Skip to content

54 Comments

  1. Stefan
    Sep 20, 2009 @ 14:59

    Harald gör det djävligt bra. Han går inte i “nu ska jag framstå som jag kan detta” fällan. Ödmjuk och lågmäld. Väldigt bra seglingsfilm!

    Reply

  2. Anders R
    Sep 20, 2009 @ 15:03

    Harald har absolut hittat rätt, jag tycker också han är skitbra!

    Reply

  3. f424
    Sep 20, 2009 @ 15:39

    Harald är helt klart duktig.
    Liiite synd bara att han, som så många andra, mixar ihop bogar och halsar. Styrbord bog är ju babords hals….

    Reply

  4. Markus
    Sep 20, 2009 @ 17:06

    Jag tyckte att man såg HP 1030 skymta förbi i ett klipp. Hur gick det egentligen för den i TR? Det var ju mycket snack innan!

    Reply

    • MiniMe
      Sep 20, 2009 @ 18:32

      12:a i sin startgrupp…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2009 @ 18:41

      Det damp ner en pressrelease som jag valde att bortse från, då man tog sig en del friheter med sanningen :-)

      Tjörn runt gick lugnt och fint i helgen. Snabbt som tusan, trots säkert vägval. Vi missade tyvärr starten som ni kanske kan se på bilderna. Trots detta blev vi snabbaste båt under 36 fot på seglad tid.

      Antar att man då hade missat de här båtarna:

      MUMM 36 (35.83 fot) = 3:39:22
      J/109 (35.25 fot) = 3:45:33
      Melges 24 = 3:51:15
      MUMM 36 (35.83 fot) = 3:51:44
      B&R 23 = 3:53:34
      HP1030 = 3:56:33

      Reply

      • o
        Nov 9, 2009 @ 12:01

        Det kanske bara är de andra båtarna under 36 fot de menar.

        Reply

  5. mattias allroth
    Sep 20, 2009 @ 21:45

    Var tusan e del 2 Peter ? Har inte boysen sytt ihop den än ?

    Reply

  6. mattias allroth
    Sep 21, 2009 @ 07:32

    Hehehe kanske det är så med alla krockar hit o dit ;)

    Reply

  7. Feffe
    Sep 21, 2009 @ 08:08

    Bra film ! RegattaTV gör en kämparinsats för Svensk kappsegling. Se nu till och boka upp Blomman och resten av gänget inför nästa säsongs tävlingar.

    Det här måste vara kostnadseffektiv marknadsföring med direkt genomslag till dem tilltänkta målgruppen. Bra jobbat !!! // F

    Reply

  8. Björn N
    Sep 21, 2009 @ 09:34

    Håller med! RegattaTV funkar bara bättre och bättre. Har ju dessutom dem att tacka för att jag inte fortfarande står och huttrar på Yttre Klädesholmen.

    Reply

  9. Pontus
    Sep 21, 2009 @ 09:44

    f424: kan du förklara det där med styrbords bog/babords hals?

    Reply

  10. F424
    Sep 21, 2009 @ 10:30

    Ligger man på styrbords bog (har den i vattnet) så seglar man ju för babords hals. Förutsatt att man inte har lovarts-lut förståss;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 21, 2009 @ 10:58

      Är du helt säker? Jag har nog trott att styrbords bog & hals var samma sak?

      Bog eller segelsätt anger från vilket håll vinden infaller i till exempel en segelbåt. Med bog kan också avses sidan av farkostens för.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Bog_%28nautisk_term%29
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Hals_%28segling%29

      Reply

    • Björn N
      Sep 21, 2009 @ 11:09

      Min far lärde mig att hals är den sida man “halsat seglen”, dvs sträckt halshornet, eller skotat som vi brukar säga. Dvs Styrbords hals har man skotat seglen på styrbords sida, dvs. vinden in från babord, mao babords bog.

      Har nu i många år börjat misstänka att han hade fel då de flesta verkar tycka som Peter. Men nu börjar jag ana att det kan vara så att han (i vanlig ordning) hade rätt. Det är ju typiskt i så fall… Detta kräver nog lite efterforskning.

      Reply

      • Björn N
        Sep 21, 2009 @ 11:14

        Han missade dock att det gällde på de gamla råseglarna… Äntligen har man lyckats beslå karln med att ha fel ibland ändå. ;o)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 21, 2009 @ 11:21

        Alltså styrbords hals = “halsen på styrbord” (skotet på babord) = styrbords bog = “vinden in från styrbord”.

