räta eller t.o.m självrätande och har äntringsramp. Men det är ändå nästan alltid säkrare att stanna på en båt så länge den flyter. Hur vet man då det? Jo, genom att försöka förstå de här scenarierna och erfarenheterna för att kunna göra en så korrekt utvärdering av läget som möjligt. Bästa sättet att göra det är inte att låta folk gasta på ett Gotland Runt och hoppas på det bästa utan att faktiskt lära sig av historien.

      Det var ett utmärkt reportage i julinumret av Yachting World, där 30-års “jubileet” av Fastnet Race ’79 högtidlighölls med djupgående artiklar bl.a av besättningar som gick i flotten. Trots att “alla vet” att en segelbåt som fortfarande flyter är ett bättre ställe att vara på än en livflotte, så skapar paniken kring situationen när man har blivit rullad 360 grader 5-6 gånger och sett personer få dödliga skador av inredning som flyger omkring i en båt ett val som är svårt att göra. Utbildning och träning ökar chanserna att fatta rätt beslut.

      Reply

  28. Peter Gustafsson
    Sep 4, 2009 @ 21:10

    Som sagt – ett hett ämne.

    Tyvärr är det ockås en djungel för både seglare och arrangörer. ISAF har med sina kategorier gjort ett bra jobb, men ibland funkar tillämpningen sådär…

    Att Færderseilasen kom upp som ett exempel på att det inte påverkar deltagarantalet är kul. Man körde Cat 4 och över hälften av båtarna struntade i reglerna, och inga kontroller skedde? Eller protester? Behöver man verkligen en radarreflektor på 10m2 eller stormsegel för att segla inomskärs?? Här missar man målet.

    Och på GOR är jag aldrig längre än 15 distans från land och alltid med andra båtar inom synhåll. Är då flotte viktigt? Ingen har någonsin gått i en flotte under kappsegling i Skandinavien?

    Säkerhetskursen är skitbra, och alla borde gå den. Problemet är att bara de mest aktiva kappseglarna har haft tid/råd/incitament att gå den. Detta hämmar så klart deltagandet när man i juni kommer på att att man vill prova på havskappsegling…

    Debatten ovan visar på den tydlig klyftan mellan de etablerade havskappseglarna (SHF, storklubbar, segelmakare, och andra som kör alla de stora racen) och sällankappseglarna, som skulle kunna tänka sig att köra en havskappsegling eller två.

    Det vore bra om vi på något bra sätt kunde minska den här klyftan i stället för att öka den?

    Reply

    • Patrick L
      Sep 5, 2009 @ 03:45

      Hur arrangörerna skall klassificera racen och om flotte “behövs” eller ej är en annan fråga än den om utbildning och där är väl debatt bra. Jag var själv vansinnig på KSSS som krävde flotte på Race Week och jag tycker kanske att det t.o.m är onödigt att köra Nynäs Höstregatta i Cat 3 (utan flotte) när man är så nära land hela tiden och inte kör på natten. Cat 4 skulle räcka alldeles utmärkt.

      Men frågan som kom upp rörde väl primärt om det är bra eller ej med utbildning och jag köper inte att den frågan handlar om klyftor. I andra sporter får man ju ta en licens för att få starta en enda gång. När jag ville prova på golf för 100 år sedan var det bara att gå en kurs för 3000 kr för att överhuvudtaget få spela. Lite billigare var det att ta förarlicens i rally, ca 2000 kr kostade kursen om jag minns rätt och jag körde aldrig några tävlingar utan åkte en tävling som co-driver. (Jag tyckte det var för dyrt att hålla på med motorsport så jag började med dykning och sedan kappsegling istället. Vilket skämt…) Dykcertet var väl betydligt dyrare än en säkerhetskurs för havskappseglare.

      I 99% av all havskappsegling finns inte sådana krav (än). Vill du köra havskappsegling i Cat 2 så måste du ju inte ens ha gått kursen själv. Möjligheten finns ju att mönstra någon annan som har gått kursen så är man hemma. Kanske är det t.o.m rätt så bra att göra det om man nu sällan kappseglar och plötsligt vill “köra en havskappsegling eller två”? Kanske får man blodad tand och så kan man gå kursen själv på vintern sedan.

      Minska klyftorna låter ju fint. Det tror jag att man gör bättre genom att ha homogena säkerhets- och utbildningskrav snarare än att ta bort dem. Kanske en licens så småningom?

      Det där med “djungel” hör man ibland men vad betyder det i praktiken? Att rusta en båt för Cat 3 är väl egentligen inte så förbenat svårt när man har gjort det en gång. Det är väl egentligen rätt så bra att ha träpluggar, radarreflektor, ficklampor och sånt? Jag tycker att ISAF Offshore Special Regs är sunt förnuft förpackat i en lite mastig regeltext.

