Sweet… Summit 35 seglar
Mark Mills lillasyster till King 40, Summit 35, har nu kommit ut på vattnet. Ser ju helt OK ut? Skall bli spännande att se hur den mäter, och hur den går mot t.ex. Corby 36.
Mark Mills lillasyster till King 40, Summit 35, har nu kommit ut på vattnet. Ser ju helt OK ut? Skall bli spännande att se hur den mäter, och hur den går mot t.ex. Corby 36.
Sep 9, 2009 @ 12:26
Och FF 36:an. Finns någon inmätt? Varför är inte Sjöman med på IRC-RM?
Sep 9, 2009 @ 12:38
Finska FF36 Blue Café kommer in på TCC = 1.072.
Ryktet sa att Lars Sjöman var så otroligt nöjd med LYS-talet han hade fått på båten så han tänkte inte segla under några andra regler. Är det så, så är det synd och skam…
Sep 9, 2009 @ 14:44
Ja, det låter ju lustigt med tanke på att Blue Café kom tvåa i ORCi-klassen på Henri-Lloyd Race nu i helgen. Så då verkar båten i alla fall vara framgångsrik i både ORCi och LYS?
Sep 9, 2009 @ 14:54
Vad jag förstår så har BC seglat hyfsat hela säsongen I ORCi. Tilläggas att de oftast har varit minsta båt vilket kan göra det något svårare också. Det är endast andra säsongen de seglar och mer finns att hämta. De seglar mot Lexus GS42R och andra bra team så motstånd finns.
Jag tror att FF36 kan göra bra ifrån sig, hur den mäter i IRC vet jag inte. Månne inte BC körde nåt dual score i Finland oxå. Måste kolla resultatlistorna, eller säkert vet någon annan direkt hur det gått…
Sep 9, 2009 @ 14:55
Verkar stämma. BC ligger tvåa i finska ORCi-rankingen totalt.
Sep 9, 2009 @ 15:21
Här finns finska ORCi-ranking: http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=286&Itemid=82
Och här IRC resultat från troligen den enda IRC race som BC har gjort: http://www.kilpapurjehtijat.com/volvosuursaarirace.fi/irc_2009_maali.pdf
Notera också IRC tal för Lexus och jämnför detta med Sinergia 40 osv.
Sep 9, 2009 @ 18:35
Jag sade inte att den mätte kass i någon annan regel, bara att de var extra nöjda med LYS-talet :-) Men det är väl LYS-glasnost som ger nya bårar med kolmast lite extra rabatt…
GPH = 595.2 (snabbare än X-35 och First 40.7)
IRC= 1.072 (motsvarar väl 1.34 i LYS)
LYS = 1.33
Sep 9, 2009 @ 19:23
Ja, för inte tusan verkar “gamla” båtar med kolmast få rabatt i alla fall… :-)
Sep 9, 2009 @ 19:26
Vet du varför Manix2 mäter 3,5 s/M långsammare än Blue Café? Är det spinnakern?
Sep 9, 2009 @ 21:53
Matrisen X35 599.6 GPH (ORCi) LYS/SRS 1.33
Manix2 FF36Club 598.7 GPH (ORCi) LYS/SRS 1.33
Skillnad 0,15%
Stämmer bra mellan ORCi och LYS/SRS i det här fallet men IRC missgynnar små High Tech båtar vilket är väl känt bland båtkonstruktörer.
(se:http://www.us-irc.or/pdf/2007_usirc_hb_designers.pdf)
Sep 9, 2009 @ 22:45
Leif, vare sig X-35 eller FF36 har några problem med att de är för “high-tech” under IRC. Inte heller Mills egen Summit 35 som kommer in på precis samma vikt som en FF36 eller en J/109 (strax under 5 ton).
Det som däremot inte lönar sig är att göra en ultralätt racer. Vad Mills säger är;
Jag är osäker på vad som är speciellt med Manix2, men jämför vi Blue Café med en entyps X-35 så är hon 1.5% snabbare enligt IRC och 0.7% snabbare enligt ORCi och LYS (Blue Café har 1.34). Så alla verkar ganska överens utom SSF då… Jag hade ju satt en peng på att Manix2 var 1% snabbare än Manix1 :-)
När man ändå jämför båtar i den här storleksklassen så är Salona 37 (Capio) vs FF36 (Blue Café) ett kul exempel:
LYS 1.32 vs 1.34 = 1.5%
IRC 1.060? vs 1.072 = 1%
ORCi 618.3 vs 595.3 = 4% :-)
Så gubbarna på Blue Café gör ett grymt jobb. Och så skall de nog vara nöjda med att inte ha Capio i samma hemmahamn…
Blue Café LYS-brev & ORCi
Sep 9, 2009 @ 22:59
Min point var nog snarare att X-35 inte är high tech till skillnad mot FF36 som får pricka i samtliga boxar i ansökan för IRC mätbrev, därav skillnaden i mätttal i IRC. I ORCi mäter de ju i stort sett lika. Läs även vad Simon Rogers och Jason Ker säger i samma artikel. Alex Simonis har till mig framfört samma åsikt. Gränsen mellan stora och små båtar
ligger runt 40fot.