        Reply

        • Björn N
          Sep 21, 2009 @ 13:00

          Jag tror vi hamnar i följande ekvation…
          Styrbords hals = halsen på styrbord (=> skotet på babord) = babords bog = vinden in från styrbord

          Lite symptomatiskt för segling. Man kan uttrycka samma sak på två diametralt motsatta sätt. Något som ständigt ställer till bryderi när man har med sig nybörjare ombord. “Vi ska ha den gröna pricken på styrbord” eller “Vi ska gå på babords sida om den gröna pricken”.

          Reply

          • Håkan
            Sep 21, 2009 @ 13:16

            Rätt på det första…

            Det andra kan vi nog diskutera länge…
            Har en prick en babordssida???

            Vad säger ni andra?
            Jag tror jag försöker referera till båten genom att säga att vi
            skall ha pricken på vår styrbordsida.
            MEN jag misstänker att jag är inkonsekvent och blandar säkert
            in vänster/höger, styrbord/babord, norr/syd/öst/väst och annat dumt…

            Så vad säger ni andra?
            Pricken om styrbord eller
            babord om pricken?

          • Richard Domack
            Sep 21, 2009 @ 13:45

            Man kan inte gå på babords sida om en prick.. däremot ha den om bb eller sb.

          • F424
            Sep 21, 2009 @ 14:01

            När jag navar brukar jag för övertydlighetes skull se till att få ögonkontakt med rorsman och peka, “Jag vill ha pricken/båten/grynnan på DENNA sidan, OK?”.
            Jag vet inte hur många gånger det varit på väg att bli fel just pga språkförbistringen “styrbord om”, eller “ha den om styrbord”.
            //Niklas S

          • Håkan
            Sep 21, 2009 @ 14:29

            Det brukar jag också…
            Känns lite oproffsigt men det är kanske tvärtom???

          • Johan
            Sep 21, 2009 @ 15:41

            Helt rätt som ni skriver. En prick har inte en styrbords eller babordssida. Endast fartyg (båtar o skepp) har styrbords eller babordssidor. Så när man pratar så är det alltid egna båtens styrbords eller babordssida som hänvisas till om man inte uttryckligen säger tex “deras babordssida”, “på den båtens styrbordssida” osv.

            För övrigt så är ju inte styrbord och babord något substitut för höger och vänster som folk på sjön slänger sig med för att det skall låta mer proffsigt. När höger och vänster används är det högst godtyckligt vad man utgår från. Står tex två personer och tittar på en en pryl från varsitt håll så har dessa två personer inte samma höger och vänster. Det är det som är själva vitsen med att använda styrbord, babord, för o akter för att orientera saker.

          • Björn N
            Sep 21, 2009 @ 16:25

            Börjar bli lite småfånigt det här, men har man gett sig in i leken så…

            Jag menade inte vad jag skrev. (Att en prick skulle ha någon BB/SB-sida.) Man kan “hålla styrbord om” och “ha pricken på BB-sida”.

            För övrigt har jag börjat använda Höger/Vänster rätt mycket för att förenkla kommunikationen ombord. Det visar sig att väldigt, väldigt få (om ens någon) uppfattar höger sida av båten som vänster bara för att de råkar stå med näsan mot aktern. Betydligt fler nybörjare som blandar ihop eller inte förstår SB/BB…

  11. Håkan
    Sep 21, 2009 @ 12:06

    Nej
    Saxat från båda sidorna:
    “Termerna för styrbords halsar (med vinden in från styrbord) och för babords halsar (med vinden in från babord) används oberoende av vilket slags rigg en båt har.”
    “Då man har vinden in från höger eller snett från höger sägs man segla för styrbords halsar, från vänster för babords halsar.”

    Enklast är att helt enkelt inte prata bogar för då blir folk förvirrade och osäkra.
    Vi pratar bara om halsar för att inte blanda styrbord/babord och gör fel i en stressad situation…

    Reply

  12. F424
    Sep 21, 2009 @ 12:08

    Så lätt ger jag mig inte:-)

    http://sv.wikisource.org/wiki/B%C3%A5tseglareordbok:B

    “Bog kallas den förliga starkast böjda delen af fartygssidan öfver vattnet. Ordet begagnas äfven för att antyda riktningen öfver denna del af fartyget, såsom t. ex. när man varskor en seglare på lä bog eller när man talar om att ligga bidevind på den ena eller andra bogen, hvarvid man räknar efter den nedkrängda bogen, så att om man ligger bidevind för babords halsar, ligger man på styrbords bog.”