      Reply

      • Leino
        Sep 5, 2009 @ 09:33

        Håller absolut med om att det är enkelt att rusta en båt för Cat 3.
        Gå kurs för att få veta hur det känns i en flotte i sjögång behöver jag inte, det klarar jag av att föreställa mig. Likaså har jag tänkt igenom vad jag gör om jag tappar riggen nära läkust (men det lär ju inte va offshore), båten börjar läcka etc…

        Reply

  29. Team Dehlerdoris
    Sep 4, 2009 @ 21:26

    PatricK L jag håller helt med dig. Sedan Fastnet 79 var ju riktigt extremt, med tanke på vad som kan vara möjligt i våra vatten även om det kan vara bra jävligt här också. Oavsett väst eller ostkust.
    En intressant detalj är att de högsta våghöjderna som är uppmätta i Sverige av SMHI är faktiskt utanför Landsort och inte på västkusten., vilket man skulle kunna tro.
    Jag rekommenderar en “SAR G” kurs som bl.a. hålls vid Arkö Sjöräddningsskola. Då får man prova hur det är att ligga i en flotte i sjögång. Ingen kul upplevelse. Test i simbassäng är en helt annan grej som kan ge fel signal…
    Stanna kvar i båten så länge man kan är mitt tips. Detta oavsett om flotten är dubbelbottnad och med äntringsramp.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

    • Patrick L
      Sep 5, 2009 @ 03:52

      Jag håller med StefanK. Men det här med flottens vara eller inte vara är en annan diskussion. Säkerhetskursen handlar inte främst om det även om den ju innehåller moment för att lära sig hur en flotte fungerar.

      Reply

  30. Claes Redin
    Sep 5, 2009 @ 01:26

    Då tråden halkat in på säkerhet,
    har jag en lite annorlunda jämförelse.

    Började åka långfärdskridskor förra året och för att få vara med på klubbens utfärder måste du: Gå på introduktionskurs, Ha ombyte vattentätt, Karbinhake och grenband till ryggsäcken, visselpipa och isdubbar mm, mm.

    Suck… vad petiga och nördiga man kan vara då, men ok, får väl lyssna på det och fixa grejerna.

    Till min förvåning var den korta kursen mycket givande och en riktig ögonöppnare. Hur viktig ryggsäcken är som flythjälp mm. Jag trodde jag hade koll men det hade jag inte.

    Tack vare denna hårda linje är det inget problem om du går genom isen, för du har rätt utrustning, använd på rätt sätt och vet, någorlunda, hur du ska göra. Dessutom förstör du inte för andra då man normalt är igång igen efter 15 min med reservkläderna.

    Misstänker att en säkerhetskurs skulle ge mig liknande aha-upplevelser och att gå igenom ISAFs checklista är nog ingen dum idé. Så, ibland kan det vara bra att bli tvingad till lite extra säkerhet även om det initialt kan kännas onödigt.

    Reply

    • Gustav
      Oct 12, 2009 @ 20:08

      Gissar på en klubb i Linköping? Var på deras introduktion och blev avskräckt, åker med Norrköpingsklubben, mycket trevligare och inte lika stelt :) Att ha ombyte, isdubb och pik är ju sunt förnuft – resten förstår jag mig inte på..

      Nu blev det ju lite off, men jag håller med om att det gäller att göra insteget till havskappsegling lättare. Har man en semesterutrustad båt och vill segla godtycklig havskappsegling så känns steget väldigt långt (och dyrt). Eftersom det gäller att leva (man måste ju ha kul!) och inte överleva så anser jag det vara helt OK att tumma lite på reglerna.

      Reply

  31. Patrick L
    Sep 5, 2009 @ 03:58

    För att återföra tråden till det den egentligen handlade om så låter det väldigt trevligt med Öland Runt under semestern!

    Reply

    • Leino
      Sep 5, 2009 @ 09:36

      Hoppas vi se där ;-) Kram på dig så länge. Hoppas vi är vänner även om vi är oense. Vi älskar ju havskappsegling båda, märkligt att vi kan tycka så olika i en fråga.

      Reply

    • Leif E.
      Sep 5, 2009 @ 09:51

      Har kört Öland Runt och Unionsracet i samband IMS-SM två gånger och kan intyga att BBK är en klubb som vet hur man tar hand om sina deltagare både på sjön och på land. Mitt förslag är: Lägg nästa års IRC-RM här. Mästerskapet bör väl innehålla även längre seglingar. En distanssegling på Askrikefjärden skulle ju också platsa i årets RM på bekostnad av ett par bankör.
      Betr sidotråden säkerhet så är ISAF:s Cat 3 utrustning i mitt tycke en självklarhet även om man bara semesterseglar med familjen till Gotland. Det finns inga onödiga grejor i den.
      Leif E.