Sep 9, 2009 @ 23:15
Manixen är 300 kg tyngre än BC, har marginellt mindre RM, lite lägre besättningsvikt, lite mindre spinnare (speciellt assyn) och något lite större kryss segel. Totalt sett verkar skillnaden i GPH rimlig. Dessutom verkar de olika skrovfiler vilket är lite lustigt…..
Sep 10, 2009 @ 07:31
BC är en epoxybåt, medan Manix2 (och SjömanYachting) är byggd i Vinylester. Där kommer viktskillnaden, kan oxå vara en skillnad i kölvikt?
Sep 9, 2009 @ 13:23
Noen som kjenner prisen?
Sep 9, 2009 @ 13:29
Jag har sett en uppgift på 245.000 US$ i “baspris med alumast” men jag vet inte vad som ingår i det
Sep 9, 2009 @ 13:49
summit35_price_2009.xls
Sep 9, 2009 @ 13:51
Kul att inte alla båtar borras sönder i stäven för bogspröt per default. Inte heller helt vertikal stäv, kanske är “modet” med det på väg att mogna..? Grymt med rorkult förstås men synd att rodren/pinnen tenderar att komma för långt förut för att man skall vara nöjd i brunnen..
Sep 9, 2009 @ 15:16
Det är en “j-boats-stäv” på den, lutningen och avrundningen.
Sep 9, 2009 @ 17:40
Visst ser det lite knasigt ut att ha rorkulten så långt fram…
Hmm, jag trodde det var bättre ju längre bak rodret satt?!
Verkar på något konstigt sätt som att rorsmannen skall sitta mitt ibland “oss andra”.
Jag undrar om det verkligen funkar med full besättning, bland alla snören och vassa armbågar.
Säkert en jättebra lösning när frugan ska langa upp mackor o kaffe från ruffen…
Janne E. X99 SWE22 Stino
Sep 10, 2009 @ 15:34
Håller nog inte med om att roder och rorkult sitter så speciellt långt fram. Är snarare så att på många (äldre) familje båtar så sitter hjärtstock och roder långt bak för att inte ta upp plats för familjen i sittbrunnen. Jämför man med äldre tonbåtar så är det i stort sett samma avstånd som gäller. Men med en upprest akterspegel så ser det ut som hjärtstocken sitter långt fram. Dessutom så sitter skotskenan bakom hjärtstocken vilket ger mer plats i brunnen.
De värsta 1-tonnarna runt -90/91 hade samtliga winchar (fall, primär och backstag) på däcket framför storskotskenan och sen kom rorkulten. Inga winchar på rufftaket alltså. dessutom så hade man ingen försäckslucka. Då var det trångt i sittbrunnen om man kom in från fel håll vi lämärket… *ler*
Sep 9, 2009 @ 19:10
Kan vara bra för närsynta att sitta när telltales :-)
Sep 10, 2009 @ 00:50
OT,
Har under 10 år följt Steve Thompson och hans T-boats. Gör gärna ett inslag om dessa läckra båtar. Finns one-design som ex.vis T7 eller nya T11. Just nu gör T680 och Longtze 680 succé, också entyp (jmfr. gärna med CB66!).. Andra konstruktioner som är ”sweet”: T1020, T30 och T35. Här kan vi snacka om prestanda och seglingsupplevelser!
http://www.tboat.com/index.html
Sep 10, 2009 @ 22:10
Sköönt och veta att det inte är svenskt eller vad menar du?
Bättre att gynna någon utifrån.
Det är väl alltid grönare utanför staketet.
Hur ska du bygga klass med dessa i Sverige?
Du kör väl inte Volvo eller Saab?
Sep 11, 2009 @ 15:21
Johan; Det är en “j-boats-stäv” på den, lutningen och avrundningen.
Synes den er mye mer lik BH 36 …
Tormod
Sep 11, 2009 @ 21:54
I mina ögon är det svårt att hitta en fulare båt än T10
Sep 14, 2009 @ 20:57
Kommentar FF36:
Pris basbåt € 193 600 ex moms varv, tillkommer all elektronik, all komfort utrustning , alla segel samt instrument och transport.
– BC är en epoxybåt, både skrov o däck är vakuminjicerat och polyuretanlackat, dock med teakdäck som gör den något tyngre än sjomanyachting.se .
– sjomanyachting.se är den lättaste av alla, byggd i vinylester med skrov och däck vakuminjicerat samt polyuretanlackat skrov o däck
– Manix2 skrov är vakuminjicerat och polyuretanlackat, däcket är handupplagt med Gelcoat, DCPD samt vinylester harts, distansmaterialet är vakumsuget mot yttre skinnet. Alla båtar fina och mycket mycket välbyggda.
Sep 14, 2009 @ 22:25
Trist att FF36:an inte var med på IRC-RM i helgen. Den ligger ju i Gåshaga.
Sep 15, 2009 @ 12:29
En FF ligger ju på dryga 5400 kilo i mätbrevet i ORC?
Det är ju inte någon lätt båt?
Skulle den inte ligga på 4800+ 4 kilo i utrustning?
Den väger lika mycke som hanse 350 ju?
Var i ligger den låga vikten?
OK lite tyngre köl, mer som en dehler 35 då?