    Tycker inte ni också att det högtidliga språket ger lite extra tyngd åt argumentationen?
    Det viktigaste kanske är att vi är överens om att babord väjer för styrbord. Hals alltså…
    //Niklas S

    Reply

    • Håkan
      Sep 21, 2009 @ 12:12

      Du skall inte ge dig…
      Det är de andra som skall lära sig ;-)

      Reply

  13. Claes Redin
    Sep 21, 2009 @ 12:25

    När styrbordssidan är lovartssida är du för styrbordshalsar.
    När babordssidan är lovartssida är du förbabords halsar.
    (Se Svenssegling – Nybörjarregler ;-)
    http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_493/ImageVaultHandler.aspx

    Reply

    • Richard Domack
      Sep 21, 2009 @ 13:49

      Halsarna är inget problem Claes, det var bogarna som ställde till det.. :-)
      Men som Niklas tydliggjorde blir det alltså tvärtomleken när man pratar bog.

      Reply

  14. Carl Peter Carlsson
    Sep 21, 2009 @ 12:56

    Med risk för att förvirra eller förtydliga ytterligare så har jag fått lära mig att det heter att “man ligger PÅ babords bog” och att “man seglar FÖR styrbords halsar”. Man seglar inte för babords bog, man ligger på den.

    Reply

  15. o
    Sep 21, 2009 @ 13:51

    när det blåser i höger öra kan man tuta och köra

    Reply

  16. Håkan
    Sep 21, 2009 @ 13:56

    Då får jag kontra med:
    Vinden Vänster Väjer…

    Reply

  17. Johan
    Sep 21, 2009 @ 16:02

    Bara för att förtydliga var styrbords och babords halsar kommer ifrån. Någon nämnde råseglarna vilket stämmer bra. Halsen är ju som bekant nedersta förligaste hornet på ett segel. På ett råsegel som är rektangulärt (någorlunda iaf) finns det två horn som aspirerar på att vara hals. Naturligt blir det det hornet som möter vinden först och är längst för ut det som är hals och det andra blir då skothorn och sedan blir det tvärt om när man byter bog.

    Detta får mig att fundera på vad hornen på spinnackern heter.. Någon som vet? Jag brukar kalla dem fallhorn och styrbords och babords horn. Hade man gjort som på råseglarna så hade ju det hornet där spinnakerbommen är varit halshorn och det andra skothorn. Sen görs ju skillnad på gaj och skot men som sagt. Kallar man hornen på spinnakern något annat än styrbords och babords horn?

    I övrigt angående bogar så håller jag med om att man inte seglar på någon speciell bog utan att man “ligger på styrbords/babords bog”. Och de flesta båtar brukar ju luta åt lä så därmed blir ju läbogen den bogen man ligger på.

    Reply

    • Claes Engelin
      Sep 22, 2009 @ 15:46

      Johan:
      Ett horn som är förbundet till en stång regleras medelst en brass. Ett fritt horn regleras medelst ett skot.

      Första gången jag seglade på en norsk båt blev jag litet förvirrad, när de började prata om “sköt” och “bras”, men det gick över. När de säger till dig, “bras opp!” så skall du ta hem i lo…

      Reply

  18. Pontus
    Sep 21, 2009 @ 16:48

    Det är inte varje dag man får till en debatt på Blur.se :)
    Det verkar som om många med mig har lärt sig ngt nytt idag, tack Niklas!
    /Pontus

    Reply

  19. Freddy
    Sep 21, 2009 @ 20:00

    Vet ni varför BB halsar väjer för SB?
    (Eller skall det vara SB bog väjer för BB bog)