      Reply

  32. Patrick L
    Sep 5, 2009 @ 09:49

    Inte så märkligt att man kan vara oense, människor är ju olika… Vi ses kanske på havet, Watski 2Star eller varför inte Öland Runt 2010? :-)

    Reply

    • Leino
      Sep 6, 2009 @ 11:53

      Hoppas jag har tid att segla båda faktiskt, får se hur det blir.

      Reply

  33. Rickard H
    Oct 11, 2009 @ 14:31

    BBK vill återuppta diskussionen runt Öland Runt och skulle vilja få in kommentarer angående vad ni seglare vill att Ölad Runt veckan mer ska innehålla.
    Arrangemanget kommer att genomföras v30.

    Hur ska bansträckningen vara?
    Banseglingar?
    Kortare distans segling i Kalmar sund?
    Klasser?

    Reply

    • Leif E.
      Oct 11, 2009 @ 20:33

      Det är väldigt enkelt. Arrangemang och banor var perfekta 2002. Vi körde Öland Runt motsols och även Unionsracet med rundning inne i Kalmar hamn. Skulle mycket gärna göra det igen. V30 känns ju också helt rätt. IRC-RM samtidigt skulle förgylla arrangemanget. Borgholm uppskattas även av medföljande familjer, kan det bli bättre.

      Reply

    • MiniMe
      Oct 11, 2009 @ 22:30

      Jag läser vecka och då rymmer säkerligen mer än endast ett varv. Jag är säkerligen påverkat av min uppväxt men jag tycket alltid Warnemünder Woche var en fin blandning. I dag är det för kölbåtar dels kortare distansseglingar (Kühlungsborn Cup), dels medellånga distansseglingar (Bäderregatta), dels kruss-läns för IRC och ORC I samt lång distanssegling (Bornholm Runt – Start Warnemünde). När seglade där (1982-1986) så var det på liknande sätt en blandning mellan olika bankappseglingar och distansseglingar. Man hade sen ett viktningssystem för att ta fram seger över de olika kategorier. Alla seglingar hade dock sina egna resultatslistor. Detta gör det möjligt att seglare kan välja tävlingsformer som de tycker om eller ta med rubbet. (kan finns viss avhopp pga. säkerhetskraven…)

      Reply

      • Leif E.
        Oct 12, 2009 @ 10:08

        Samma möjlighet fanns på Öland Runt veckan senast d.v.s. man kunde anmäla sig till de seglingar man önskade. IMS mästerskapet innehöll dock alla seglingar.
        2 dagar banrace, 1 dag Unionsracet, 2 dagar Öland Runt som förresten rundade boj utanför St.Karlsö. vilket gör att distansen blev över 200 nm. After sail med prisutdelmingar på Strand Hotel på kvällarna. Mycket trevligt! Skulle vara perfekt för IRC RM. Förhoppningsvis kunde detta passa även för syd och västkustbåtar i samband med semestersegling.

        Reply

        • MiniMe
          Oct 12, 2009 @ 12:25

          Låter spännande…
          om det blir repris så får jag hoppas att få med familjen på ett hörn… ;-), som sagt gillar jag sådana upplägg.

          Reply

    • Rickard H
      Oct 12, 2009 @ 13:55

      Roligt att ni har positiva minnen från Borgholm:-) Vad vi menar med vecka är om det finns intresse att köra något mer än Öland Runt kanske en kombination med banseglingar.

      Reply

      • Leif E.
        Oct 12, 2009 @ 14:37

        Ja, varför ändra på ett vinnande koncept och en kombination med IRC RM med bankör, Unionsracet och Öland Runt skulle dra extra båtar både från Stockholm, Syd och förhoppningsvis Västkusten. Det var 18 båtar vid Gåshaga senast och det kan bli fler IRC båtar till Öland. Kompletterar man sedan med LYS/SRS klasser så kan det bli seglarfest. .”Blur effekten” skall heller inte underskattas…

        Reply

  34. Krister Gustafsson
    Oct 12, 2009 @ 14:36

    Jag kör min vanliga käpphäst med en soloklass. 200 Nm är väl precis vad man mäktar med.

    Reply

  35. JIMMY
    Jul 28, 2010 @ 00:10

    Nu vi tagit oss ner för att segla Öland Rund men tyvärr var det bara tio båtar som kom till start. Banseglingarna uteblev därför helt och hållet. Trist

    Hursomhelst har de tracking som kan följas på http://www.multisportlive.com
    Jag bloggar också en del på min blogg.

    //JIMMY :)

    Reply

  36. Perry Jönsson
    Jul 29, 2010 @ 22:45

    Trackingen för hela Öland Runt, SRS Kölbåt finns här:

    http://www.multisportlive.com/CompetitionSL.aspx?courseid=170

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.