    Reply

  20. Stefan
    Sep 21, 2009 @ 20:37

    Gösta Petter

    Reply

  21. Stefan Peterson
    Sep 22, 2009 @ 08:31

    Kul tråd här tar nörderiet ut svängarna mycket roligare än när respit/entyp/IRC maffiorna skjuter vilt. Jag har nog själv levt i tron att styrbords halsar innebär att jag skotat på styrbords sida och att styrbordsbog är när vindtrycket gör att styrbordssidan och därmed bogen “trycker# mot vattnet. Jag som tog förarintyg på 70 talet lärde mig då att ljud/ljus bojar benämdes dykalb något ursprungligen var träkonstruktioner man förtöjde i när strömmen förde fartyget i fel riktning. Jag har fortsatt att använda benämningen dykalb för de allt mer vanliga barbapappa liknande sjömärken som dykt upp. Har märkt med årens lopp att det allt mer renderar i missförstånd. Noterade bland annat att helgens navigatör benämnde dem kummel detta är iof inget jag hört tidigare.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Sep 22, 2009 @ 08:35

    Stefan, heter det inte dykdalb?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykdalb

    Skönt att vi kan reda ut alla dessa saker en gång för alla :)

    Reply

  23. Stefan Peterson
    Sep 22, 2009 @ 11:05

    Ja dj-ar att jag levt så länge i okunskap skall försöka hitta studieboken för tror nästan att även den spred en dimma kring detta. För inte kan väl nätet ha fel återkommer kanske i frågan.

    Reply

    • Björn N
      Sep 22, 2009 @ 13:18

      Jobbar i “dykdalb-branschen”. Nätet har helt rätt.

      Reply

  24. Öresund Regatta, And
    Sep 22, 2009 @ 11:44

    Antingen har ni djäkligt tråkigt på jobb eller så är ni inte friska… :-)

    Reply

    • F424
      Sep 22, 2009 @ 13:55

      En snabbtitt på BLUR då och då livar upp även en regnig arbetsdag i Manchester, och lite knäpp är man allt, erkänns!
      Varför skriver du “ni” förresten? ;-)
      //Niklas S

      Reply

  25. Peter Gustafsson
    Oct 15, 2009 @ 12:19

    Nu finns del 2 ovan!!

    Reply

  26. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2009 @ 10:40

    Del 3 (som är två filmer) finns nu ovan!!!

    Reply

  27. Pelle P
    Nov 9, 2009 @ 11:04

    Ja Ja, vi stoppade ner STORA gennakern i lilla staysail-påsen…

    Reply

  28. Stefan Blom
    Nov 9, 2009 @ 11:49

    Nice Peter, att du tog upp inslaget och lade det på nyhetssvepet igen.

    Apropå produktplaceringen i slutet, det e du värd att få lite bättre förhandlingslägen efter all din ideella tid vid datorn!

    Stefan Blom

    Reply

  29. mattias allroth
    Nov 9, 2009 @ 12:05

    Mycket trevligt med lite film så här på en lite annars tråkig måndag som förgylls av livesegling från Nice och så film från regatta tv :)

    Inte mycket som förgyller arbetslösa måndagar annars ;)

    Reply

  30. skipper Worse
    Nov 9, 2009 @ 16:45

    Verkligt kul läsning för en gammal gråskalle att så många utan problem seglar för/på styrbords bog. Det rätta (om man får säga så i denna tråd) är att på styrbords bog är en riktning oberoende för vilka halsar man seglar, samma riktning som kranbalksvis om styrbord, som väl inte så många säger längre. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bog_%28nautisk_term%29
    Man får gärna kalla en åsna för en häst, men det är (bl.a) de rätta benämningarna som skiljer proffs och amatörer

    Reply

  31. Stig
    Nov 9, 2009 @ 17:21

    Hoppas verkligen att jag slipper möta nå’n av ovanstående ute på sjön, fast risken är väl liten, ni sitter väl hemma och klickar på wikipedia. Skrämmande.
    P.S. Jämför vad wiki skriver om babords/styrbords bog på två ställen enligt länkarna ovan. D.S.

    Reply

  32. Stefan Blom
    Nov 9, 2009 @ 20:11

    Peter, det var inte produktplaceringen som var avsikten utan att sekvensen passade bra i slutet tyckte jag. Men visst syns varumärkena och jag tycker du e värd detta om du nu höjer din förhandlingsposition. Du lägger ju ner otroligt mycket ej debiterings tid för oss “seglingnördar”! :-)

    // Stefan

    Reply

  33. Wrap Up 2009 | bloggen | BLUR
    Dec 30, 2013 @ 17:42

    […] Tjörn Runt 2009 | filmen (53) […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.